jg
door jgp Oct 12, 2011 om 14:56
Geldzaken & recht

Kleinere verpakkingen voor hetzelfde geld

Producenten verhogen hun prijzen door verpakkingen kleiner te maken voor hetzelfde of iets minder geld. Op die manier hoeven ze volgens hun redenering geen psychologische prijsgrenzen te doorbreken.
De prijs van de verpakking maakt als gevolg hiervan wel een groter deel van de totale prijs uit, zodat ook dit weer ongunstig is voor de consument. Bovendien moeten er nieuwe verpakkingen worden ontworpen en geproduceerd (en de productie/verpakkingslijnen moeten hierop worden aangepast), waarvan de kosten ook bij de consument terechtkomen.
Ik voel mij behoorlijk om de tuin geleid en pissig als ik deze praktijk tegenkom, en zal het betreffende product dan ook zeker niet aanschaffen (over psychologische grenzen gesproken!).
Ik pleit voor een beroep op fabrikanten om hiervan af te zien en een even grote of misschien zelfs grotere netto hoeveelheid te verkopen voor dezelfde of een een (naar rato) hogere prijs, en op de verpakking zelf te bezuinigen. Verder is het goed om een "zwarte lijst" in het leven te roepen waarin melding wordt gemaakt van producten die op deze manier in prijs zijn verhoogd.

2120 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

stacey
door stacey - Oct 12, 2011 om 15:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen
0

Het is nogal simpel, en de keus maak je zelf............
Zelfde bedrag betalen voor minder of meer betalen voor zelfde hoeveelheid als voorheen......
Voordeel is dat je maandbudget hetzelfde kan blijven maar je wat langer/zuiniger moet doen met wat je hebt.
Maar waarom zou je je tijd en energie willen besteden aan een zwarte lijst.........
zo werkt het gewoon tegenwoordig, weinig wat je eraan kunt doen behalve niet kopen en zoeken naar product waar dit niet voor geldt...........speld/hooiberg ?

valerius-2
door valerius-2 - Oct 12, 2011 om 15:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen
0

Misschien is het mogelijk om een ander product te kiezen, wat dus het zelfde is om te gebruiken, een ander merk wat dus wel aan u verwachtingen kan voldoen, of bent u teveel aan een merk gebonden?

jg
door jgp - Oct 12, 2011 om 19:31
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Een van de bovenstaande reacties deed mij denken aan de volgende anecdote:
Man A: vind je niet dat de benzine de laatste tijd erg duur is geworden?
Man B: maakt me niks uit, ik tank toch altijd voor een tientje.

Of je dit fenomeen helemaal de wereld uit kunt krijgen valt te betwijfelen, maar je kunt mensen in ieder geval bewust maken van het mechanisme, zodat ze erop kunnen bijsturen.
"Het is nu eenmaal zo" helpt zeker niet.

En om alvast een begin te maken:
Maggi runderbouillonblokjes: verpakking teruggebracht van 12 naar 10 stuks;
Bolsius dinerkaarsen: verpakking teruggebracht van 14 naar 10 stuks;
aanvullingen welkom.

Zie ook: http://inflatieblog.blogspot.com/2011/03/producenten-maken-verpakkingen-kleiner.html
Deze slinkse onopvallende prijsstijgingen kun je ook e-mailen naar: edin@inflatiekomteraan.nl

robtien
door robtien - Oct 12, 2011 om 19:46
269 Antwoorden / 10 Vragen
0

dan vergeet je nog de pakken luiers waar minder in een verpakking zitten dan eerst maar je wel het zelfde bedrag per pak moet bljiven betalen. en dat is nie alleen bij de pampers merk maaar ook bij de huggies. en alle huismerken.

maar ik vnid dit meer onder discussies horen dan onder vraag en antwoord.

stacey
door stacey - Oct 12, 2011 om 19:54
10352 Antwoorden / 12 Vragen
0

[quote=jgp schreef op woensdag 12 okt 2011, 19:31]Of je dit fenomeen helemaal de wereld uit kunt krijgen valt te betwijfelen, maar je kunt mensen in ieder geval bewust maken van het mechanisme, zodat ze erop kunnen bijsturen.
"Het is nu eenmaal zo" helpt zeker niet.


Valt niet bij te sturen.......
denk je dat leverancier wakker ligt van je protest ? Dat helpt ook niet.

Het is een feit dat mensen het blijven koop als/zolang de prijs (maar) niet stijgt ondanks dat inhoud minder is, dat hebben de marketing afdelingen onderzocht/geconstateerd en dat is dus `the way to go`.......
Als de prijs van sigaretten stijgt vind iedereen het tijd om te stoppen maar krijgen ze er 1 minder voor het zelfde geld dan hoor je daar niemand over........en blijven ze het kopen.
Dat geldt voor vrijwel alle van dat soort prijsaanpassingen en dat weet de consument echt wel.

druifje01
door druifje01 - Oct 12, 2011 om 19:55
1712 Antwoorden / 140 Vragen
0

Lijkt mij onvermijdelijk. Producenten leggen er echt geen centje op toe om het te doen lijken alsof er niets veranderd is. Het is nou eenmaal anders en dat op vele levensgebieden waar betalingen mee gemoeid zijn.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

Al
Alwin Stuit - Apr 26, 2024 om 09:37
Winkels & webshops

Charlie Temple komt afspraken niet na en laat niets van zich horen, ben niet dei

CharleyTemple nog actief? Komen hun verplichtingen niet na. Hoe zit dit vragen velen met mij zich af Lees meer