KC
door KCelly Apr 24, 2023 om 16:52
Huishouden & energie

Woningbouw overname

Goedemiddag,

Paar jaar geleden kwamen wij hier wonen. In dit huis zitten vaste kasten, een haard die niet aan mag en schrootjes op het plafond. Wij hebben dit huis zo gekregen.

Nu krijgen wij te horen dat wij dit allemaal moeten verwijderen als de nieuwe huurders het niet willen overnemen. Wij hebben dit destijds exact zo overgenomen en ons is dit nooit gevraagd.

In 2 kamers waren de vaste kasten verwijderd door de vorige huurders. Met als gevolg een kapot plafond en muren. Dit hebben wij zelf gemaakt toen wij in de woning kwamen.

Nu wordt van ons wel verwacht dat wij alles verwijderen en in goede staat achter laten? Als wij dit hadden geweten hadden we het uiteraard zelf nooit overgenomen. Daarnaast is bij de eindinspectie van de vorige huurders niks gezegd over de kapotte muren en plafonds?

Kunnen wij hier iets mee?

5817 9 Rapporteer

Iv
door Ivo W - Apr 24, 2023 om 17:07
729 Antwoorden / Vragen

Als het goed is, is er toen u de woning kreeg een opnamestaat gemaakt.

Als daarop níet is aangegeven dat u de genoemde zaken van de vorige huurder hebt overgenomen, bent u niet voor het verwijderen van die zaken verantwoordelijk.

Dan is het alleen nog een kwestie van aantonen dat u ze niet zelf heeft aangebracht.

Ja
door JannyBoe - Apr 24, 2023 om 17:08
519 Antwoorden / Vragen

Dit zegt het Juridisch Loket erover.
Succes.

ja
door janobc - Apr 24, 2023 om 17:26
20 Antwoorden / 5 Vragen

Jij schrijft er niet bij of je het huis van een pariculier of van een woningbouwvereniging huurt. Ik huur van een woningbouwvereniging en heb voordat ik de sleutel kreeg een formulier moeten tekenen over de staat van het huis en de eventuele overname van spullen van de vorige huurder. Ik heb zaken als vloerbedekking, gordijnrails en rolluiken (gratis) overgenomen, maar dat staat dus wel duidelijk geregistreerd op papier. Dus nu ben ik er verantwoordelijk voor. Mocht ik verhuizen, dan loop ik het risico dat ik die spullen er alsnog uit moet halen. Dit in overleg met de woningbouwvereniging, want zaken die zij beschouwen als een woningverbetering kunnen blijven zitten. Bijvoorbeeld mooie vloertegels op het balkon.

tenormin
door tenormin - Apr 24, 2023 om 17:30
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom heeft u dit niet bijgevoegd bij uw vraag van vanmorgen? Of heeft u geen enkel antwoord gelezen? Nu zijn er twee topics.

alk
door alk - Apr 26, 2023 om 11:04
86 Antwoorden / 9 Vragen

Het schriftelijke overname rapport, met jou handtekening daaronder, van het moment dat je de woning betrok, is bepalend van wat je moet herstellen. Is er toendertijd geen rapport opgemaakt, dan moet de verhuurder bewijzen wat jij hebt overgenomen of beschadigd heb. Dat is onmogelijk. Als er zo'n rapport opgemaakt is behoorde jij daar een kopie van gekregen te hebben. Bij een kennis van mij is na verhuizing een rekening van vele duizenden euro's ingediend. Woningbouw kon aan de hand van een getekend rapport aantonen dat huurder veel spullen over genomen had die de nieuwe huurder niet wilde hebben. De mogelijkheid om het zelf te verwijderen en in oude staat terug te brengen moet altijd geboden worden.

pi
door piet limburg - Apr 26, 2023 om 11:17
232 Antwoorden / 15 Vragen

Als de woning van een woningcorporatie is,geldt zo goed als altijd;

De woning dient bij vertrek ,,bezemschoon opgeleverd te worden"
Dat houdt ook in....gaatjes in de muren dichtmaken,schrootjes,parket,laminaat vloerbedekking  en vloertegels verwijderen, en eventuele veranderingen,zonder toestemming,in de oude staat herstellen.

Ozymandias
door Ozymandias Apr 26, 2023 om 11:35
167 Antwoorden / Vragen

Dat snappen ze ook wel maar dat was niet het punt van de vraag.

In dit geval is er dus een discussie over wat nou precies die oorspronkelijke staat is.

ka
door kaartendraak - Apr 26, 2023 om 12:34
182 Antwoorden / 2 Vragen

Als die dingen genoteerd zijn bij het aangaan van de huur, dat het dus bij het huis zat(opnamestaat) en je bent akkoord gegaan dat je het wilde hebben toen, dan hoef je het nu niet te verwijderen. Wel als je het later zelf aangebracht hebt en nieuwe bewoners willen het niet.

mo
door mof - Apr 26, 2023 om 13:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet als e.e.a. niet is vastgelegd bij aangaan van het huurcontract.

1paul
door 1paul - Apr 26, 2023 om 17:39
3155 Antwoorden / 0 Vragen

als er een opnamestaat is gemaakt waarop dit alles is vermeld dan ja, is er geen opnamestaat waarop dit is vermeld dan is het antwoord nee!

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/huurwoning-opleveren/