De
door Denniss85 Jan 3, 2023 om 21:59
Vakantie & reizen

EUROP ASSISTANCE

Wij hebben 12 december mijn schoonvader verloren. Via Landal GreenParks Nederland hebben wij onze vakantie deels moeten annuleren. 1 vakantiehuisje houden wij aan. We hadden netjes een annuleringsverzekering via europ assistance. ( dit loopt via landal) buiten dat het proces om de terugbetaling aan te vragen heel lastig en onduidelijk is, is het bedrijf ook nog een schofterig.
Nadat wij onze boeking, rekening en de akte van overlijden hadden opgestuurd dachten wij deze mensen voldoende te hebben geïnformeerd. Mijn schoonvader  is immers overleden! Lijkt mij reden en bewijs genoeg.
Nu vraagt dit bedrijf (serieus!) om meer bewijs. Of wij ook even een vragenlijst in willen vullen met de achterlijke vragen: wie was de behandelend arts, aan welke ziekte mijn schoonvader leed, welke arts heeft geadviseerd om de vakantie te annuleren en nog meer van deze absurde vragen.
Nu vraag ik Europ Assistance: ‘waar is jullie menselijkheid? Waarom is de dood van mijn vader en het bewijs daarvan niet genoeg?!’ ze zijn niet te bereiken voor vragen! Hoe durven jullie? alsof wij in deze tijd geen zorgen genoeg hebben!! Schandalig! Ik adviseer Landal GreenParks dan ook dringend eens te kijken naar de recensies over dit bedrijf, en je serieus af te vragen: met wie werk ik samen!
Wij dachten dit via Landal netjes geregeld te hebben, en dat dit soepel zou verlopen. Helaas moet ik nu dus tijdens het regelen van een begrafenis en alle andere dingen ( en geloof me, dat is veel en omslachtig!) nog hier achteraan! Schandalig! Alsof we niet verdriet genoeg hebben! Landal kan hierin helaas niks voor ons betekenen omdat het via deze verzekering loopt!! Wat kunnen wij doen in deze?

6777 14 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 3, 2023 om 22:14
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als u niets doet, krijgt u waarschijnlijk weinig/niets. Dus geef ze die gegegeven.

An
door Angelieke - Jan 3, 2023 om 22:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw schoonvader.
Heel begrijplijk dat u nu geen tijd en energie hebt om ook nog met een verzekeringsmaatschappij te moeten dealen. De vragen die u zou moeten beantwoorden vind ik erg privé en niet terzake doende. Het gaat om de gezondheid van uw schoonvader, maar dat lijkt mij niet meer relevant als u een document van overlijden kan overleggen. Maar ik ben hier verder juridisch niet in thuis.
Heeft u wellicht een rechtsbijstand verzekering die u hierin kan ondersteunen? Zij kunnen uitzoeken wat u zou moeten overleggen in dit geval en zo nodig een pittige brief opstellen als Europ Assistance onredelijke eisen stelt.

sw
door swat1500 - Jan 3, 2023 om 23:41
3790 Antwoorden / 0 Vragen

Gecondoleerd met uw verlies.
Toen u de annuleringsverzekering bent aangegaan bent u ook akkoord gegaan met de voorwaarden die bij die verzekering horen. In die voorwaarden staat aan welke eisen u moet voldoen om een beroep op die verzekering te kunnen doen.
U zult dus in de voorwaarden moeten kijken wat van u verlangd wordt en of hetgeen nu gevraagd wordt niet in strijd is met die voorwaarden. Immers, u moet zich aan de voorwaarden houden maar de verzekeraar ook.
Dit gezegd hebbende ben ik ook van mening dat de verzekeraar te ver lijkt te gaan door te vragen naar de behandelend arts en de ziekte waaraan uw schoonvader leed. Deze gegevens lijken mij niet nodig om vast te kunnen stellen of zij iets dienen te vergoeden. De behandelend arts is zowiezo niet bevoegd om het medisch dossier van uw schoonvader te delen met de verzekeraar en zeker niet voor een annuleringsverzekering.
Het zou wel zo kunnen zijn dat het aanwezig zijn van een potentieel op korte termijn tot de dood lijdende ziekte bij een verzekerde, van invloed zou kunnen zijn op het recht op een uitkering en zeker als dit verzwegen wordt bij het aangaan van een verzekering.
Kortom lees (nogmaals) de voorwaarden waaronder u de vezekering heeft afgesloten. Meent u dan nog steeds dat Europ Assistance dan onbehoorlijk handelt kunt u altijd nog klagen bij het KIFID.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 4, 2023 om 02:07
2071 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: reactie verwijderd. Graag respectvol blijven]

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 4, 2023 om 13:55
2071 Antwoorden / Vragen

TS heeft het zelf over "achterlijke vragen" waarmee HIJ de toon zet, niet ik. Ik heb niets gezegd dat als respectloos aangemerkt kan worden anders dan hou gewoon je gemak en beantwoort die vragen nou maar.

ne
door neodutchio - Jan 4, 2023 om 06:14
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Een verzekering word vaker genoemd als een bedrijf waaraan je wel betaald, maar die nooit wil uitbetalen. Het lijkt er op dat er een clausule in de verzekering zit die verwachte zaken uitsluit. Mocht uw schoonvader ziek zijn geweest en de kans op overlijden aannemelijk was, dan willen ze schijnbaar niet uitbetalen.
Is dat menselijk? Neen. Maar aan de andere kant zijn dat hun voorwaarden die u vooraf had kunnen lezen.

Geen idee om wat voor een bedrag het gaat, maat is de sop de kool wel waard? Sterkte met het verlies.

rj
door rjw Jan 4, 2023 om 09:39
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Op individueel niveau is het gezien de omstandigheden niet menselijk. In het grotere geheel wel te begrijpen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 4, 2023 om 10:35
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen, gecondoleerd. Mijn advies is ook, geeff de verzekeraar de gevraagde gegevens ondanks uw ergernis. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat men zich niet aan hun voorwaarden houdt waar u mee in heeft gestemd of dat deze voorwaarden onredelijk zijn. Blijft u toch van mening dat een en ander niet juist is, dan kunnt u de Ombudsman van www.KiFiD.nl   benaderen.  Ik sluit evenwel dan ook niet uit dat de handelwijze rechtmatig is en vooral gericht op controle m.b.t. fraude hetgeen in die sector toch helaas ook voorkomt.

En toch ook: Cést le ton qui fait la musique

Topantwoord

mo
door mof - Jan 4, 2023 om 11:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wat staat in de voorwaarden? Als daar alleen in staat dat bij overlijden van een familielid geannuleerd kan worden dan kunt u naar de rechter om uw gelijk te halen. De akte van overljden is een officiele akte, in combinatie met eventuele gegevens die aantonen dat u familie bent zou dit voldoende moeten zijn. De verzekering is niet gerechtigd naar de oorzaak van overljden te vragen. Ook geldt het advies van een arts niet in verband met uw annulering. De rechter dus ...

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 4, 2023 om 13:59
2071 Antwoorden / Vragen

Dat zal gegarandeerd niet het probleem zijn. Verzekeren gaat per definitie over onzekere voorvallen en het eventuele probleem, en je hoort mij niet zeggen dat dit ook gaat gebeuren, zal een discussie zijn of dit voorval niet te voorzien was.

la
door lagerweij - Jan 4, 2023 om 11:49
32 Antwoorden / 1 Vragen

Medische gegevens mogen alleen doorgegeven worden van arts naar arts en dan nog met teostemming van de direct betrokkenen. We hebben een wet op de privacy en ook nog een medisch beroepsgehiem. Heb ook vakantie moeten annuleren ivm ziekte dochter, werd ook gevraagd om medisch bewijs, mijn huisarts zei, laat ze maar een arts opgeven dan zal ik met hem/haar wel overleggen wat zinnig is. Dat gemeld aan verzekering ineens kon de vakantie wel geannuleerd worden. Ken je recht.

Topantwoord

Ja
door JannyBoe - Jan 4, 2023 om 11:52
520 Antwoorden / Vragen

Hallo Dennis, allereerst gecondoleerd met uw verlies. Heel begrijpelijk dat u niet zit te wachten op dat soort vragen onder deze omstandigheden.

Over uw vraag: ik zou net als anderen hierboven kijken in de algemene voorwaarden. Ik ga ervan uit dat deze voorwaarden ook voor u golden.
Het lijkt alsof men aan het informeren is of u vóór het boeken van uw vakantie de tragische afloop al had kunnen zien aankomen.
Op pagina 8 staat bijvoorbeeld bij uitsluitingen een passage over voorafbestaande ziektes etc. op het moment van afsluiten van de verzekering.
Mocht men dit inderdaad aan het checken zijn dan is het een kwestie van door de zure appel heenbijten en aan het gevraagde voldoen.
Of kiezen om dat niet te doen.
Het is mijn vermoeden dus informeer vooral eens bij de verzekering.
Sterkte.

gerbera
door gerbera Jan 4, 2023 om 15:14
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Kan mij vergissen maar de vragen hebben betrekking op de verzekerde en dat is de TS en niet de schoonvader. Lijkt mij ook sterk dat als je weet dat schoonvader stervende is je met vakantie gaat. Dat de familie de vragen moet beantwoorden lijkt mij in strijd met de wet pravicy.

Ja
door JannyBoe Jan 4, 2023 om 15:32
520 Antwoorden / Vragen

Klopt Gerbera, verzekerde moet eerder naar huis vanwege het overlijden van schoonvader.
Daar gaat nou net de passage uit de voorwaarden op pagina 8 over. Sowieso staan er in de voorwaarden verplichtingen over het aanleveren van informatie. Of dat mag daar zou een jurist vast iets over kunnen zeggen.

marita5
door marita5 - Jan 4, 2023 om 12:23
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Denniss85 ,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van uw schoonvader .

Hier vind u alle informatie , klik op de rode regels ( in de eerste link , selecteer een land )

https://landal.eclaims.europ-assistance.com/coverage

Veelgestelde vragen ,

https://landal.eclaims.europ-assistance.com/faq

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 4, 2023 om 13:05
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Allereerst gecondoleerd, ik vindt het een beetje kromme zaak dat u de persoonlijke gegevens moet opgeven. U, en niet uw schoonvader, heeft een annuleringsverzekering afgesloten iets wat vaak gebruikelijk is bij een vakantie. Dat uw schoonvader in die periode is overleden had u niet in de hand, en dan gaat het de verzekering niet aan wat de oorzaak hiervan was. Het is van de zotte dat u moet aangeven welke arts u heeft geadviseerd om uw vakantie te onderbreken. Lijkt mij is zo'n geval een normale zaak dat je dan naar huis gaat. Als ik de vragen lees krijg ik de indruk dat de verzekering er van uit gaat dat u alles van te voren heeft geweten en dan erg argwanend blijkt te zijn. Ik zou die vragenlijst, al dan niet met juridische bijstand, eens voorleggen bij de nat. Ombudsman met de vraag of hier geen sprake is van schending op de wet Privacy mede omdat er vragen in staan die ook door een arts niet beantwoordt worden i.v.m. privacy en beroepsgeheim. Ik wens u veel sterkte met deze strijd maar ik begrijp dat de verzekering via het boekingskantoor van Landal is afgesloten, in dat geval is Landal de zgn. tussenpersoon die het feitelijk dient af te handelen.

deexpert
door deexpert - Jan 4, 2023 om 21:37
104 Antwoorden / 2 Vragen

Even een noot:

De meeste mensen boeken maanden tot zelfs meer dan een jaar van te voren hun vakantie. Dus om te suggereren dat je zo'n gebeurtenis van te voren wellicht had kunnen voorzien.

agapon1951
door agapon1951 - Jan 5, 2023 om 20:03
173 Antwoorden / Vragen

Gecondoleerd met verlies.
Indien aanwezig leg de vraag voor bij een rechts en bijstandverzekering. Door direct uit handen te geven heeft U zich daar even niet druk over te maken en wordt alles voor U uitgezocht. Helaas is een R en B naast dergelijke verzekeringen vaak ook nodig.
Niet aanwezig vraag een vrijblijvend gesprek aan bij een jurist of advocaat.
Stuur een aangetekende brief met verzoek compensatie = bewijs van het leggen van contact.en het verzoek te voldoen aan de afspraak c.f. contract.

Bo
door Bobot - Jan 6, 2023 om 09:49
28 Antwoorden / 2 Vragen

Allereerst gecondoleerd.

In de voorwaarden staat onder 2.3:
b) Europ Assistance waarborgt de gevolgen van een chronische of reeds

bestaande ziekte of gezondheidstoestand van de verzekerde indien de
behandelende geneesheer verklaart dat de verzekerde medisch in staat was om
te reizen, zowel op het ogenblik dat de reis werd geboekt als op het ogenblik dat
het contract werd onderschreven, en op de vertrekdatum blijkt dat de verzekerde
de reis niet meer kan aanvatten omdat hij/zij een medische behandeling nodig
heeft.

Valt uw situatie hieronder (was uw schoonvader al ziek maar wel in staat om te reizen op het moment van boeken)? Dan stellen de voorwaarden dat er een verklaring van de behandelend arts nodig is.

Dit is niet exact waar ze om vragen; het lijkt erop dat de verzekeraar in contact wil treden met de arts, maar mij lijkt dat het voldoende is als u zelf een verklaring regelt en overlegt.