JF
door JFCJansen Apr 3, 2020 om 09:58
Vakantie & reizen

Brief opstellen voucher weigeren en uitbetaling wordt geeist van betaald bedrag

Ik zou graag het door mij betaalde bedrag voor de reis naar Turkije teruggestort zien van Tui. Een voucher heeft voor mij teveel risico s. Om het bedrag terug te eisen van de maatschappij, zou ik graag over een brief willen beschikken waarin dat bedrag wordt terug geeist. Brief moet uiteraard voldoen aan juridische voorschriften

11651 10 Rapporteer

panter22
door panter22 - Apr 3, 2020 om 10:02
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt die brief geschreven. En dan? Denk je dat die brief zo'n indruk op Tui maakt dat je het geld  onmiddellijk terugkrijgt?
Je hoeft alleen maar een brief te schrijven dat je geen voucher wil en je je geld terug wilt.
Of het verstandig is? Lees eerst maar eens goed de info van Marita5 door.

marita5
door marita5 - Apr 3, 2020 om 10:07
11526 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JfCJansen ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.travelpro.nl/het-is-rustig-bij-sgr-communicatie-over-corona-voucher-is-duidelijk/

https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties

https://www.anvr.nl/AnvrNieuwsbestanden/Brief_voor_klanten_over_Corona-voucher.pdf

https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=576

https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=563

En als de reiziger uiteindelijk toch geen gebruik wil maken van de Corona-voucher, die een SGR-geldigheid heeft van 1 jaar na afgifte, dan heeft de reisondernemer -van wie hij de voucher heeft ontvangen- altijd de plicht de volledige waarde van de voucher te betalen aan de reiziger, maar niet eerder dan na 6 maanden van uitgifte. Kan je er om persoonlijke redenen geen gebruik van maken, dan hebben ANVR-reisondernemers aangegeven soepel met de regeling om te gaan.

Lees hier veelgestelde vragen TUI ,

https://www.tui.nl/coronavirus-faq/

alfatrion
door alfatrion Apr 3, 2020 om 12:54
1659 Antwoorden / 1 Vragen

ANVR heeft ongelijk. De wet is niet aangepast, artikel 7:509 BW is er duidelijk over: betaling moet binnen 14 dagen plaats vinden. Daarna treed verzuim van rechtswege in en kun je dit bedrag vermeerderd met de wettekijke rente vorderen. De ACM zal alleen (terecht) niet optreden als de reisorganisator dat niet binnen die termijn doet. Je kan zelf uiteraard wel naar de kantonrechter.

ne
door neodutchio - Apr 3, 2020 om 10:08
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom geeft het teveel risico? Hebt de voorwaarde gelezen van de voucher?

tijger1
door tijger1 - Apr 3, 2020 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zult u zich tot een jurist of advocatenkantoor moeten wenden. Of uw rechtsbijstandsverzekeraar.

me
door mein33 - Apr 3, 2020 om 10:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR JFCJANSEN 3 APR. 2020   Ik zou graag het door mij betaalde bedrag voor de reis naar Turkije teruggestort zien van Tui.

Wanneer zou die reis moeten plaatsvinden of is de reisdatum reeds verstreken ?

aurora1
door aurora1 - Apr 4, 2020 om 14:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan zou ik een jurist in de arm nemen als u toch de huidige regelingen niet accepteert. Die kan voor u een brief sturen, maar of die brief meer indruk zal maken dan wanneer u zelf een brief schrijft?

wi
door willemdu - Apr 4, 2020 om 16:18
2 Antwoorden / 3 Vragen

Pas op J. Jansen,

Het is sterk afhankelijk of het gaat om een pakketreis of om alleen de vliegreis.
Als het gaat om alleen de vliegreis, is het bedrag terug te vorderen. Gaat het om een pakketreis dan betalen lang niet alle reisbureau's het bedrag terug. In plaats daarvan en volgens de regels van de SGR en ANVR moeten de reisbureau's een voucher of een omboeking aanbieden. Wil het reisbureau het bedrag wel terugstorten, houdt er dan rekening mee dat het tot 1 jaar kan duren voordat het op jouw rekening staat.Gaat in die tijd het reisbureau failliet dan wordt dit niet gedekt door SGR en ben je het bedrag kwijt.
Een voucher is wel gegarandeerd door SGR. De voucher is 1 jaar geldig. Als het niet lukt de voucher in te wisselen, dan volgt alnog een restitutie. Met de voucher krijg je ook de mogelijkheid om het bedrag na een 1/2 jaar terug te vragen. Daar moet je wel naar vragen. Meer hierover kun je vinden op de site https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis van de ACM.
Als ik U was zou ik kiezen voor de voucher. Doe er wat mee. M.v.g. W. Duifhuis

diumenge
door diumenge - Apr 4, 2020 om 16:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

JFCJansen denkt kennelijk dat dit de site van z'n rechtsbijstandverzekering is....

tijger1
door tijger1 Apr 4, 2020 om 17:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of dat wij gratis werken. Of voor een voucher.:-))

marita5
door marita5 - Apr 5, 2020 om 12:20
11526 Antwoorden / 15 Vragen

@Jfcjansen ,

Hier vind u een voorbeeldbrief , klik op de rode regel .

https://www.eccnederland.nl/nl/voorbeeldbrieven/vlucht-geannuleerd-door-coronavirus-vraag-geld-terug