Mi
door Miekemat Dec 4, 2016 om 21:55
Vakantie & reizen

Corpulent persoon neemt deel van mijn vliegtuigstoel in.

Ik ben met KLM vanuit Kaapstad Zuid-Afrika terug naar Nederland gevlogen. Dit was een nachtvlucht van circa 11 uur. Ik kon niet naast mijn zoon zitten.
Helaas zat ik naast een zeer corpulent persoon,zij nam een deel van mijn stoel inbeslag. Ik heb direct een klacht bij de stewardes ingediend. Zij deelde mij mede dat het vliegtuig vol zat en ik mocht gebruik maken van een bemanningsstoel. Dit is een stoel met een rechte leuning, veel minder zitconform en zonder tv scherm. Uiteindelijk ben ik toch terug op mijn stoel gaan zitten, heb mijn armleuning naar boven gedaan en ben zover mogelijk op de rand van mijn stoel gaan zitten. Ik zat hierdoor de rest van de reis met de armleuning in mijn rug. Dit was de enige manier om te voorkomen dat ik lichaamscontact had met mijn buurvrouw.  Ik heb een schriftelijke klacht ingedend bij de KLM en heb als tegemoetkoming een bon van 100 euro gehad. Deze bon is een jaar geldig op een vliegticket naar keuze bij de KLM. Houd in dat ik binnen een jaar nogmaals met KLM moet vliegen. De kans hierop is erg klein doordat ik vaak een combinatie met een hotel boek, KLM niet vliegt naar de lokatie van mijn keuze of dat hij omdat met reispartner ook een ticket nodig heeft duurder is.
Moet ik tevreden zijn met dit aanbod van de KLM?

17977 20 Rapporteer

newmikey
door newmikey - Dec 4, 2016 om 22:06
830 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij wel. Er is u een oplossing geboden tijdens de vlucht, zij het zonder entertainment en met iets minder comfort. Met een volle vlucht is dat het maximum wat ze ter plekke voor u konden doen. Dat uw buurvrouw zo dik was dat is heel vervelend (ik heb zelf ook die ervaring eenmaal gehad) maar daar kan de KLM niets aan doen. Ik heb wel eens gehoord dat sommige maatschappijen in de VS corpulente personen verplichten twee tickets te kopen maar dat is wel weer erg discriminerend.

Al met al is dan een bon van €100 meer dan niets, maar meer zou misschien ook onrealistisch zijn. Misschien kunt u er iemand anders mee verblijden of zelf een stedentripje maken.

ja
door jackyh - Dec 4, 2016 om 23:28
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind het ook een goed aanbod. Ik ging een keer met m'n broer naar New York. Het vliegtuig was eerst overboekt. Uiteindelijk konden we toch mee. Hij zat naast een verschrikkelijke dikke man. De reis was echt niet leuk. We hebben het later gemeld maar kregen helemaal geen aanbieding. Moet wel zeggen dat wij niet om een vergoeding vroegen maar stiekem hoopten dat ze met iets kwamen. Niet dus. Pech gehad.

getty
door getty - Dec 5, 2016 om 09:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind het netjes opgelost door KLM.

jo
door jorisw - Dec 5, 2016 om 09:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dikke mensen zijn inderdaad heel irritant in een vliegtuig. Het wordt tijd dat het verplicht wordt dat deze mensen 2 plaatsen boeken. Jammer dan als ze door een ziekte zo dik zijn geworden, maar ze zullen wel vaker nadelen ervaren van dik zijn. Je kunt niet anderen opzadelen met die problemen.

Le
door Lenie Spaans Dec 5, 2016 om 14:19
1 Antwoorden / Vragen

Jammer dan? Niet erg fatsoenlijk van je.

Apetjoek
door Apetjoek Dec 5, 2016 om 15:27
234 Antwoorden / 16 Vragen

edit redactie

diumenge
door diumenge - Dec 5, 2016 om 10:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben van mening dat u terecht ontevreden bent over de geboden oplossing. De KLM dient maar een oplossing te vinden voor dat soort mensen met een bovengemiddelde omvang, daar hoeft een andere klant/reiziger niet de dupe van te worden. Het bedrag in contanten i.p.v. een tegoedbon is het minste wat ze kunnen doen.

Cookies
door Cookies Dec 5, 2016 om 11:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

'dat soort mensen'? Vind dit echt denigrerende, kwetsende woorden. (En nee, ik ben niet dik.)

diumenge
door diumenge Dec 5, 2016 om 11:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik begrijp je punt, staat er inderdaad wat ongelukkig. Bedoelde het niet denigrerend. Punt blijft wel dat een andere passagier geen last hoeft te hebben van de omvang van zijn buurman of -vrouw.

Cookies
door Cookies Dec 5, 2016 om 13:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat laatste ben ik met je eens, maar dat is dan idd een taak voor - in dit geval - de KLM. Maar ja, er moeten zoveel mogelijk mensen ingepropt worden, dus hoe meer stoelen, hoe liever het ze is. Zelfde telt in OV bussen: stoelen worden steeds smaller (nee, lijkt niet zo, is echt zo), maar tegelijkertijd worden steeds meer mensen forser en/of dikker.

bikker
door bikker - Dec 5, 2016 om 12:50
44 Antwoorden / 17 Vragen

Je kan het verhaal ook omdraaien, de KLM had ook die dikke persoon op een bemanningsplaats kunnen zetten.
Probleem ligt dan niet meer bij jou, de dikke heeft dan pech, hoe jammer dat ook is.
Je kan ook de leuning naar beneden laten dan heeft ieder zijn eigen plek, dat die dikke er dan niet tussen kan in vervolgens niet jouw probleem, die leuning zit er niet voor niks, je betaald voor een zitplaats met de helft van de leuning.

ho
door hoatse Dec 5, 2016 om 18:08
3 Antwoorden / Vragen

inderdaad, de dikke zorgt voor overlast dus die moet op de bemanningsplaats.

ph
door phpieterse - Dec 5, 2016 om 12:51
24 Antwoorden / 8 Vragen

Zéker niet tevreden zijn, dit riekt naar verkoop bedrog.
Want op de KLM site biedt men in centimeters stoelruimte aan. Zowel de breedte als knieruimte staat daar expliciet beschreven, nèt als het feit dat een stoel kan kantelen of dat je naast de toiletten of babies zit. Daar betaal je voor. Of er nu een pigmee naast je zit of iemand die eigenlijk twee stoelen nodig heeft, maakt niet uit. De bewuste deal is bij aankoop (zelfs in centimeters!) helder en daar kan niet, zeker op het moment dat je niet meer van de deal af kan zien, mee gerommelt gaan worden. Dus, interessante casus en ik zou van KLM mijn totale ticket terug eisen. Proefprocesje?

tenormin
door tenormin - Dec 5, 2016 om 13:20
16840 Antwoorden / 108 Vragen

De bon op zich is wel aardig maar aan restricties gebonden. Dan had men u €100,00 over moeten maken. Jammer dat ik niet geklaagd heb op de terugvlucht SFO-AMS. U kon nog voorkomen om lichaamscontact te hebben: had helaas plek aan het raam en zowel arm als rechterbeen heb ik meer dan 10 uur moeten 'verdragen'. En om een plasje te doen: dat was een ramp: voor ze de stoel uit was had heel wat voeten in aarde. Probeer eens contact te zoeken met KLM op Facebook, de mensen zijn enorm actief in beantwoorden van vragen: leg ze voor of het mogelijk is i.p.v. tegoedbon geld te ontvangen. En natuurlijk niet schrijven dat u geen KLM meer wilt vliegen vanwege lokaties.

koekeloer
door koekeloer Dec 5, 2016 om 20:51
562 Antwoorden / 18 Vragen

verspil geen tijd door met het facebookteam contact op te nemen. Zij komen met het standaard antwoord "Wat vervelend dat U de reis zo heeft moeten ondergaan. Neemt U verder contact op met de customer care".

tenormin
door tenormin Dec 5, 2016 om 21:26
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Dat moet ik heel fel tegenschrijven @koekeloer, heb nooit het standaard antwoord op Facebook gekregen, integendeel. Gisteren b.v. heeft men via FB binnen 20 minuten mijn vraag (urgent) beanwoord; Vlucht van mijn partner: wij beiden konden het niet vinden: hij in USA en ik hier. Binnen 20 minuten was het 'probleem' opgelost. Dat niet alleen: had een ander probleem met mijn retourvlucht USA-NL; kreeg, zonder nota bene een klacht te hebben ingediend, mijn shirt vergoed op bankrekening: plastic "glas" voor mijn wijntje tijdens, nou ja, diner kan men het niet noemen, door gescheurd plastic bekertje wat dus niet in mond maar op shirt terecht kwam. Crew heeft geprobeerd de vlek eruit te halen, lukte niet. Maar na thuiskomst telefoon van KLM: kreeg binnen 10 dagen geld voor nieuw shirt. En nogmaals, niet om gevraagd!

ma
door marleenvanh - Dec 5, 2016 om 13:31
452 Antwoorden / 1 Vragen

Ben bang van wel..... KLM mag dit soort [edit - redactie] helaas niet hard aanpakken. Het 'smerig dikke' mensen verplichten tot het kopen van twee tickets heet helaas ook al discriminatie. Persoonlijk vind ik het echt geen probleem.Hoezo discriminatie?? Slechts een paar procent van de zeer overgewichtigen is dat door een medische oorzaak de rest heeft gewoon veel te veel gevreten! Discriminatie van mensen met een normaal postuur hoor ik niemand over. Want dat is wat er hier gebeurt!!!

reflecs
door reflecs Dec 5, 2016 om 15:28
1859 Antwoorden / 4 Vragen

'smerig dikke'. Stijlloos.

hi
door hipppo - Dec 5, 2016 om 14:11
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ben het helemaal eens met bikker. Uitzonderlijk dikke mensen verplichten twee tickets te kopen is natuurlijk geen discriminatie, maar gewoon voldoen aan de vraag van de dikkerd, namelijk zitgelegenheid om een vliegreis te maken. Als één stoel niet voldoende is voor die zitruimte is er maar één oplossing, i.c. voor twee stoelen betalen. Als de dikke medemens al zit en ook een deel van de naastliggende stoel bezet houdt, kan de passagier die voor die stoel betaald heeft vragen , zo niet eisen dat die persoon zich terugtrekt van die stoel waar hij/zij niet voor betaald heeft. Dat de lichaamsomvang het onmogelijk maakt te volstaan met één stoel mag nooit het probleem worden van andere passagiers, dat moet de luchtvaartmaatschappij oplossen.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 5, 2016 om 14:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom deed u uw armleuning naar boven? Zo gaf u uw buur nog meer ruimte.

tenormin
door tenormin Dec 5, 2016 om 15:45
16840 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. We gaan onze getallen kwijtraken, fijn hé?

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2016 om 16:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Ja, binnenkort. :-))

reflecs
door reflecs - Dec 5, 2016 om 15:25
1859 Antwoorden / 4 Vragen

KLM heeft een regeling:https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/on_board/Your_seat_on_board/passengers_of_size.htm

Andere vergoedingen, bij vertraging, downgrading, worden ook in geld uitgekeerd. Waarom nu niet?

tenormin
door tenormin Dec 5, 2016 om 15:44
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@reflecs, dat had ik moeten weten. Had ik gelijk kunnen reclameren; heeft nu natuurlijk geen zin meer. Maar is handig dit te lezen, misschien voor de toekomst.

dr
door dragstar - Dec 5, 2016 om 16:36
35 Antwoorden / 2 Vragen

De stoelen in vliegtuigen worden steeds krapper, zelfs mensen met een normale postuur zitten op de lange vluchten oncomfortabel, je kunt je benen zowat niet meer kwijt.
De luchtvaart maatschappijen doen er alles aan om zoveel mogelijk passagiers te vervoeren voor een zo laag mogelijke tarief. Je ziet het al aan de tariefopbouw en vaak moet men ook nog eens appart betalen voor ruim bagage.
De passagiers lijken wel op sardientjes in een blikje.

tijger1
door tijger1 Dec 5, 2016 om 16:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ja, vliegen naar Spanje is soms nog goedkoper dan met de trein van Groningen naar Maastricht, dus wat wilt u dan.

anduril
door anduril - Dec 5, 2016 om 19:45
167 Antwoorden / 1 Vragen

KLM zou een compensatie zonder voorwaarden dienen te geven.  De hinder is opgelopen tijdens die vlucht en een bon voor een andere vlucht heeft hier geen enkele relatie mee.

mi
door michael03 - Dec 5, 2016 om 19:58
9 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij moeten mensen die zo 'omvangrijk' zijn 2 tickets boeken. KLM heeft volgens mij hier een fout gemaakt. Dit heeft niets te maken met discriminatie. Sterker nog: in dit geval wordt U gediscrimineerd, terwijl U er al helemaal niets aan kan doen.

Een 'bon' van 100 euro lijkt mij echt een fooi en een signaal dat de KLM dit niet serieus neemt. Vraag zeker de helft van het ticket terug. Contant.

ni
door nipe1 - Dec 5, 2016 om 20:09
7 Antwoorden / 0 Vragen

KLM had die eandere te dikke persoon op die personeels plaats moeten zetten en niet u
U paste wel op de stoel.
en de vergoeding vind ik niet terecht
Als mijn auto niet in de garage past moet ik ook een grotere nemen dit moet ook gelden als je niet op een stoel past, desnoods maar in het vrachtruim.;-) daar is vaak ook plaats voor paarden.

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 6, 2016 om 15:06
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je zoon smaller is ruilen?
Een extreem dikke naar magere zetten en dat was betere oplossing.

mo
door mof - Dec 7, 2016 om 20:28
3619 Antwoorden / 3 Vragen

1) als u naast een vet persoon zit, doet u dan voortaan de armleuning ertussen gewoon naar beneden
dat scheelt al een stuk. Dat hij of zij dan niet in zijn of haar stoel past is dan verder zijn of haar probleeem.

als u dat wel al gedaan heeft dan is er weinig aan te doen. U heeft gevlogen en daarmee gebruik gemaakt van de dienst van klm
als u had geweigerd mee te vliegen had u meer kans gehad op schadevergoeding.

of 100 euro korting voldoende is? Van zo n vlucht wordt je toch wel moe en u heeft er geen gezondheidsschade mee opgelopen ...
ik denk dat unhet aanbod zult moeten accepteren.

mo
door mof - Dec 7, 2016 om 20:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoezo trouwens zou twee tickets kopen discriminerend zijn voor mensen die meer dan 1 plek innemen?