no
door nora May 6, 2023 om 16:00
Huishouden & energie

Zonnepanelen monitoren

WIE KAN MIJ HELPEN?

Met enige regelmaat zijn vier panelen die uit lijken te staan, terwijl het een hele mooie zonnige dag is.  Het zijn steeds dezelfde vier panelen die op de app zwart zijn. De andere vier zijn dan wel (soms gedeeltelijk) werkend (blauw) (zie bijlage voorbeeld  screen)

Merk: Hoymiles omvormer (+ Longi zonnepanelen)

=> Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe dit evt. opgelost kan worden?

Er is geen sprake van schaduw. Zonnepanelen liggen op het zuiden. Wij hebben sinds januari, werkende zonnepanelen (aan laten leggen door een bedrijf. Dit bedrijf zegt dat de panelen uitgeschakeld worden i.v.m. overbelasting net.

=> Is het normaal dat dit dan zo vaak gebeurt.

5779 11 Rapporteer
mahadma
door mahadma - May 6, 2023 om 16:34
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Bij teveel aanlevering van energie kan er een rem komen op afnemen van uw energie. Vraag eens aan  uw leverancier of dit inderdaad vaker voorkomt.

pino123
door pino123 May 8, 2023 om 11:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dan gaan er niet alleen maar 4 panelen uit, dan stopt de teruglevering.

hereistom
door hereistom - May 6, 2023 om 17:45
736 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie helaas de bijlages niet? Zitten die 4 panelen op een aparte omvormer of hebben ze micro omvormers?
Je weet heel zeker dat er geen schaduw of vuil op de panelen zit?
Het kan ook zijn dat er in uw straat heel veel zonnepanelen liggen en dan bij zonnig weer de spaning te hoog oploopt waardoor de panelen worden uitgeschakelt.
Je zou dan als de zon schijnt juist grote stroomverbruikers aan moeten zetten, zoals bijv. de wasmachine, droger en/of boiler, dan loopt de spaning minder snel op.

pino123
door pino123 May 8, 2023 om 11:16
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dat klopt, maar dan stopt het gehele systeem ermee doordat de omvormer uit gaat. Er gaan dan geen aparte zonnepanelen uit.

no
door nora May 23, 2023 om 12:07
66 Antwoorden / 52 Vragen

Het zijn steeds vier dezelfde panelen die zwart zijn en op 1 omvormer zitten. Totaal heb ik 8 panelen. De andere vier zijn wel 'aan'
Mijn dak heeft volop zon (geen schaduw, op geen enkel moment van de dag)

pino123
door pino123 - May 8, 2023 om 11:15
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou de leverancier hier eens over gaan benaderen. Het is gek dat 4 panelen uitstaan en 4 panelen doorwerken, er lijkt mij sprake van een storing.
Het kan wel zo zijn dat de teruglevering stopt, maar dan stopt je omvormer ermee en niet de aparte panelen. Dit komt als er teveel spanning op het net komt te staan.

atlas1302
door atlas1302 - May 8, 2023 om 11:51
341 Antwoorden / 13 Vragen

Zijn de panelen in serie, parallel of beide aangesloten. Vraag het de installateur, ik gok op parallel/serie om de spanning te halveren en meer stroom te hebben. Of om de omvormer minder te belasten, als deze niet zoveel vermogen heeft.

Maak gebruik van dit interessante forum:https://diysolarforum.com/

jantm
door jantm - May 8, 2023 om 12:30
7 Antwoorden / 2 Vragen

Het is mogelijk dat bij veel zon de netspanning boven 250 V komt. Dan schakelt de omvormer automatisch uit. Dit is een veel voorkomende situatie als er veel huizen met zonnepanelen zijn en de bekabeling van het netwerkbedrijf de aangeboden energie niet voldoende kan transporteren en waardoor de netspanning oploopt boven 250 V.

1paul
door 1paul - May 9, 2023 om 09:05
3153 Antwoorden / 0 Vragen

kort gezegd, JA, dit is normaal, net is vaak overbelast en uit veiligheid zetten de panelen zichzelf dan uit, alles wat u op dat moment zelf gebruikt aan stroom word nog wel geleverd trouwens.

pino123
door pino123 May 9, 2023 om 13:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Nee is niet  normaal. Als het systeem stopt bij overbelasting stopt de omvormer ermee en geen losse panelen. Er wordt nergens aangegeven dat het gehele systeem stopt met teruglevering er wordt aangegeven dat in monitorapp wordt aangegeven dat 4 panelen ermee stoppen en dus 4 panelen gewoon doorwerken.

1paul
door 1paul May 9, 2023 om 16:05
3153 Antwoorden / 0 Vragen

ja en dat kan gewoon, als de panelen oost-west liggen hebben ze op oost een andere string in de omvormer dand e panelen die west gericht liggen, ook kan het dat panelen zogenaamde microomvormers eronder hebben, dan heeft ieder paneel een eigen omvormertje of per 2 panelen 1.

het kan dus en ja is normaal dat dit soms gebeurt bij overbelasting van het net!

mooi dat je meedenkt pino maar lees je even in als je het niet helemaal weet!!!

Ja
door JannyBoe May 9, 2023 om 18:09
519 Antwoorden / Vragen

Wat @PINO123 schrijft klopt helemaal.
Zonnepanelen schakelen zichzelf niet uit.
Dat doen omvormers.
Netbeheerders melden dat hier en hier bijvoorbeeld op pagina's die gaan over overbelasting van het energienet.

1paul
door 1paul May 10, 2023 om 07:33
3153 Antwoorden / 0 Vragen

goede nuance en daarmee bevestig je dus wat ik schrijf dat het wel kan!

Ja
door JannyBoe May 10, 2023 om 07:57
519 Antwoorden / Vragen

Bedankt hoor @1PAUL, maar u schreef '[....] zetten de panelen zichzelf dan uit'
Dat doen ze dus niet.
De omvormer doet dat zoals @PINO123 terecht opmerkt.
En als de omvormer ermee ophoudt gaat er ook geen stroom meer naar de meterkast. Er wordt niet meer geleverd.

pino123
door pino123 May 10, 2023 om 13:59
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Het kan niet! Panelen zetten zichzelf niet uit! Wat 1paul omschrijft is dat als er schaduw is. Wat ik (aangezien ik het verhaal wel heb gelezen) zie dat er 8 panelen op het zuiden liggen. Daarnaast geeft TS aan dat er geen sprake is van schaduw.
1. De panelen liggen niet oost-west, zoals in jouw voorbeeld.
2. Er is geen schaduw.

Het klopt dat het kan dat bij micro-omvormers panelen aan staan en uit staan, dit kan inderdaad komen door schaduw. Maar dat is niet wat TS beschrijft hierboven. Er staat dat de app van de monitoring aangeeft dat 4 panelen het wel doen en 4 panelen het niet doen.  Dat heeft niets te maken met overbelasting van het net, want dan wordt het gehele systeem afgesloten en is er geen sprake van teruglevering. De 'nuance' bevestigd alleen maar dat de omvormer uitschakelt en niet de losse panelen.
Misschien iets minder laagdunkend doen als je zelf het antwoord niet weet en de vraag van TS niet goed hebt gelezen.

1paul
door 1paul May 11, 2023 om 08:59
3153 Antwoorden / 0 Vragen

jullie hebben gelijk zie ik nu, excuus maar ik heb ook gelijk, de panelen kunnen ook deels uitgeschakeld worden door de omvormer en die stroom blijven leveren die je zelf op dat moment afneemt!

Ja
door JannyBoe May 11, 2023 om 10:21
519 Antwoorden / Vragen

Hallo 1PAUL, bedankt voor de sportieve reactie.
Wat u schrijft klopt echter nog steeds niet.
De omvormer is helemaal aan óf de omvormer is helemaal uit.
Het hele systeem dus zoals @PINO123 opmerkt.
Ik laat het hier verder bij.
Zonnige dagen gewenst ;)

ma
door malhy2 May 21, 2023 om 02:17
309 Antwoorden / 13 Vragen

Er bestaan omvormers voor 4 panelen van dit merk : https://www.solarchamp.eu/nl/micro%20omvormer%20voor%204%20zonnepanelen%203%20fase%20400%20volt%20hoymiles%20hms-2000-4t.html

Kan het zo zijn dat er 2 van deze omvormers in het systeem zitten waarvan er 1 uitschakeld en de andere net iets hoger in voltage staat afgesteld dat deze wel in bedrijf blijft.

m v g
Ed

hereistom
door hereistom - May 23, 2023 om 12:15
736 Antwoorden / 1 Vragen

Deze 4 panelen doen dat al sinds ze zijn gelegd?
Als je er makkelijk bij kan eens kijken oof alle stekkers goed zitten aangesloten, even los halen en weer goed aansluiten.
Heb je één omvormer of apart één voor die 4 panelen.
Als het maar één omvormer is zouden alle panelen uit moeten gaan bij overbelasting, als die 4 apart een omvormer hebben dan kan het wel kloppen.
Maar ik zou de installateur gewoon nog eens langs laten komen om het na te kijken, je hebt garantie.

Ro
door Robert de Gruiter - Aug 6, 2023 om 10:32
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb een probleem met Zonduurzaam, staan zij op de lijst Erkende Installateurs?
En waar vind ik die lijst..?...

mi
door miennaamishaaz - Aug 6, 2023 om 12:11
725 Antwoorden / 1 Vragen

Enkele vragen:

1 Gebruik je 1 enkele grote ontvormer, of heb je micro ontvormers.
2 gebruik je iets van een wasmachine als de panelen niet aan staan
3 wat is het NET-stroom [voltage wat op het net staat]