kw
door kwiebus May 3, 2010 om 13:26
Huishouden & energie

Vitrages

heb mijn vitrages per abuis verkeerd gewassen.Zitten nu kreukels in. Hoe krijg ik die eruit?

47369 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

kwiebus

Advies: opnieuw wassen en nat ophangen.

ReadAC.

ve
door verwijderd - May 3, 2010 om 13:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Strijken? Nog een keer - op de goede manier - wassen?

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 00:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als je ze dan wast, gebruik dan ook wat wasverzachter dan gaan de kreukels er ook sneller uit als je het na kort centrifugeren ophangt.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 02:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat al is gezecht opnieuw wassen, je kan ook meteen naar spoelen ,wasverzachterbij de laatste spoelbeurt, niet laten centrifugeren maar drijfnat ophangen,klaar

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 08:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de kreukels er te sterk in zitten door centrifugeren bv zul je ze toch opnieuw in extra water moeten wassen en als dat geen verbetering brengt kun je ze licht (laten) strijken.

ve
door verwijderd - May 4, 2010 om 08:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

En als dat allemaal niet lukt kan je ze na het wassen en drogen, strijken en dan bij het strijken stijfsel uit een spuitbus (weet even de naam niet) gebruiken.
Je kan ook ipv van wasverzachter stijfselpoeder bij de laatste spoelbeurt doen en daarna strijken

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 10:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

als je de mogelijkheid om buiten te kunnen drogen: nat ophangen en vooral als het wat waait. de wind waait de kreukels er helemaal uit.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 10:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Was je gordijnen opnieuw, doe in plaats van wasverzachter textiel versteviger van Nibro in het bakje van de wasverzachter, en hang ze direct na het zacht centrifugeren nat op.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 11:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

U moet vitrages NOOIT te heet wassen want dat is de oorzaak van kreukels.
Dus de vitrages opnieuw wassen op 30 graden, wasverzachter niet nodig en na eenmaal door de wasmachine laten centrifugeren, bijna nat ophangen.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 11:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon nog een keer wassen, en i.p.v. wasverzachter , een flinke scheut NIBRO vloeibare stijfsel, toevoegen. Ook de wasmachine niet te vol proppen, liever een keer extra draaien op een kreukherstellend programma. Doe ik ook altijd en ik hang ze direct weer voor de ramen. Nibro maakt ze extra stevig`, vuilafstotend en ruikt heerlijk fris.,

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Kwiebus,

Ik heb kort geleden hetzelfde probleem gehad wel op 30 o gewasssen maar met een ander programma.
Ik heb de vitrage nog 2 keer gewassen en nat opgehangen, ik denk dat je als enige redmiddel kunt proberen om enigszins de kreukels eruit te stomen, wassen zal niet helpen, neem dit maar van mij aan ik heb dit inmiddels al ervaren, dus strijken/stomen proberen.

Ik heb iets anders voor mijn raam gehangen dus heb ik niet gestreken, maar het is volgens mij je enige redmiddel. Wellicht als het een grote lap is kun je aan de stomerij vragen of hun hier veel voor rekenen.

Succes ermee.

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Kwiebus,

De beste manier om vitrage te wassen is op het wol programma.Deze geeft extra water en minder bewegingen,waar door het minder kreukt.Als je ook nog eens een laag toerental instelt op je machine,heb je geen last van kreuken.Uit de machine direct weer ophangen.

Succes!

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is mij ook gebeurd, veel te heel gewassen, in de gordijnen zat ook een kunststof volgens mij veranderd het materiaal en is dat blijvend maar dat is mijn idee alleen, ik weet niet of dat klopt, misschien dat iemand met meer materialenkennis dit kan beantwoorden, ik heb nieuwe besteld ha ha ha!

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij ook een keer overkomen.
Ik heb toen alles nogmaals gewassen op 0 graden.
Daarna heb ik het met een stoom strijkijzer heel licht gestreken werkte
perfekt.succes er mee.

gr.Diny

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee dit komt niet meer goed,als vitrage te heet gewassen is .is het niet meer te redden ,het zelfde komt voor als polyester en acryl vezels te heet worden gestreken dan ficeert het .

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,
als je de kreukels uit de vitrage wil hebben is de optie:
Koop een strijkzool die kan je om elk strijkijzer bevestigen en je kan dan gewoon op de hoogste stand strijken zet het ijzer op stomen en weg kreukels
veel sucses (ik heb dit zelf ook gehad en zo ben ik er achter gekonen dat het gaat)

groetjes ans

ve
door verwijderd - May 5, 2010 om 21:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

kwiebus schreef op maandag 3 mei 2010, 13:26: heb mijn vitrages per abuis verkeerd gewassen.Zitten nu kreukels in. Hoe krijg ik die eruit?

Het ligt er aan waar het van gemaakt is¿¿?
Heb je te veel in de wasmachiene gehad¿¿?
Misschien moet je na iedere wasbeurt strijken, het is niet de kortste weg, maar van fouten maken kun je leren voor de volgende keer!!!
En misschien na het wassen drijfnat ophangen, dus niet centrifugeren.
Als het kunststof ( nylon) is niet in de zon drogen daar worden erg geel van!!!

ve
door verwijderd - May 6, 2010 om 06:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als vitrage gemaakt is van een kunststofvezel (acryl, polyester) dan is er geen oplossing. Door te wassen met een te hoge temperatuur (>30 gr) worden de vezels vervormd en zijn niet meer te herstellen. Alle antwoorden over strijken en zo zijn onzin.
Als het materiaal katoen is, dan is er wellicht met strijken een beter resultaat te krijgen, maar omdat de kreukherstellende finish van het materiaal niet meer voor 100% aanwezig is, zul je vitrage na elke wasbeurt moeten strijken.

ve
door verwijderd - May 6, 2010 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opnieuw wassen maar niet zoveel vitrages bij elkaar stoppen en de centrifuus op laag zetten zodat ze niet kleddernat uit de wasmachine komen. Vochtig ophangen en je hebt gegarandeerd kreukvrije gordijnen.