ph
door philipvg Aug 12, 2006 om 13:24
Huishouden & energie

Water in kruipruimte

Bij controle in de kruipruimte bleek de afvoer van de keuken te zijn doorgezaagd, ik heb dit verholpen maar ik zag ook dat de afvoer van het kraantje in het toilet zo in de kruipruimte uitkwam en niet was aangesloten. Is dit normaal of hoort alles aangesloten te zijn op het riool?

8631 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 12, 2006 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is m.i. niet normaal. Maar als bewoners aan een huis knutselen verzinnen ze soms hele ''inventive'' oplossingen.

Woon je allang in het huis? Anders kun je er wellicht de makelaar op aanspreken om de boel te laten repareren.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2006 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bijkomend voordeel voor de bewoner(s) is natuurlijk het voorkomen van stank en vochtoverlast in huis.
Een natte kruipruimte kan bovendien de energierekening omhoog schroeven omdat er meer gestookt moet worden.
Dus tel uit je winst :)

ve
door verwijderd - Aug 12, 2006 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien zijn ze van het riool gehaald omdat de boel verstopt zit, en dachten ze laat de kosten van ontstoppen of een nieuwe afvooer maar aan de volgende bewoners.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2006 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle waterafvoeren in huis dienen aangesloten te zijn op het riool, dus ook de afvoer van het fonteintje in het toilet.
Dit is zelf wettelijk verplicht om bodem- en grondwatervervuiling tegen te gaan.

Vrgr. AF

ve
door verwijderd - Aug 14, 2006 om 17:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Water in de kruipruimte is zeker niet normaal! Hebben die vorige bewoners lekker 'handig' opgelost! Is het een huurhuis? Doe dan uw beklag bij de wonigstichting en als het een koophuis is kunt u wellicht nog uw beklag doen bij de verkopend makelaar.

Beddenk dat het in huis ook kil wordt en je ongemerkt wat harder gaat stoken zoals al eerder opgemerkt in dit forum.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2006 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

normaal moet alles aangesloten zijn

ve
door verwijderd - Aug 23, 2006 om 00:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Water in een kruipruimte is zeker niet normaal.Trekt ongedierte e.d aan maar ook schimmels kunnen hierdoor ontstaan. Ja hoelang je er woont weet ik en je schrijft ook niet als het een eigenhuis is of een huurwoning.Als het een pas aangekochte woning is kun je geen verhaal halen bij een makelaar want het gaat hier niet om verborgen gebreken.Je had dit kunnen zien avorens je deze woning had gekocht.Was het wel een verborgen gebrek dan kun je binnen 5 jaar na aankoop nog beroep aanteken bij de verkoper c.q makelaar.Is het een huurwoning dan kun je de verhuurder er op aanspreken en deze is verplicht het binnen de door U redelijk gestelde termijn te repareren.Doet hij dit niet stuur dan een laaste aangetekende brief dat de verhuurder in gebreke is gebleven en U de reparatie kosten op de verhuuder kunt verhalen.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2006 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allen hartelijk dank voor uw reaktie, om even een aantal vragen te beantwoorden: Het betreft een koopwoning en we wonen hier al 2 jaar. In hoeverre kun je iets een verborgen gebrek noemen, Welke koper kruipt voor aankoop 7 meter een kruipruimte in om te kijken of alles aangesloten is? Ik neem dus maar aan dat het om een verborgen gebrek gaat en zal kontakt opnemen met de verkopende makelaar.

ve
door verwijderd - Aug 23, 2006 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw claim richting makelaar voor een verborgen gebrek zal geen stand houden! In principe is nu na 2 jaar namelijk niet meer te bewijzen of U dit zelf hebt gedaan 1,5 jaar geleden.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2006 om 00:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan vullend op mijn vorige geef ik je de raad om het geheel te laten rusten.Je kunt hoe jammer dan ook geen verhaal halen bij een makelaar c.q verkoper van de door U gekochte woning.Het is  of was een zichbaar gebrek die je had kunnen ontdekken om goed en alles degelijk te bekijken of dit door een onafhankelijke instantie het te laten inspekteren.Om 7 meter door een kruipruimte te kruipen is niet gemakkelijk mar het kan wel en als je toendertijd het gad gedaan had je dit kunnen zien en dus valt dit niet onder verborgen gebreken en kun je ook nergens aanspraak op maken. Voorbeeld van een verborgen gebrek: Je koopt een woning na grondige inspektie en alles lijkt goed en nergens staat om of geschreven dat er gebreken zijn. Je krijgt een natte periode en je kelder lekt dan kun je pas spreken over verborgen gebrek want ook de vorige bewoner(s) wisten hier van en hebben dit willens en wetens verzwegen en dat kun je op de  verkoper verhalen. Ja en zo zijn er nog zoveel dingen om op te sommen.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2006 om 09:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

uhm, ajtr?

had de verkoper in dit geval dan niet óók dienen te melden dat bepaalde afvoeren niet conform regelgeving waren?

lijkt mij dat je mag verwachten dat een woning in ieder geval aan de wettelijke eisen van bewoonbaarheid voldoet, en een verkoper zich in deze niet zomaar kan verschuilen achter de inspectieplicht van koper...

groetend,

Richard Faas

ve
door verwijderd - Aug 24, 2006 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig hoorde ik vandaag van een collega dat bij hem zelfde is gebeurd. WC niet goed en wastafelafvoer niet aangesloten op het riool.

Het is zeker een verborgen gebrek, de rechter zal van een normale koper niet verwachten dat deze in een kruipruimte gaat onderzoeken of de leidingen wel aangesloten zijn op het riool. Als de afvoeren gewoon aflopen is er voor een koper geen reden om dit onderzoek te doen. De verkoper heeft dan ook een verplichting om dit soort gebreken (natuurlijk alleen als hij daarvan op de hoogte is) te melden aan de kopende partij.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2006 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja,

Voor de verkoper kan ik me niet voorstellen dat het een verborgen gebrek is. Die had het stuk pijp er toch moedwillig uitgezaagd? Heb zelf nog nooit een muis met ijzerzaag gezien.
Dus is de verkoper m.i. aansprakelijk.