Ru
door Rubie17 Mar 1, 2018 om 11:33
Huishouden & energie

Zwarte schimmel in huurwoning wegend enkel glas

Goedendag! Ik zit op het moment in een huurwoning en door vochtoverlast heb ik zowel last van zwarte schimmel in de kozijnen als zilver-/papiervisjes in de woning. Een specialist heeft naar het vochtprobleem gekeken en heeft geconstateerd dat dit enkel op te lossen is door het enkelglas in mijn woning te vervangen voor dubbelglas. Nu vraag ik mij af wat mijn rechten zijn m.b.t. schimmels en insecten door een vochtoverlast en/of ik voor dubbelglas bij mijn verhuurder kan plijten. Bij voorbaat dank!

11945 17 Rapporteer

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 1, 2018 om 11:39
7188 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt natuurlijk altijd eerst bij uw verhuurder pleiten want dit is een vervelende situatie waar u in verzeild bent geraakt.Kunt u aan de verhuurder laten zien wat de specialist heeft geconstateerd? Op schrift b.v.?

Ru
door Rubie17 Mar 1, 2018 om 11:43
Antwoorden / 1 Vragen

De specialist is door de verhuurder gestuurd en deze heeft ook aan de verhuurder laten weten dat het een probleem door het enkelglas is. Voordat ik met mijn verhuurder in overleg ga, wil ik echter wel weten waar ik recht toe heb en of hij of ik bepaalde zaken mogen claimen (zoals huurverhoging na het aanlegen van dubbelglas). Overigens bedankt voor het snelle antwoord!

sjjoppy
door sjjoppy Mar 1, 2018 om 12:00
7188 Antwoorden / 3 Vragen

De verhuurder heeft er zelf ook voordeel van als het schimmelprobleem wordt opgelost d.m.v. aanleg dubbelglas.
Dit kunt u in de onderhandeling mee laten wegen.
Succes.

panter22
door panter22 Mar 1, 2018 om 14:18
6599 Antwoorden / Vragen

Als de verhuurder dubbel glas gaat plaatsen, dan moet je huurverhoging betalen.

sjjoppy
door sjjoppy Mar 1, 2018 om 15:09
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat zit er wel in, deze huur zal wel aan de lage kant zijn.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Mar 1, 2018 om 11:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een klacht indienen en misschien laten onderbouwen door een onderzoek van de plaatselijke GGD.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Mar 1, 2018 om 11:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Schimmel / vochtoverlast ontstaat ook door alles maar potdicht te houden. Iedere dag moet wel gelucht worden. Ach, vragen kan altijd, maar waarom zouden ze alleen bij jou dubbelglas laten zetten?

Ru
door Rubie17 Mar 1, 2018 om 11:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ik lucht de woning elke dag en aangezien ik in de binnenstad woon (en de ramen dus niet zonder toezicht open wil hebben), zorgt dit vaak voor een hoop kou in mijn woning (vooral de afgelopen weken). Toch doe ik het, en heb ik nogsteeds last van schimmels & insecten. Ook heb ik een vochtvreter aangeschaft, maar dit mag ook niet baten. Voor zover ik het weet kan ik geen verderre handelingen uitvoeren om dit probleem tegen te gaan. Overigens weet ik dat meerderen in de woning hier last van hebben. Of ze dit enkelglas ook bij hen zouden vervangen, is overigens niet aan mij.

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2018 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vochtoverlast kunt u bestrijden door meer te ventileren. Vroeger hadden alle woningen enkelglas, maar echt niet zwarte schimmel en zilvervisjes.

me
door mein33 - Mar 1, 2018 om 11:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Een specialist heeft naar het vochtprobleem gekeken en heeft geconstateerd dat dit enkel op te lossen is door het enkelglas in mijn woning te vervangen voor dubbelglas.

Bij enkelglas komt er  sneller vochtaanslag op de ramen en dat moet, in de koude periode,  dagelijks even worden weggehaald, waardoor schimmelvorming etc. wordt voorkomen.
Bij dubbelglas is de kans op deze schimmelvorming veel minder, maar ook dan moet er als de ramen nog wel vochtig worden het vocht dagelijks worden weggehaald.
U kunt uiteraard bij uw verhuurder plaatsing van dubbelglas aanvragen en waarschijnlik heeft u niet alleen dit probleem, maar hebben uw buren er ook last van.
Inventariseer bij uw buren of zij ook deze klacht hebben en trek gezamelijk op naar de verhuurder, des te meer klagers des te groter de kans op succes.

Ru
door Rubie17 Mar 1, 2018 om 11:53
Antwoorden / 1 Vragen

"Inventariseer bij uw buren of zij ook deze klacht hebben en trek gezamelijk op naar de verhuurder, des te meer klagers des te groter de kans op succes."

Dat klinkt als een goed idee! Ik zal zeker even bij hen informeren. Helaas ventileer ik mijn woning al elke dag. Overigens heb ik het idee dat het condens zo snel vormt dat ik niet eens de mogelijkheid heb om dit consistent af te nemen bij de ramen, maar kan dit wel proberen. Bedankt!

tijger1
door tijger1 - Mar 1, 2018 om 11:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij iedereen is het de laatste weken even koud als er geventileerd wordt. Als er schimmel zit, moet dat natuurlijk wel eerst schoongemaakt en goed drooggemaakt worden. En droog gehouden worden. Wat er al zit gaat niet weg door ventileren. Dat geld ook voor de vissen.

hansje klein
door hansje klein - Mar 1, 2018 om 11:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U heeft en krijgt uw recht op een gezonde woning ...

Worden er echter extra maatregelen genomen, zoals dubbelglas en/of een huisventilatiesysteem, gaat ú meer huur betalen ... logisch toch?

Ru
door Rubie17 Mar 1, 2018 om 12:14
Antwoorden / 1 Vragen

Zeker logisch! Daar ging ik ook van uit. Alleen in hoe verre is een verhoging toegestaan? Niet dat ik zodirect een verdubbeling van mijn huur aan mijn broek heb zitten (figuurlijk gesproken natuurlijk)

hansje klein
door hansje klein Mar 1, 2018 om 12:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De verhuurde kan, zal en moet u dit plausibel maken.
De huurders vragen en de verhuurder gaat draaien ...

Het hangt van uw huidige huurhoogte af of een relatief kleine aanpassing gelijk een huurverdubbeling uitmaakt ... ;-)

kc
door kcdb Mar 1, 2018 om 13:30
113 Antwoorden / 2 Vragen

Als uw verhuurder uw woning volledig voorziet van dubbel glas dan kan de verhuurder daar inderdaad meer huur voor vragen. Het dubbel glas verhoogd het comfort van uw woning. Door het aanbrengen van dubbel glas zullen ook uw stookkosten omlaag gaan. Het verhogen van de huur wordt dus enigszins gecompenseerd door de mindere stookkosten.

De huurverhoging moet wel proportioneel zijn. U hoeft dus niet bang te zijn dat uw huur door het aanbrengen  van dubbel glas verdubbeld. Eventueel kunt u uw verhuurder, voor en na het toepassen van dubbelglas, om een specificatie verzoeken hoe uw huursom is opgebouwd. Door beide specificaties te vergelijken kunt u precies zien hoeveel meer huur u betaald door het aanbrengen van dat dubbele glas.

panter22
door panter22 Mar 1, 2018 om 14:30
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel huurverhoging je gaat betalen voor dubbel glas hangt af van de hoeveelheid ramen die vervangen moeten worden. Huurverhoging kan varieren van enkele euro's per maand of zo'n 20 tot 30 euro per maand.

tenormin
door tenormin Mar 1, 2018 om 15:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik woon in een 4 kamer flat: de huur is hier per woning €15,00 p.m. omhoog gegaan.

hutch
door hutch - Mar 1, 2018 om 12:16
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Leest u * dit * ook eens. Het is dus mogelijk om dit af te dwingen, maar gaat u wellicht wel meer huur betalen.

(artikel 243 BW7)
Succes.

ro
door ron503 - Mar 1, 2018 om 13:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder zal het advies van de specialist in de beslissing meenemen maar de kans dat het glas vervangen gaat worden acht ik bijzonder klein. Het lijkt me meer een ventilatieprobleem door op de verkeerde momenten de ramen open te zetten waardoor de vochtige buitenlucht de wat drogere binnenlucht verdringt. Als u dan de ramen dicht doet en gaat verwarmen verdampt het vocht en slaat neer op het koude enkel glas en tast de kozijnen aan. Dubbel glas gaat het vocht probleem niet oplossen want als u op deze manier van ventileren doorgaat blijft het vochtig in de woning maar het valt niet meer zo op want dubbel glas beslaat niet zo snel. Daarbij zijn huurwoningen voorzien van een soort natuurlijk ventilatiesysteem die lucht in de woning verversen met als optie om bij warm weer een raam open te zetten. Normaliter werkt die natuurlijke ventilatie naar behoren maar als u door ramen e.d. openzetten terwijl het buiten vochtig of zoals nu koud is verstoort u die natuurlijke ventilatie met als gevolg een zeer hoge luchtvochtigheidsgraad in de woning die na het sluiten van de ramen niet meer weg geventileerd kan worden.

aurora1
door aurora1 - Mar 1, 2018 om 13:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Vroeger had niemand dubbel glas en stonden bij vorst (ijs)bloemen op de ramen. Ik heb in verschillende van zulke huizen gewoond. Je had geen cv maar een kolen- of gaskachel, of soms zelfs petroleumkachels.
Nooit schimmel, vliegjes of zilvervisjes gehad, daarom denk ik dat het aan u ligt.

panter22
door panter22 - Mar 1, 2018 om 14:55
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt bij de verhuurder geklaagd over vochtoverlast.
De specialist heeft geconstateerd dat er spake was van vocht op het enkel glas en zwarte schimmel op de kozijnen.
Dus geen schimmel op de muren of optrekkend vocht. Als dat het geval was, dan had je een punt.
Nu lijkt het er op dat het om een ventilatieprobleem gaat.
Bij enkel glas beslaan de ramen met kou. Dat is normaal. Je zou dit op kunnen lossen door acrylplaten voor de ramen te monteren.
Dan beslaan de ramen niet meer, net als bij dubbel glas.
Net als dubbel glas, lost dit het vochtprobleem in huis niet op. Dat raak je kwijt door ventileren en stoken.
Een vochtvreter helpt wel tegen het vocht in het huis, maar beslag op de ramen raak je daar niet mee kwijt.
Het is maar de vraag of de verhuurder mee wil werken aan het plaatsen van dubbel glas. Bovendien zul je extra huurverhoging moeten betalen.

hansje klein
door hansje klein - Mar 1, 2018 om 15:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Best mogelijk,

dat het aanbrengen van dubbelglas óók weer nieuwe kozijnen nodig maakt ...
en een huisventilator voor extra breekwerk goed is.

Iedere eis krijgt z'n prijs!

johanna66
door johanna66 - Mar 2, 2018 om 15:00
48 Antwoorden / 6 Vragen

Ondanks dat mijn ramen altijd op de speciale ventilatie stand stonden had ik toch last van schimmel. Op mijn verzoek heeft de woningbouwvereniging dubbel glas en ventilatieroosters aan de bovenkant van de ramen ( slaapkamers) geplaatst. Probleem opgelost. De huur ging hiermee wel enkele euro's per maand omhoog.

panter22
door panter22 - Mar 2, 2018 om 15:23
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een kopie van het rapport van de deskundige gekregen? Dan kun je even nazien wat je zelf gezegd hebt.
Want je schrijft hier dat je niet ventileert, maar als je thuis bent af en toe een raam openzet.
Om je voor te bereiden bij een verhuurder die eigenlijk niets wil doen, kun je de volgende vragen verwachten:
Hoe kook je? Alleen de afzuigkap aan? Dat is niet voldoende in een huurwoning, waar de goedkoopste afzuigkap is geinstalleerd. Daar moet je een raam bij openzetten, wil je het kookvocht kwijtraken.
Laat je na het douchen een raampje openstaan of hou je het ventilatiesysteem wel een half uur aanstaan?
Droog je was in huis?
Lucht je de slaapkamer 's morgensvroeg en hoelang?
Ik hoop voor jou dat de verhuurder dubbel glas met ventilatieroosters wil plaatsen.

@H
door @HENK@ - Mar 2, 2018 om 15:41
159 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou er toch eens een andere expert bijhalen want ik kan me niet goed voorstelen dat u dan de enige in de buurt zou zijn die er last van heeft.

wie weet is er ergens een lek of heeft u wellicht een grondwater probleem in de kruipruimte of zoiets....

Ik kan me anders moeilijk voorstellen dat het alleen bij u zou zijn en verder zie ik ook niet zo goed wat enkel of dubbel glas met vocht te maken zou hebben want het enige verschil is dat het bij enkel glas misschien sneller zichtbaar is door condens op de ruiten maar dat betekend niet gelijk dat het daarom maar vochtiger zou zijn.

In een huis met dubbel glas kan het net zo erg zijn maar minder zichtbaar!