ma
door martijnp Mar 17, 2020 om 17:25
Vakantie & reizen

Annulering accomodatie en vlucht i.v.m. Coronavirus

Ik heb voor in April twee weken een huisje op een camping geboekt in de regio Veneto (Caorle) in Italië, van ViaLora (onderdeel van Rent-a-tent). Daarnaast ook nog een vlucht van Ryanair geboekt in die periode naar een vliegveld in Venetië. Echter heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken de code rood uitgegeven voor deze omgeving en is het bovendien onmogelijk om op deze locatie te komen. Ik had ergens gelezen dat volgens de Nederlandse wet, reizen in een gebied met een negatief reisadvies (rood) geannuleerd en terugbetaald dienen kunnen te worden. De camping waar ik geboekt heb in dit gebied blijkt zelf ook dicht in die periode, dus het bedrijf zou überhaupt niet eens aan mij kunnen leveren gedurende die periode. Ik heb al contact gehad met het bedrijf ViaLora, maar deze geeft aan dat annuleren niet mogelijk is, alleen om een coupon te krijgen of de reis om te boeken naar een andere locatie of een later moment. Ryanair vliegt ook niet in die periode, maar zegt hetzelfde over mijn vlucht; die mag ik ook niet annuleren. Alleen voor extra (on)kosten omboeken naar een later moment. Hier heb ik uiteraard niets meer aan. Zijn zij wettelijk niet verplicht mij terug te betalen als zij zelf niet kunnen leveren?

2076 8 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Mar 17, 2020 om 17:29
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MartijnP ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus

ma
door martijnp Mar 17, 2020 om 17:37
Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ik lees hier dat ik het geld voor mijn accomodatie en vlucht allebei terug kan eisen. Alleen is hier nog een wettelijke termijn voor, bijv. pas vanaf 7 dagen van tevoren? Want hier kan ik niks over vinden.

Thijs12
door Thijs12 - Mar 17, 2020 om 18:00
557 Antwoorden / Vragen

Je hebt toch zeker via een reisbureau aangesloten bij de SGR en ANVR geboekt? Het reisbureau is verplicht je hierbij te helpen. Anders kun je rechtstreeks bij de SGR klagen.

ma
door martijnp Mar 17, 2020 om 18:58
Antwoorden / 3 Vragen

Nee ViaLora (en moederbedrijf Rent-a-tent) zijn kennelijk niet aangesloten bij de SGR en ANVR. Maar dan zou toch alsnog gewoon de Nederlande wet van toepassing moeten zijn?

sw
door swat1500 Mar 18, 2020 om 02:08
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Dat ligt eraan waar die bedrijven gevestigd zijn. Zonder sgr of Anvr zult u naar de rechter moeten om uw geld te krijgen als de bedrijven niet mee werken.
De rechtbanken zijn echter gesloten en als de bedrijven failliet gaan dan ziet u niets meer terug van uw geld.

getty
door getty - Mar 17, 2020 om 18:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk de uitzending van Radar van gisteravond ook nog even terug. Genoeg info.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2020 om 18:25
16887 Antwoorden / 202 Vragen

En volg ook de meldingen via de media hierover en kijk naar (als al gezegd) naar Radar via bijv. https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/  en vooral ook de info m.b.t. het voucher (@PANTHER22)  waarmee men wil voorkomen dat er niet meer betaald zou kunnen worden na een faillissement door deze zeer vervelende situatie.

Ha
door Hannjehanniepan - Mar 18, 2020 om 04:06
1 Antwoorden / Vragen

Op 13 Juli 2020 heb ik een 11daags vakantie geboekt naar zuid spanje ( torremolinos).. Deze vakantie heb ik deels betaald, en er moet nog een bedrag worden betaald. Nu zit ik dus, wat is verstandig? Het bedrag gewoon betalen, en er van uit gaan dat het rons Juli wel is over gewaait. Of bedrag niet betalen, en verwachten dat we rond die tijd nog volop in deze crissis zitten??

marita5
door marita5 Mar 18, 2020 om 07:18
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Shannonbosxx , Neem contact op met de luchvaartmaatschappij / of uw reisorganisatie . Zie ook deze link https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/17/reisadvies-reis-alleen-naar-het-buitenland-indien-noodzakelijk

panter22
door panter22 Mar 18, 2020 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen
ma
door martijnp Mar 18, 2020 om 17:51
Antwoorden / 3 Vragen

Als opvolging op mijn vraag:
ViaLora gaat mij het geld terugbetalen over 4 weken.
Ryanair wacht ik nog op reactie.

diumenge
door diumenge Mar 18, 2020 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Gewoon niet betalen is in ieder geval heel onverstandig.

Redacteur
door Redacteur - Mar 18, 2020 om 18:36
1063 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo MartijnP,

Kassa heeft hier eerder aandacht aan besteed. Het fragment kun je hier terugkijken. Onder het fragment staan linkjes naar meer informatie over bijvoorbeeld je rechten en waar je het beste terechtkunt. Succes!

Met vriendelijke groet,
Danny
Redactie Kassa