Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 19:38
Vakantie & reizen

Geld terug Voucher Efteling

Wij hebben ruim 4000 euro betaald voor een lang weekend Efteling met onze familie. Kan natuurlijk niet doorgaan vanwege richtlijnen Corona.

Onze moeder heeft vanuit haar AOW hier jaren voor gespaard, is op hoge leeftijd en heeft gezondheidsproblemen. Wij weten dus niet hoelang wij nog van haar mogen genieten.
Efteling schermt alleen maar met regels en misbruikt volgens ons het virus om maar niet tot betaling van ons geld over te gaan. Ze zouden zoeken naar een oplossing die ons beiden zou passen maar niets van dit alles. Ze bieden niets aan.

Tevens hebben wij een voucher gekregen maar is dezelfde boeking voor volgend jaar 350 euro duurder en dat vinden wij ontoelaatbaar.
Daarom willen wij gewoon ons geld terug om ergens anders te kijken of we daar iets kunnen boeken wetende dat onze moeder en oma hoogbejaard is en wij dus niet ruim een jaar op ons geld willen wachten. Nu hebben wij begrip voor de rare situatie waarin we allemaal zitten en hebben daarom het voucher in eerste instantie geaccepteerd niet wetende dat dezelfde boeking zoveel duurder zou zijn en dat het tot anderhalf jaar kan duren voordat we ons geld terug kunnen krijgen. Wat is ons recht hierin?

15563 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 22, 2020 om 20:22
11545 Antwoorden / 15 Vragen
Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 20:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft de eerste link...dit is vanuit de Efteling waarin ze laten zien dat ze in hun recht staan. Wij hebben begrip voor de ontstane situatie waarin we beland zijn maar dit toont geen enkele menselijkheid waarom wij vragen. De reis is volgend jaar gewoon € 350 duurder. We willen dus wel komen volgend jaar maar niet voor € 350 meer. We hebben tenslotte al betaald voor iets. We mogen toch wel enige clementie verwachten van het
"familiepark" de Efteling!?

wat betreft de tweede link...we hebben al vele mails gestuurd naar de Efteling waarna we soms 30 dagen moeten wachten op een antwoord en dan komen ze nog met een standaard antwoord waarin ze wijzen naar de eerste link en geen enkele andere oplossing bieden. Ze willen ook niet meekijken naar een andere oplossing. Dus de geschillencommissie of rechtbank zal dan de volgende stap zijn idd. Dat doen we liever niet omdat dit weer beslag op tijd legt van anderen. Wat betreft de derde link...die verwijst meer naar de tweede link. Ik ga de brief van protest wel gebruiken en deze sturen naar de Efteling. Dank voor uw reactie.

Topantwoord

Tr
door Trostomaat - Jul 22, 2020 om 20:31
239 Antwoorden / Vragen

Heeft de Efteling uw boeking geannuleerd omdat ze u niet kunnen ontvangen 'vanwege richtlijnen corona'?
Of heeft u zelf besloten niet te gaan?

Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 20:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Vanwege de richtlijnen en vanwege het feit dat we uit meerdere huishoudens kwamen mochten we volgens de richtlijnen van de RIVM niet samen in een groot huis zitten. We hadden twee 12 persoons huisjes gehuurd die geschakeld kunnen worden tot één grote woning. Zes badkamers maar acht huishoudens en er mochten geen badkamers door meerdere huishoudens worden gedeeld.

diumenge
door diumenge Jul 22, 2020 om 20:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus, zelf geannuleerd?

Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 21:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee. Geannuleerd door de Efteling vanwege de richtlijnen.

Tr
door Trostomaat Jul 22, 2020 om 21:23
239 Antwoorden / Vragen

Zelf geannuleerd denk ik. Toch? Met welke reden dan?
Dit: 'er mochten geen badkamers door meerdere huishoudens worden gedeeld' kom ik nergens tegen.
Waar komt dat vandaan?
Niet van het RIVM en volgens mij ook niet van de Efteling.

Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 21:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geannuleerd door de Efteling zoals ik eerder al aangaf. Volgens medewerkers van de Efteling mochten we wel komen als er zes huishoudens waren ivm zes badkamers in accommodatie. Dus geen meerdere verschillende huishoudens dan het aantal badkamers. Dit volgens de medewerkster van de Efteling. Wij hadden wel kunnen komen en niets kunnen zeggen maar dan zouden we niet volgens de richtlijnen van de RIVM en de Efteling gehandeld hebben. Is er een reden voor uw vraag of we zelf of de Efteling hebben geannuleerd?

Tr
door Trostomaat Jul 22, 2020 om 22:09
239 Antwoorden / Vragen

U gaf dat niet aan in uw vraag en ook niet toen ik er expliciet naar vroeg. Toen kwam u met een antwoord en daarin wist u het vermelden van deze essentiële informatie keurig te vermijden.
En nu plots wel.
Dat vind ik vreemd en ik denk er inmiddels het mijne van.
Bijvoorbeeld: hoe wist de Efteling dat u met meer huishoudens zou komen dan er badkamers zijn?

Dat de Efteling deze regel hanteert, ben ik zoals eerder aangegeven, nergens tegengekomen.
Het is in ieder geval geen RIVM richtlijn.
Het ligt eerder voor de hand dat u, geconfronteerd met een weigerachtige Efteling, eist dat u en uw gezelschap wordt toegelaten. M.a.w. dat de Efteling de overeenkomst nakomt en dat u dat weekend daar verblijft.
Waarom eist u dat niet?

Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 22:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij zei ik na uw tweede vraag al dat de Efteling had geannuleerd vanwege richtlijnen die toen van toepassing waren. Onze boeking stond voor 19-06-2020. En volgens mij zeg ik nu ook voor uw laatste constatering dat er volgens de medewerkster die ik heb gesproken niet meer huishoudens dan badkamers toegelaten mochten worden omdat er geen badkamers gedeeld mochten worden. Wij hebben dus gevraagd wat er wel en niet mogelijk was hierin zoals een goed en getrouw Nederlander zou moeten doen in deze rare tijden waarin er veel onduidelijkheden zijn. Dit had ik idd al vermeld. U zegt dat de mededeling volgens u niet van de Efteling vandaan komt??  U heeft ook met hen gesproken. Nee denk ik en zet u mij dus weg als leugenaar. Waarom zou ik iets keurig willen vermijden en denkt u plots het er uwe van? Alsof ik bewust iemand zou willen misleiden? Waarom velt ineens een oordeel over mij terwijl u mij niet eens kent. Natuurlijk bent u vrij om te denken wat u wilt en dat mag dan ook maar waarom dénkt u dat ik iemand wil misleiden? Ik heb ook nog geen antwoord op mijn vraag waarom het zo belangrijk is wie er heeft geannuleerd. Volgens mij heb ik mensen gevraagd of iemand weet wat mijn rechten zijn en wil ik dan ook graag dat de mensen daarop reageren. Als u dat niet kunt zonder oordelen te vellen kunt u beter niet op mijn vragen reageren Trostomaat.

diumenge
door diumenge Jul 22, 2020 om 23:24
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waarom het zo belangrijk is wie er geannuleerd heeft? Omdat als de Efteling geannuleerd heeft er simpelweg recht is op geld terug.

Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 23:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor uw reactie. Dat recht is er ook volgens de Efteling maar pas na 6 maanden kan men de aanvraag tot restitutie indienen en dan kan het nog een half jaar tot een jaar duren voordat wij ons geld terug kunnen krijgen en dat vinden we dus te lang duren. Nu willen wij dus graag weten of er een manier is om dit eerder terug te krijgen zodat wij op zoek kunnen naar een ander alternatief. Onze moeder heeft jaren gespaard en heeft niet nog eens ergens 4000 euro liggen vanuit haar AOW. Daarom willen wij graag ons geld eerder terug ontvangen en graag weten of hier een mogelijkheid voor is. Inmiddels hebben wij al meerdere verzoeken hierin gedaan maar steeds nul op rekest gekregen.

diumenge
door diumenge Jul 22, 2020 om 23:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik ben geen jurist, maar zie hun algemene voorwaarden, in bijvoorbeeld de Voorwaarden Efteling Bosrijk en Efteling Vakantiepark Loonsche Land lees ik bij 14.3 dat het wijzigingsvoorstel afgewezen kan (kon) worden en er dan recht bestaat (bestond) op teruggave van de huursom.

Rechtsbijstand? Dan die maar inschakelen of ander navraag doen bij het Juridisch Loket.

Succes ermee.

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 00:27
239 Antwoorden / Vragen

Rustig maar @ariën bos, ik beschrijf slechts wat ik hier zie. En over de inhoud van uw telefoongesprek met de Efteling laat ik mij vanzelfsprekend niet uit. Ik geef slechts aan wat opvalt en wat vraagtekens oproept. Dat u willens en wetens de boel aan het misleiden bent of dat u een leugenaar bent, heb ik nergens beweerd noch geïnsinueerd. Pas een beetje op.

Als de Efteling u inderdaad heeft verboden te komen, dan had het voor de hand gelegen dat in de vraag te vermelden of in ieder geval in het eerste antwoord toen het u expliciet gevraagd werd. Dat deed u niet.

Aanvullende vraag is, waarom u niet op uw strepen bent gaan staan en toegang hebt geëist. Niet beantwoord. Heeft u dat misschien niet gedaan omdat u zelf al had besloten het liefst van de vakantie af te zien? Dat zou heel begrijpelijk zijn. En het verklaart waarom u zo gemakkelijk akkoord gegaan bent met het voucher.

Wie er annuleert is essentieel. Als u dat doet, omdat u in deze tijden niet wilt, heeft u minder rechten dan in het geval Efteling zich genoodzaakt ziet te annuleren.

Ik denk niet dat veel 'rechten' heeft. Denkt u dat de Efteling u zwart-op-wit zou willen bevestigen dat zij geannuleerd hebben? Ik betwijfel het. Wat ook het geval is, u bent akkoord gegaan met de voucher oplossing. Feit.
Dat u achteraf spijt heeft van uw beslissing, doet daar niets aan af

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 07:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik keurig antwoorden ontwijk zoals u aangeeft dan probeer ik mensen te misleiden om niet de hele waarheid te vermelden. U kunt wel zeggen dat u niets insinueert maar dat doet u wel. Daarom mijn verontwaardiging. U zou dus beter op uw woordkeuze moeten letten als u mensen "slechts van dienst" zou willen zijn. Misschien kan u mij ook vertellen wat u er dan inmiddels van denkt.

Ik ben niet op mijn strepen gaan staan, omdat wij als de richtlijnen waren zoals de dame in kwestie aangaf wij, niet wilden in gaan tegen te regels die toentertijd van toepassing waren. Waarom zouden wij iets eisen als dat volgens de Efteling niet zou mogen? Het was een zeer onduidelijke tijd en fase waarin we zaten. Dan zouden wij idd liever niet willen gaan op dat moment als dat misschien problemen voor onze gezondheid zou opleveren. Liever het zekere voor het onzekere.

Het is ook duidelijk dat wij het voucher hebben geaccepteerd anders zou ik deze nu niet hebben. Ons werd telefonisch medegedeeld dat wij een voucher zouden krijgen, niet wetende dat wij straks zouden moeten bijbetalen (350 euro) of anders een jaar tot anderhalf jaar op ons geld zouden moeten wachten. Dat werd ons niet verteld toen wij akkoord gingen. Dat wij inmiddels spijt hebben van deze beslissing is ook een beetje een retorische constatering. Dat is idd het geval.

Wij hebben dus recht op teruggave van de totale som maar pas na die lange tijd zoals aangegeven en nu wilde ik graag weten of wij dit zouden kunnen versnellen vanwege het feit dat onze moeder inmiddels de leeftijd heeft bereikt en met gezondheidsproblemen kampt,zodat wij zeg maar haast hebben hiermee en doen dus ook een beroep op de ethiek hierin.

alfatrion
door alfatrion Jul 23, 2020 om 07:59
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dwingend recht geeft recht op geld terug. Daar kan het accepteren van een voucher geen verandering in brengen. Vraag gewoon uw geld terug.

Overigens was hier ook recht op geld terug als de klant had moeten annuleren.

Redacteur
door Redacteur Jul 23, 2020 om 12:33
1063 Antwoorden / 62 Vragen

Beste forumgebruikers,

Let op de toon die jullie elkaar geven. Wees een beetje lief voor elkaar in deze tijden. ;-)

Met vriendelijke groet,
Danny

ne
door neodutchio Jul 23, 2020 om 13:10
5173 Antwoorden / 12 Vragen

@Alfatrion, had moeten annuleren? Met welke reden? Het huis mocht gewoon verhuurd worden.

alfatrion
door alfatrion Jul 23, 2020 om 15:08
1659 Antwoorden / 1 Vragen

TS geeft aan dat er twee 12 persoons huisjes gehuurd waren die geschakeld kunnen worden tot één grote woning. Er zijn zes badkamers en acht huishuidens. De RIVM schrijven voor één badkamer slechts door één huishouden gebruikt mag worden. Ik ga uit van de redelijke aanname dat er geboekt is voor de Corona periode. Er is dan sprake van een onvoorziene omstandigheid die zodanig is dat de Efteling er niet mag verwachten dat de overeenkomst onveranderd blijft. Het gaat niet om een situatie die te wijten is aan de huurder, noch krantens wet, rechthandeling of in het verkeer geldende opvatting voor de rekening van de huurder komt. Het effect van het instand laten zou zijn dat de huurder € 4.000,- en een familieuitje kwijt raakt, terwijl daar tegenoverstaat dat de Efteling de woningen gegwoon opnieuw kan verhuren.

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 17:16
239 Antwoorden / Vragen

@alfatrion, 'De RIVM schrijven voor één badkamer slechts door één huishouden gebruikt mag worden'

Dat moet dan wel kloppen. Volgens mij heeft het RIVM zich nimmer in dergelijke bewoordingen uitgelaten.
Waaruit blijkt dat de RIVM die regel hanteert of hanteerde?
Ik vind alleen aanwijzingen voor het tegendeel, zoals eerder ook al aangegeven:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5121206/vakantie-park-huisje-twee-gezinnen-center-parks-landal-weekje-weg

Mocht RIVM zich wel in dergelijke bewoordingen uitgelaten hebben, dan is het van belang wat de status van die uitlatingen zijn. Mogelijk is het slechts een advies, geen voorschrift dat in noodverordeningen o.i.d. is verankerd.

Je recht halen met een beroep op 'onvoorziene omstandigheid' zal sowieso niet meevallen. Al helemaal niet als het gewoon om adviezen gaat. Het wordt natuurlijk nog lastiger als die adviezen of richtlijnen niets eens gegeven zijn.

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 18:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

@trostomaat...u praat wel veel in termen als...volgens mij...mogelijk...Wij hebben gewoon een voucher met SGR garantie en die richtlijnen bestonden in die tijd wel degelijk. Waarom zou ik dit anders blijven herhalen. En waarom zou die lieve dame aan de telefoon, die ons overigens gewoon goed heeft geholpen, dit dan zeggen. Als u die feiten niet zeker weet dan kan u daar beter geen consequenties aan hangen. U schermt ook steeds met de richtlijnen die nu van toepassing zijn. Wij hebben vorig jaar september al geboekt en de Corona en toen wij belden met Efteling in juni waren er andere regels van toepassing dan nu. Tot slot wil ik zeggen dat wij geboekt hebben bij de Efteling en niet bij Landal. Onze vraag blijft dus niet óf we ons geld terugkrijgen maar wanneer. Kan idd tot anderhalf jaar duren vanaf afgifte voucher. En wij wilden graag weten of we dit kunnen versnellen en zo ja...hoe?

alfatrion
door alfatrion Jul 23, 2020 om 21:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

@TrosTomaat: Dat schrijft TS. Op basis van je nieuwsbron ben ik genegen om te denken dat die regel er waarscheinlijk niet is geweest.

Ik schat in dat je ook ver komt met alleen een advies van het RIVM, want dan is er kennelijk een medische grond.

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 22:51
239 Antwoorden / Vragen

@alfatrion, ik ga er ook vanuit dat die regel niet bestaan heeft. Wel is mij bekend dat er vakantieparken geweest zijn die zo'n regel hanteerden: niet meer dan één huishouden per huisje o.i.d., of per huishouden een eigen badkamer. Was de Efteling daarbij? Misschien wel, misschien niet.
Het blijft een moeizame weg, lijkt mij, ook al zijn er argumenten bij te bedenken. Maar goed,dat is hier niet aan de orde kunnen we nu wel concluderen, gezien het type voucher dat  @ariën bos heeft ontvangen.

@ariën bos, de termen 'waarin ik praat' kies ik met zorg. Het moet wel kloppen wat ik zeg, vandaar.
Maar goed, u heeft nu dan toch duidelijk gemaakt wat voor soort voucher u heeft: een coronavoucher met SGR-dekking.
En dat is goed nieuws. De formale weg die u kunt bewandelen om met enige spoed uw geld terug te krijgen, is ook al geadviseerd.
Wat minder formeel kunt u het nog eens vriendelijk verzoeken bij de Efteling, met liefst een 'tranentrekkend' verhaal, waarom het juist in uw geval zo'n groot probleem oplevert lang te moeten wachten op uw geld ('onze moeder heeft vanuit haar AOW hier jaren voor gespaard, is op hoge leeftijd en heeft gezondheidsproblemen', kunt u in de strijd gooien). Misschien dat dat niet meer werkt, gezien uw eerdere communicatie met de Efteling waarbij u o.a. wellicht heeft laten merken vooral te vallen over de hogere prijzen volgend seizoen.

alfatrion
door alfatrion Jul 24, 2020 om 00:48
1659 Antwoorden / 1 Vragen

@TrosTomaat: Je zou ook nog kunnen beargumenteren dat er nu kortgeschoten wordt in de nakoming (zonder dat er sprake is van overmacht). Immers, er is niet eens een advies van het RIVM. Dat geeft TS de mogelijkheid om een duurder uitje volledig vergoed te krijgen, mits daarbij redelijk te werk wordt gegaan.

panter22
door panter22 Jul 24, 2020 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

Wat maakt het allemaal uit. Richtijnen van de RIVM of niet. Ts heeft een voucher gekregen en wil zo snel mogelijk die €4000 terug.

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 14:24
239 Antwoorden / Vragen

@alfatrion, een goed idee, met deze kanttekeningen:
Dat de Efteling wellicht een heel ander beeld heeft van wat met @ariën bos besproken (en overeengekomen?) is, is mogelijk dan een complicerende factor. Wat is er feitelijk is besproken, is dat wellicht ook.

Vragensteller had sterker gestaan als hij direct nakoming had geëist toen, volgens zijn verhaal. de Efteling van de gelegenheid gebruik maakte (vragensteller nam immers initiatief voor het contact) om hem mede te delen: 'u komt er bij ons niet in, want meer huishoudens dan badkamers').
Realiteit is natuurlijk dat vragensteller zefl al had besloten geen trek meer te hebben in dat reisje in coronatijd, daarom contact opnam met de Efteling ('hoe zit dat, waarom hoor ik niets van jullie?') om in het gesprek wat daarop volgende akkoord te gaan met het aangeboden voucher en daar op dat moment content mee te zijn.

We weten dat je als je (in goed overleg of zelfs omdat je er wellicht zelf op uit was) akkoord gaat met de SGR-voucheroplossing dat dat je recht op 'geld terug' niet aantast. Je positie wordt ten aanzien van 'geld terug' niet verzwakt. Vraag is of datzelfde gezegd kan worden als je nu iets claimt omdat je nu stelt dat de Efteling niet nagekomen is, terwijl dat wel had gekund. Hoe sterk is je positie dan?

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 14:28
239 Antwoorden / Vragen

@panter22, dat maakt natuurlijk uit: TS staat een stuk sterker als de mogelijkheid die @alfatrion hier aangeeft, werkt.

ne
door neodutchio - Jul 22, 2020 om 21:44
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Op dit moment zit ik in de Efteling en vlak voor ons verblijf zijn de regels versoepelt. De openingstijden zijn verruimd en groepen zijn gewoon toegelaten. Sterker, het huisje hier op Bosrijk is op dit moment gewoon verhuurd in de 24 persoons opstelling.
In het pretpark is heel veel gedaan om een verblijf zo normaal mogelijk te laten lijken. Overal staan strepen (rood en wit) en tussen de rijen staan schermen.

Ik zie niet in waarom u niet in een 24 persoons huisje zou mogen zitten en ik snap ook niet waarom de Efteling dit, volgens uw woorden, geannuleerd zou hebben. Een reden om te annuleren is er immers niet. Zou er door de Efteling geannuleerd zijn, dan was deze discussie niet nodig, dan zou u immers gewoon recht hebben op het geld terug.

Overigens zijn richtlijnen geen wettelijke bepalingen. Op grond van richtlijnen annuleren is geen mogelijk.

Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 21:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hadden helaas geboekt voor 19 juni en toen waren de regels idd anders dan nu. Wij mochten volgens de medewerkster van de Efteling niet met meer dan zes huishoudens in deze accommodatie verblijven omdat er dan huishoudens een badkamer zouden moeten delen. En dat mocht toen nog niet..waren wij wel gekomen en was er niets gezegd dan had er waarschijnlijk geen haan naar gekraaid. Alleen toen ik belde met deze vragen kreeg ik het antwoord wat ik beschrijf.

Ik wens u veel plezier.

Tr
door Trostomaat Jul 22, 2020 om 22:18
239 Antwoorden / Vragen

Er is bij mijn weten nooit een RIVM richtlijn geweest die aangaf dat je per huishouden over een badkamer zou moeten kunnen beschikken indien met meerdere huishoudens in één accommodatie wordt verbleven.
En volgens mij is het ook niet zo dat de Efteling verblijf verbood als aan zo'n regel niet voldaan kon worden. Een dergelijke regel heeft volgens mij nimmer op haar website gestaan.
Waarom belde u en waarom eiste u niet dat de Efteling u en uw gezelschap zou toelaten?

Ar
door Ariën Bos Jul 22, 2020 om 23:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,  ik kan het verhaal toch niet anders maken dan dat het is om slechts u te gerieven? De dame van de Efteling heeft mij wel degelijk verteld dat dit de richtlijnen van dat moment (begin juni 2020) waren. Geen badkamers die gedeeld mochten worden door meerdere huishoudens. Dat was niet wenselijk. Er heeft wel degelijk gestaan dat als er meerdere persoons huishoudens in één accommodatie geboekt waren er vanzelf contact met ons opgenomen zou worden. Misschien niet in deze exacte bewoordingen( het spijt me dat ik geen foto heb gemaakt) maar wel in deze strekking.  Omdat dat twee weken voor ons verblijf nog niet was gebeurd hebben wij dus zelf telefonisch contact opgenomen ivm vrije dagen die we moesten opnemen bij werkgevers. Zou ik anders gebeld hebben als dit niet bij ons bekend zou zijn? Maar nogmaals Trostomaat....weet iemand wat onze rechten zijn mbt teruggave van ons geld?

ne
door neodutchio Jul 22, 2020 om 23:28
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Iets dat niet wenselijk is, is nog niet verboden. Ook kan de Efteling niet zien uit hoeveel huishoudens een boeking bestaat.

Maar even voor de absolute duidelijkheid, wie heeft nu echt geannuleerd en is daar bewijs van? Oftewel, als de Efteling geannuleerd heeft, staat dat in een bericht naar u toe?

tenormin
door tenormin Jul 23, 2020 om 00:32
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage verwijderd]

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 01:01
239 Antwoorden / Vragen

'Niet wenselijk' staat er nu. 'Richtlijnen'. Welke richtlijnen? Niet die van het RIVM. Van de Efteling? Wellicht. Maar ook dan zijn richtlijnen geen 'verboden'.
Het is mij wel duidelijk. Ik krijg niet de indruk dat de Efteling, die zich totaal niet om u boeking bekommerde, op het moment dat u belde zei 'goed dat u belt, dan kunnen wij u vertellen dat aan u de toegang geweigerd wordt. Wij annuleren u boeking'. Welnee.

Er is gewoon overleg geweest en u bent akkoord gegaan met het voucher. Wellicht was u daar op dat moment zelfs erg tevreden mee. Zou dat kunnen? Omdat u geen trek had in vakantie in deze coronatijd. Dat zou heel begrijpelijk geweest zijn.
U ging, mogelijk zeer content, akkoord. Toen u later de prijzen voor volgend seizoen zag (+10%) kreeg u spijt. Maar ja, u had het voucher geaccepteerd.
Van belang is welke voorwaarden gelden bij het voucher.
Is het een zogenaamd coronavoucher, met SGR-garantie, dat voldoet aan de model voucher van SGR?
https://www.sgr.nl/reisorganisaties/veelgestelde-vragen/

Als dat zo is, kunt u dat opvatten als erkenning dat de Efteling geannuleerd heeft. U heeft dan ook recht op geld terug. Of u dat ook snel krijgt, valt te betwijfelen. Als het een ander soort voucher is, dan is het de vraag of u überhaupt recht heeft op geld terug, Wellicht niet. DUS: kijk uw voucher na! (Topantwoord ; ) )

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 18:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben idd een voucher met SGR garantie. De Efteling heeft ook gezegd dat als wij daar geen gebruik van willen gaan maken wij ons geld terug gaan krijgen. Het is ook niet zozeer de vraag óf we ons geld terug krijgen alleen wilde ik graag weten of dit sneller kon ipv een jaar tot anderhalf jaar. En wat onze rechten daarin zijn. Dus een versnelde procedure eigenlijk. Inmiddels heeft de Efteling vandaag een mail gestuurd met daarin de uitleg vanuit kabinet en SGR waarin wel duidelijk wordt dat dat niet zal gaan gebeuren. Dus wachten dan maar.

ma
door malty - Jul 22, 2020 om 23:54
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft de voucher al geaccepteerd maar heeft u dat onder protest gedaan, anders wordt het toch moeilijk om uw geld terug te krijgen.
Maar is de €350 zo'n probleem, 8 gezinnen zegt u, nog geen €50 per gezin, moet toch te doen zijn.
Ik dacht dat het aantal attracties in 2021 uitgebreid worden.

tenormin
door tenormin Jul 23, 2020 om 00:09
16859 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @malty, het aantal attracties uitgebreid in 2021? Denk je echt dat dit door zou kunnen gaan? Je denkt dat, als er een leven na Covid 19, gewoon door zal gaan? Ik help het je hopen maar zelf zie ik dit somber in met al de komende failissementen. En ook al de verplichtingen die de regering is aangegaan.

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 18:22
1 Antwoorden / 1 Vragen

@malty...is financieel ook niet zo een groot probleem. Daar zit het niet in. Principieel is dit moeilijker te verkroppen. En ook hierin is de Efteling helaas onvermurwbaar. Er zou een oplossing komen die ons allen tevreden zou stellen, alleen hebben wij helaas vanuit de Efteling niets aangeboden gekregen.

panter22
door panter22 - Jul 23, 2020 om 08:36
6599 Antwoorden / Vragen

Je bedoelt het recht van je moeder. Zij heeft het weekend betaald en haar naam zal op de voucher staan.
De rest van de familie heeft geen rechten.
Uit het bericht van Marita5 blijkt dat de voucher is gedekt door de SGR.
Lees hier de rechten van je moeder:
https://www.sgr.nl/
Er wordt geen rekening gehouden met de persoonlijke omstandigheden van degene die de voucher heeft gekregen.
Terecht, want hoe moet dat beoordeeld worden. Iedereen heeft dezelfde pech, nl de vakantie gaat niet door.
(Bij vliegtickets krijg je je geld terug. Dat zijn europese regels)
Als je moeder een slechte gezondheid heeft, laat haar dan zo snel mogelijk een nieuw weekend boeken, dan kunnen jullie nog gezellig samenzijn. Kost het wat meer, ja dat heb je in deze tijd. Het is net wat je extra kunt en wilt betalen.
Anders afwachten.

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 10:28
239 Antwoorden / Vragen

Uit het bericht van Marita5 blijkt niet wat voor soort voucher @ariën bos gekregen heeft. Op basis van dat bericht kunnen we dus niet concluderen dat hij een hij een SGR-gedekt voucher heeft.
Of hij een SGR-gedekt voucher heeft, moet blijken uit het voucher zelf.
Als dat het geval is, kan hij stellen dat hij recht heeft op geld terug. En wel onmiddellijk. Hoe lang het duurt,,na het terugvragen, voordat je het daadwerkelijk ontvangt, is ongewis. Kan wel even duren. Zes maanden, een jaar? Wie zal het zeggen.
Als het voucher niet SGR-gedekt is, dan kun je niet zeggen of er recht is op geld terug.

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 19:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ panter22. Natuurlijk heeft u gelijk dat de rechten aan onze moeder toebedeeld zijn. Zij heeft alleen geen toegang tot het internet en daarom neem ik dit op me. Ik begrijp ook dat het moeilijk te controleren valt hoe de gezondheid van iemand is. We zijn allemaal volwassen mensen en gaan hier geen poppenkast van maken en hierover liegen natuurlijk. Daarom hebben wij ook meerdere verzoeken gedaan naar de Efteling. Op zoek naar de juiste ethiek. Dat weekend willen we idd snel boeken en daarvoor hebben wij ons geld (sorry van moeder:-):-) ) nodig.

panter22
door panter22 Jul 24, 2020 om 18:17
6599 Antwoorden / Vragen

Die ethiek speelt geen rol. Het is een regeling zonder uitzonderingen,

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2020 om 11:25
7382 Antwoorden / 14 Vragen

 Op basis van dat bericht kunnen we dus niet concluderen dat hij een hij een SGR-gedekt voucher heeft.

@trostomaat, uw huiswerk iets beter doen alvorens steeds in discussie te gaan. Is heel simpel met google na te gaan.

De Efteling BV

SGR-nummer: 3785
Kvk-nummer: 18122297

marita5
door marita5 Jul 23, 2020 om 11:43
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , vergeet niet @trostomaat moet nog rijpen , voordat hij / zij iets begrepen heeft ;-))

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 14:21
239 Antwoorden / Vragen

Als je het mij oneens bent kunnen jullie dat netjes laten weten, @gerbera en @marita5, in plaats van dit soort opmerkingen te maken. Bijdehand doen is niet nodig, en als je bijdehand doet terwijl je ongelijk hebt, zoals hier, zet je alleen jezelf te kijk.

@gerbera, wat denk je bewezen te hebben met het delen van KVK- en SGR-nummers? Welke van mijn beweringen denk je daarmee weerlegd te hebben?

Ik heb nooit beweerd dat de Efteling niet is aangesloten bij de SGR.
Ik gaf slechts aan dat we niet weten of vragensteller een SGR-coronavoucher ontvangen heeft.
Die conclusie staat als een huis.

Beter doe je zelf je huiswerk, gerbera.

gerbera
door gerbera Jul 23, 2020 om 14:31
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@trostomaat . ik heb mijn huiswerk gedaan maar blijkbaar moet ik het nog wat duidelijker voor u maken, dus lees hier

Dit betreft een voucher waarop de garantieregeling van SGR van toepassing is conform het bestuursbesluit van 16 maart 2020 als gevolg van corona.

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 16:37
239 Antwoorden / Vragen

Ik zie het al, een herhaling van zetten waaruit uit blijkt dat u het nog steeds niet snapt.

Op grond waarvan gaat u ervan uit dat de klant juist zo'n SGR-coronavoucher ontvangen heeft? Welk bewijs heeft u daarvan? Alle informatie waarnaar u linkt, had ik al bestudeerd voordat ik mijn eerste bericht plaatste. Denk daar maar eens over na.

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 19:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op welke grond gaat u er dan vanuit dat wij géén SGR voucher met garantie hebben gekregen. Wanneer de Efteling annuleert heeft de klant daar recht op. En ik heb u al vele malen verteld op verschillende draadjes (u reageert namelijk op iedereen) dat de Efteling heeft geannuleerd. U doet heel veel aannames en praat vaak in termen van...mogelijk...volgens mij...
Ik zal het nogmaals duidelijk maken en misschien dat u mij dan eens van een echt advies kan voorzien ipv oordelen vellen. Dat is namelijk erg gemakkelijk. U bezit blijkbaar veel kennis van zaken en naar dat soort mensen ben ik idd op zoek. U doet uzelf dus tekort om nu nog steeds te reageren met de vraag..hoe weten dat deze persoon een SGR voucher heeft?!

de Efteling heeft geannuleerd en wij hebben een voucher met SGR garantie. Wij krijgen dus ons geld terug alleen is de vraag niet óf maar wanneer wij ons geld terug krijgen. Mijn vraag was dus ook eigenlijk of er een manier deze procedure te versnellen en dat we niet tot anderhalf jaar op ons geld hoeven te wachten. Vanmiddag nog een mail gehad dat wij nu al een verzoek tot restitutie kunnen indienen maar dat deze pas in oktober zal worden behandeld. Tevens kan het gebeuren dat wanneer de Efteling failliet zou gaan de garantie vanuit de SGR komt te vervallen indien wij nu al dit verzoek indienen. Dus een beetje bangmakerij en alle aanvragen worden dezelfde tijd behandeld. Dus lijkt het ons nu beter om vanaf oktober het verzoek in te dienen. Of kan het anders??

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 23:14
239 Antwoorden / Vragen

@ariën bos
'Op welke grond gaat u er dan vanuit dat wij géén SGR voucher met garantie hebben gekregen.'
Daar ging ik helemaal niet van uit. Het was een open vraag die ik stelde: wat voor voucher heeft u gekregen?.
Het is immers niet bekend wat voor soort voucher u heeft gekregen, zo lang u dat niet vertelt.

Inmiddels (eindelijk) heeft u die vraag beantwoord.
(Gerbera trok wel een conclusie, had daarvoor geen grond (al dacht hij van wel), maar meende desondanks anderen de les te moeten lezen).
.
Prima, u kunt nu al een verzoek indienen. Doe dat en doe dat met een goed verhaal (een beetje zielig helpt wellicht). Zie mijn bijdrage van een paar minuten terug ergens hierboven. Laat u niet bang maken.
Het is namelijk onzin dat u risico loopt als u nu al een verzoek indient. De SGR-garantie blijft gewoon overeind, want u heeft dat voucher stevig in handen. Het indienen van een verzoek tot terugbetaling tast die garantie natuurlijk niet aan. Uw geld is veilig, ook als de Efteling failliet gaat. U kunt dus nu gewoon het verzoek indienen. De SGR-garantie vervalt pas als u uw geld terug heeft gekregen (of als u een nieuwe boeking heeft gedaan en de reis heeft gemaakt).
Nu indienen, en met een goed verhaal komen waarom u wel (en anderen niet) nu al geld terug zou moeten krijgen.

ma
door malty - Jul 23, 2020 om 15:42
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de Efteling zegt dat u pas na een half jaar een verzoek tot geld terug kunt indienen hebben ze zelf bepaald, waarom zou u daar een half jaar mee moeten wachten?
U kunt een brief schrijven waarin u op korte termijn uw geld terug eist.
U heeft de voucher al geaccepteerd maar aangeven dat dit onder protest is gebeurd.
Bel voor hulp, eventueel consuwijzer of het juridisch loket.
Een leidraad voor de brief
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/doc/export/15521

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 18:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben al vele mails gestuurd met dit verzoek om eerder tot betaling over te gaan alleen geven ze gemiddeld óf pas na 20 dagen een antwoord of steeds hetzelfde antwoord. Pas restitutie aanvragen vanaf 8 oktober en dan kan het tot nog een jaar duren voordat we ons geld terug krijgen. Als we het nu al aanvragen dan komt de SGR garantie te vervallen volgens hun. Als ze dus failliet zouden gaan krijgen we helemaal niets terug. Of dit bangmakerij is of niet. Het werkt wel. Dus we wachten maar af. Toevallig vandaag een mail gehad met het verhaal dat ik wel nu al de aanvraag tot restitutie kan doen...wordt toch pas vanaf oktober behandeld...en dan nog het risico dat de garantie vanuit de SGR vervalt bij faillissement. Dus toch maar een jurist raadplegen of het loket bellen. Bedankt voor uw reacties.

ma
door malty Jul 23, 2020 om 19:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer u dat vervallen van de SGR garantie op papier hebt een copie aan SGR sturen en vragen wat daar van waar is.

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 19:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hebben wij vanmiddag idd via de mail gekregen. Bedankt voor de tip. Dat gaan we eens doen.

Ar
door Ariën Bos - Jul 23, 2020 om 19:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inmiddels een antwoord vanuit de Efteling.

Kan dus wel geld terugvragen maar kan alsnog tot een jaar duren voordat we ons geld terug krijgen. En als ik het nu al vraag vervalt de SGR garantie.

Beste gast,

U geeft aan de Efteling Digitale Voucher niet te accepteren. U wenst de terugbetaling van de reissom. Graag informeren wij u over die mogelijkheid.

Het Ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ondersteunen het initiatief van de SGR, die garant staat voor de Efteling Digitale Voucher, om bij annulering van reizen vanwege de corona-crisis een corona-voucher aan de klant te geven als tegoed voor een nieuwe reis of terugbetaling van de betaalde reissom op een latere datum. Op deze coronavoucher is SGR-garantie van toepassing.

Als u blijft bij uw besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder, in deze de Efteling, die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na zes maanden na de uitgifte van de voucher.

Dit betekent dat de Efteling binnen zes tot twaalf maanden na afgifte van de Efteling Digitale Voucher de reissom zal restitueren wanneer u heeft aangegeven af te zien van gebruik van de voucher. Hiermee vervalt wel de garantie die door de SGR aan de waarde op het voucher is gekoppeld.

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 18:44
239 Antwoorden / Vragen

'Hiermee vervalt wel de garantie die door de SGR aan de waarde op het voucher is gekoppeld.'

Die mededeling over de SGR-voucherregeling was eerst juist, maar sinds enkele weken (?) niet meer: SGR heeft de regels aangepast.
Een restitutie-aanvraag doet de SGR-garantie niet vervallen.

de Efteling verstrekt, op dit punt, onjuiste informatie.

marita5
door marita5 - Jul 23, 2020 om 19:44
11545 Antwoorden / 15 Vragen
Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 19:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u hartelijk. Hieruit blijkt dus dat wat de Efteling zegt niet waar is en dat de SGR een draai heeft gemaakt. Wij kunnen dus per direct ons geld terug vragen en gaan dat dan ook doen. Nogmaals dank voor uw input.

marita5
door marita5 Jul 23, 2020 om 20:36
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , stuur de link door naar de Efteling . Het dagboek met @trostomaat  kan gesloten worden .;-))

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 23:31
239 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke reactie verwijderd]

panter22
door panter22 Jul 24, 2020 om 09:52
6599 Antwoorden / Vragen

De 6 maanden na uitgifte van de voucher zijn nog niet om. Of geldt die regel nu niet meer? Ik lees uit het bericht dat als je na 6 maanden je geld terug wilt, de SGR garantie niet meer vervalt, maar blijft totdat het geld binnen is. Het uitgeven van een voucher heeft anders ook geen zin.

Ar
door Ariën Bos Jul 25, 2020 om 11:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

@ Maritas:-):-) pffff. Gelukkig wel. Verzoek naar Efteling is inmiddels verstuurd met uw link daaraan toegevoegd. Nu even afwachten op de reactie.

@panter22. Dank voor u meedenken hierin. Zoals boven vermeld. Verzoek tot restitutie is inmiddels gedaan. Garantie blijft idd staan tot bedrag is terug betaald.

@trostomaat. De oplossing zijn idd geboden. Helaas niet door u.

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 17:46
239 Antwoorden / Vragen

@ariën bos, dan moet u toch nog eens goed naar mijn bijdragen kijken. Aan oplossingen en oplossingsrichtingen is in die bijdragen geen gebrek. Vanzelfsprekend wel gebaseerd op het eerst boven tafel halen van de precieze toedracht van uw conflict met de Efteling. Juist die aanpak vormt de beste basis voor een goede oplossing voor u.
Een benadering waarin ervoor gekozen wordt om u slechts empathisch bijval te betuigen of anderszins naar de mond te praten, brengt de juiste oplossing niet dichterbij.
De vragen die ik stelde waren uitermate relevant. Oplossingen zijn ook door mij geboden. Jammer dat u dat niet ziet of begrijpt. Ik ervaar dat eerlijk gezegd toch wel een beetje als 'stank voor dank'.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2020 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom boekt u niet gewoon een nieuw weekend? Alle problemen opgelost.

Ar
door Ariën Bos Jul 23, 2020 om 20:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zouden we we willen...ware het niet dat de prijzen nu ook al veel duurder zijn geworden.

tijger1
door tijger1 Jul 23, 2020 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als al die gezinnen dat er even bijleggen is oma ook blij.

Tr
door Trostomaat Jul 23, 2020 om 23:53
239 Antwoorden / Vragen

Lijkt me ook. Maar dit is de echte reden waarom men geld terug wil. Als de prijs zo ongeveer gelijk gebleven was, was het weekendje vast en zeker geboekt.

Ar
door Ariën Bos Jul 24, 2020 om 18:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is niet voor iedereen weggelegd om zomaar 350 euro op te hoesten en daarnaast kost het verblijf voor vier dagen op het park wat betreft het eten en drinken voor hele gezinnen met kinderen ook niet niets. Dat is voor iedereen anders en dus een beetje kort door de bocht. Als u nu iets koopt en dat zelfde is straks bij ophalen ineens veel duurder zou u daar dan mee akkoord gaan?

@ Trostomaat...weer zo een aanname die nergens op slaat. Ik word langzamerhand zeer moe van uw semi-oprechte uitlatingen. Aan de ene kant alles goed bedoelen maar intussen alleen maar lezen wat u wilt lezen...horen wat u wilt horen...meningen geven over anderen die nergens op gebaseerd zijn. Ik heb er eigenlijk al een beetje spijt van dat ik hier een vraag heb gesteld en dan met name dat u er een antwoord op gegeven hebt. Gelukkig zijn er veel mensen die mij goed hebben geholpen zonder uit te zijn op een groot gevoel van eigenwaarde en het strelen van het eigen ego. Ik vind het zelfs een beetje zielig voor u dat u meerdere gezichten heeft.

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2020 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@arien bos

Maar die uitgaven op het park zou u sowieso gehad hebben. Maar u gooit het erop dat oma er zo lang voor gespaard heeft. Dan zal dat uitje ook elk jaar duurder geworden zijn.

Tr
door Trostomaat Jul 24, 2020 om 19:16
239 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: zeer ongewenste toon]

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 13:50
239 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage. Bij klachten over het forum kun je mailen naar kassa-online@bnnvara.nl]

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2020 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Tr
door Trostomaat Jul 25, 2020 om 17:52
239 Antwoorden / Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage]

Tr
door Trostomaat Jul 27, 2020 om 00:14
239 Antwoorden / Vragen

.

mo
door mof - Jul 24, 2020 om 12:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft gewoon recht op uw geld terug. De wet is niet gewijzigd door de corona epidemie. Efteling kan niet leveren. U zult ws naar de rechter moeten.

1paul
door 1paul - Jul 24, 2020 om 15:02
3188 Antwoorden / 0 Vragen

als de efteling geannuleerd heeft heeft u simpel recht om u gel terug te ontvangen, vraag daarom, geef ze 15 dagen om dit te doen en anders deurwaarder erop....

tijger1
door tijger1 Jul 24, 2020 om 18:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat kan die deurwaarder?

1paul
door 1paul Jul 25, 2020 om 07:27
3188 Antwoorden / 0 Vragen

deze kan de efteling, als ze helemaal niets willen betekenen voor de rechter slepen voor je....

ma
door malty - Jul 25, 2020 om 10:11
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een principekwestie geworden, jammer.
Oma heeft jarenlang gespaard om met de hele familie een weekend naar de Efteling te kunnen.
Kennelijk was dat de eerste keus van oma en denk ook wel van de kleinkinderen.
Nu jammer genoeg dat weekend niet door kan gaan en er bijbetaald moet worden voor een latere reservering wil de familie, wat oma wil weet ik niet, geld terug.
Dan wordt het een pretpark tweede keus en of oma en de kleinkinderen daar blij mee zijn is maar de vraag, afgezien of de familie dan goedkoper uit zal zijn.
Kies de de voorkeur van oma en de kleinkinderen en betaal de extra €350, een mooie herinnering is die €350 wel waard.