an
door antoinedop Oct 27, 2004 om 17:03
Huishouden & energie

Wit opgevulde noesten

Op 15 juni hebben wij een order bij X geplaatst obv een monsterpaneel, deze bevatte geen noesten en was max 1 m2. Tijdens de verkoop heeft de verkoper ons verzekerd van geen opgevulde noesten. Op 25 aug is de vloer bij ons gelegd. Direct na het leggen van de vloer hebben mijn vrouw en ik geeist, dat de vloer eruit gehaald zou worden, aangezien de noesten wit waren. Volgens de parketteur zou dit dan om een enorme schade gaan. Na het telefoongesprek met de fabrikant, gaf de parketteur aan, dat het bleek, dat de fabriek de schuurmachine te diep had ingesteld. De parketteur heeft vervolgens de gestopte noesten met olie bruin gemaakt. Op 31 aug. hebben wij de klachten gedeponeerd. Daarna is ons telefonisch , dat de parketteur de planken dubieus vond. In de daarop door ons ontvangen brief van X van 2 sept. schetste men echter een totaal ander verhaal. De heer Y van Z (leverancier) is bij ons op inspectie geweest op 17 sept. Zijn advies was (mondeling verteld):"Geheel of gedeeltelijk vervangen van de vloer, waarbij gedeeltelijk vervangen het minst aan te raden was". In de brief van X is dit niet terug te vinden, alleen dat de vloer vrij druk is voor een Rustikal. Dit echter, is nooit een klacht van ons geweest. In geheel de winkel zijn er van alle lamel-parketten geen gestopte noesten te vinden. Als wij bij de verkoop gehoord hadden, dat de noesten werden opgevuld, hadden wij nooit voor de twin-plank gekozen. Hierna hebben wij een 2de 'expert' over de vloer hebben gehad en op basis hiervan heeft X besloten om de vloer niet te vervangen. Wel hebben zij toegezegd, om ons 5% korting te geven over het aankoopbedrag. Onze vraag is, of wij met de 5% korting akkoord moeten gaan, of dat wij voldoende sterk staan voor een evt. rechtzaak of iets dergelijks.

2974 4 Rapporteer

pr
door profiler - Oct 29, 2004 om 13:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk: nooit korting accepteren, dit is al een teken dat ze weten dat ze fout zitten. Ten tweede; als je nual twijfeld de korting te accepteren krijg je daar super spijt van later!!!!!! Die 2e expert is die van X afkomstig? Is het een optie om schriftelijk vast te leggen tussen u beide om een onafhankelijke expert te laten komen (misschien van kassa?) en deze te laten beslissen?

Ik krijg het idee dat er bij u een afgekeurde vloer is gelegd? Als u op papier een duidelijk beschrijving heb van de vloer en die wijkt af van de vloer die er ligt staat u altijd in uw voordeel in een rechtzaak!

pkalter
door pkalter - Oct 31, 2004 om 13:46
38 Antwoorden / 0 Vragen

Indien de verkoper u verzekerd heeft dat er geen opgevulde noesten in zouden zitten dan is dit duidelijk. U hoeft dit mijn inziens dan ook zeker niet te accepteren. Ik vraag me alleen af bij wie de fout nu zit. Heeft de fabrikant nu een vloer geleverd die niet aan de eisen voldoet of heeft de verkoper nu een foutief verhaal verteld ?

Iedere fabrikant heeft een duidelijke omschrijving wat wel en niet acceptabel is bij een bepaalde sortering. Bijvoorbeeld bij een exquisit sortering noesten maximaal 3 mm, quartiers en dosse hout, weinig kleurverschil en geen spint. Zo,n beschrijving moet er ook van uw vloer zijn. Ik denk trouwens dat de verkoper hier fout zit daar een rustikal sortering meestal een levendige en ruigere vloer betreft.

Hoe dan ook, een korting van 5% is vreemd. De leverancier geeft hiermee aan dat er iets niet goed is en pobeert hier met een schijntje vanaf te komen. Normalitair krijgt u de keuze van vervangen of een financiele vergoeding die in verhouding staat met het probleem.

Het feit dat u het woord expert tussen haakjes geplaatst heeft geeft ook al aan dat u het vakmanschap van deze mensen betwijfelt. Mijn advies is dan ook het opvragen van de beschrijving van uw vloer bij de fabrikant of informeren naar meer dealers van dit merk. U zou daar dan eens kunnen vragen naar hun ervaringen met de sorteringen en service van deze fabikant. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat een kennis van de leverancier zich uitgeeft voor een vertegenwoordiger van een fabrikant.

ba
door babbers - Nov 12, 2004 om 20:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

U vertelt hier niet om welke houtsoort het gaat en of het een s.g. prefab vloer betreft, uit uw verhaal maak ik op dat het om een Eiken lamel rustiek vloer gaat  ,dit is dus een "zwevend" gelegde parketvloer met een eiken toplaag van 4mm.

Indien men U gegarandeer heeft dat er GEEN gestopte noesten in Uw rustikal vloer zoudeb zitten is men mijn inziens niet op de hoogte van het productie proces van een Lamel vloer .

eeen rustikal vloer bevat altijd noesten (daarom heet het ook Rustiek) tijdens het produktie proces worden de planken eiken hout

op zijn kant gezet en doormidden gezaagd ,dus van 1 plank maakt men 2 lamellen hierbij komt het voor dat ( ongezonde) Noesten uit de plank vallen, doordat deze nog maar 4 mm dik is en er in rustiek vloeren vrij grote noesten mogen voorkomen deze "gaten"worden tijdens het verder produktie proces gestopt met een mengsel van stof van dezelfde houtsoort en een  bindmiddel.

Nu lijkt het dat in Uw geval er de verkeerde houtsoort tijdens dat produktie proces is gebruikt om de noestgaten te stoppen.

Ik ga hier nu niet oordelen of de kleur van het stopsel NA behandeling door de desbetreffende Parketteur acceptabel is ,dat is aan U om te oordelen, feit blijft dat dus in een Rusiek vloer altijd gestopte noestgaten voorkomen, of U in deze sterk staat bij een geschillen commissie lijkt mij eigenlijk niet, of deze zou moeten oordfelen dat men met betrekking tot  niet gestopte noesten U een verkeerde voorstelling van zaken heeft gegeven.

Het verhaal van de te diep ingestelde schuurmachine is mij geheel onbekend, daar de lamellen in de fabriek door een "schuurstraat"gaan en dit alles is geheel geautomatiseerd.

Als een schuurmachine al te diep " lees te zwaar" staat afgesteld

geeft dit geen witte gestopte noesten maar juist zwarte brandplekken.

sz
door szitters - Nov 24, 2004 om 14:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Product is niet geleverd volgens de overeenkomst. Erg simpel.

Lees wel de verkoopwaarden even na, die in overeenstemming moeten zijn met de europese regels.

Garantie is altijd van toepassing de verkoper moet vandaag de dag bewijzen dat hij een goed product heeft geleverd en niet andersom

Als de verkoper een claim doet dat is dat wettelijk.de vraag is heb je dat op papier.

Zoniet  dan zou je kunnen overwegen via iemand anders zo een verklaring los te peuteren.

kijk: zij beweren wat. Dus een wat slinkse methode toepassen is niet zo gek. Fabrikanten kijken opdezelfde manier kunstjes van elkaar af.

En heb je een rechtsbijstandsverzekering.?

Laat het er niet bij zitten, ze bluffen vaak. en soms overtuigend.

Doe verder alles schriftelijk. Geen discussies via telefoon.

doe alles netjes maar verwijs naar de wet.

Rechters zijn gevoelig voor een nette benadering.

Maar verkeerde levering is verkeerde levering.

Succes