co
door corveld Mar 3, 2014 om 10:21
Huishouden & energie

Welke WC papier breekt het beste af

Welke WC papier breekt het beste af, wij wonen ver van de riool af dus is de WC gouw verstopt welke kan ik dan het beste kopen.

57727 39 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2014 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt er misschien teveel papier gebruikt? Of staat het waterreservoir op zuinig?

edrick3
door edrick3 - Mar 3, 2014 om 10:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

HAllo corveld,

Kijk eens hier.
Al het hedendaagse toiletpapier is goed afbreekbaar.
Je kunt ook overwegen om een 'watertoilet' te plaatsen.

Met vr.gr.

viejo
door viejo - Mar 3, 2014 om 12:49
63 Antwoorden / 4 Vragen

Is de afvoer te lang, te dun, verstopte zinkputjes, dan kunt u ook denken
aan een ' sanibroyeur'. Dit is een toilet of een toilet aanvulling die alles
wat door het toilet wordt gespoeld vermaald.

ar
door aram - Mar 3, 2014 om 13:10
136 Antwoorden / 1 Vragen

Met al die verzakkingen tegenwoordig kan het ook zijn , dat het midden van de pijp lager ligt dan de invoer en afvoer . Denk ook eens aan bomen en struiken wat de wortels ervan kunnen aanrichten .

eclipse
door eclipse - Mar 3, 2014 om 14:58
1561 Antwoorden / 370 Vragen

waar gaat Uw afval dan heen ?? wc, afwas, douche e.d ..

adjura
door adjura - Mar 3, 2014 om 15:06
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben ooit in Peru geweest, en daar mag het wc-papier helemaal niet in het toilet gegooid worden, dat moest gewoon in een emmertje dat ernaast stond. Wél het emmertje op tijd leegmaken, natuurlijk
Eigenlijk zo heel gek nog niet want als het goed is, gooi je nu ook niet van dat vochtig toiletpapier in het toilet.

eclipse
door eclipse - Mar 3, 2014 om 15:20
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=avatar777 schreef op maandag 3 mrt 2014, 15:06]Ik ben ooit in Peru geweest, en daar mag het wc-papier helemaal niet in het toilet gegooid worden, dat moest gewoon in een emmertje dat ernaast stond. Wél het emmertje op tijd leegmaken, natuurlijk
Eigenlijk zo heel gek nog niet want als het goed is, gooi je nu ook niet van dat vochtig toiletpapier in het toilet.
@avatar, en waar loos je dat emmertje dan ?? je moet het toch ergens kwijt ??

br
door breister - Mar 3, 2014 om 15:24
15 Antwoorden / 3 Vragen

Het beste 2-lagen papier kopen.

br
door breister - Mar 3, 2014 om 15:25
15 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=eclipse schreef op maandag 3 mrt 2014, 15:20][quote=avatar777 schreef op maandag 3 mrt 2014, 15:06]Ik ben ooit in Peru geweest, en daar mag het wc-papier helemaal niet in het toilet gegooid worden, dat moest gewoon in een emmertje dat ernaast stond. Wél het emmertje op tijd leegmaken, natuurlijk
Eigenlijk zo heel gek nog niet want als het goed is, gooi je nu ook niet van dat vochtig toiletpapier in het toilet.
@avatar, en waar loos je dat emmertje dan ?? je moet het toch ergens kwijt ??

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2014 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die vochtige doekjes kan men niet vergelijken met wc papier. Heel ander materiaal.

br
door breister - Mar 3, 2014 om 15:27
15 Antwoorden / 3 Vragen

@avatar, en waar loos je dat emmertje dan ?? je moet het toch ergens kwijt ??

Ben atavar niet. Als je in Peru bent (of in de VS waar ik 30 jaar woonde in Maine) dan verbrandt je de inhoud van het emmertje.

komsja
door komsja - Mar 3, 2014 om 15:36
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@corveld
Het beste is om helemaal geen wc-papier te gebruiken en de boel(vooral na de grote boodschap) te
reinigen zoals ze veelal in o.a Indonesie doen.Door heel simpel het 1 en ander te reinigen met een fles water,het vergt in het begin enige handigheid,maar je hebt geen papier nodig,en het geheel word ook nogus schoner dan met wc-papier.

adjura
door adjura - Mar 3, 2014 om 15:39
17 Antwoorden / 1 Vragen

Een plastic zak in het emmertje, dichtknopen en dan in de grijze kliko of ondergrondse container gooien.
En vochtig toilet papier is inderdaad heel ander materiaal.

Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat als je dit niet in het toilet dumpt maar in het bewuste emmertje, het ook heel makkelijk is aan te wennen om dat ook met toiletpapier te doen.

komsja
door komsja - Mar 3, 2014 om 16:23
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@avatar
Dus men moet z,n strond papier in een plastic zakkie doen en gewoon in de grijze kliko gooien.
Deze oplossing van u voorkomt dan wel een verstopping van de vraagsteller/ster.
maar lost het papier probleem niet op,wat ik al zei gewoon het zakie met een fles water verwijderen,ben zelf een paar keer in Indonesie geweest(M,n broer woont daar al 30 jaar) en heeft ook geen wc papier,daar hebben ze een grote bak met water en een steel pannetje naast de wc-pot staan
Dat hebben we hier natuurlijk niet,dus word het een fles water,zou zeggen probeer het eens,scheelt je veel papier en het word allemaal veel schoner en veel minder belastend voor de algehele samenleving

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2014 om 19:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heb nergens zoiets kunnen vinden. Wel kwam ik nog wat tips tegen: klik hier. Anders minder wc papier gebruiken en/of vaker doortrekken, dan wel de Indonesische methode proberen/leren. Aantal flessen gevuld met water in een rekje in de wc zetten.

guilli_1
door guilli_1 - Mar 4, 2014 om 08:33
13 Antwoorden / 2 Vragen

in de kampeerwinkel is wc papier te koop wat snel oplost speciaal voor die wc-tjes in campers en caravans...maar ik zou in Uw geval gewoon veel water gebruiken om het weg te spoelen

mi
door mielao - Mar 4, 2014 om 11:13
20 Antwoorden / 8 Vragen

Beste corveld,

Ik vraag mij af in welk land u woont ?
Ik heb zelf in Friesland een septictank aangelegd, maar ik weet niet over wat voor mogelijkheden u beschikt.
Een sanibroyeur werd hier al genoemd, beide zijn een goede maar duurdere oplossingen.
Over afbreekbaar wc papier geeft guilli de goede oplossing naar mijn idee, maar dat is op termijn ook een dure grap. Dat wc papier kost ruim 3x zoveel als normaal wc papier.
De Indonesische variant is ook een hele goede en goedkope oplossing, maar is iets waar je sterk aan moet wennen.
Het probleem waar u mee kampt, - gebrekkige rioleringssystemen -, komen meestal voor in ontwikkelingslanden en nauwelijks in Nederland.
Wanneer u in Nederland, bijv. in een flatcomplex woont, is uiteindelijk de verhuurder daarvoor aansprakelijk.

M.v.g. Miela

komsja
door komsja - Mar 4, 2014 om 16:11
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@corveld
Dat u ver van het riool af woont mag normaal gesproken niks uitmaken,een afvoer word aangelegd met een afschot van ongeveer 1cm per meter,mischien zit de fout in het Of te weinig of teveel afschot,want met een teveel aan afschot loopt het water sneller weg dan de grote boodschappen en kan men een verstopping krijgen Of het afschot is te weinig waardoor al het gedeponeerde blijft liggen.
Maar zou het wellicht kunnen zijn dat u een beetje teveel papier gebruikt om de boel te reinigen,want hoe goed afbreekbaar het papier dan ook moge zijn,als men teveel gebruikt,kan je alsnog verstoppingen krijgen.

labren
door labren - Mar 5, 2014 om 23:57
862 Antwoorden / 0 Vragen

hahahahahahah wc papier zorgt echt niet voor een riool verstopping hoor , dat wordt veroorzaak door slecht aangelegde riool afvoer oftewel je pijpen naar het riool liggen niet goed op afschot of er zitten teveel haakse bochten in of je pijpen zijn te smal , dat komt meestal omdat het door een amateur aangelegt is

zonnewind
door zonnewind - Mar 6, 2014 om 00:23
222 Antwoorden / 61 Vragen

Hoe kan een riool door een amateur aangelegd zijn? Riolen worden toch altijd door gemeentelijke werken aangelegd? Of hebben die ook al amateurs in dienst? Zou best kunnen als je zo om je heen kijkt gebeuren er wonderlijke dingen door gemeenten. Zebrapaden die uitkomen op een sloot. Kruisingen die levensgevaarlijke situaties opleveren en die dan weer 'hersteld' moeten worden. Maar ach, het geld komt toch met bakken binnen, dus kunnen zij het ook met bakken uitgeven. Komen ze tekort? Gewoon belastingen verhogen.

sl
door slobberbone - Mar 6, 2014 om 08:22
508 Antwoorden / 2 Vragen

Het beste wc-papier is dan herbruikbare eigen wc-doekjes.

Je knipt zachte stukjes(bv flanel) stof in doekjes van 25x25 cm en gebruikt dit niks door het riool je kunt ze gewoon uitwassen en herbruiken.

zoekster
door zoekster - Mar 6, 2014 om 08:40
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=slobberbone schreef op donderdag 6 mrt 2014, 08:22]Het beste wc-papier is dan herbruikbare eigen wc-doekjes.

Je knipt zachte stukjes(bv flanel) stof in doekjes van 25x25 cm en gebruikt dit niks door het riool je kunt ze gewoon uitwassen en herbruiken.
Zeker een grap.

who cares
door who cares - Mar 6, 2014 om 09:28
146 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb verleden jaar ook dit probleem gehad ,verstopte riolering , vele keren doorgespoten door specialisten, maar het kwam steeds weer terug ,ze zijn er in geweest met een camera en zagen dat het riool niet helemaal goed zat, maar ze mochten er verder niet aan doen omdat dit deel voor de gemeente was, gemeente kwam erbij en het werd graven, bleek er een lichte knik in te zitten door het verzakken het was wel niet zo erg maar door het gebruik van een combinatie van toiletpapier en de beruchte natte doekjes hoopt het zich op en dan volgen de bekende verstoppingen ,riool pijpen vervangen en nu geen last meer gehad, dus het is ook vaak een combinatie van verschillende oorzaken, gelukkig een huurwoning anders kunnen de kosten behoorlijk oplopen vooral als met ze in het weekend moet inschakelen.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2014 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die natte doekjes mogen ook niet in het toilet weggespoeld worden.

komsja
door komsja - Mar 6, 2014 om 18:55
1064 Antwoorden / 218 Vragen

slobberbone zit hier gewoon onzin te verkopen,er is toch niemand die zachte stukjes stof gaat zitten uitknippen om zijn of haar uitlaat mee te reinigen,en daarna die zachte doekjes vol met bepaalde uitlaat substantie,s onder de kraan uit te wassen en aan de waslijn te hangen om de doekjes weer her te kunnen gebruiken hihihihahah,als dat wel zo zou zijn dan moet u toch eens gaan overwegen om een intake gesprek aan te gaan bij een 1 of andere instelling waar men u kan helpen (met uw probleem,en uiteraard niet met het reinigen)
Maar denk dat slobberbone gewoon zit te stangen. Maar wel leuk geprobeerd

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2014 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Wat dacht u dan van een luier?

komsja
door komsja - Mar 6, 2014 om 20:30
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Hahahhahihihi,ja zo,n uit de kluiten gewassen tena-lady
Maar dat mag ik eigenlijk ook niet zeggen,want je zal maar zo,n ding nodig hebben.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 7, 2014 om 00:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ tijger:

Laat maar, komsja heeft kennelijk het tijdperk van uitwasbare luiers niet meegemaakt. Wel stom de tip van iemand (slobberbone) zo in het belachelijke te trekken omdat je zelf niet beter weet!

@ corveld:

Jouw 125 mm afvoerbuis van het WC is ook een riool.
Wanneer je ver van de openbare weg af woont, kan het goed dat je een flink stuk riool in eigen beheer hebt.
Het afschot van 1 cm per meter moet je daar ook aanhouden. Dat komt niet op 1 mm afwijking aan, maar méér absoluut wél!
Verzakkingen in het terrein waar het riool door loopt kunnen flinke afwijkingen daarvan veroorzaken!

Kun je vaststellen waar de verstopping (steeds?) optreedt, dan is het zaak daar het riool bloot te leggen om te zien of het afschot nog goed is, of dat er wortels door de buis zijn gegroeid.
Dat laatste kan ook bepaald worden met een camera via een daarin gespecialiseerd bedrijf, doch dan moet wel eerst de verstopping verwijderd zijn om de exacte plek daarvan te bepalen. Kostbaar.

Vette substantie door WC of keukengootsteen gooien kan het riool ook aardig dicht doen "groeien", omdat er steeds laagje op laagje achterblijaft. Dn kan een stevige keutel of zelfs een toiletpapiertje op een gegeven moment de finale verstopping zijn.

Tip 1: gooi overtollig bak-, braad- of frituurvet/olie in een leeg melkpak o.i.d. waarna dát in de kliko/otto voor restafval kan.

Tip 2: maak vette pannen, borden etc. eerst zo goed mogelijk vetvrij, alvorens ze af te wassen of in de afwasmachine te deponeren.

Advies: breng om de 10 mtr in de lange 125 mm rioolbuis een ontstoppingskoppelstuk met deksel aan.

HardwareERrorMAN.

sl
door slobberbone - Mar 7, 2014 om 17:42
508 Antwoorden / 2 Vragen

@komsja & @zoekster,

Mijn tip is echt serieus en is echt bekend onder de echte vrekken en cheap skates.

Lees hier de ervaringen van een gebruiker:

http://wegnaarzelfvoorziening.blogspot.nl/2014/02/de-werkelijke-kosten-van-wasbaar.html

tot15karakters
door tot15karakters - Mar 7, 2014 om 17:49
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als een riool of afvoer verstopt zit ben je al te laat....

Eerder als het langzamer gaat lopen al en afvoer ontstoppingsmiddel gebruiken.
De Action verkoopt prima werkende rode flessen en die erin gieten en gaan slapen....
De volgende ochtend pas doorspoelen en alles is geweekt en elke afvoer dus ook je toilet zal blijven stromen....
Eenmaal verstopt is de dikke prop moeilijk weg te krijgen dus preventief regelmatig het riool ontstopper gebruiken.

komsja
door komsja - Mar 7, 2014 om 18:58
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
er worden ook sopjes in de gootsteen gemaakt,en afwasje doen een hoop mensen ook nog gewoon in de gootsteen,heb zelf een vaatwasser en m,n dweilsopje maak ik gewoon in de spoelbak,maar dat geen enkele kwaad omdat ik geen strond luiers daar in uit hoef te spoelen.
Gewoon een luier gebruiken die als hij vol met strond zit in de daarvoor bestemde kliko gooien.
En vroeger is vroeger en nu is nu,en nu is het niet meer nodig om de strondluiers uit te wassen.
Volle luiers van een baby of van een volwassene kunnen gewoon in een daarvoor bestemde kliko gegooid worden en die gaan in de fik,en niet meer (gelukkig)zoals vroeger in het riool.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2014 om 19:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste is het riool daarvoor bestemd,en ten tweede zijn papieren luiers een kostbare aangelegenheid. Dus veel mensen, zullen als ze verstandig zijn de katoenen luier in ere houden.

Maar ieder zijn meug.

komsja
door komsja - Mar 9, 2014 om 17:36
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
U zegt het goed:ieder z,n meug:Het riool is inderdaad bestemd voor al de rotzooi die we wegspoelen,Maar om volle vieze strondluiiers uit te spoelen in de gootsteen of in een wastafel,is niet erg fris(ook al komt het water van de gootsteen en de spoelbak ook uiteindelijk in het riool)
Maar je gaat je strond toch niet in je gootsteen of wastafel weg zien te krijgen door die kleine gaatjes van de afvoer te duwen buwheheeeeeeeeeeeeeeeeeeee.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde mensen zich geen wegwerp luiers kunnen veroorloven,maar dat wil niet zeggen dat je die gore strondluier uitspoelt in je gootsteen of wastafel.Probeer die vieze luier dan op het toilet uit te spoelen,en niet op een plek waar je ook je afwasje doet enz enz

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2014 om 18:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

U hebt vroeger blijkbaar geen kinderen gehad, of die klus wellicht overgelaten aan uw vrouw. Luiers spoelen in een emmer en die daarna daarna leegkiepen in het toilet is heel normaal hoor.

Afgezien daarvan is de binnenkant van de gootsteen vaak heel van ongezonder voor een mens dan een beetje poep.

zonnewind
door zonnewind - Mar 9, 2014 om 23:44
222 Antwoorden / 61 Vragen

Normaal gesproken zou ik mij al lang afgemeld hebben voor dit onderwerp, maar omdat ik nog steeds krom lig van het lachen blijf ik meelezen. De informele benaming voor vaste uitwerpselen is trouwens S.T.R.O.N.T. en geen strond. Ten tijde van de uitwasbare luiers, toen er nog geen pampers etc. bestonden, werden die dingen gewoon in een emmer uitgespoeld en leeggegooid in het toilet. Daar waar ze thuis hoorden. Maar het ging hier niet over luiers maar over WC papier.

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2014 om 00:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zonnewind

Die katoenen luiers bestaan anders nog steeds. Wel zo voordelig.

En het ging erom een verstopping van het riool te voorkomen door het papier. Iemand opperde toen katoenen doekjes om de bips af te vegen en die daarna te wassen.

komsja
door komsja - Mar 10, 2014 om 12:01
1064 Antwoorden / 218 Vragen

[edit redactie: OT]

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2014 om 12:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[edit redactie: OT]

komsja
door komsja - Mar 10, 2014 om 18:03
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@zonnewind
De informele benaming van vaste uitwerpselen is volgens u strond met een t,maar of het nou met een t of een d geschreven word is onbelangrijk.
Maar wat u zegt,dat de met uitwerpselen gevulde luier in een emmer uitgespoeld werd en daarna het goedje in het toilet gedeponeerd werd om zo z,n weg naar het riool te vinden,was en is nog steeds de juiste weg,en niet de boel uitspoelen in je gootsteen of je wastafel.
Het ging inderdaad om wc-papier,maar zoals u zelf ook wel weet is er maar weinig voor nodig om van de essentie van de vraag af te wijken,en daar word dan ook weer antwoord op gegeven.