an
door andrew Jun 11, 2005 om 23:15
Vakantie & reizen

Hoe werkt het campinggaz systeem ?

Hoi

Heb een gasstel gekocht voor op de camping en nu hoor ik van alle kanten dat als ik naar Frankrijk ga het beste campinggaz kan nemen. Nu wil ik 2e hands via marktplaats een gasfles aanschaffen, maar nu hoor ik weer verhalen over 5 euro afschrijving per jaar en dat na 10 jaar je fles niets meer waard is etc. Ik dacht dat ik gewoon een lege fles goedkoop 2e hands kon kopen en dan kon inleveren bij een campingwinkel en dan alleen de prijs voor de vulling moet betalen.

Wie helpt mij ?

46012 8 Rapporteer

bj
door bjck - Jun 11, 2005 om 23:33
82 Antwoorden / 0 Vragen

De fles schaf je eenmalig aan inderdaad. Bijna overal kan je dan
terecht voor een 'wissel'. Je levert jou lege fles in en ontvangt een
andere gevulde fles retour.

Je betaalt inderdaad eigenlijk alleen de inhoud steeds.

jantje7
door jantje7 - Jun 12, 2005 om 09:26
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Een gasfles met branbaar gas moet elke 5 jaar gekeurd worden. Deze keuring zorgt er voor dat een gashouder elk jaar ca 5 euro minder waard wordt omdat de keuringsdatum steed dichter bij komt.Dus niet de ouderdom maar de keuringsdatum is van belang bij het kopen van een gashouder. Waarschijnlijk ben je het beste uit met een recente keuringsdatum.  Succes op de camping.

tiswel
door tiswel - Jun 25, 2005 om 09:33
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb laatst, toen ik op de camping stond, een gasfles van 5 liter omgeruild, op de boot aan de rijnkade te Arnhem. Ik heb een oude gasfles ingeleverd, en een nieuwe daarvoor terugekocht. Voor de oude moest ik inderdaad bijbetalen i.v.m. de keuring (dit gaat op jaartal). Ik heb voor de (gloed)nieuwe niets extra's hoeven te betalen omdat ik voor de oude (veel) extra's heb betaald. Heb ik een gasfles van 10 jaar en ik wil een jongere kan ik b.v. 5 jaar jonger betaal ik 5 jaar keuring extra. Wil ik tien jaar jonger betaal ik 10 jaar keuring bovenop de vulling.

Het beste is een goedkope goeduitziende fles aan te schaffen zonder al teveel roest bij de afsluiter en deze zelf een lik verf te geven, en deze te laten vullen door een tankstation die tevens vulstation is. Pas dan heb je een goedkope oplossing. Richtprijzen voor gasflessen weet ik niet mar oude flessen zijn niets waard! Informeer eens bij de boot - Bunkerstation Rijnkade 026-4435523

Dit schrijven is niet de bedoeling om de vorige antwoorden van tafel te vegen.

Veel plezier met uw aanschaf.....

grindweg
door grindweg - Aug 13, 2005 om 21:43
2308 Antwoorden / 28 Vragen

als u een gebr fles koopt heeft u een probleem als hij 10 jaar oud is. dan word hij niet meer gevuld. het werkt als volgt , bv u levert een fles in van 8 jaar oud en krijgt er een terug van 5 jaar dan betaald u 3 jaar bij voor bv 2eu per jaar. mar een nieuwe fles kost ook bijna niks. kijk bij de vrijbuiter in rode vlak bij groningendie zijn redelijk betaal baar. er zijn ook licht gewicht flessen leverbaar. succes

an
door andreaslier - Oct 4, 2005 om 07:23
1 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom is het niet mogelijk om lege gasflessen retour te doen ,zodat je je "statiegeld"terugkrijgt dan? Deze vraag heb ik aan shell gesteld,maar geen antwoord gekregen. Ik heb er nu 4 op de camping staan waar ik niks mee kan dus. enig idee?

th
door theaterfan - Mar 13, 2006 om 14:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor vakanties in met name Frankrijk is het gebruik van campinggaz het meest praktisch. Zeker in de meer toeristische gebieden kun je in bijna elke grote supermarkt je fles omwisselen. Met campinggaz heb je geen probleem met afschrijving en keuring van de flessen omdat je de hele fles ruilt. Je schaft eenmalig een fles aan en verdere ruil je de lege fles weer voor een volle, waarbij je alleen de inhoud betaalt. Wellicht dat iemand zijn/haar fles kwijt wil?

Bij gebruik van het andere systeem (veel grotere flessen) koop je inderdaad je eigen fles die je elke keer laat bijvullen. Vooral in caravans en campers worden deze flessen gebruikt. Deze flessen moeten inderdaad vervangen worden wanneer ze 10 jaar oud zijn. Toch is het geen gek idee om naar een tweedehands fles op zoek te gaan. Blijf wel goed opletten, het kan goedkoper zijn om een nieuwe fles te kopen.

qu
door quint - Oct 30, 2006 om 22:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

kennelijk is er nogal wat verwarring in de antwoorden doordat verschillende systemen doorelkaar worden gehaald. Uw vraag gaat over de blauwe campinggaz flesjes (zie opdruk) en dat werkt als volgt:

Een blauwe fles, in verschillende maten leverbaar, is zowat wereldwijd bekend en inwisselbaar en kent geen afschrijving meer op jaren, je betaald alleen de vulling. Je wisselt de fles om en krijgt een gevulde terug. Lokaal vullen is niet mogelijk. (mogelijk wel in het illegale circuit maar dit kan gevaren opleveren) Via internet of de anwb kunt u aan adressen komen. Het aansluitsysteem, zoals drukregelaars of gasverbruikers die rechtstreeks op de tank worden aangesloten, zijn vrij universeel en makkelijk te verkrijgen. De prijs voor de vulling als de fles (bij aanschaf dus) is wel hoger dan bij andere systemen. Voor gebruik als koken en verlichting moet je rekenen op ongeveer een 500 gram per week.

In de antwoorden worden ook andere butaan of propaanflessen aangehaald. Dit zijn groot formaat flessen, kunststofflessen of de veelgebruikte groene flesjes. Deze flestypen kennen een afschrijving waardoor je voor elk jaar verschil betaald. Vooral de kunststofflessen zijn erg duur maar leveren een gewichtsbesparing op van een tot twee kilo. Oudere flessen worden wel gevuld maar dit is officieel niet toegestaan! Een metalen fles kan corrosie hebben aan de binnenzijde en daardoor verzwakt zijn. Een kunstoffles kan uiterlijke beschadigingen oplopen.

Gasflessen worden overigens op gewicht gevuld zodat er ruimte is om de vloeistof te kunnen laten verdampen en te laten uitzetten bij opwarming door bijvoorbeeld de zon. Campinggaz bevat een vulling van propaan en is daardoor in tegenstelling tot butaan bruikbaar bij temperaturen onder nul graden.

Buitenlandse flessen hebben andere aansluitingen en zijn daardoor alleen in het land van aanschaf te vullen of om te ruilen.

Verwissel de fles altijd in de buitenlucht bij open vuur vandaan en natuurlijk ook niet roken terwijl je dit doet. Lees eerst de gebruiksaanwijzing! een steekvlam door verkeerd handelen komt helaas te vaak voor.

veel campingkook plezier

pi
door pietvv - May 8, 2007 om 16:31
98 Antwoorden / 2 Vragen

Campinggazflessen worden als ze ingeleverd worden door de fabrikant gekeurd. De prijs van keuring en vervangen zit in de prijs van de vulling, die is nogal wat duurder dan bij de grote gasflessen.