no
door noot12 Oct 10, 2008 om 14:29
Vakantie & reizen

Extra brandstoftoeslag vliegen

wij gaan over 5,5 week op vakantie met HI met Cathay Pacific en hebben eind september € 58,-- per persoon aan extra brandstoftoeslag moeten betalen. Op de internetsite van OAD was dat bedrag echter maar € 28,-- maar daar had HI geen boodschap aan. Nu is echter door de crisis de prijs van olie aanzienlijk gedaald en zou die extra brandstoftoeslag niet nodig zijn en vraag ik me af of door de daling van de olieprijzen de vliegtuigmaatschappijen of de reisorganisatie nu niet de extra brandstoftoeslagen moeten gaan terug betalen. Tenslotte is de reden daarvoor niet meer van toepassing!!

1128 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Oct 10, 2008 om 16:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Helaas kunnen ze niet verplicht worden prijs te laten zakken of terug te betalen ;-(

------Tot wanneer en hoe vaak mag een touroperator een brandstoftoeslag doorbelasten aan de reiziger?

Als de volledige reissom nog niet is voldaan mag de touroperator de brandstoftoeslag doorbelasten tot 20 dagen vóór de dag van vertrek.
Als de volledige reissom wel is voldaan mag de touroperator geen brandstoftoeslag meer doorbelasten vanaf 6 weken vóór de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf). Er geldt dan een prijsgarantie.
Voor reizen met Nederlandse charters naar Europese bestemmingen en Middellandse Zeelanden geldt een prijsgarantie vanaf het moment dat de reisovereenkomst is vastgelegd.
Er is geen maximum aan het aantal keren, zolang de touroperator zich houdt aan ANVR Reisvoorwaarden, artikel 4.

http://www.anvr.travel/vragen_details.php?vraag_id=56&vraag_groep_id=10#anchor_antwoord453

Wat zijn mijn rechten als ik weiger de brandstoftoeslag te betalen die de touroperator in rekening brengt?

U mag de brandstoftoeslag binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling afwijzen. De touroperator heeft dan het recht, na ontvangst van uw afwijzing, binnen 7 werkdagen de reisovereenkomst met u op te zeggen.
- Als de touroperator de overeenkomst NIET opzegt, blijft de oude reissom gehandhaafd en neemt de touroperator zelf de toeslag voor zijn rekening. - Als de touroperator de reisovereenkomst WEL opzegt, krijgt u als reiziger de reeds betaalde reissom terug.
Houd er rekening mee dat u bij een volgende boeking ook een toeslag moet betalen

no
door noot12 - Oct 10, 2008 om 16:26
5 Antwoorden / 5 Vragen

ik heb net met Cathay zelf gebeld en ook daar begrepen dat ze pas als de lagere prijs langer aanhoudt tot verlaging overgaan. dus niet in de eerstkomende 5 weken helaas. wat echter wel werd vermeld was dat als je een ticket laat uitdraaien ook al is dat maanden van te voren, zij geen toeslag meer door berekenen aan de desbetreffende toeroperator en dus ook niet meer mag worden doorberekend aan de klant. wij hebben daar om gevraagd, maar die optie is ons niet geboden. ons werd verteld dat we wel de gehele reissom konden betalen, maar dat we dan alsnog een toeslag konden krijgen tot uiterlijk 6 weken van te voren wat ook staat in de anvr. dat van het ticket is ons niet verteld en dat vind ik dan ook een gemis en daar zal ik het reisbureau nog zeker op aanspreken want dat had ons toch bijna € 120,-- gescheeld en dat is een hoop geld.

stacey
door stacey - Oct 10, 2008 om 18:08
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Enige manier om dit misbruik van brandstoftoeslag te stoppen is gebruik maken van je recht tot weigeren ( en daarmee dus de kans lopen op annulering van je reis..........) Maar helaas, vrijwel niemand wil z`n vakantie geannuleerd zien en durft dat risico dan te nemen, dus blijven we braaf betalen/uitgemolken worden........ ;-(

no
door noot12 - Oct 16, 2008 om 10:36
5 Antwoorden / 5 Vragen

ik wil even reageren op het 'advies' om de extra brandstoftoeslag te weigeren. ik vind dit helemaal geen goed advies, tenzij de brandstoftoeslag zo hoog is of dat je de reissom te hoog vind worden dat je geen zin meer in de vakantie hebt of een andere bestemming gaat zoeken. anders is het onzin want als de reis door het weigeren geannuleerd wordt, dan moet je weer dezelfde reis boeken. als je vroeg bent geweest met boeken heb je vaak goedkopere vliegtuigstoelen die je dan wel kan vergeten: hogere reissom. daarnaast krijg je gewoon de extra brandstoftoeslag als onderdeel van de nieuwe reissom voor je kiezen en kan je die (helaas) niet weigeren. dus je bent duurder uit met het risico dat je helemaal niet meer naar die bestemming kan gaan. kortom als je wel op vakantie wil gaan naar de desbetreffende bestemming is het een slecht advies!!

marieke79
door marieke79 - Oct 29, 2008 om 17:25
94 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een lijndienst hebt geboekt, kan je vragen of de tickets geprint kunnen worden. Je zal dan wel meteen de gehele reissom moeten betalen, maar zo ontloop je wel verdere verhogingen van de brandstoftoeslag.

Maar let op: als de tickets geprint zijn, kunnen ze niet meer gewijzigd of geannuleerd worden. De anvr-voorwaarden (wijzigen en annuleren) zijn dan niet meer van toepassing! Asl je een groepsreis hebt geboekt met een minimaal aantal deelnemers, is dit niet aan te raden. Als de reis niet doorgaat, zit je wel aan de vlucht vast. Als je een individuele reis hebt geboekt, kan het wel.