Vo
door Vogel.1 Feb 12, 2018 om 16:24
Huishouden & energie

Werkt het plaatsen van een gevelkap over uitgang afzuigkap tegen stankoverlast in slaapkamer?

Mijn buurman rookt onder zijn afzuigkap en die komt naarbuiten onder mijn slaapkamerraam. Hierdoor trekt zijn rook, mijn slaapkamer in. We komen niet tot een oplossing samen. Maar toen bedacht ik me: zou het plaatsen van een gevelkap in plaats van zo'n plat rooster helpen. Wordt de rook dan meer naar beneden geblazen of trekt het alsnog mijn slaapkamer in? Iemand die hier ervaring mee heeft?

7058 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2018 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rook trekt natuurlijk normaal gesproken omhoog. Maar staat uw buurman dan de hele dag en avond onder zijn wasemkap? Woont u in een flat waarbij uw slaapkamer boven de keuken van de benedenburen ligt?

@H
door @HENK@ - Feb 12, 2018 om 16:55
159 Antwoorden / 1 Vragen

en de etenslucht en de vettigheid, komt die dan niet in de slaapkamer?

mij lijkt de enige goede optie dat uw buurman zijn afvoerkanaal naar het dak doortrekt of minstens een andere(en veel hogere) plaats kiest.

een kapje meer of minder gaat echt niet helpen!

tenormin
door tenormin Feb 12, 2018 om 17:12
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Goede opmerking trouwens, over etenslucht @henk@ want ook dat kan bekoorlijk meuren.

gerbera
door gerbera - Feb 12, 2018 om 22:41
7366 Antwoorden / 14 Vragen

die komt naarbuiten onder mijn slaapkamerraam

lees hier, http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-5/artikel37

tijger1
door tijger1 - Feb 12, 2018 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zijn het huurhuizen of koop?

br
door brui0929 - Feb 13, 2018 om 00:56
635 Antwoorden / 10 Vragen

Dan is de afvoerpijp naar buiten te lang deze moet dan ingekort worden.

no
door northface - Feb 14, 2018 om 12:48
11 Antwoorden / 4 Vragen

Lastig oordelen zonder de situatie visueel gezien te hebben, lijkt me een mooie zaak voor de (nieuwe) rijdende rechter of de Commericele mr Frank Visser

ba
door batav - Feb 14, 2018 om 14:31
29 Antwoorden / 0 Vragen

Indien mogelijk de pijp verlengen langs de gevel omhoog met een bocht of kapje er boven op (deflectorkap) tegen het inregenen.  Ik ken de situatie niet maar hij moet het liefst boven de dakrand uitkomen. Je zou ook horizontaal vanaf de gevel de pijp wat kunnen verlengen en horizontaal vanaf de gevel blazen of met een bocht de uitblaasrichting kunnen veranderen. Maar je uitblaassnelheid moet dan ook hoog genoeg zijn en je bent nog afhankelijk van de windbelasting op de muur. Er zijn echt wel oplossingen voor.   Ik heb altijd in de luchttechniek gewerkt.

ge
door gewicht - Feb 14, 2018 om 14:33
170 Antwoorden / 1 Vragen

Is er geen mogelijkheid om door middel van een bochtstuk en een verlengstukje de uitloop langs of boven uw raam uit te laten komen ?

tijger1
door tijger1 - Feb 14, 2018 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dacht u van het slaapkamerraam dichtdoen?

ni
door niceprice Feb 14, 2018 om 16:10
14 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een waardeloos antwoord. Dan had de optie om het raam open te doen ook net zo goed niet toegevoegd kunnen worden. Frisse lucht in de slaapkamer is goed voor de luchtwegen tijdens de nachtrust en ventileert het huis dag en nacht.

tijger1
door tijger1 Feb 14, 2018 om 16:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die buurman staat niet 24 uur onder die afzuigkap te roken en de etensluchten komen dan ook naar binnen.

Om goed te ventileren hoeft een raam niet 24 uur open te staan. En in dat huis zullen nog wel meer ramen open kunnen om te ventileren. Niet alleen het slaapkamerraam.

tenormin
door tenormin Feb 14, 2018 om 19:57
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Is geen 'waardeloos' antwoord. Ik kan niet eens een raam opendoen. Alleen luchtroosters; wat niet voldoende is. Ik woon 'gewoon' in een flat en zowel de linker als rechter buurvrouw koken 's-morgens. Op zich is er niets mis met zowel Marokkaans als Indisch eten, alleen als je de galerij op moet, hoe lekker het ook zal smaken: ik ga over mijn nek in de vroege ochtend.

christin
door christin - Feb 14, 2018 om 19:29
105 Antwoorden / 4 Vragen

Ik woon in een flat en heb in de keuken een afzuigkap met koolstoffilter. Dus niet met een afvoerpijp naar buiten want dat kan en mag niet. U woont denk ik in een laagbouwhuis en heeft de buurman een afvoerpijp in de buitenmuur dus zult u ook wel last hebben van zijn kookluchtjes in uw slaapkamer. Maar dat heb ik als mijn lieve buurtjes gaan frituren en barcecuen op het balkon want dan komen die bakgeuren in mijn slaapkamer en woonkamer. Tja, dan doe ik het slaapkamerraam en de balkondeur maar een paar uurtjes dicht. Zou flauw zijn om dat te laten verbieden. Tegenwoordig zijn we al zo van alles maar verbieden. Straks mag je niks meer. Ik woon bij een snelweg dus eigenlijk wil ik dat ie verdwijnt want mijn balkon ligt vol met giftig fijnstof. En dat beetje tabaksrook van mijn buur vind ik geen punt hoor want hij rookt goede sigaren. Heerlijk !!!

tenormin
door tenormin Feb 14, 2018 om 19:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Bij ons is het van de WBV verboden om te bbc. Of om was buiten te hangen. "Goeie sigaren"? ;-))

christin
door christin - Feb 14, 2018 om 19:31
105 Antwoorden / 4 Vragen

Ik woon in een flat en heb in de keuken een afzuigkap met koolstoffilter. Dus niet met een afvoerpijp naar buiten want dat kan en mag niet. U woont denk ik een laagbouwhuis en heeft de buurman een afvoerpijp in de buitenmuur dus zult u ook wel last hebben van zijn kookluchtjes in uw slaapkamer. Maar dat heb ik als mijn lieve buurtjes gaan frituren en barcecuen op het balkon want dan komen die bakgeuren in mijn slaapkamer en woonkamer. Tja, dan doe ik het slaapkamerraam en de balkondeur maar een paar uurtjes dicht. Zou flauw zijn om dat te laten verbieden. Tegenwoordig zijn we al zo van alles maar verbieden. Straks mag je niks meer. Ik woon bij een snelweg dus eigenlijk wil ik dat ie verdwijnt want mijn balkon ligt vol met giftig fijnstof. En dat beetje tabaksrook van mijn buur vind ik geen punt hoor want hij rookt goede sigaren. Heerlijk !!!

ro
door ron503 - Feb 14, 2018 om 19:50
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Uw buurman zou de afzuig stand van de afzuigkap iets lager in kunnen stellen zodat er meer verse lucht in bij de tabaksrook wordt toegevoegd.

cantate
door cantate - Feb 14, 2018 om 21:19
15 Antwoorden / 0 Vragen

In een vergelijkbaar geval bij Mr. Frank Visser werden de buren verplicht om de afvoer van hun rookkanaal te verhogen. Misschien is een bezoek aan het Juridisch Loket aan te raden, of daar in ieder geval verdere informatie te vragen.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2018 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet om de afvoer van een rookkanaal.