zonnewind
door zonnewind Dec 19, 2012 om 12:41
Huishouden & energie

Zagen in porseleinen bordje

Ik wil in een porseleinen bordje een gat zagen waardoor een fitinkje kan komen met een klein lampje.
Hoe kan ik zagen zonder dat het bordje aan diggelen gaat?
Ben benieuwd.

22128 12 Rapporteer

pino123
door pino123 - Dec 19, 2012 om 12:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou zeggen met een steenboortje hele kleine gaatjes naast elkaar boren, wel heel voorzichtig. Eventueel daarna zagen met een steenzaagje, van gaatje naar gaatje.

toolboy
door toolboy - Dec 19, 2012 om 12:53
965 Antwoorden / 40 Vragen

Met een hoogtoering machientje zoals een dremel is dit prima te doen.Daar zijn ook slijpsteentjes bij.Wellicht kan u er 1 van iemand lenen

zwemmer
door zwemmer - Dec 19, 2012 om 12:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Op google vind je informatie over porseleinboortjes en meer van dat al.

donna53
door donna53 - Dec 21, 2012 om 13:30
98 Antwoorden / 10 Vragen

Plak met doorzichtig (breed) plakband aan twee kanten een stukje op de plek waar het gat uit moet.
Dan eerst met een klein steenboortje een gaatje zagen (zorg dat het bordje ondersteund wordt, bijv. met een plankje) en dan steeds een groter boortje gebruiken. Eevntueel een slijpsteentje op een dremel.

he
door henkdoomen - Dec 21, 2012 om 13:31
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Zonnewind,

In het verleden deden wij van kleine TV schermen wand-klokjes maken. We maakte in het midden een gat voor de wijzers. We deden een ruime bak vullen met water zodat het scherm volledig onder water kwam te liggen. Met een Widia ( steen ) boor boorden we op een rustig( wel de tijd nemen ) niveau een gat.

Succes

meriva2005
door meriva2005 - Dec 21, 2012 om 13:39
4 Antwoorden / 0 Vragen

misschien kun je dit met een gatenzaag doen voor steen, denk wel dat je dit moet koelen anders word dit te warm en eventueel nog breekt. boor wel van 2 kanten, maar ja eerst even proberen. succes

jp
door jpmrs - Dec 21, 2012 om 13:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Plakband aanbrengen t.p.v. het te maken boorgat om uitschieten/wegglijden te voorkomen, het object onderwater leggen/zetten en op laag toerental boren met het nodige geduld.
Let op dat de boortol niet het water raakt!
Succes, Mrs

tr
door truus co. - Dec 21, 2012 om 14:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Door schade en schande wijs geworden; niet met een steenboortje boren! Tenzij je een groot gat wilt of het bordje in twee delen.....
Koop een speciaal keramiek of diamantboortje, deze zijn wel wat duurder maar daarmee kun je een mooi gaatje boren zonder dat het bordje stuk gaat. Voorzichtig boren, niet te hard duwen.
Succes!

motorhan
door motorhan - Dec 21, 2012 om 14:57
8 Antwoorden / 1 Vragen

Hierboven zijn al een aantal goede tips gegeven.

de plaats waar het gat moet komen markeren met plakband.

Dan in het midden een gaatje boren. door het plakband verloopt het boortje niet.
je kan daarvoor een gewoon niet te groot steenboortje gebruiken. afhankelijk van het gat dan een iets grotere boor nemen en anders eenz.g 7 gatenzaag geschikt voor keramiek. als je door de eerste laag heen bent het bord omdraaien en van de andere kant beginnen,
boren met een lage toeren zodat de boor meer slijpt dan boort. geen druk uitoefenen de boor moet het werk doen.
het bord bij voorkeur ondersteunen met een zakje zand oid zodat het goed draagt. het is echt van belang dat het bord goed wordt ondersteunt bij voorkeur met z'n2n doen 1 houd het bord goed vast en de ander houdt de boor met 2 handen vast en zorgt dat het allemaal heel rustig verloopt.
Het werkt eigenlijk net als een gat in een tegel. omdat je met lage toeren werkt is koelen niet nodig. mocht het toch warm worden dan kun je er alsnog voor kiezen even te wachten en afkoelen met water.
je zal zien het is makkelijker dan je vooraf denkt.
Veel succes
Han

keesstada
door keesstada - Dec 21, 2012 om 15:17
54 Antwoorden / 6 Vragen

Uit het verre verleden las ik dat je met stopverf een dijkje moest maken rond de plaats waar het gaatje moest komen en daar petroleum ingieten. Daarna boren.

=zonnewind schreef op woensdag 19 dec 2012, 12:41: Ik wil in een porseleinen bordje een gat zagen waardoor een fitinkje kan komen met een klein lampje.
Hoe kan ik zagen zonder dat het bordje aan diggelen gaat?
Ben benieuwd.

zathros
door zathros - Dec 21, 2012 om 16:30
10 Antwoorden / 3 Vragen

Markeren met een stukje papiertape voor het wegglijden van het boortje te voorkomen*steenboor voldoet)Zoals de laatste melder zei, een dijkje of wandje met stopverf of playdoh maken(als het maar wat kneedbaars is en goed waterdicht).
Petroleum of terpentine er in gieten. Dan boren.
Zo deden wij vroeger scharniereen in glas boren.
Rustig toerental gebruiken eventueel oplopend weinig druk gebruiken, zoweinig dat je alleen het gewicht van de boormachine als druk er op heb staan. minimaal schommelen tijdens boren zodra je de centerpunt van de boor er in hebt..
En een goede nieuwe steenboor voor keramiek gebruiken(je herkent ze aan de spiraal, die zit dichter bij elkaar dan de beton of hardere materialen boor.

Met de dremel moet je het zeker droog doen op hoge snelheid maar pas op voor trillingen(frequenties) bepaalde trillingen kunnen het porcelein scheuren of doen barsten.

mvg
Ted

vliegenderob
door vliegenderob - Dec 22, 2012 om 13:49
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=meriva2005 schreef op vrijdag 21 dec 2012, 13:39]misschien kun je dit met een gatenzaag doen voor steen, denk wel dat je dit moet koelen anders word dit te warm en eventueel nog breekt. boor wel van 2 kanten, maar ja eerst even proberen. succes

Wat heeft de vraagsteller nu aan een antwoord dat begint met "misschien" en "eerst even proberen"? Als het fout gaat is het te laat. Een "gewone" z.g. gatenboor kan absoluut niet, is alleen voor hout, al is dat een wijd verbreid misverstand. Ik zag zelfs eens een monteur van een gerenommeerd bedrijf dit proberen in een paaltje van roestvrij staal. Ondanks dat de boor en het metaal roodgloeiend werden, bleef de man doorboren, het lukte uiteraard niet. Een steenboor of "Wideaboor" (=hetzelfde) is niet scherp en zal op porselein geen of weinig effect hebben omdat die geen grip krijgt op het materiaal. Kijk maar eens naar zo'n boor, dan zul je zien dat het raakvlak afgerond is.Dit type boor ontleed zijn kracht aan het "kloppen", wat je hier echt niet moet doen. Als je over een goede slijpsteen beschikt kun je een wideaboor "scherpslijpen" en dan gaat het wel. Daar is echter kennis voor nodig en die heeft de vraagsteller niet want anders zou hij bovengenoemde vraag hier niet stellen.
Alleen een diamantboor of eventueel een goede metaalboor, kost minstens €15,00, zou dit klusje goed kunnen klaren.
Daarnaast zijn er speciale boren voor dit doel maar die zijn erg prijzig, reken op minstens €25,00, die verlangen wél een boormachine met minstens tienduizend toeren en zijn na enkele gaten te hebben geboord, "op".