pi
door pimski Jun 21, 2010 om 20:10
Huishouden & energie

Welke amperage voor mijn stoppen

Ik heb een jaren dertig appartement gekocht. Nu is er laatst een stop gesprongen (na twee maanden wonen). Deze was 10 Ampere. Ik heb de andere stoppen bekeken en er zaten stoppen tussen van 16 A en stoppen van 10 A. Het gaat om vijf stoppen op een rijtje (betekent dat automatisch dat ik vijf groepen heb?)

Welk amperage stoppen heb ik nu nodig? 16 A of 10 A?
En staat er ergens op de meterkast van welk amperage de stoppen moeten zijn?

46962 6 Rapporteer

poltol
door poltol - Jun 21, 2010 om 20:36
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

U kunt niet kiezen.
De hals van de stop [zekering] is bij elk amerage anders.
Dus moet u er weer een zelfde inzetten.
De 16amp. zal wel van de wasmachine zijn.

En ja, u heeft dus 5 groepen. U kunt zelf uitvinden wat er op elke groep zit. Groep uitzetten en even door alle kamers lopen lamp aan, geen licht is dus van die groep. Koop eerst even een slaaplampje wat is het stopcontact past. Want daarmee kunt u zien welke stopcontacten bij die groep horen. Stekkertje erin, geen licht? Hoort dus bij die groep. Enz. enz.
En natuurlijk wel opschrijven wat bij welke groep hoort, altijd handig.
Laat u niet verleiden tot het veranderen van de zwaarte van de zekeringen. Het is immers niet voor niets zoals het nu is.

Vr.gr. poltol

erik008
door erik008 - Jun 21, 2010 om 20:46
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De stoppen(smeltpatronen) hebben kleuren.
16A is Grijs
10A is Rood

Als de smeltpatroon er uit is zie je in het gat van de meterkast de passchroef.
Deze bepaalt de maximale waarde die er in mag.
Ook de passchroef heeft de kleur van de waarde.
Hoe meer amperes hoe groter het gat.
In een rode passchroef pas dus geen 16A smeltpatroon.

De waarde van een passchroef bepaalt de installateur

pi
door pimski - Jun 21, 2010 om 21:15
2 Antwoorden / 3 Vragen

poltol en erik, hartelijk dank voor de antwoorden.

Ik heb op advies van Erik alle kleuren van de passchroeven bekeken en er was idd maar een rode (en vier grijze). Ik heb nu alle stoppen vervangen en in elke passchroef de juiste stop gedaan. De vorige bewoner was blijkbaar kleurenblind ;-)

Ben toch wel nieuwsgierig geworden: 16 A (Grijs) heeft dus een groter gat dan 10 A (Rood). Dan past er dus wel een 10 A stop (Rood) in een 16 A passchroef (Grijs), maar niet andersom. Wat gebeurt er als je een 10 A stop in een 16 A passchroef doet? Is dan het enige wat er gebeurt dat deze er eerder uit knalt?

edrick3
door edrick3 - Jun 21, 2010 om 21:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pimski,

Op een 10A 'stop' kun je 10 x 220 = 2200Watt afnemen;
op een 16A 'stop' kun je 16 x 220 = 3520 W afnemen.
Neem je meer af, dan slaat de 'stop' door.
Dus ja, als je een rode ipv een grijze stop gebruikt zal deze eerder 'smelten'.

Met vr.gr.

knoop4x9
door knoop4x9 - Jun 21, 2010 om 21:37
533 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo pimski,5 zekeringen zouden 5 groepen kunnen zijn, behalve als je een kracht groep heb voor elektrisch koken, dan heb je 2groepen en een kracht groep,kook je elekrtisch? Een groepen verklaring kun je zoals hierboven beschreven zelf maken , heb je 10 A zekeringen die er noch uitvliegen, dan kun je door een elektricien de pasring laten vervangen, die hebben daar een pasring sleutel voor, is ook wel bij de bouwmarkten te vinden.

Sukses Nico

erik008
door erik008 - Jun 21, 2010 om 22:00
1401 Antwoorden / 25 Vragen

In principe kan iedere groep de 16A zekering aan.
De installateur beperkt groepen ook om het doorbranden van de hoofdzekering te voorkomen.

Je kunt het berekenen.
Bij de berekening gaat met er van uit dat je niet alle groepen gelijktijdig belast.
In jouw geval is dat 16+16+16+16+10=74A 74*0,6=45A
In de meeste huizen is de hoofdzekering niet groter dan 35A

Met andere woorden die 10A groep ook nog vergroten naar 16A is niet aan te raden.

[u]Dit is slechts een voorbeeld, laat wijzigen van de passchroef of pasplaat over aan een installateur.[/u]