ni
door nicobeek Jun 10, 2008 om 12:26
Vakantie & reizen

Baltische staten

Wij hebben plannen om dit jaar met de eigen auto de Baltische Staten te bezoeken. We willen niets tevoren besreken en maken terplaatse graag keuze voor overnachting bijv. op een camping met de tent, in hotels (steden) en/of in hutten oid.

Wie heeft er ervaring, tips? Hoe zit het met de veiligheid van bijv. je auto of onderdeldn ervan?

Bij voorbaat dank,

Nico

4882 4 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jun 10, 2008 om 21:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

daar is een garage voor moderne auto's wat minder gemakkelijk te vinden.(bv voor elektronica). haal al je belangrijke spullen altijd uit de auto ook voor even. er moet wel eens iets betaald worden bij een grens etc. het is vaak gewoon diefstal. en als u met maar een auto gaat vind ik het wel link. informeer bij een rijsburo die daar in gespecialiseerd is bv bij kangaroe reizen oid. ik ben niet bang maar ga echt niet alleen

lo
door loggies_1 - Jun 11, 2008 om 10:20
3 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Nico,
Ik heb een tijdje in Estland gewoond,daar waren prima garages en ook gewoon dé merken. Zeker in de hoofdstad (Tallinn) en ook de stad waar ik woonde: Pärnu waren prima garages.

Qua overnachting zou ik ook kiezen om in Hostels te overnachten, ik heb zelf in Riga, Pärnu,Tallinn en Saarema (eiland) in Hostels geslapen waren allemaal prima,schoon en goedkoop.
Mocht je echt details willen dan moet je het even laten weten.

Met groet...

brynnar
door brynnar - Jun 11, 2008 om 11:22
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Nico,

Een aantal jaren geleden (nog net voor de toetreding van de landen bij de EU) heb ik een dergelijke reis ondernomen, met veel plezier. Reken sowieso op twee dagen om de Baltische landen te bereiken. Wij zijn toen 's morgens rond 6:00 vertrokken, met het idee om diezelfde dag Polen te halen. Dat hebben we op onze sloffen gehaald dankzij de Duitse Autobahn. 's Avonds een hapje gegeten in Gdansk en later een pensionnetje gezocht. In Polen vind je vrij betaalbare hotelletjes overal langs de weg, gericht op de Duitse toerist, met name in het merengebied (Noord-Oost-hoek van Polen). Zeer de moeite waard om daar een paar dagen te stoppen: veel water en bossen, dus leuk als je van natuur houdt.... Voor reizen door Polen moet je echter wel de tijd nemen: de meeste wegen zijn 80km-wegen, over het algemeen van goede kwaliteit. Alleen dichter bij de Litouwse grens werden de wegen slechter, maar dat kan nu veranderd zijn. Tegen het eind van de middag van de tweede dag waren we in Litouwen.

In de Baltische staten zelf zijn de wegen goed bereidbaar, maar in dorpjes zelf kan dat nog wel eens tegenvallen. Campings zijn wel te vinden, met name langs de Oostzeekust, maar je moet ze wel zoeken en verwacht geen topkwaliteit. Zelfde geldt voor pensionnetjes/hotels, maar die zijn in de steden wel gewoon overal te vinden. Kwaliteit verschilt sterk (we hebben in Litouwen in Kaunas in een betonnen kolos overnacht, ingericht in jaren '60 Sovjet-stijl).

Voor wat betreft de veiligheid, deze is niet anders dan in andere landen. Gebruik gewoon je verstand, zoals je dat altijd zou doen. Laat geen spullen onbeheerd in de auto, e.d. Garagebedrijven zijn ook gewoon overal te vinden in de grotere dorpen en steden, met name in Litouwen en Estland. Letland is wat dat betreft een beetje de meest armoedige van de drie. Rij je in een moderne auto, wees dan wel bereid op wat extra aandacht van de bevolking, die nog veelvuldig in oude Lada's en zesdehands (uit met name Duitsland geïmporteerde) auto's rijden. Mijn knalgele Ford Ka trok in elk geval flink wat aandacht.

Over het algemeen zijn de steden het meest interessant, daarbuiten valt niet veel te zien, tenzij je van lange stukken fietsen houdt. De stranden in de kuststreken zijn niet druk bezocht (m.u.v. de steden) en ook niet overal even schoon.

Mocht je verder vragen hebben, laat maar weten.

Mvgr - B

pi
door pietvv - Jun 11, 2008 om 21:22
98 Antwoorden / 2 Vragen

Je kunt met een veerboot van Lubeck naar Tallinn. Dan kun je van daar af langzaam terugrijden.