Welk recht hebben wij bij een huurovereenkomst CV ketel firma Feenstra
In het kort, Firma Feenstra krijg de CV ketel niet gerepareerd en sluit de ketel nu af tot de leverancier van de ketel Nefit is geweest.
per mail laat de firma Nefit weten dat de cv ketel na hun bezoek niet werkt en dat ze het zullen terug koppelen naar firma Feenstra.
ik zit nu vanaf de gemelde storing 16 juni tot 24 juni met een lekkende cv ketel/ en van 25-06 tot 29-06 zonder warm water.
Het onderliggende probleem zit hem in het feit dat wij de ketel afkopen op 01-08-2021 voor een rest waarde van 308,00 euro, volgens de monteur is het niet rendabel om te repareren en de ketel vervangen doen ze ook niet. De aanbieding van hun kant is dat wij een nieuw huurcontract kunnen aangaan voor vijfjaar of een nieuwe ketel kopen. Omdat ze geen vervangende ketel willen plaatsen proberen ze hem alsnog te maken met als gevolg dat ik nu met eerst een lekkende ketel en nu zonder warm water zit . Dit is vanaf 16 juni tot de monteur kom na 29 juni.
wij vragen ons dan ook af of dit zomaar kan. Wij betalen huur en onderhoudskosten " huren zonder zorgen"
Tja, Feenstra en het huren van een cv. Niets dan ellende en het kost goudgeld.
Waarom zou je dat kreng afkopen?
Ik ken verder de voorwaarden van dat huurcontract niet, maar als ik u was zou ik maar zelf een cv ketel aanschaffen en uiteraard niet bij Feenstra.
Neem maandag eens contact op met het Juridisch Loket in uw woonplaats om te bespreken wat uw rechten zijn.
Uw rechten, verplichtingen en de rechten en verplichtingen voor Feenstra staan in de huurovereenkomst tussen u en Feenstra.
De afkoopsom geldt voor de huidige ketel. Als u een nieuwe ketel verlangt van Feenstra zult u een nieuwe overeenkomst aan moeten gaan met Feenstra. Een tijdelijke ketel kunt u alleen krijgen als dit in de huurovereenkomst staat. Al kan ik mij voorstellen dat Feenstra dit niet gaat doen voor 1 maand.
Wat was u van plan na de afkoop? Doorgaan met de oude ketel of een nieuwe?
Mijn tegenvoorstel naar Feenstra zou zijn, verwijderen oude ketel, geen afkoopsom meer hoeven te betalen en geen huur voor de maand juli.
Zelf een nieuwe ketel kopen en laten installeren.
Wij hebben huurovereenkomst waarbij de ketel onderhoud,onderdelen en een vervangende ketel geplaatst zou worden mocht deze niet meer te repareren zijn. Iedereen die Firma Feenstra ken weet dat deze Firma op hun punten staan Contract = contract
alleen als zij dit niet nakomen waar kunnen wij dan verhaal halen?
Dat staat ook in de huurovereenkomst. Een geschillencommissie of de kantonrechter.
Je krijgt echt niet een spiksplinternieuwe cv ketel als vervanging voor deze defecte cv ketel.
En vervangende cv ketel zal dan een cv ketel zijn van tig jaar oud waarvoor jullie nog €308 moeten betalen.
Is dat wel verstandig?
Het is geen moderne zuinige cv ketel die het ook snel kan begeven en het is maar de vraag of Feenstra zo'n oude ketel nog wel gaat onderhouden of dat je daarvoor extra onderhoudskosten moet betalen.
Heeft Feenstra al een offerte gemaakt voor een nieuwe cv ketel? Krijg je dan €308 of een andere fikse korting?
Dat moet wel onderhandelbaar zijn.
Nakoming
Volgens de wet kan herstel of vervanging niet van de verkoper worden gevergd indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt. Hierbij wordt rekening gehouden met de waarde van de zaak indien hij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
https://www.lagrogeelkerken.nl/nl/actueel/consumentenkoop-rechten-en-plichten
Je hebt het recht de koop te ontbinden.
Hoe dan ook, als al gezegd is Feenstra verplicht om hetgeen in de overeenkomst staat na te komen en blijft dus kennelijk in gebreke. U kunt daarom een ingebreke stelling doen en benut dan deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ Achtergrondinfo https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/
Dat uw overeenkomst biunnekort afloopt doet in feite niet ter zake (al kan ik mij wel voorstellen dat men zich er om die redn vanaf probeert te maken. Echter: volstrrekt onrechtmatig. Zie ook: Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl m.a.w. doe een melding bij consuwijzer en doe ook een melding bij de gratis ervice van d consumentenbond: klachtenkompas consumentenbond
Heb je geen leasecontract ipv een huurcontract?
Je was toch niet van plan €308 te betalen voor een cv ketel die niet meer gerepareerd kan worden?
Zij plaatsen niet meer een nieuwe cv ketel ter vervanging van deze oude cv ketel.
Feenstra doet je een voorstel omdat de cv ketel niet meer gemaakt kan worden.
Een nieuwe cv ketel kopen.
Als je geen nieuwe cv ketel wilt of kunt kopen, kun je er 1 huren. Je kunt bij Feenstra huren vanaf 1 jaar, waarom 5 jaar?
En hoe zit het in het voorstel van Feenstra met die €308 restwaarde? Of wordt dat bedrag vergeten?
Wil je nog wel een cv ketel van Feenstra?
En als je die niet meer wilt, hoe gaat het dan verder? Feenstra verwijdert de ketel en jullie moeten betalen?
Staat er iets in je contract over het stuk gaan van de cv ketel voordat het contract afgelopen is?
https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-huren/
Eerst de plannen van Feenstra maar eens goed bestuderen voor je een beslissing neemt.
Als Feenstra niets repareerde binnen redelijke termijn is dat wanprestatie en kunt U het contract ONTBINDEN om die reden.
De oude defecte is hun eigendom maar niets waard, zeker geen €380,- op dit moment.
Gewoon elders een ketel kopen en laten plaatsen, wel de oude achterlaten en die mogen ze ophalen.
Betaal niets meer want zij zijn in gebreke.... niet U.
Dat zij niets willen begrijp ik wel maar contract = contract... jammer voor hun!
Mijn Advies nu;
Betaal niets meer voor komende maand.
Ontbind de overeenkomst wegens niet herstellen of tijdig oplossen.
Zij hadden moeten herstellen of vervangen door gelijkwaardige en dan had U wel €380 moeten betalen om er vanaf te zijn.
En hun incasso bureau, gewoon negeren want zij plegen contractbreuk.
Laat je niet gek maken en sta op jou rechten.
"Betaal niets meer" is geen goed advies. U heeft een contract. U kunt Feenstra schriftelijk in gebreke te stellen (aangetekend versturen) en de betalingen derhalve achter te houden. Dit ontslaat u niet van het uiteindelijk betalen, mits men het repareert. De stok in dit geval is een maand huur en daar kunt u niet heel hard mee slaan.
Feenstra zal naast Juli niets ook geen €380,- voor defecte kachel ontvangen!
En stuur ze dit via E mail met link naar deze.
Vraag of zij hun kant van het verhaal hier willen plaatsen,
Dit is bepaald geen leuke TV reclame die ik regelmatig zie.
Elk bedrijf mag hier uitleg geven aan een ontevreden Consument en hun reputatie herstellen.
Ik ga ervanuit dat herstel prima mogelijk is maar gewoon te duur en niet rendabel is.
Vaak werkte dat prima, ze willen graag de met dure reclame niet voor maar 1 klant hun naam verpesten!
Feenstra mag tot repareren van de ketel overgaan omdat u recht heeft op een werkende ketel. U heeft de ketel tot vrijdag 25-06 kunnen gebruiken maar gezien de foto is de ketel tot de komst van de monteur op of na 29-06 niet meer te gebruiken dat is lastig maar het om dagen niet om weken. De ketel afkopen heeft een reden dus is een nieuw huurcontract geen optie maar u kunt ook niet wensen dat Feenstra een vervangende ketel plaatst en voor 308,00 euro aan u over doet omdat zo'n ketel vaak meer waarde heeft dan degene die u nu huurt. Als het uw bedoeling is om de ketel na afkoop te behouden en daar lijkt het m.i. wel op want u wenst voor de duur van één maand een vervangende ketel tegen dezelfde afkoopsom zal repareren de enige optie zijn en als repareren echt niet mogelijk is in overleg het huurcontract zonder betaling van de afkoopsom te ontbinden.
zij moeten gewoon leveren, dat wil zeggen een werkende ketel, als ze nu deze ketel moeten vervangen of voor veel geld moeten repareren is uw probleem niet....
schrijf hen aan met daarin de eis dat u een werkende ketel verlangt zoals in het huurkontrakt overeen gekomen, laat hen ook weten dat u de huur niet zult voldoen zolang zij niet aan de inspanningsverplichting voldoen....
willen ze geen kant op zeg dan de huur, kontrakt dus, per direct op en laat zelf een ketel plaatsen in eigendom, kost iets van 1600 euro maximaal...
mooiste is natuurlijk dat men een ketel plaatst die werkt, nieuw of iets ouder, en dat u deze alsnog over kunt nemen....
Zolang u huurt moet Feenstra de ketel onderhouden zodanig dat u zorgeloos warm water kunt hebben.
stel ze in gebreke en betaal niet verder af.
U kunt Feenstra schriftelijk in gebreke stellen en de betalingen achterhouden tot men wel levert. Het gaat echter nog om ongeveer 1 maand. Dat is niet heel veel. Een lekkende ketel is het niet waard. Maar het is ook niet zo dat Feenstra uw ketel heeft gesloopt. Ketels gaan soms stuk.
Het is aan de andere kant niet redelijk te noemen dat men een nieuw toestel (of een heel duur element daarin) levert, dat u vervolgens na een maand voor een prikkie kan overnemen. Waarschijnlijk is het voor Feenstra het voordeligst om het contract af te kopen. Ik zou ze de ketel laten ophalen.
Orienteer u op de aanbieding die men doet. Wilt u weer een huurkoop ketel? Wat kan hun concullega u bieden? Een nieuwe ketel verbruikt doorgaans ook minder dan een oude.
Mocht u het geld hebben, dan zou ik een ketel kopen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Gaat de energiemij rekening houden met gehuurde zonnepannelen?
Ik heb een huurhuis van Ymere. Door hen werd mij zonnepannelen te huur aangeboden via Iederzon. Dat was de enige mogelijkheid om zonnepannelen te nemen. In het kader van de groene energie heb ik deze genomen. Dit is een wel een contract van 30 jaar en daar betaal ik momenteel elke maand ruim 36 euro voor. Deze pannelen leveren overigens lang niet de beloofde opbrengst (Ik verwacht nog niet een ... Lees meer
Boete betalen bij abbostop
Ik heb per ongeluk via Abbostop.nl mijn koboplus abonnement laten stopzetten. Ik dacht dat ik rechtstreeks bij Koboplus opzegde.
Kreeg direct een mail met een betalingsverzoek van 29.95. Direct gemaild dat het een vergissing was. Viel geen discussie over te voeren. Heb de afschrijving terug laten boeken. Dag later een mail met eis dat ik binnen 7 dagen 29,95 + 12,95 boete moest betalen. Via e
...
Lees meer
Welke smartfone maakt mooie foto's?
Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer