jh
door jheesterbeek Dec 8, 2007 om 22:40
Huishouden & energie

Zonnepanelen

Hoi,

Ik lees al enkele dagen alles wat los en vast zit over zonnepanelen op het www, maar raak steeds verwarder... Overal staat iets anders over de kosten, de opbrengsten en of het wel of niet rendabel is.

Is er iemand die het afgelopen jaar zonnepanelen heeft geplaats en die me meer kan vertellen over de kosten, de baten en de valkuilen?

John

1777 9 Rapporteer

door 4711 - Dec 9, 2007 om 11:19
885 Antwoorden / 2 Vragen

Palelen die via Boiler warm water leveren hebben hoger rendement en levensduur als de Electra broertjes!

Deze met boiler moet wel een geschikte HR+ CV ketel aan vast zitten, maar de boiler kan langer mee dan de CV....

Zonne panelen voor stroom zijn voorlopig alleen intressant met hoge subsidie, gaan vaak stuk, moeten schoon gemaakt worden voor rendement, dus dak poetsen?

Dus welke, ik kies liever voor een warm water, want dan kan ik elke avond gratis onder warme douche, dus mensen die niet dagelijks wassen hebben naast een geur ook lager rendement!

PS grapjes over mijn Naam zijn dus nu wel toegestaan!

grindweg
door grindweg - Dec 9, 2007 om 13:45
2308 Antwoorden / 28 Vragen

zonnepanelen alleen moet je niet nemen maar panelen die bij gering buitenlicht al energie leveren kosten meer maar zijn ook eerder rendabel. het materiaal en daardoor het rendement verschillen daar door ook zeer sterk. die op de zonnewagen zaten die laatst won dat zijn de beste maar ook de duurste. ga wel naar een vakman die er verstand van heeft om het aan te laten leggen en voor info. kijk ook goed op het internet wat er rond spookt. wij bouwen ze op campers etc en dan is het gewoon hoe meer des tebeter. heeft ook met stand van de panelen temaken etc. als er teveel opbrengst is kan u dan ook weer terug leveren aan het net . hoe zit het dan met kosten en baten  overleg met uw energie maatschapij. succes

fr
door francesco - Jan 7, 2008 om 17:02
7 Antwoorden / 11 Vragen

Onze technische hogescholen zouden een gedegen onderzoek moeten kunnen  uitvoeren over kwaliteitszonnepanelen die tevens voor goede  dakbedekking en dakisolatie zouden zorgen.Er zijn genoeg huizen in Nederland die met het resultaat dan het dak verbeteren en vernieuwen kunnen

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 7, 2008 om 17:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Bedoelt u met zonnepanelen:
1. Fotovoltaische, ofwel elektrische of
2. Thermische, ofwel warmwater
Vraagteken.

Er kan behoorlijk verschil in antwoord uit volgen.
Wat bedoelt u?

Harware ERror MAN.(heeft meer dan 15 jaar ervaring met fotovoltaische.)

akkefiet
door akkefiet - Jan 7, 2008 om 17:51
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hoe dan ook nog even geduld hebben.
Als het goed is komt het kabinet met een nieuwe subsidieregeling voor zonnepanelen, ergens in dit voorjaar.
Zou ik in elk geval even afwachten.

Vrgr .AF

h19l49
door h19l49 - Jan 7, 2008 om 17:54
121 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf jaren op een boot gewoond en heb toen ook zonnepanelen aangeschaft , BP solar daglicht panelen , mijn ondervinding is dat je de kosten er NOOIT uithaald , ook de verhalen en adviezen over panelen lopen zover uit een dat je als cosument alle reden van twijfels mag hebben  , zelfs van de vakman wordt je vaak niet wijzer , het onderhoud is absoluut nihil mits je alle aansluit contacten perfect afdicht (tegen corrosie) , verder wordt het rendemt van deze panelen vaak verkeerd opgegeven (niet het nuttige rendement) , maar er is een troost , het is beter dan niets , ik prefereer een combinatie van wind- en zonne energie.

sm
door smeenk54 - Jan 7, 2008 om 20:57
19 Antwoorden / 6 Vragen

Heb al 11 jaar 3 panelen over 2 jaar hebben ze zich terug betaald en ze zijn nog nieuw en zullen nog wel 20 jaar megaan dus dan is wel rendabel ik wil er eigenlijk meer maar de kosten van een terugdraaimeter is nog veel te duur tot nog toe hopelijk dat een volgend? kabinet ons hier in tegemoet komt.

mo
door monica - Jan 7, 2008 om 21:27
70 Antwoorden / 8 Vragen

Zoals eerder gezegd, er komt misschien een subsidieregeling en dan heb je ze er sneller uit dan als je ze nu gaat kopen. Kijk ook na wat je leverancier doet als je meer zelf opgewekt hebt dan je nodig hebt. Sommige energieleveraars geven je een vergoeding voor terugleveren aan het net. Soms loopt de meter dan terug. Bij ons is dit allebei niet het geval. Onze 2 panelen hadden we al in een jaar er uit. Maar dat was gewoon mazzel. Met subsidie gekocht en ivm een terugroepactie voor elke maand dat wij geen nieuwe omvormer hadden een bepaald bedrag van de fabrikant gekregen. Wij hadden toen geen problemen, maar nu jaren later blijkt de boel af en toe niet te werken. We moeten dan resetten en dan werkt het weer, maar dat betekent dat je regelmatig moet kijken of het lampje brandt. ik hoop dat er nog zo'n actie komt, want dan willen we een zonneboiler als we onze combi-ketel moeten vervangen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 7, 2008 om 21:41
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ smeenk:

Als u fotovoltaische panelen na 13 jaar op break-even hebt dan zult u ze gekocht hebben met subsidie, via Greenpeace of rechtstreeks.

Normaal is een terugverdientijd ongeveer 20 jaar, met normaal zon.
Dan moet het paneel optimaal op de zon gericht zijn. Dus eleveer-en draaibaar. Heeft u de schuine kant van het dak niet op 32 graden en/of niet op het zuiden, is de opbrengst dramatisch minder. En de terugverdientijd idem dito langer.

De fabrikant stelt ook dat een paneel na 20 jaar nog 80 % van z'n aanvangsenergie moet kunnen leveren.

De levensduur wordt geschat op 30 jaar of meer, zonder garantie.

Met een behoorlijke subsidie kan het net rendabel zijn als je er lang genoeg blijft wonen/leven.

Als je jong bent en dan investeert heb je de meeste baat, maar meestal te weinig geld voor deze investering.
Ben je oud, heb je meestal wel geld voor de investering, doch leef je niet lang genoeg om het terug te verdienen.
WAT EEN DILEMMA!!!!!
Bij panelen op boot, camper, caravan of zomerverblijf is het een heel ander vehaal. Dan koop je een stuk comfort en vrijheid dat je anders niet zou hebben. Dat mag wat kosten!
Als je op een camping komt is de eerste vraag: Hebbu stroom nodig? Als je buitenaf wilt staan is het toch prettig je eigen voorziening te hebben die geen lawaai maakt.

Hardware ERror MAN. (ruim 15 jaar een mono-kristallijn paneel van 53 Watt op de caravan.)