In
door Ingi.v.h Jun 26, 2021 om 12:46
Huishouden & energie
Welk recht hebben wij bij een huurovereenkomst CV ketel firma Feenstra

In het kort, Firma Feenstra krijg de CV ketel niet gerepareerd en sluit de ketel nu af tot de leverancier van de ketel Nefit is geweest.
per mail laat de firma Nefit weten dat de cv ketel na hun bezoek niet werkt en dat ze het zullen terug koppelen naar firma Feenstra.

ik zit nu vanaf de gemelde storing 16 juni tot 24 juni met een lekkende cv ketel/ en van 25-06 tot 29-06 zonder warm water.

Het onderliggende probleem zit hem in het feit dat wij de ketel afkopen op 01-08-2021 voor een rest waarde van 308,00 euro, volgens de monteur is het niet rendabel om te repareren en de ketel vervangen doen ze ook niet. De aanbieding van hun kant is dat wij een nieuw huurcontract kunnen aangaan voor vijfjaar of een nieuwe ketel kopen. Omdat ze geen vervangende ketel willen plaatsen proberen ze hem alsnog te maken met als gevolg dat ik nu met eerst een lekkende ketel en nu zonder warm water zit . Dit is vanaf 16 juni tot de monteur kom na 29 juni.
wij vragen ons dan ook af of dit zomaar kan. Wij betalen huur en onderhoudskosten " huren zonder zorgen"

3894 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2021 om 13:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, Feenstra en het huren van een cv. Niets dan ellende en het kost goudgeld.

Waarom zou je dat kreng afkopen?

Ik ken verder de voorwaarden van dat huurcontract niet, maar als ik u was zou ik maar zelf een cv ketel aanschaffen en uiteraard niet bij Feenstra.

Neem maandag eens contact op met het Juridisch Loket in uw woonplaats om te bespreken wat uw rechten zijn.

sw
door swat1500 - Jun 26, 2021 om 13:12
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Uw rechten, verplichtingen en de rechten en verplichtingen voor Feenstra staan in de huurovereenkomst tussen u en Feenstra.
De afkoopsom geldt voor de huidige ketel. Als u een nieuwe ketel verlangt van Feenstra zult u een nieuwe overeenkomst aan moeten gaan met Feenstra. Een tijdelijke ketel kunt u alleen krijgen als dit in de huurovereenkomst staat. Al kan ik mij voorstellen dat Feenstra dit niet gaat doen voor 1 maand.
Wat was u van plan na de afkoop? Doorgaan met de oude ketel of een nieuwe?
Mijn tegenvoorstel naar Feenstra zou zijn, verwijderen oude ketel, geen afkoopsom meer hoeven te betalen en geen huur voor de maand juli.
Zelf een nieuwe ketel kopen en laten installeren.

In
door Ingi.v.h Jun 26, 2021 om 13:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben huurovereenkomst waarbij de ketel onderhoud,onderdelen en een vervangende ketel geplaatst zou worden mocht deze niet meer te repareren zijn. Iedereen die Firma Feenstra ken weet dat deze Firma op hun punten staan Contract = contract
alleen als zij dit niet nakomen waar kunnen wij dan verhaal halen?

sw
door swat1500 Jun 26, 2021 om 15:08
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Dat staat ook in de huurovereenkomst. Een geschillencommissie of de kantonrechter.

panter22
door panter22 Jun 28, 2021 om 18:28
6599 Antwoorden / Vragen

Je krijgt echt niet een spiksplinternieuwe cv ketel als vervanging voor deze defecte cv ketel.
En vervangende cv ketel zal dan een cv ketel zijn van tig jaar oud waarvoor jullie nog €308  moeten betalen.
Is dat wel verstandig?
Het is geen moderne zuinige cv ketel die het ook snel kan begeven en het is maar de vraag of Feenstra zo'n oude ketel nog wel gaat onderhouden of dat je daarvoor extra onderhoudskosten moet betalen.
Heeft Feenstra al een offerte gemaakt voor een nieuwe cv ketel? Krijg je dan €308 of een andere fikse korting?
Dat moet wel onderhandelbaar zijn.

panter22
door panter22 Jun 28, 2021 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Nakoming

 Volgens de wet kan herstel of vervanging niet van de verkoper worden gevergd indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt. Hierbij wordt rekening gehouden met de waarde van de zaak indien hij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
https://www.lagrogeelkerken.nl/nl/actueel/consumentenkoop-rechten-en-plichten

Je hebt het recht de koop te ontbinden.

BW7:21 lid 4: Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden. en 5: Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt. https://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2021-05-01

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2021 om 13:48
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook, als al gezegd is Feenstra verplicht om hetgeen in de overeenkomst staat na te komen en blijft dus kennelijk in gebreke. U kunt daarom een ingebreke stelling doen en benut dan deze  voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  Achtergrondinfo https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

Dat uw overeenkomst biunnekort afloopt doet in feite niet ter zake (al kan ik mij wel voorstellen dat men zich er om die redn vanaf probeert te maken. Echter: volstrrekt onrechtmatig.   Zie ook: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl  m.a.w. doe een melding bij consuwijzer en doe ook een melding bij de gratis ervice van d consumentenbond: klachtenkompas consumentenbond

panter22
door panter22 - Jun 26, 2021 om 14:27
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je geen leasecontract ipv een huurcontract?
Je was toch niet van plan €308 te betalen voor een  cv ketel die niet meer gerepareerd kan worden?
Zij plaatsen niet meer een nieuwe cv ketel ter vervanging van deze oude cv ketel.
Feenstra doet je een voorstel omdat de cv ketel niet meer gemaakt kan worden.
Een nieuwe cv ketel kopen.
Als je geen nieuwe cv ketel wilt of kunt kopen, kun je er 1 huren. Je kunt bij Feenstra huren vanaf 1 jaar, waarom 5 jaar?
En hoe zit het in het voorstel van Feenstra met die €308 restwaarde? Of wordt dat bedrag vergeten?
Wil je nog wel een cv ketel van Feenstra?
En als je die niet meer wilt, hoe gaat het dan verder? Feenstra verwijdert de ketel en jullie moeten betalen?
Staat er iets in je contract over het stuk gaan van de cv ketel voordat het contract afgelopen is?
https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-huren/
Eerst de plannen van Feenstra maar eens goed bestuderen voor je een beslissing neemt.

mahadma
door mahadma - Jun 26, 2021 om 17:28
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou voor een 5 jarig verlenging gaan. Uit praktisch oogpunt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 26, 2021 om 19:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als Feenstra   niets repareerde   binnen redelijke termijn   is   dat wanprestatie en kunt U het contract ONTBINDEN om die reden.

De oude  defecte is hun eigendom maar  niets waard, zeker geen €380,- op dit moment.

Gewoon  elders een ketel kopen en laten plaatsen, wel de oude  achterlaten en die mogen ze ophalen.
Betaal niets meer want zij  zijn in gebreke.... niet U.

Dat zij niets willen begrijp ik wel  maar contract = contract... jammer voor hun!

Mijn Advies nu;
Betaal niets meer voor komende  maand.
Ontbind de overeenkomst wegens niet herstellen of tijdig oplossen.

Zij hadden  moeten herstellen of vervangen door gelijkwaardige en dan  had  U wel €380 moeten betalen om er vanaf te zijn.
En hun incasso bureau, gewoon negeren want zij plegen contractbreuk.

Laat je niet gek maken en sta op jou rechten.

pe
door pebk Jun 28, 2021 om 16:19
581 Antwoorden / 0 Vragen

"Betaal niets meer" is geen goed advies. U heeft een contract. U kunt Feenstra schriftelijk in gebreke te stellen (aangetekend versturen) en de betalingen derhalve achter te houden. Dit ontslaat u niet van het uiteindelijk betalen, mits men het repareert. De stok in dit geval is een maand huur en daar kunt u niet heel hard mee slaan.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 29, 2021 om 11:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Feenstra zal naast Juli niets ook geen €380,- voor defecte kachel ontvangen!

En  stuur ze  dit via E mail met link naar deze.
Vraag of zij hun kant van het verhaal hier willen plaatsen,
Dit is bepaald geen leuke TV reclame die ik regelmatig zie.

Elk bedrijf mag hier uitleg geven aan een ontevreden Consument en hun reputatie  herstellen.

Ik ga ervanuit dat herstel prima mogelijk is maar gewoon te duur en niet rendabel is.
Vaak werkte dat prima,  ze willen graag  de met dure reclame  niet voor maar 1 klant hun naam verpesten!

ro
door ronny530 - Jun 27, 2021 om 07:48
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Feenstra mag tot repareren van de ketel overgaan omdat u recht heeft op een werkende ketel. U heeft de ketel tot vrijdag 25-06 kunnen gebruiken maar gezien de foto is de ketel tot de komst van de monteur op of na 29-06 niet meer te gebruiken dat is lastig maar het om dagen niet om weken. De ketel afkopen heeft een reden dus is een nieuw huurcontract geen optie maar u kunt ook niet wensen dat Feenstra een vervangende ketel plaatst en voor 308,00 euro aan u over doet omdat zo'n ketel vaak meer waarde heeft dan degene die u nu huurt. Als het uw bedoeling is om de ketel na afkoop te behouden en daar lijkt het m.i. wel op want u wenst voor de duur van één maand een vervangende ketel tegen dezelfde afkoopsom zal repareren de enige optie zijn en als repareren echt niet mogelijk is in overleg het huurcontract zonder betaling van de afkoopsom te ontbinden.

1paul
door 1paul - Jun 28, 2021 om 12:00
3161 Antwoorden / 0 Vragen

zij moeten gewoon leveren, dat wil zeggen een werkende ketel, als ze nu deze ketel moeten vervangen of voor veel geld moeten repareren is uw probleem niet....

schrijf hen aan met daarin de eis dat u een werkende ketel verlangt zoals in het huurkontrakt overeen gekomen, laat hen ook weten dat u de huur niet zult voldoen zolang zij niet aan de inspanningsverplichting voldoen....

willen ze geen kant op zeg dan de huur, kontrakt dus, per direct op en laat zelf een ketel plaatsen in eigendom, kost iets van 1600 euro maximaal...

mooiste is natuurlijk dat men een ketel plaatst die werkt, nieuw of iets ouder, en dat u deze alsnog over kunt nemen....

mo
door mof - Jun 28, 2021 om 12:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zolang u huurt moet Feenstra de ketel onderhouden zodanig dat u zorgeloos warm water kunt hebben.
stel ze in gebreke en betaal niet verder af.

pe
door pebk - Jun 28, 2021 om 16:26
581 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt Feenstra schriftelijk in gebreke stellen en de betalingen achterhouden tot men wel levert. Het gaat echter nog om ongeveer 1 maand. Dat is niet heel veel. Een lekkende ketel is het niet waard. Maar het is ook niet zo dat Feenstra uw ketel heeft gesloopt. Ketels gaan soms stuk.

Het is aan de andere kant niet redelijk te noemen dat men een nieuw toestel (of een heel duur element daarin) levert, dat u vervolgens na een maand voor een prikkie kan overnemen. Waarschijnlijk is het voor Feenstra het voordeligst om het contract af te kopen. Ik zou ze de ketel laten ophalen.

Orienteer u op de aanbieding die men doet. Wilt u weer een huurkoop ketel? Wat kan hun concullega u bieden? Een nieuwe ketel verbruikt doorgaans ook minder dan een oude.

Mocht u het geld hebben, dan zou ik een ketel kopen.

AD
door AD45 - Jun 29, 2021 om 13:57
6 Antwoorden / Vragen

Geachte INGI.V.H
Mag ik vragen hoeveel jaren U deze ketel al huurt?
Dit mede aangezien u nog 308 euro afkoop moet betalen.

feenstramede
door feenstramede - Jun 29, 2021 om 15:03
16 Antwoorden / 0 Vragen

Beste meneer, mevrouw,

Bedankt voor uw bericht. Spijtig om te vernemen dat u al enige tijd problemen ondervindt met de huurketel. Graag kijken wij voor u na wat de mogelijkheden zijn. Om dit te kunnen doen ontvangen wij graag een e-mail aan webcare@feenstra.com met uw adresgegevens. Zodra wij deze e-mail van u hebben ontvangen zullen wij de kwestie nader bestuderen.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Feenstra Webcare

In
door Ingi.v.h - Jun 30, 2021 om 15:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Graag wil ik laten weten, dat de firma Feenstra alle problemen met de CV-Ketel toch is over gegaan tot repareren tot onze volle tevredenheid.
De CV-Ketel werkt weer zoals het moet en wij zijn er blij mee.
Natuurlijk betalen wij het afgesproken afkoop som op 01-08-2021 van 308,00 euro.

Dit alles was niet nodig geweest als ze vanaf het begin gewoon hun huurovereenkomst met onderhoud hadden nagekomen.
'Altijd jammer dat deze conflicten altijd nodig zijn voordat het in orde gebracht wordt, als de ketel nu ermee ophoudt kunnen wij zonder
ellende de ketel uitkiezen die wij willen en dan kopen niet meer huren.

Bedankt voor jullie reactie en meedenken voor een oplossing????????

panter22
door panter22 Jun 30, 2021 om 17:33
6599 Antwoorden / Vragen

Nu maar hopen dat hij nog een paar jaar meegaat.

ro
door ronny530 - Jun 30, 2021 om 17:31
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Het defect staat los van het reguliere onderhoud omdat een lekkage niet te voorspellen is maar terzijde. Het conflict is ontstaan doordat u zaken ging eisen die niet mogelijk waren en Feenstra uiteraard niet in uw eisen mee kon gaan. Dat u 5 dagen geen warm water had is natuurlijk lastig maar sec gezien zat er een weekend tussen en heeft het 2 werkdagen geduurt voordat de ketel gerepareerd is. Eigenlijk precies zoals Feenstra met u afgesproken had en nog bent u eigenlijk niet echt tevreden want als het aan u gelegen had was er een nieuwe of vervangende ketel geplaatst. Ik heb het idee dat u niet van zins was om de ketel te vervangen en dat pas van plan was als de ketel het na een paar jaren definitief had begeven. In ieder geval heeft u dankzij Feenstra zonder reparatiekosten een gerepareerde ketel die vermits er onderhoud aan gepleegd wordt nog jaren mee kan gaan. Ik persoonlijk vind uw kritiek op de afhandeling onterecht.