door willemdu Apr 4, 2020 om 15:56
Vakantie & reizen

Beste Kassa

Door de corona-crisis is door NRV onze vakantiereis geannuleerd. Begrijpelijk.
Het volledige bedrag voor deze reis is reeds voldaan. Als alternatief kunnen we kiezen uit een voucher of een omboeking.
Omdat ik 3 jaar lang, volgens een vast en noodzakelijk planningsschema, in het ziekenhuis behandeld moet worden, is het lastig een andere reis te plannen. Nu hebben we eenzelfde reis gevonden waarvan de datum buiten het behandelschema valt, echter die is bijna €400 duurder geworden. De belangrijkste oorzaak is dat onze vroegboekingskorting is vervallen. Als argument voert NRV aan dat er spraken is van een nieuwe boeking. En die boekingsdatum valt na de uiterste boekingsdatum. Moet wij dit accepteren?

1814 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Apr 4, 2020 om 16:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, een reis in een andere periode kan goedkoper of duurder uitvallen.

aurora1
door aurora1 - Apr 4, 2020 om 16:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U moet helemaal niets. Ik zou voorlopig helemaal geen vakantie of tripjes plannen.

Maar een andere tijd, dus kunnen prijzen anders zijn.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 4, 2020 om 16:23
683 Antwoorden / 5 Vragen

Als er iemand in NL of elders in de wereld zou bestaan die absoluut zeker een einddatum van coronamaatregelen zou weten (en vooral wanneer alles weer normaal is) zou die info méér dan welkom zijn. Die persoon bestaat niet (vrees ik), dus plannen is op dit moment voor alle inwoners van Nederland ten ene male volledig onmogelijk. Dus ook voor de vraagsteller. Bovendien, wellicht is het niemand opgevallen dat er in de reiswereld "fluid pricing" bestaat, vraag en aanbod, vrij vertaald.

wi
door willemdu Apr 4, 2020 om 16:53
2 Antwoorden / 3 Vragen

Voor de duidelijkheid:
Dat er, afhankelijk van het seizoen, verschillen in de reissom zitten, daar maak ik geen bezwaar tegen.
Echter dat ik de verworven vroegboekingskorting kwijt ben, wel. Deze korting staat los van welke reis dan ook.
Ik heb geen reis geannuleerd en ik heb er onvrede mee dat bij omboeking alle eerder verworven korting nu ploseling weg zijn.
Dat ik een voucher moet accepteren is al een bijzondere situatie want in een normale situatie hadden ze bij annulering mij z.s.m. het gehele bedrag terug moeten storten

diumenge
door diumenge Apr 4, 2020 om 16:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat een virus de wereld tot stilstand brengt is ook wel een bijzondere situatie hè.

wi
door willemdu Apr 4, 2020 om 17:13
2 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij begrijp u mij niet goed.
De vraag is: "Moet in deze bijzondere situatie alle nadelige gevolgen bij de klant worden neergelegd of mag ik verwachten dat de reisorganisatie ook nog meedenkt"?

Ka
door Kassagebruiker Apr 4, 2020 om 18:46
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Willemdu U bent absoluut niet de enige klant van het reisburo. En als ze allemaal cash zouden uitbetalen dan is er geen reisburo meer waarmee u volgend jaar kunt reizen.

Gr
door Grunn1 Apr 4, 2020 om 19:39
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Welke nadelige gevolgen? Als u uw geld terug krijgt en boekt een nieuwe reis op een ander tijdstip dan zal dezelfde reis misschien wel duurder of goedkoper zijn en ja dat kan of wilt u soms meer geld terug hebben dan u heeft betaald of minder. 4 april 2020 komt niet meer terug.

Tr
door Trostomaat Apr 5, 2020 om 13:22
239 Antwoorden / Vragen

De reis is geannuleerd. Die bestaat dus niet meer. Het is ook onjuist om te blijven hameren op een vroegboekkorting, of welke andere korting dan ook, die bij die reis hoorde. Kortingen voor boekingen die zijn verdwenen zijn ook verdwenen.

ne
door neodutchio - Apr 4, 2020 om 17:31
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Ja dat mag. Uw oude boeking is geannuleerd en u hebt het geld terug gekregen in de vorm van een voucher. U boekt nu dichter op de reisdatum en dan hebt u geen recht op een vroegboekkorting.

Tr
door Trostomaat - Apr 4, 2020 om 17:36
239 Antwoorden / Vragen

U moet niks. Maar u kunt niet eisen dat een nieuw te boeken vakantie op een ander tijdstip niet duurder zal zijn dan de vakantie die geannuleerd moest worden. Geld terug kunt u wel eisen. Mocht u dat zonder slag of stoot krijgen (gaat niet lukken), en u wilt dat tezijnertijd gebruiken voor de vakantie in de toekomst die u nu ook heeft uitgezocht, dan moet u ook extra betalen.

alfatrion
door alfatrion - Apr 4, 2020 om 18:46
1659 Antwoorden / 1 Vragen

U beschrijft een situatie waarin u de keuze krijgt tussen een voucher of een omboeking. U vraagt zich af of u hier genoegen mee moet nemen.

Nee, dit hoeft u niet te accepteren. Het is mij niet duidelijk of het hier gaat om een vliegreis (verordening vliegen), pakketreis (art. 7:509 BW) of andersoortig vanantie (art. 6:265 BW), maar in alle gevallen heeft u recht op teruggave van uw reissom.

Daarnaast geeft u aan dat u een nieuwe reis heeft gevonden maar dat deze 400 euro duurder is. U vraagt ook zich af of u dat moet accepteren.

Normaal gesproken zou u dergelijke extra kosten als schadevergoeding kunnen vorderen, maar in dit geval is er sprake van overmacht. De wet bepaald dan dat u geen recht heeft op schadevergoeding (art. 6:74 jo 6:75 BW). Dit is ook in de specefiekere wetgeving zo verwerkt. Iedereen draagt in deze situatie zijn eigen schade.

U heeft dus een keuze uit uw geld terug, een voucher of bij betaling.

wi
door willemdu Apr 5, 2020 om 12:51
2 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Uw informatie was mij echter bekend.
Ik maak geen enkele probleem over de hogere meerprijs van de nieuwe reis. Dat is inherent de seizoensinvloeden.
Het gaat er mij er om dat wij bij de eerste boeking kortingen kregen - die nu plotseling zijn vervallen.
De redenen van die verkregen kortingen zijn:
1e Wij kregen extra korting omdat wij nieuwe klanten waren voor deze reisorganisatie.
2e Er was sprake van een vroegboekingskorting.
Bij elkaar toch zo'n 10% van de totale reissom.
Deze kortingen hebben niets te maken met kortingen op de uitgezocht reis.
Mij is de vraag waarom deze kortingen nu niet meer van toepassing zijn terwijl ik, buiten mijn schuld om, moet omboeken.
Nogmaals: "Ik verwijt de reisorganisatie niet dat zij mijn reis hebben moeten annuleren".
Daarom heb ik ook geen enkele probleem met het prijsverschil tussen de oorspronkelijke reis en de nieuwe reis en het in rekening brengen van de nieuwe boekingskosten. Wel stel ik vraagtekens bij het vervallen van de eerder verworven kortingen.

wiessenberg
door wiessenberg - Apr 4, 2020 om 19:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

beste kassa wij hebben een vakantie geboekt naar portugal dd 3juni aanstaande we hebben een aanbetaling gedaan maar durven dan nog niet te gaan ik heb copd en mijn vriend 6 soorten medicijnen nu moet ik 16 april de rest betalen als ik dat niet doe wat zijn de gevolgen daar van

marita5
door marita5 Apr 5, 2020 om 12:18
11526 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wiessenberg ,

De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik het laatste deel van de aanbetaling nog doen?

Op basis van de reisvoorwaarden moet u de rest van het bedrag betalen. Maar er zijn 2 uitzonderingen:

  1. Hebt u goede argumenten om te vrezen dat de reis niet doorgaat? Dan hebt u het recht om de rest niet te betalen. Dat heet ‘opschorten’ van uw betaling. U moet de aanbieder dan wel de uitleggen dat u niet betaalt omdat u verwacht dat de reis niet door kan gaan. Leg de redenen daarvoor uit in een brief of e-mail aan uw reisaanbieder. Bijvoorbeeld omdat er al een reisverbod bekend is voor de datum van uw reis.
  2. Of kunt u misschien de pakketreis zelf kosteloos annuleren? Dat kan als de situatie op uw bestemming nog ‘buitengewoon’ is (zie vraag 2). U mag dan voor het begin van de reis annuleren. En u hebt recht op uw geld terug. U hoeft dus niets meer aan te betalen.

Neem in beide gevallen eerst contact op met uw reisaanbieder. Mogelijk geeft die zelf aan dat u niet meer hoeft te betalen, omdat zij de reis annuleren.

De reisaanbieder biedt u misschien een voucher aan voor het bedrag dat u al betaald hebt. In deze bijzondere situatie kan het verstandig en redelijk zijn om die te accepteren.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus

https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij/toerisme-en-vervoer-eu/coronavirus-en-reizen-dit-moet-u-weten