Co
door ConnyVH Jan 24, 2022 om 14:34
Huishouden & energie

Woningbouw en Ennatuurlijk

Ik woon sinds 5 jaar in een appartement die ik huur van de woningbouw. Toen ik het huurcontract tekende, kreeg ik meteen te horen dat de warmte geleverd werd door Hydreco. We hadden daar geen keuze in. Je moest verplicht daar je warmte afnemen. Nu is Hydreco maart 2021 overgenomen door Ennatuurlijk en nu ben ik met echt rot geschrokken van het nieuwe voorschot. Ik betaalde het afgelopen jaar een voorschot van 65 euro per maand aan Enatuurlijk, mijn thermostaat staat continu op 18,5 graden. Ik heb een appartement, goed geisoleerd van ongeveer 75 vierkante meter.
Mijn electra betaal ik aan oxxio en dat is een bedrag van 76 euro per maand. Ik had wel de keuze om mijn eigen energiemaatschappij te kiezen. Nu heb ik van Ennatuurlijk te horen gekregen dat ik 600 euro bij moet betalen over het afgelopen jaar!! Echt absurd!! Ik woon hier alleen, heb geen verwarming aan en leef gewoon echt zuinig. Nu heb ik de woningbouw gebeld met de vraag of zij hierin iets kunnen betekenen. Ik vind dat zij verplicht zijn om hun huurders te beschermen tegen dit soort rare praktijken. Maar de woningbouw zegt gewoon doodleuk dat wij gekozen hebben voor Ennatuurlijk en dat dat dus niet bij hun ligt. Nou dat dacht ik dus niet. Wij hadden geen keuze hierin.
Kan iemand mij hierin raad geven wat wij nu als bewoners van dit appartementenblok het beste kunnen en moeten doen?
Ik zou erg geholpen zijn met jullie advies. Hopelijk komt er iets positiefs uit.
Alvast hartelijk dank!

7764 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2022 om 14:39
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening en ook alle andere berichten al in aanmerking nemend. Op dit moment niets aan te doen. U heeft een en ander vastliggen in uw huurovereenkomst. Niet om u op voorhand met een dode mus blij te maken: er wordt op dit moment op diverse manieren aangedrongen op het opheffen van de monopoliepositie van één leverancier.

Het lijkt mij wel zinnig dat u dit probleem neerlegt bij de Huurdersbelangen Organisatie die uw coroporatie verplicht moet hebben c.q. als die er is de bewonerscommissie (wettrelijk niet verplicht mnaar een dergelijke commissie heeft ook bepaalde rechten).  Er kan wel bij de corporatie worden 'aangedrongen'op het afsluiten van een overeenkosmt met een andere leverancier die goedkoper is (zie de verwijzing naar de ACM melding onderaaan.)

Aanvullend: zie o.a. dit De positie van bewonerscommissies is geregeld in de Overlegwet. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen bewonerscommissies enerzijds en huurdersorganisaties anderzijds. Een bewonerscommissie behartigt de belangen van de huurders van een complex en wordt ook wel complexorganisatie genoemd.

 En deze: Warmte is een monopolie, legt een woordvoerder van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit. “Bij stadsverwarming heb je als bewoner niets te kiezen.”. Om de consument te beschermen, reguleert de ACM de tarieven die warmteleveranciers mogen rekenen.

va
door vanlotjegetikt - Jan 24, 2022 om 14:42
809 Antwoorden / Vragen

https://www.hydreco.nl/nieuws/overname-hydreco-woningbouwprojecten-door-ennatuurlijk/
Ik ben dit tegengekomen
Zou dit opnemen met de verhuurder. Heeft u het originele huurcontract nog?
Zo ja dan zou ik daar naar verwijzen.
Los van het huren en de hoge kosten.
Ben bang dat uweinig keus heeft.
Warmte op deze manier wordt collectief geregeld.

panter22
door panter22 - Jan 24, 2022 om 14:44
6599 Antwoorden / Vragen

Wat was het voorschot dat je bij Hydreco moest betalen?
Heb je blokverwarming?
Je schrijft dat je geen verwarming aan hebt, maar hoe kom je dan op 18,5 graden in huis.
Je moet in het afgelopen jaar veel meer verbruikt hebben.
Heb je het verbruik  van 2020 en 2021 al eens naast elkaar gelegd.
En hoe zit het met de tarieven tussen 2020 en 2021.
Aan een totaalbedrag heb je niet zoveel. Je moet eerst kijken wat er veranderd is,

ma
door marnix1 Jan 24, 2022 om 14:53
256 Antwoorden / 22 Vragen

Hebben uw buren hetzelfde probleem? Kan het ermee te maken hebben dat deze "warmteleveranciers" mee gaan met de gasprijs?

Co
door ConnyVH Jan 24, 2022 om 14:58
Antwoorden / 2 Vragen

De buren hebben inderdaad hetzelfde probleem. Er zijn buren bij die 1000 euro bij moeten betalen. De bedragen zijn echt belachelijk hoog. Ik praat hier trouwens over een warmtepomp die bij een ieder van ons in hun appartement staat. Deze pomp is 15 jaar oud en nooit wordt er onderhoud gepleegd. De monteurs komen alleen als er een storing is. Niemand van ons gebruikt gas.

panter22
door panter22 Jan 24, 2022 om 15:01
6599 Antwoorden / Vragen

Op een warmtepomp kun je de standen aflezen. Dan moet je veel meer verbruikt hebben het afgelopen jaar.
Vreemd. En je buren ook.

panter22
door panter22 Jan 24, 2022 om 15:05
6599 Antwoorden / Vragen
ma
door marnix1 - Jan 24, 2022 om 14:59
256 Antwoorden / 22 Vragen

edit

Thecla58
door Thecla58 - Jan 24, 2022 om 15:02
857 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt niets doen.

Iedereen, ik zit daar ook, die bij Ennatuurlijk stadsverwarming heeft moet ineens 20 € per Gj/per maand gaan betalen. Deze prijs is aan de gasprijs gekoppeld. Ik heb, in een eerder topic, een integrale weergave gegeven van het antwoord dat ik van consuwijzer kreeg of een verhoging van 89% mocht. Ja dus.

Overigens is hier in radar ook aandacht aan besteed en daar kwam een plausibel antwoord uit.

Uitleg Ennatuurlijk

Ik vraag me eerlijk gezegd af of jij al de tijd onder een steen gelegen hebt (no offense) maar het is algemeen bekend dat de energieprijzen de pan uitrijzen.

Ja het is vervelend dat, als je stadsverwarming hebt, dat je geen vrije keuze hebt in de leverancier van deze warmte.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 24, 2022 om 15:36
2069 Antwoorden / Vragen

Wat u het best kunt doen is uitzoeken wat er nu aan de hand is en als daar dingen gebeurd zijn die niet kloppen daartegen protesteren. Dat de prijs van energie ondertussen verdrievoudigd is zal u niet zijn ontgaan en daar hoeft u dus niet tegen te protesteren.

panter22
door panter22 - Jan 24, 2022 om 16:38
6599 Antwoorden / Vragen

Wat verandert er voor u?

Neemt u op een van de vijf projecten verwarming, koude en warm kraanwater af, dan wordt vanaf 2 maart de energie door Ennatuurlijk geleverd. Er verandert niets aan uw aansluiting. Ook de warmte- en koudelevering gaat zonder onderbreking door. Wel nieuw is dat u uw warmte en koude vanaf 2 maart 2021 aan Ennatuurlijk betaalt. Dat betekent dat u per einddatum een eindafrekening van Hydreco zult ontvangen. Binnenkort ontvangt u van Ennatuurlijk een introductiebrief met alle informatie om uw overstap soepel te laten verlopen.
https://www.hydreco.nl/nieuws/overname-hydreco-woningbouwprojecten-door-ennatuurlijk/
Uit de link van Vanlotjegetikt. Je hebt dus een afrekening gekregen van 10 maanden. Elke maand heb je 60 euro te weinig betaald. En het maandbedrag van Ennatuurlijk is hetzelfde gebleven als van Hydreco?

Iv
door Ivo W - Jan 24, 2022 om 20:03
729 Antwoorden / Vragen

Uw electra kosten bij Oxxio zijn absurd hoog voor een éénpersoons huishouden. Zelfs bij de huidige hoge energieprijzen is uw maandelijks voorschot bij Oxxio goed voor ruim 3000kWh. Daarmee is uw elektriciteitsverbruik ruim 2 keer zo hoog als het gemiddelde voor een éénpersoons huishouden.

Weet u zeker dat u werkelijk zo energiezuinig leeft als u denkt en dat de woning wel werkelijk goed is geïsoleerd?

Want uw cijfers suggereren wat anders. En dan zijn hoge rekeningen het vanzelfsprekende gevolg. Zeker met de energieprijzen die sinds oktober 2021 explosief gestegen zijn.

mo
door mof - Jan 28, 2022 om 11:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het hangt ervan af hoe de prijs wordt berekend. Als u alleen betaalt voor wat u zelf gebruikt dan zou ik een specificatie opvragen van wat u heeft gebruikt en wanneer: ze zullen de prijs per maand berekenenmoeten wat uheeft gebruikt. Soms zit er een deel zelf en een deel gemeenschappelijk bij, dan moeten ze dat gemeenschappelijke deel ook specificeren.

john devries
door john devries - Jan 28, 2022 om 14:16
219 Antwoorden / Vragen

Vreemde dat je wel klaagt over de wamte rekening van Ennatuurlijk terwijl je electriciteit rekening het dubbele is voor  een 1 persoons huishouding. Als je de stroom van de warmwaterpomp ook betaald kun je in jouw geval zo'n kleine € 35 bij Ennatuurlijk rekening optellen. Ik betaal gemiddeld ca € 65 per maand aan gas en €25 stroom aan Oxxio en hoef niets bij te betalen. Ik stook mijn huiskamer ca 15 uur per dag op tot 23 graden

Co
door ConnyVH Jan 28, 2022 om 15:56
Antwoorden / 2 Vragen

Ik betaal 65 euro p/mnd aan Ennatuurlijk voor mijn warmte en warm tapwater, ik betaal 76 euro aan oxxio voor mijn electra, ik betaal mijn waterverbruik van 22 euro per 3 mnd aan Brabant water.
Ik heb ennatuurlijk gevraagd om een gespecificeerde bereking te sturen van het bedrag van 600 euro wat ik bij moet gaan betalen voor de komende maand.
Ik weet dat mijn rekening van oxxio hoog is maar dat komt dus door de warmtepomp die hier in huis staat. Deze is 15 jaar geleden in dit appartement geplaatst en daar is nog nooit onderhoud aan geweest.
Mijn appartement is 15 jaar oud, goed geisoleerd. Daar ligt het echt niet aan. Volgens oxxio ligt het aan de warmtepomp, deze vreet energie. Dit hebben we ook aan Ennatuurlijk voorgeled maar volgens hun behoeft een warmtepomp geen onderoud. De monteurs komen echt alleen voor een storing en daar houd het onderhoud mee op. En ik heb echt niet onder een steen geleefd het afgelopen jaar, ik wil alleen advies hierin hebben.

panter22
door panter22 Jan 29, 2022 om 07:57
6599 Antwoorden / Vragen

Is de warmtepomp wel van Ennatuurlijk en niet van de verhuurder? Info:
https://ennatuurlijk.nl/consument/veelgestelde-vragen/wie-verzorgt-het-onderhoud
Volgens jou ligt het hoge energieverbruik aan de warmtepomp. Je hebt daarvoor Oxxio gebeld en die kunnen zo aan de telefoon zien wat er aan de hand is.
Dan is er maar een advies. De rekening betalen,
Als je wilt onderzoeken hoe het komt dat jouw rekeningen zo hoog zijn, is het verbruik te noteren.
's morgens bij het opstaan en 's avonds bij het naar bed gaan. Dan krijg je inzicht in wat je dagelijks verbruikt.
Misschien ontdek je dan dat je op een bepaalde dag veel meer verbruikt dan op andere dagen. Kun je kijken wat er anders is geweest. Misschien de wasmachine aan gehad.oid.
Heb je al eens naar je elektische apparaten gekeken. Een 20 jaar oude koelkast kan ook een stroomvreter zijn.
Kook je misschien op een  kookplaat van 15 jaar oud? Meten is weten.

1paul
door 1paul - Jan 29, 2022 om 07:45
3156 Antwoorden / 0 Vragen

ik hoop toch dat u een specifikatie heeft gekregen waarin u duidelijk uitgelegd is waarom de rekening hoger is dan normaal.

bent u niet anders gaan stoken dan anders en de bedragen per kilojoule zijn niet omhoog gegaan afgelopen jaar dan kunt u nog vragen of zij de meters willen controleren.