pe
door petro98 Jun 1, 2008 om 11:05
Auto & vervoer

Distrubitie ketting

ik heb een opel combo c tour personen auto 2004

als mijn moter warm is hoor ik een tikkend geluid ben er mee naar de opel dailer geweest waar hij ook in onderhoud is en die vertelde mij dat er speling zit op de distrubitie ketting en dat die nu vervangen moet worden en alles wat er bij hoort kosten 650 euro

nu is mijn vraag of dit wel kan na net 3.5 jaar dat de auto oud is en hij heeft pas 64135 km gelopen kan ik opel daar op aan spreken voor de onkosten  dat in zo n korte tijd dit al gebeurt ,een monteur zij ook dat het eigenlijk wel heel snel is kan ik wie kan me helpen pf advies geven

alvast bedankt hans

5301 13 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jun 1, 2008 om 11:31
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dit valt onder onderhoud een riem en ketting hebben niet  het eeuwig leven wat is het type motor. wat voor soort motor olie is er gebruikt eventueel de specificatie etc zijn heel belangrijk. het is wel wat vroeg maar onderzoek kan uitwijzen wat de oorzaak is. en is hij dealer onderhouden??wat voor verversings termijn heeft u aangehouden??

pe
door petro98 - Jun 1, 2008 om 11:40
5 Antwoorden / 1 Vragen

het is een 1.4 moter hij is atijd bij de dealer onder houden heb hem nieuw gekocht daar, de olie die gebruikt is wordt altijd bij de dealer gedaan dus neem aan dat dat goed is

grindweg
door grindweg - Jun 1, 2008 om 11:59
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een coulance zou nog een mogelijkheid kunnen zijn.maar garantie niet. als zij niets willen doen kunt u ook naar een universeel gaan en daar een prijs opvragen. ik vind het bedrag nogal pittig.

pe
door petro98 - Jun 1, 2008 om 12:03
5 Antwoorden / 1 Vragen

oke ik kijk wat ik eruit kan slepen heb je dan een idee rond welke prijs het moet zitten omdat je 650 euro pittig vindt

pb
door pbarendse - Jun 1, 2008 om 13:05
406 Antwoorden / 1 Vragen

Een distributieketting vervangen is duur. Om een heel simpele reden: er zit veel werk in! Een distributieketting loopt vaak in de cilinderbank zelf, dus er moet vrij veel verwijderd worden om deze te vervangen.

Het rare is: een distributieketting verslijt meestal niet zo hard. Er zit wel wat rek op, maar bij de meeste motoren zit er een kettingspanner op die er voor zorgt dat deze rek weggewerkt wordt. Laat desnoods even bij een andere garage controleren of dit zo is. Zo'n spanner kan namelijk vast gaan zitten, en dat kan vrij eenvoudig verholpen worden.

Een ander verhaal is het als er een distributieriem gebruikt wordt. Deze bevindt zich vaak buiten het blok onder een kap. Dit onderdeel is slijtagegevoeliger dan een ketting, en moet inderdaad na verloop van tijd vervangen worden. In het instructieboekje is te vinden wanneer dit (preventief) gedaan moet worden. Wordt dit niet gedaan kan de riem breken met alle gevolgen van dien (kromme kleppen, beschadigde zuigers, vastlopers, etcetera).

Als de riem veel eerder vervangen moet worden dan de tijd die daarvoor staat zou ik in ieder geval een beroep doen op garantie/coulance.

Al met al lijkt het dus heel verstandig er een andere garage even naar te laten kijken... Kwaad kan het in ieder geval niet!

holstein
door holstein - Jun 1, 2008 om 13:12
922 Antwoorden / 16 Vragen

Zit daar een ketting in, ik dacht eerder een riem, maar kan het mis hebben, want ketting zie je niet zo veel meer, daarom....
Het zou zo'n geleiderol van de riem kunnen zijn, is mogelijk, maar rond de 60.000 is normaal voor een riem en wordt ook meestal aanbevolen, bij sommige types 90.000 maar als het echt een ketting zou zijn kan dat nu nog niet aan zijn eind zijn lijkt mij.
Snap trouwens niet dat die auto daar altijd in onderhoud is dat ze daar nooit iets over hebben gezegd, wat stelt dat onderhoud dan voor denk ik dan....?

grindweg
door grindweg - Jun 1, 2008 om 14:12
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik heb even gezocht maar er is een terug roep actie geweest voor bepaalde motoren waar er een smerings probleem is geweest  met de ketting. maar ik kan niet nagaan of uw auto er onderviel maar leg dit in iedergeval voor . want er zijn ook al kettingen gebroken en nu nheb ik het niet over een riem zoals sommige veronderstellen want deze motor heeft echt een ketting. de kosten voor een ketting kun je drukken door de aude ketting te verbinden met de nieuwe en er doorheen te trekken . doen wij ook bij bv mercedes etc. maar dan mag er verder niets aan mankeren. succes en laat even na afloop van u horen

pe
door petro98 - Jun 1, 2008 om 17:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

waar kan ik dat na kijken ivm met die terug roep aktie van die smering probleem met die ketting

grindweg
door grindweg - Jun 1, 2008 om 20:18
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat moet de dealer voor u nagaan

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 1, 2008 om 20:25
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Hans,

Leg je vraag over die terugroepactie of het geluid hier eens neer.
Misschien kun je de items even afkijken welke wat langer geleden zijn, misschien wordt je dan wat wijzer. Opel Corsa forum:
http://www.opel-forum.nl/forumdisplay.php?fid=8&page=1

Zelf heb ik een keer contact op moeten nemen met Opel Nederland over een geval dat volgens mij garantie of tenminste coulance zou moeten zijn en de dealer wilde me laten betalen.

Ik kreeg een brief van Opel Ned. terug dat ze goed dealernetwerk hadden en ik moest maar weer met de dealer contact opnemen.
Dat deed ik en merkte dat Opel Ned. dat ook had gedaan. Voorstel:
Opel Ned. 1/3, de dealer 1/3 en ik 1/3 betalen van de rekening.
Mijn voortel: Ik in geen 1/3, 3 of 30 jaar betalen. Ik heb niets aan de rep. betaald. Het werd wel in de Opelgarage gerepareerd. Later ging de garage failliet.
Nee, niet dáárom;-) Vele jaren later. Eerder omdat ze zich in eerste instantie niet coulant opstelde, niet alleen bij mij.

Er zijn distributiekettingen welke 250.000 kM meegaan. Gewoon in de garage om coulance vragen, want dit is erg snel. Hou de poot stijf.

Als ik me goed herinner was de terugroepactie voor Astra's. Maar misschien ook wel voor Corsa's met dezelfde motor.

Hardware ERror MAN.

jcjoppe
door jcjoppe - Jun 8, 2008 om 11:46
279 Antwoorden / 59 Vragen

hoi Petro, er staat voor ieder merk en type auto en verschillend aantal kilometers, dat je mag rijden. Als je niet veel kilometer rijdt, geld de leeftijd van de ketting of riem. Aldus het verhaal van een kennis die een renault bestuurt, maar dit geldt voor andere merken natuurlijk ook.... groeten, Johan

pe
door petro98 - Jun 8, 2008 om 11:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi allemaal hierbij wil ik iedereen even bedanken voor de tips die ik kreeg heb de auto 5-6-08 op gehaald bij de dealer er is inderdaad een nieuwe ketting op gezet+ alles wat er bij hoort incl een nieuwe waterpomp had al een brief geschreven naar de bovag en opel nederland van de bovag heb ik afgelopen vrijdag6-6-08 al een brief ontvangen dat ze het gaan onderzoeken van opel nederland nog niets vernomen Maar het goede nieuws is dat de dealer me vertelde dat ik de reperatie kosten niet hoefde te betalen het werd kosteloos gemaakt helemaal super natuurlijk dat was een mee valler hadden we niet op gerekend

pe
door petro98 - Jun 8, 2008 om 11:55
5 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi allemaal hierbij wil ik iedereen even bedanken voor de tips die ik kreeg heb de auto 5-6-08 op gehaald bij de dealer er is inderdaad een nieuwe ketting op gezet+ alles wat er bij hoort incl een nieuwe waterpomp had al een brief geschreven naar de bovag en opel nederland van de bovag heb ik afgelopen vrijdag6-6-08 al een brief ontvangen dat ze het gaan onderzoeken van opel nederland nog niets vernomen Maar het goede nieuws is dat de dealer me vertelde dat ik de reperatie kosten niet hoefde te betalen het werd kosteloos gemaakt helemaal super natuurlijk dat was een mee valler hadden we niet op gerekend

Eerste  1 Laatste