heerenbeest
door heerenbeest Feb 21, 2006 om 09:20
Huishouden & energie

Wel een heel erg waterbesparende douchkop...

Hallo!
Ik woon in een studentenhuis, waar we milieuvriendelijk zijn ingesteld (jawel!). We hadden besloten een waterbesparende douchkop te kopen, maar nu die hangt blijkt er echt bijna geen water uit te komen. De vorige douchkop (een normale) had ook al wel weinig druk. Als je nu doucht worden je voeten niet eens warm, het water is al te verspreid als het beneden aankomt en dus ook afgekoelt.

Vraag: is het mogelijk de druk van de warme kraan te verhogen? Hoe moet dit? Of moet een mannetje dat komen doen?
Bedankt!

28319 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo heerenbeest,

De mogelijkheid zal er zeker wel zijn, maar lees in de navolgende link meer info

Drukverhoging

m.vr.gr. Bitbyter

ve
door verwijderd - Feb 21, 2006 om 10:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat gebruik je?

Een ketel, een boiler of een geiser.

Ikzelf gebruik een keukengeiser en daar kun je inderdaad geen
waterbesparende douchekop op zetten, je hebt gewoon te weinig waterdruk.

ve
door verwijderd - Feb 22, 2006 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloof dat er idd een geiser achter zit... Dat is balen, dat wist ik niet.

Maar, moest de man in de doe-het-zelf zaak me dat dan niet vragen als ik hem advies vraag over een waterbesparende douchekop?? Nu moet ik blijkbaar een nieuwe kopen, omdat hij me verkeerd geadviseerd heeft !

ve
door verwijderd - Feb 22, 2006 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak wordt het waterbesparen gerealiseerd door een ringetje in de douchekop, dus kijk eens in de koppeling van de douchekop op de slang of de koppeling van de douchekop op de kraan. Als daar een ringetje zit met een kleiner gat als de doorlaat van de slang, gewoon dat ringetje verwijderen. Is dit niet het geval dan de oude douchekop er weer op.

Bassie (is ook om door een ringetje te halen)

ve
door verwijderd - Feb 23, 2006 om 21:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het eerste en enige dat je kan doen is inderdaad de plastic ring die de watertoevoer regelt uit de douchekop verwijderen. Het idee van een waterbesparende douchekop is mooi maar weinig praktisch als je een volle straal warm water wil hebben. Als de studentenwoning meer dan 4 lagen telt moet je in het gebouw een hydrofoor hebben om de waterdruk te verhogen. Per woonlaag omhoog loopt de druk met 0,25 - 0,30 bar terug.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij een HR ketel heb je een heerlijke grote straal dus ik denk dat jij nog een gewone geiser gebruikt. Dus ik zou mijn huisbaas eens lief aan kijken om een HR ketel te plaatsen. Je weet niet wat je mist. Heerlijk zo'n grote warme straal op je body.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Heerenbeest,

Dit is niet prettig, weinig druk op het water. Maar er zijn toch wel wat vragen, het meest belangrijke is "Welk apparaat wordt gebruikt voor het verkrijgen van heet water", een oude Fasto geiser geeft ongeveer 2 liter per minuut, een doorstroom automaat of badgeiser gemiddeld 5 liter, een boiler kan gemakkelijk 12 liter per minuut geven, en dit wordt veelal voor een bad gebruikt. Doch ook is het belangrijk om te weten wat de temperatuur van het hete water bij het verlaten van het heetwater toestel is, als dit laag is dan wordt er weinig koud water bijgevoegd wat ook een kleinere straal geeft. In de winter is het water van een geiser altijd lager door de lagere temperatuur van het aangevoerde water en hier heeft een boiler geen last van. De adviezen om de water besparende voorziening zou ik er zeker uithalen, want niet moeilijk is. Het is vaak een ronde tule met kleine gaatjes er in, schroef er in draaien en je trekt het er uit.

Druk op het water is altijd te maken met een pomp en een druktank die je dan kan afstellen op 3 bar, maar dat is een laatste redmiddel en niet goedkoop.

Succes, JP.

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kan nog zo zuinig zijn met water maar er zit een zeefje in de douche slang die aan sluit op de douche kop als je dat verwijderd is het probleem echt opgelost het heeft helemaal niks te maken met welk toestel je er water naar toe stuurd kan met een geiser zijn of kombie ketel het zeefje doet het hem

HAAL die eruit en je kan heerlijk douchen

gren fijne douche

ve
door verwijderd - Feb 24, 2006 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit probleem zelf verholpen met een thermostaatkraan en een ouderwets douchekop erop te zetten. En dat werkt.

ve
door verwijderd - Feb 26, 2006 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de kop van de douche bij het punt waar de slnag wordt aangeschroefd zit waarschijnlijk een filtertje. Dit filtertje werkt ook watersparend en drukverlagend waardoor er weinig waterdruk uit de kop komt. dat filterje kan je verwijderen. Even prutsen met een schroeverdraaier en dan.....lekker douchen!!

ve
door verwijderd - Feb 26, 2006 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verwarmde water wordt waarschijnlijk geleverd door een combi-ketel. Voor het omschakelen van verwarmen naar warm water zit in de kachel een soort koppelling, die is waarschijnlijk vuil of kapot. Laat dit repareren en er komt weer volop warm water uit de kraan

ve
door verwijderd - Feb 26, 2006 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle tips! Ik ga ze proberen en zal laten weten hoe het geworden is!
Groetjes!

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, ik heb de slang eraf gehaald, en de douchkop binnestebuiten gekeerd, maar helaas geen zeefje of ringetje te vinden die de waterbesparing regelen.

Dus heb ik nu maar weer even de oude douchkop erop gezet. Ik wil wel even langs de dhz-zaak gaan en vragen waarom hij me die douche verkocht heeft zonder te vragen of ik een geiser heb...

ve
door verwijderd - Feb 27, 2006 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Heerenbeest,

Misschien heb je zaterdag KASSA gemist over de DHZ zaken met informatie. Heb je de doucheslang laten lopen zonder douche kop om te zien hoeveel water er dan door heen loopt? Bij een geiser moet de warmwater kraan altijd helemaal opengedraaid worden. Kijk ook op de knop aan de zijkant van de keukengeiser (Fasto) dat die is ingedraaid, minder water, wel warmer. Succes, JP.