pd
door pduppie Dec 5, 2005 om 17:29
Huishouden & energie

Zilver poetsen?

Ik heb een paar zilveren dingen die al jaren niet gepoetst zijn,zoals een suikerpotje enz.,en die krijg ik niet meer goed.

Weet iemand een of ander middeltje daar voor?

hartelijk dank alvast,

pduppie

2261 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 5, 2005 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

P duppie , Lauw water + een aantal propjes aluminium folie,hier
ongeveer 30 minuten het zilver in laten staan .Daarna afspoelen
en  afdrogen met zachte doek,succes Betty.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2005 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ook goed werkt is sigaretten as en daarna met een zilverpoets uit de super. Weet niet meer exact maar dacht Brasso.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - Dec 5, 2005 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ronny: Brasso is voor koperwerk en Silvo is voor zilverwerk. Freya

ve
door verwijderd - Dec 5, 2005 om 18:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit heb ik o.a brasso gebruikt ,dat is best een manier die werkt maar
alleen voor gladde oppervlakten,Wil je zilver b.v souveniers weer up do
date hebben ? in bad met het spul.betty

ve
door verwijderd - Dec 5, 2005 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Pduppie,

wat gegarandeerd helpt is het volgende (Betty van Fred was al aardig in de goede richting....):

In een bak leg je onderin aluminiumfolie. Hierop gooi je soda en warm water. Vervolgens leg je het zilverwerk er bij in, dit moet wel in contact komen met het aluminium.

In ongeveer 2 seconden is je zilverwerk gegarandeerd schoon. Dit is gewoon een chemische reactie en is ongevaarlijk. Zelf doe ik het ook wel eens.

Echter......... als je bewerkt zilverwerk hebt, zoals bijv. een theelepeltje met een roosje bovenaan, is ook al het zwarte weg, dus datgene wat het relief eigenlijk accentueerd... dus pas op.

Succes en laat het eens weten of het gelukt is (ik weet het wel...)

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 5, 2005 om 19:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb de proef op de som genomen. Helaas had ik geen alufolie maar een beetje warm water met wat eetlepels zout toen kwam ik al ver. Daarna de mijn eigenste hans en grietje lepel 42 jaar oud, ik eet er niet meer van maar gebruik hem voor de suikerpot je moet toch iets. Ik heb de lepel 2 minuten laten liggen daarna gedroogd en met een keukenrol, daarna in gesmeerd met sigareten as dit weer uitgepoetst en warempel helemaal schoon en de afbeeldingen zijn noch nooit zo mooi geweest. Dus voor we ons op dure middelen storten kijk eens in de keuken kast.

Ronny

ve
door verwijderd - Dec 6, 2005 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ronny,

het hoeft geen alu-folie te zijn, het mag ook iets anders zijn, als het maar van aluminium is. Het gaat om de 3-hoek combinatie: aluminium, soda en zilver (en water natuurlijk).

Maar, inderdaad; niks geen dure middeltjes, gewoon alle kasten overhoop halen......

Hutch

ve
door verwijderd - Dec 6, 2005 om 06:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb het zilver behandeld in water met aluminiumfolie en soda maar het meeste is goudkleurig geworden,het was toch echt zilver,en er komt nog zwart af bij het afdrogen,gewoon nog een paar keer doen?ben niet erg handig met dit soort dingen.

alvast hartelijk dank.

pduppie

ve
door verwijderd - Dec 6, 2005 om 06:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ikzelf doe altijd wat tandpasta op een doekje en poets daar het zilver mee.

ve
door verwijderd - Dec 6, 2005 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag pduppie, Ik denk dat je toch eens goed moet kijken/zoeken of het
voorwerp wat je behandelt hebt echt zilver is ?Indien van wel moet er
een klein merkje op staan .fred

ve
door verwijderd - Dec 6, 2005 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op Fred:

de meest voorkomende "gradaties" zijn:

"90" is verzilverd (een laagje zilver over - vaak - koper(legering));

"835" is massief zilver, met dien verstande, dat het metaal uit 83,5 procent uit puur zilver bestaat.

Dan heb je ook nog "925", ook wel sterling zilver genoemd. Dit bestaat uit 92,5 procent zilver.

Gr. Hutch