jo
door jobo182 Sep 13, 2010 om 12:01
Huishouden & energie

Welke friteuse

ik moet mijn friteuse vervangen, want bij het drukken op het aan/uit knopje van mijn 4 jaar oude tefal friteuse komt een vonkje, wat ik dus niet vertrouw...................
maar nu is mijn vraag:
kan in iedere friteuse wel vast vet ?
ik zie nl bijna alleen nieuwe friteuses voor vloeibaar vet,
weet wel dat vloeibaar vet gezonder is dan vast vet, maar ik vind de frites en andere dingen die gefrituurd moeten worden niet zo lekker gebakken in vloeibaar vet,
daarom ben ik op zoek naar een friteuse waar vast vet in kan.

7337 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan wel. Is wel wat extra werk, maar U kunt de pakken frituurvet laten smelten in een gewone pan en daarna overgieten in de frituurpan.
Vond ook altijd dat vloeibaar vet een nasmaakje had, maar gebruik nu diamant plus vloeibaar en proef absoluut geen verschil.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 12:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Als het verwarmingselement zichtbaar in de frietpan is gemonteerd is, is het de bedoeling dat u vloeibaar vet gebruikt en het voordeel is dat restanten van snacks wegzinken onder het element en zo niet meer verhit worden, en dus minder schadelijk zijn, en dus gezonder voor u.
Wilt u toch gewoon blok frietvet gebruiken dan moet een pan kiezen waar het element niet zichtbaar is in de pan, maar die is dan in de bodem verwerkt, maar verstanig is het niet meer om nog blok vet te gebruiken.

Succes met u keus.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat gedoe met zo'n (electrische) friteuse meer dan zat ben ik weer overgegaan naar een frituurpan, gewoon voor op het gas.
Voor vergeetachtigen natuurlijk niet geschikt, maar wie oplet is zo'n pan veel lekkerder werken; vooral het schoonmaken.
Het in de pan aanwezige vet even verwarmen (wat aan de buitenkant begint natuurlijk) en dan hop, de vuilniszak in en nieuw vet de pan in na deze te hebben afgewassen.
Nee, de ouderwetse manier blijkt toch weer ook de makkelijkste te zijn is mijn ervaring met 2x een elektrische friteuse te hebben gehad.

De Vrije (veel friturende)
vogel

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ grootvader
mijn man wil dit ook zo doen, want zijn moeder heeft het jaren zo gedaan en er is niks lekkerders. maar ik durf het niet.
hoe meet je de temperatuur?
is het niet zo dat als je het vuur te hoog zet dat de kans aanwezig is dat je vet in de fik vliegt?
laat je het vet langzaam warm worden of zet je eerst het vuur hoog en daarna lager?

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een nieuwe kopen alleen voor het vonkje?
Zou ik niet doen, ook lichtschakelaars geven wel een vonkje en als het te erg word is het schakelaartje eenvoudig los te nemen (zit meestal met schuifkabelschoentjes) en hiermee naar een onderdelenwinkel of een service centrum van tefal is meestal wel te vinden en kan je het zo vervangen, daar hoef je niet echt technies voor te wezen.

Mvrgrt Nico

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naataalie

Ik weet nog dat mijn moeder vroeger klein stukje brood in de pan deed en als dat dan meteen lekker lichtbruin werd was het vet warm genoeg.
Wel oppassen met die ouderwetse open friteurpannen voor rond spattend vet als je de frite's in de pan doet.Om dit zoveel mogelijk te voorkomen is het zaak om de frite's
van te voren even droog te maken in een afdroogdoek of in een stuk keukenrol.
Want als die frite "droog" is spettert het bijna niet.
Wel lekker frite's ed. klaargemaakt op de ouderwetse manier.
En het beste natuurlijk met zelfgemaakte frite's.
Groetjes en smakelijk eten.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2010 om 17:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jobo
Ik zou zeggen neem een Fritel.
Deze zijn wel wat duurder maar hebben erg veel voordelen zoals 5-10 jaar garantie, een super goed werkende koude zone en absoluut spatvrij.
Je kan in deze pannen met vast vet werken omdat ze een voorsmeltstand hebben.Ze bakken ook nog eens sneller dan andere friteuses. Ze zijn degelijk gebouwd en hebben een hoog vermogen tot wel 3200watt. Dit maakt dat je ook grotere porties prima kan bakken zonder dat je vet direct afkoelt.

Groet
Mastag
hier een link naar de voordelen van een Fritel

ve
door verwijderd - Sep 14, 2010 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

mastag schreef op maandag 13 sep 2010, 17:41: Beste Jobo
Ik zou zeggen neem een Fritel.
Deze zijn wel wat duurder maar hebben erg veel voordelen zoals 5-10 jaar garantie, een super goed werkende koude zone en absoluut spatvrij.
Je kan in deze pannen met vast vet werken omdat ze een voorsmeltstand hebben.Ze bakken ook nog eens sneller dan andere friteuses. Ze zijn degelijk gebouwd en hebben een hoog vermogen tot wel 3200watt. Dit maakt dat je ook grotere porties prima kan bakken zonder dat je vet direct afkoelt.

Groet
Mastag
hier een link naar de voordelen van een Fritel

Heb zelf ook een fritel en in de gebruiksaanwijzing staat dus dat je hierin ook vast vet kunt gebruiken.
Maar misschien is dit een uitzondering. Je hebt zoveeel verschillende soorten.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2010 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank voor de reacties, heb toch maar een nieuwe friteuse gekocht voor vloeibaar vet, die we gebruiken voor snacks e.d.,
voor frites heb ik toch een aparte tefal friteuse, omdat ik frites gefrituurd in vast vet (diamand) lekker vind.
het is toch een dure aangelegenheid, om snacks en frites te bakken,
goed vloeibaar of vast vet is best duur, maarja frites uit de snackbar............ nee.........niets voor mij ;-)
gr, jobo

ve
door verwijderd - Sep 14, 2010 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Bloedkoraal,
dat is toch wat ik schreef "Je kan in deze pannen met vast vet werken omdat ze een voorsmeltstand hebben"

Mastag

ve
door verwijderd - Sep 14, 2010 om 15:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jobo:

"ik moet mijn friteuse vervangen, want bij het drukken op het aan/uit knopje van mijn 4 jaar oude tefal friteuse komt een vonkje, wat ik dus niet vertrouw................"

Als ter zake deskundige laat ik je hierbij weten dat je om dat vonkje de friteuse niet hoeft te vervangen. Een friteuse gebruikt ongeveer 2000 Watt per uur. Schakelaars van alle apparaten met dergelijk vermogen, ook je nieuwe, vonken bij uitschakelen!

Alleen wanneer het vonken seconden aanhoudt bij inschakelen, ingeschakeld zijn of uitschakelen, dan wordt het tijd om de schakelaar te vervangen, om een gesmolten schakelaar of brand te voorkomen. Simpel en goedkoop, zoals al aangegeven door knoop.

Hardware ERror MAN.