kl
door klaske83 Mar 11, 2020 om 09:29
Huishouden & energie

WMO aanvraag

Mijn moeder is 16 december 2019 verhuist.

Begin december 2019 heb ik voor haar WMO aangevraagd voor o.a. huishoudelijke hulp, al voor dat het zeker was

dat ze ging verhuizen. Dit i.v.m. de lange wachtlijst van de WMO.

Bij de vorige gemeente had ze een indicatie tot volgend jaar, maar bij de nieuwe gemeente moet je het weer opnieuw aanvragen.

Vervolgens zijn we nu 3 maanden verder en bel ik elke week naar de WMO om te vragen hoe ver haar aanvraag is.

Eerst werd er gezegd het is druk en er is een lange wachtlijst. De laatste weken wordt er elke keer gezegd dat ze haar aanvraag

op de spoedlijst zetten en er contact wordt opgenomen. Maar we blijven wachten.

Wat zouden we hieraan kunnen doen dat ze in ieder geval zo snel mogelijk huishoudelijke hulp kan krijgen?

5597 9 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 11, 2020 om 10:09
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u een verwijzing naar info die u neem ik aan wel kent /zorg-en-ondersteuning-thuis/vraag-en-antwoord/bezwaar-beslissing-wmo-2015  en de reden dat ik dat ik die toch geef omdat u naar mijn mening uw klacht het beste bij uw Gemeente kunt melden, schriftelijk, en als het formele antwoord dan voor u ook minder acceptabel is kunt u in beroep bij de onafhankelijke bezwaarcommissie in uw Gemeente en eventueel zelfs ook bij de Nationale Ombudsman.

Daarbij kunt u zelfs nu al de vraag bij https://www.nationaleombudsman.nl/contact-en-adres  neerleggen voor raad/advies. Geef duidelijk aan welke gemeente het betreft.

kl
door klaske83 Mar 11, 2020 om 10:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Heremietkreeft,

Zojuist heb ik contact gehad met de Ombudsman. Zij vertelde mij dat ik een klacht in moest dienen naar de Gemeente met de situatie.
Heb ik na 2 weken geen bericht dan weer contact opnemen met de Ombudsman.
Ik wil u bedanken voor de tip.

ge
door gewicht Mar 12, 2020 om 18:06
170 Antwoorden / 1 Vragen

Zo gaat het de goede kant op.
Zoals Heremietkreeft al schreef ,doe het schriftelijk, want per telefoon wordt u te makkelijk afgescheept door voor u "onbekende" ambtenaren en kunt u later nergens op terugvallen.  Excuses,maar vaak is dat de realiteit.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 12, 2020 om 18:10
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@Klaske83: graag gedaan en succes. Laat t.z.t nog even weten hoe dit verloopt als dan deze vraag nog niet is gesloten.

gerbera
door gerbera - Mar 11, 2020 om 12:08
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Is uw moeder geen lid van een vereniging voor ouderenzorg, zo ja laat die helpen de zaak op gang te brengen. Dat het zo lang moet duren blijkt dat de persoon die dit moet regelen blijkbaar geen prioriteit stelt. Mijn ervaring is dat het bij mijn gemeente binnen 4 weken na de aanvraag rond was en wij de 5e week al een, goede en gezellige, huishoudelijke hulp hadden.

kl
door klaske83 Mar 11, 2020 om 19:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Gerbera,

Mijn moeder is niet lid van een ouderenzorg. Er zullen meer clienten op de wachtlijst staan.
Deze gemeente is een tijdje geleden ook in het programma Kassa geweest.
Die vrouw heeft gelukkig na het tv programma hulp gekregen, maar zo hoort het niet te moeten.
Ik had gehoopt dat het daarna met mijn moeder ook sneller zou gaan.
Ik heb nu een klacht naar de gemeente gestuurd. Na 2 weken geen bericht dan neem ik weer contact op met de ombudsman.

ge
door gewicht Mar 12, 2020 om 18:32
170 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft volkomen gelijk.

tenormin
door tenormin - Mar 11, 2020 om 12:44
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Dit ligt dan kennelijk geheel aan de Gemeente. Ik had het vorig jaar September aangevraagd, een week daarna kwamen 2 dames van de Gemeente om e.e.a. "op te nemen", na 2 weken kwamen er 2 dames van Florein om te zien bij wat voor zaken ik hulp nodig had en half Oktober kreeg ik al hulp. Mijn zus, andere Gemeente, is ook langer aan het wachten dus denk dat de ene Gemeente de andere niet is.

panter22
door panter22 - Mar 11, 2020 om 13:53
6599 Antwoorden / Vragen

Je moeder moet nog even geduld hebben. Intussen zul je zelf wel bij moeten springen.
Lees de info van gemeente Amsterdam. Deze info geldt ook voor andere gemeenten.
https://www.amsterdam.nl/zorg-ondersteuning/wmo/klachten-uitvoering/klachten-tijdige/

Ka
door Kassagebruiker - Mar 11, 2020 om 14:18
683 Antwoorden / 5 Vragen

Wellicht dat een persoonlijk bezoek bij een leidinggevende enige respons zou opleveren?

simon55
door simon55 - Mar 11, 2020 om 16:36
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Vreemd dat het bij u zolang duurt. Ik heb twee operaties gehad in november 2019. Ik kwam thuis op een vrijdag , huisarts gebeld , en die zou kijken wat die kon betekenen. Ik werd de week later op dinsdag gebeld , en dat ik hulp zou krijgen , en wel drie dagen later. Zo kan het óók. Ik denk dat het aan uw gemeente ligt

wimmi20
door wimmi20 - Mar 15, 2020 om 06:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ee kennis van mij vroeg bij de WMO Amsterdam huishoudelijke hulp aan.
Wegens medische reden, zij kon zelf niet meer schoonmaken.
De WMO Amsterdam reageerde pijlsnel.
Zij moest EEN JAAR wachten voordat ze hulp kreeg !

bu
door burgos - Mar 15, 2020 om 08:34
96 Antwoorden / 7 Vragen

Is er in de familie niet iemand die een handje kan helpen?
Zaterdag of Zondag zijn er toch wel een paar vrij?

kl
door klaske83 - Mar 19, 2020 om 08:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op advies van de consumentenbond heb ik een klacht ingedient.
Een paar dagen nadat ik de klacht had ingedient kregen we opeens telefoon.
De excuses van de WMO en ze zagen dat het ook wel hoog nodig was.
Nu is het wachten op de beschikking tot ze eindelijk na 3 maanden geholpen kan worden.
Bedankt voor jullie meedenken en reacties.

panter22
door panter22 Mar 19, 2020 om 08:47
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al een datum gekregen wanneer je moeder de beschikking kan verwachten?

marita5
door marita5 Mar 19, 2020 om 09:05
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 ,

Wanneer krijg ik van het CAK bericht over de eigen bijdrage Wmo in 2020?

Het moment dat u bericht krijgt van het CAK over de Wmo in 2020 is gewijzigd. Wij doen ons uiterste best om zoveel mogelijk klanten in februari of maart een brief over de eigen bijdrage (beschikking) en/of factuur te sturen. Het is wel mogelijk dat u pas na maart bericht van het CAK krijgt. Excuses voor het ongemak.

Ps : Ik heb al jaren H Hulp , tot op heden nog geen beschikking ontvangen .

panter22
door panter22 Mar 19, 2020 om 09:21
6599 Antwoorden / Vragen

@marita5, volgens mij gaat het hier om de beschikking van de gemeente dat thuiszorg vergoed gaat worden.
Dan moet er nog thuiszorg verleend worden.
Door het coronavirus kan het wel eens tegenvallen.
Het kan dus best nog wel even duren

marita5
door marita5 Mar 19, 2020 om 09:39
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , zover ik weet krijg je de beschikking van het CAK , de gemeente geeft de gegevens door .

panter22
door panter22 Mar 19, 2020 om 09:46
6599 Antwoorden / Vragen

@Marita5, ik meen toch echt dat de gemeente de WMO uitvoert en het CAK de betaling int. Ik vond nog dit: https://www.hetcak.nl/klantsituaties/zorg-thuis/welke-hulp-ontvangt-u/ik-ontvang-hulp-bij-het-huishouden

gerbera
door gerbera Mar 19, 2020 om 11:08
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@panter22, klopt wat u schrijft, de gemeente geeft de beschikking WMO af en regeld de thuishulp waar zij een overeenkomst mee hebben. De thuishulp maakt vervolgens een afspraak met de cliënt v.w.b. de uitvoering en voor de eventuele bijbetaling krijg je een rekening van het CAK.

panter22
door panter22 Mar 19, 2020 om 12:59
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is de verwarring, Het CAK geeft ook een beschikking af, maar er zit nog een stukje voor. Het keukentafelgesprek .

sp
door spikkel Mar 22, 2020 om 22:08
148 Antwoorden / 5 Vragen

De beschikking met de geïndiceerde hulp krijg je van de WMO. Het CAK noemt de te innen eigen bijdrage ook een beschikking. Reden: hoe schep je verwarring in zorgland. De beschikking die je nodig heb om hulp te krijgen komt van de WMO. Als je deze nooit hebt gehad zou ik maar eens een kopietje aanvragen. Ze hebben namelijk meestal een einddatum. Zes weken voor die datum krijg je een brief van de gemeente. Aangezien veel gemeentes een achterstand hebben van een half jaar zit je een half jaar zonder hulp als je pas actie onderneemt na ontvangst van die brief.