Do
door Dobroman Feb 8, 2024 om 16:03
Huishouden & energie

Zeer hoge servicekosten

Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhuurder maaar nog geen antwoord ontvangen. Mocht er geen bevredigend antwoord komen wat kunnen we dan verder nog ondernemen ?

4747 13 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Feb 8, 2024 om 16:13
425 Antwoorden / 1 Vragen

De energiekosten zijn in 2022 behoorlijk gestegen, dus kan daaraan liggen. Je hebt als bewoner recht op inzage van alle servicekosten die aan jou in rekening worden gebracht, zie voor meer info https://www.woonbond.nl/thema/huren-en-geld/huren-en-recht-servicekosten-hoe-check-je-servicekosten/

Als je ziet dat het stroomverbruik enorm is gestegen t.o.v. een jaar eerder: er zijn steeds meer mensen die hun (extra) vriezers in de berging zetten, hun e-bikes opladen enz. Om dat te voorkomen is in mijn appartementencomplex geen stopcontact in de berging.

Ma
door Mauoi Apr 25, 2024 om 13:47
2 Antwoorden / Vragen

Energiekosten pas in 2023 gestegen!

Iv
door Ivo W Apr 27, 2024 om 07:55
729 Antwoorden / Vragen

@MAUOI: vanaf de tweede helft van 2021 gingen de energiekosten al omhoog en midden in 2022 barstte de gekte helemaal los en werd een piek bereikt waarbij de kale energieprijzen meer dan tien keer zo hoog lagen als in de jaren ervoor.

Janzegt
door Janzegt - Feb 8, 2024 om 16:35
125 Antwoorden / Vragen

De verhuurder moet ten allentijde een opbouw van de service kosten kunnen geven.  Maar je kunt natuurlijk zelf ook een inschatting maken. Dan weet je ook of het antwoord dat je krijgt bevredigend is. Ik weet niet in wat voor gebouw je zit, maar veel verlichting in de algemene ruimtes brandt 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Een lamp van 10 Watt die continu brandt verbruikt op jaarbasis 87KW, wat al gauw kan oplopen tot € 25,-. Denk ook eens aan de vlucht- en noodverlichting. En heeft het gebouw een lift? Ook die is een redelijke energieslurper.
Nog een vraag, zijn de bedragen die je noemt de verbruikskosten of zijn ze genoemd onder electriciteit? In de service kosten zitten natuurlijk ook reserveringen voor vervanging van de verlichting. Het lijkt wel leuk dat een lamp 100.000 branduren heeft, maar 100.000 uur staat voor 11 jaar. Dus na 11 jaar moet je alle lampen vervangen. En daar moet voor gespaard worden.
Dus om te bepalen of het antwoord bevredigend is, moet je zelf eens een inschatting maken van mogelijke kosten.

hereistom
door hereistom - Feb 8, 2024 om 17:11
733 Antwoorden / 1 Vragen

Stopcontacten berging? Wordt het verbruik daarvan per huurder gemeten of betaald u ook voor het stopcontact van de buren? Dan zou daar wel eens het hogere verbruik en kosten in kunnen zitten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 8, 2024 om 19:15
2057 Antwoorden / Vragen

Zeker als er niemand achter loopt. Ik had vroeger bij mijn appartement een VVE met "pitbull" en wee het gebeente van diegene die het waagde een koelkast in de berging te zetten.

Iv
door Ivo W - Feb 8, 2024 om 20:26
729 Antwoorden / Vragen

Als u hier van opkijkt, dan moet u eens gaan zoeken naar nieuwsberichten over energiekosten in 2022 en 2023.

Dat de kosten voor deze post zoveel hoger uitvallen, zal voor het grootste deel komen omdat simpelweg de tarieven vanaf eind 2021 heel fors omhoog zijn gegaan.
En bij een grootverbruikers contract is die stijging nóg harder voelbaar geweest dan bij huishoudens, want kleinverbruikers kregen in 2022 een forse korting op de energiebelasting voor elektriciteit.  Boven 10.000kWh goldt die korting niet.

Voor verbruik onder 10.000kWh ging de totale prijs per kWh inclusief belastingen van pakweg 22ct naar 45-50ct. Ruim twee keer zo hoog dus als in 2021.
Voor grootverbruikers ging het van pakweg 14ct naar 48-53ct. Dus ruim drie keer tot bijna vier keer zo hoog.

En dat verklaart dus absoluut het grootste deel van de stijging die u nu moet betalen.

En let op: voor grootverbruikers was het prijsplafond niet van toepassing in 2023. Dus ook in 2023 lagen de gemaakte kosten waarschijnlijk minimaal net zo hoog als in 2022.

rj
door rjw - Feb 9, 2024 om 13:11
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe groot is het gebouw? Voor een beetje appartementsgebouw is 35k in 2022 best mogelijk. Bij ons was de kWh prijs toen bijna een euro (nu 30 cent of lager).

1paul
door 1paul - Feb 9, 2024 om 13:59
3148 Antwoorden / 0 Vragen

servicekosten mogen nooit maar dan ook nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten, vraag dus om een specificatie en als u die nit krijgt betaald u ze niet of deels, het deel wat redelijk lijkt..

bovendien, dit word nogal eens overgeslagen, moet de verhuurder toestemming vragen aan de huurders om deze te verhogen..

https://www.huurcommissie.nl/huurders/huurwoning-in-de-vrije-sector/servicekosten-en-nutsvoorzieningen-beoordelen

klik ook de verschillende linkjes even aan!!

rj
door rjw Feb 9, 2024 om 15:42
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Er staat nergens dat TS die specificatie niet heeft gekregen. Waarom trek je meteen die conclusie?

1paul
door 1paul Feb 9, 2024 om 17:36
3148 Antwoorden / 0 Vragen

RJW,  als je deze vraag zo stelt zoals TS doet dan lijkt me dit de weg te gaan, of de specificatie er is of niet maakt me niet zo veel uit maar deze moet er wel komen....

ik stel enkel vraag erom en als je die niet krijg dan.... is ie er wel horen we dit vanzelf..

ze
door zeemannetje - Feb 9, 2024 om 15:44
120 Antwoorden / 0 Vragen

Nu pas, dat betekend dat ze 8 maanden te laat zijn. Volgens mij had dat voor 1 juli 2023 moeten zijn. Heimstaden is een beruchte naam, ben je bij de Woonbond aangesloten?

Iv
door Ivo W Feb 11, 2024 om 14:17
729 Antwoorden / Vragen

Helaas heeft dat "te laat" zijn geen directe gevolgen zolang de verjaringstermijn niet is verstreken (en dat is hier nog lang niet het geval).

Wel kunnen huurders als de afrekening servicekosten elk jaar structureel te laat komt afdwingen dat ze voortaan geen voorschot meer betalen. Want één van de voorwaarden die aan de verhuurder gesteld wordt om het voorschot in rekening te mogen brengen, is dat een jaarafrekening volgt binnen 6 maanden na einde van het betreffende jaar. Onder verwijzing naar het niet voldoen aan de voorwaarden kan de huurder dan het betalen van voorschotten opschorten.

Maar: de verhuurder mag dan nog steeds achteraf alle kosten in rekening brengen, binnen de verjaringstermijn. Die verjaringstermijn is 5 jaar. En dan moet je als huurder dus wel heel erg oppassen dat je niet in financiële problemen komt. Want normaal betaal je het grootste deel van de servicekosten via maandelijkse voorschotten. En dat bedrag mag je dan ineens in één keer volledig ophoesten. En daarbij heb je in principe geen recht meer op gespreide betaling.

Co
door Coboo1 - Feb 11, 2024 om 00:29
2 Antwoorden / Vragen

Gewoon de facturen op vragen daar heeft u recht op.
Dan kunt u zien wat de kosten zijn. Misschien is er een commissie of vereiniging, huurders of kopers belangen groep.

ro
door ronny530 - Feb 11, 2024 om 07:42
2780 Antwoorden / 41 Vragen

Met alleen vriendelijk vragen komt u er niet, dien een bezwaar in want dan dwingt u Heimstaden tot een inhoudelijke reactie.

rj
door rjw Feb 11, 2024 om 11:46
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Blijft toch typisch. Bij alle organisaties werken gewoon mensen zoals jij en ik. Waarom dan toch altijd denken dat je bedrijven en organisaties alleen met zware middelen kunt bewegen om iets te doen. Doe jij op je werk ook pas iets als een klant gaat dreigen of formele procedures start?

Mabelle
door Mabelle Feb 11, 2024 om 13:16
425 Antwoorden / 1 Vragen

Ronny werkt al zeker 10-15 jaar niet meer.

Ma
door Mauoi - Apr 22, 2024 om 10:43
2 Antwoorden / Vragen

Goedendag

ook ik kreeg ineens een afrekening van Heimstaden van 114,55!!
Heb daar daar hun fout maar een paar maanden gewoond!
ik heb in die paar maanden nog geen eens verwarming aangehad!
Het is nu 2024 en deze afrekening is van 2022!
na t opvragen van de rekening worden er excuses gemaakt voor het later ontvangen van deze rekening. 2 jaar!!

Ma
door Mauoi Apr 25, 2024 om 13:49
2 Antwoorden / Vragen

De hogere kosten energie zijn pas in 2023 begonnen en niet eerder.

Mabelle
door Mabelle Apr 26, 2024 om 00:52
425 Antwoorden / 1 Vragen

NEE, die zijn gaan stijgen in 2022. Kan je zelf even checken met Google.

Iv
door Ivo W Apr 27, 2024 om 07:57
729 Antwoorden / Vragen

@MAUOI: dat is absoluut niet waar.
In de tweede helft van 2021 is de stijging begonnen en in 2022 bereikten de energieprijzen hun enorm hoge piek.

Ma
door Mauoi - Apr 22, 2024 om 10:47
2 Antwoorden / Vragen

Nav mijn bericht!
Heimstaden is een groot bedrijf, kan @Kassa ons hiermee helpen?
er wordt ook gezegd dat de kosten zijn gestegen! Maar deze zijn pas sinds 2023 gedtegen en niet in 2022!

kunnen wij met meer de handen ineensluiten tegen deze oude afrekeningen!

Meerdere Heimstaden slachtoffers??

Iv
door Ivo W Apr 23, 2024 om 07:19
729 Antwoorden / Vragen

De grootste piek van de energiekosten lag juist in de zomer van 2022.

Als u al niet zulke simpele feiten kunt terugvinden dan vrees ik dat het met de onjuistheden van de factuur wel mee zal vallen.
Gezien de enorme prijsexplosies die al in het najaar van 2021 werden ingezet, is een naheffing van €114,- "maar een heel beperkt en daarmee zeer realistisch bedrag.

Ma
door Mauoi Apr 25, 2024 om 13:51
2 Antwoorden / Vragen

Nee zeker niet beperkt!!

Ben hier nog niet klaar mee!
Erger nog, deze woning had nooit door Heimstaden aan mij worden toegezegd destijds! Maar dat is een ander verhaal.

Mabelle
door Mabelle Apr 26, 2024 om 00:54
425 Antwoorden / 1 Vragen

114 euro is als bijbetaling over 2022 te verwaarlozen. Maar succes met je strijd en het verspillen van je energie.

1paul
door 1paul - Apr 22, 2024 om 11:00
3148 Antwoorden / 0 Vragen

verhuurder moet inzicht geven in de servicekosten en desgevraagd aantonen dat ze ook werkelijk gemaakt zijn.

verhuurder moet u dus de afrekening van de leverancier laten zien als u hier om vraagt, doe dit het liefst gezamenlijk, komt u er samen niet uit dan zult u de gang naar de rechter moeten maken of de huurcommisie bij sociale huur!!

buiten dit alles er staat ook een termijn voor:

https://www.huurcommissie.nl/verhuurders/huurwoning-in-de-vrije-sector/jaarafrekening-servicekosten-en-nutsvoorzieningen-beoordelen#:~:text=U%20bent%20verplicht%20om%20uw,juni%202023%20aan%20uw%20huurder.