Pa
door Panille Dec 28, 2023 om 14:33
Huishouden & energie

Wij hebben al sinds 2020 een strijd met woningstichting Eigen Haard

Sinds 2020 hebben boven ons een nieuw gezin wonen. Zij hebben een laminaatvloer gelegd met een ondervloer, een soort folie, daarvan is de isolatie nul komma nul. Bijna 3 jaar verder en een heel dik dossier beweert de woningstichting Eigen Haard nog steeds dat dit woongeluiden zijn.
Wij hebben door een expertise bureau een test laten uitvoeren, kosten € 1550,00. Tijdens de test die 4 dagen duurde zijn er 12 overtredingen geconstateerd.
Nog blijft Eigen Haard beweren dat het woongeluiden zijn. De bovenburen houden zich totaal niet aan de regels die in het huurcontract staan en wij zijn de dupe. Buurman  kan ontzettend goed liegen zo erg dat hij het zelf ook gelooft.
Inmiddels bestaat het gezin uit 4 kinderen en 2 volwassenen, die voortdurend ruzie met elkaar hebben.
Alles is al ingeschakeld, politie, gemeente, ggd enz. Eigen Haard houdt zijn poot stijf en wij moeten het er mee doen.
Wij wonen hier sinds 1984 en dachten onze oude dag in rust te kunnen doorbrengen na lang werkzame jaren.
Hoop op een reactie.

7791 18 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Dec 28, 2023 om 14:42
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht is de rijdende rechter een optie? Informeer eens.

Thecla58
door Thecla58 - Dec 28, 2023 om 14:51
856 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt, als je die hebt, je rechtsbijstandverzekering inschakelen en naar de rechter gaan. Maar of je daar gelijk krijgtt? Vraag me af wat je dacht te bereiken met al die instanties die je ingeschakeld hebt. Dacht je werkelijk dat die ook maar iets in de pap te brokkelen hebben bij de wbv? Wat is je ultieme doel dat je wilt bereiken? Dat je bovenburen uit huis gezet worden? Of dat ze op extra kosten gejaagd worden en een nieuwe ondervloer moeten leggen? Weet je zeker dat het een ondervloer van folie is?

Het wonen in een appartementengebouw is nu eenmaal heel anders dan in een woning of een hutje op de hei. Verder vind ik dat je nogal een uitspraak doet door je bovenbuurman als leugenaar neer te zetten.

tot slot... wellicht ben je inmiddels zo gefrustreerd dat je je aan alles wat er boven je gebeurt ergert. Ik zeg; omgevings- en woongeluiden zijn niet meer dan logisch.

Aadriaan
door Aadriaan Jan 3, 2024 om 23:30
Antwoorden / Vragen

Ben jij die buurman soms?

tenormin
door tenormin - Dec 28, 2023 om 15:19
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Wat akelig voor u beiden, overlast hebben is meer dan irritant. Wat jammer dat Eigen Haard u in de kou laat staan. Is bij mij al weer lang geleden dat ik eenzelfde probleem had. Ik had ook forse overlast. Mijn WBV heeft er, uiteindelijk, samen met de wijkpolitie en de bewoners en ik een (fors) gesprek over gehad. Met eisen stellend: geen lawaai voor 8 uur a.m. to 20.00 p.m. Ik kreeg meetapparatuur in huis alleen, het hielp niet. De familie is naar elders moeten verhuizen. En na 12 jaar heb ik weer "stampertjes" boven me. Probeert u eens Mr. Frank Visser doet uitspraak te benaderen.

rj
door rjw - Dec 28, 2023 om 15:35
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Nog een tip: laat in verdere discussies de bijzaken er uit. Dus niet beginnen over een liegende buurman, dat ze voortdurend ruzie hebben en dat je rust wilt na lange werkzame jaren. Die zaken staan compleet los van het probleem.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 28, 2023 om 18:58
2067 Antwoorden / Vragen

Zo'n harde vloer moet in een appartement op een dempende ondervloer worden gelegd maar ik weet niet of de woningbouw dat kan afdwingen. Afijn, daarvoor heb je juristen en die lijk je sowieso nodig te hebben want de woningbouw is blijkbaar niet van plan te handhaven dus ik zou er een zaak van maken.

Iv
door Ivo W - Dec 28, 2023 om 19:12
729 Antwoorden / Vragen

Begin met uw acties richting de juiste partij te sturen.

De foutieve vloer en ondervloer zijn geen eigendom van de woningstichting, maar van uw bovenburen. Die bovenburen zijn als enige partij verantwoordelijk voor hun vloer. En dus ook de partij die u moet aanspreken.

Eventueel kan Eigen Haard bemiddelen in de kwestie, maar ook niet meer dan dat.

Ja
door JannyBoe - Dec 28, 2023 om 20:20
519 Antwoorden / Vragen

Gezien hoe lang en uitvoerig u al bezig bent met deze zaak weet u waarschijnlijk zelf ook wel welke kant het op gaat.
U zult de rechter in moeten schakelen.
De woningstichting handhaaft niet ondanks een rapport van een expertisebureau en dus zult u dat via de juridische weg af moeten dwingen bij de stichting.

Misschien zou u de redactie van Kassa of van Radar van AvroTros eens kunnen polsen of die iets voor u kunnen betekenen.

Veel sterkte en succes.

Franske1958
door Franske1958 - Dec 29, 2023 om 08:03
428 Antwoorden / 2 Vragen

Kijk eerst eens of het in dat appartement zowiezo wel is toegestaan om een laminaatvloer te leggen. In diverse appartementen
is het om dit soort problemen te voorkomen niet toegestaan om een harde (laminaat?) vloer te leggen of er is een verplichting
dat als dat toch wordt gelegd dat er isolatie onder moet van een bepaalde minimun geluids demping
Ook is niet alleen de geluids isolatie van een vloer die bepalend is voor hoeveelheid geluid die er te horen is van een bovenbuur.
De een is gewend om zonder schoenen in huis te lopen en de ander loopt altijd, dus ook in huis op werkschoenen  of op
klompschoenen omdat die zo perfect lekker zitten en lopen.

Ed
door EddyCamiel - Jan 3, 2024 om 11:47
8 Antwoorden / Vragen

Tja, erg vervelend om dan zo'n woonplek te hebben.
Advies: "Meester Visser doet uitspraak" benaderen. Dan krijg je ook nog eens deskundig onderzoek en een duidelijke uitspraak.
De buren moeten wel bereid zijn om mee te doen. Maar wellicht zien ook zij daar het voordeel van in voor de toekomst.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2024 om 11:49
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Is eigen Haard een Sociale Wininbouw coorporatie? Huurt u sociaal? Ik kan het niet vinden maar indien wel: iedere Sociale winingstichting dient een huurdersbelangenorganisatie te hebben die bemiddselend kan optreden indien de verhuurder niet handhaaft als er sprake is van niet nakomen van huurovereenkomsten / lawaai/overlastnormen - regels. Ik geef u ook een verwijzing naar - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  en of https://www.woonbond.nl/

Ma
door Marchien Spiga - Jan 3, 2024 om 11:50
5 Antwoorden / Vragen

Zou de rijdende rechter inschakelen worden ze gelijk veroordeeld

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Jan 3, 2024 om 11:51
30 Antwoorden / Vragen

Ga buurtbemiddeling inschakelen wij gedaan na 8 jaar een jankende hond
de woningstichting geloofde het niet geluid opgenomen laten horen was niet voldoende voor ze
ben blijven klagen tot ik de buurtbemiddeling inschakelde dat heeft zijn vruchten afgewerkt
nu al maanden rustig
hoop dat er een oplossing komt en probeer zoveel mogelijk de geluiden op tenemen
succes

mo
door mof - Jan 3, 2024 om 14:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u kunt aantonen dat ze zich niet aan de regels uit het huurcontract houden kunt u naar de rechter en vorderen dat de verhuurder actie onderneemt. U moet aantonen dat u gelijk heeft.

ze
door zeemannetje - Jan 3, 2024 om 15:25
120 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja, dan is de woonbond een optie, of een advocaat inschakelen. Maar bij een kennis van mij werd eerst door de verhuurder duidelijk gemaakt dat als er laminaat gelegd wordt dan moet die persoon een tussenvloer met minimale isolatie leggen en dat ook bewijzen. Anders vloer er weer uit. Is bij jullie verhuurder niet ook zoiets in het huurcontract opgenomen?

Ri
door Rita K - Jan 3, 2024 om 18:00
1 Antwoorden / Vragen

Klopt ik heb dit ook bij de hand gehad alleen bij Vestia tegenwoordig Hof Wonen. Degenen die last veroorzaken kunnen daar lekker blijven wonen. Degenen die er last van hebben en met medebewoners rekening houden gaan verhuizen of worden er ziek van. Je hebt geen poot om op te staan. Het is zo onrechtvaardig!! Maar of je iets aan deze reactie hebt betwijfel ik....

zoekster
door zoekster - Jan 3, 2024 om 19:52
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat een nate situatie. Daar heb ik zelf ook mee te maken gehad, dus ik snap hoe verschrikkelijk het is als je in de herrie van een ander zit. Gelukkig heeft u een heel dossier opgebouwd, dat is juridisch erg handig. Wat u nu moet doen, is uw woningbouwvereniging aansprakelijk stellen. Deze moet nl zorgen voor uw woongenot. U stelt schriftelijk dat u ze 3 weken de tijd geeft om deze overlastsituatie aan te pakken en dat u, indien er in die periode niets gebeurt, hierna gerechtelijke stappen zult nemen tegen de wbv, dus niet tegen uw buren. Ik ben zelf ook indertijd naar een advocaat gestapt. Die vertelde me dat ik een goede zaak had. De wbv werd ineens wakker en stond bij mijn bovenburen op de stoep. Die zijn echter zo erg geschrokken van deze vlotte aanpak dat ze meteen zijn verhuisd via woningruil. Zo gelukkig bent u wellicht niet. Als u een laag inkomen heeft, ga dan eens langs bij het juridisch loket om te kijken of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechsbijstand. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, kunt u kijken of die wat voor u kan/wil doen. Vaak moet je dan wel de module 'wonen' in het pakket hebben. Een andere oplossing is verhuizen.

De Engel
door De Engel - Jan 3, 2024 om 20:16
3 Antwoorden / Vragen

Heb het opgezocht bij Eigen Haard algemeen huurreglement zie link, onder punt 7.13 Vloerbedekking staat duidelijk dat uw buren een bewijs dienen te laten zien waaruit blijkt dat de vloer comform de regels van het in Nederland voorgeschreven toetsingscriterium, zoals vastgelegd in de huidige
NEN(-EN-ISO)-norm. voldoet. Huurder moet op verzoek van verhuurder een document tonen waaruit blijkt dat de vloer aan
deze normen voldoet.

Kort en goed: U kunt uw verhuurder Eigen Haard somméren dat uw bovenburen zo een bewijs kunnen tonen. Als uw bovenburen niet in het bezit zijn van zo een document dan zijn zij verplicht binnen een gestelde tijd een nieuwe vloer te leggen die wel aan deze eisen voldoet. die behoort dan wederom te worden gekeurd. Als uw bovenburen dit niet doen kunt u uw verhuurder aansprakelijk stellen. Zij zijn verplicht in etage- appartementencomplexen deze regels na te leven, het is landelijke regelgeving en zij hebben deze regel ook zelf in hun algemene voorwaarden staan. Sla ze met hun eigen regelgeving om de oren.  En in elke gemeente is een juridisch loket waar u gratis advies kunt krijgen over dit gebeuren.

hieronder de link naar de algemene voorwaarden van Eigen Haard. U kunt deze algemene voorwaarden ook vinden op de eigen site van Eigen Haard onder zoekopdracht algemene voorwaarden.

https://www.eigenhaard.nl/media/ofxb4jl4/algemene-voorwaarden-01-08-2022-sw-versie-11-11-2022.pdf

wens u sterkte en haal er niet te veel bijzaken bij zoals iemand hier eerder al aangaf. Hou u bij de hoofdzaak. Is vloerbedekking gelegd onder voorwaarden NEN(-EN-ISO)-norm. Groet uit Friesland van Joke

msermo
door msermo - Jan 5, 2024 om 01:39
9 Antwoorden / Vragen

Eigen Haard is een nare verhuurder.

Gezien de moeite die u nu al heeft genomen, zou ik een rechtszaak aanspannen, geleid door een gespecialiseerde woonrecht-advocaat.

Succes!

P.S.

Een dergelijke lange tijd van burenpoverlast is zeer slecht voor uw gezondheid, indien mogelijk zou ik, als een rechtszaak niet oplevert, verhuizen buiten de grote stad.

Bovenburen zorgen bijna altijd voor een zeker mate van overlast, het is dus moeilijk aan te pakken.