Suus29
door Suus29 Sep 25, 2019 om 15:54
Vakantie & reizen

Kan een reisorganisatie bevestigde en betaalde vluchten zomaar annuleren?

Vorige week donderdag zeer aantrekkelijk geprijsde British Airways tickets (1400,- voor 4 personen) Dusseldorf-Cancun geboekt voor volgend jaar zomer. Er waren meerdere combinaties mogelijk (verschillende tijden, verschillende dagen en verschillende overstapluchthavens in London). De tickets konden ook direct bij British Airways geboekt worden maar via Gate 1 was er een combinatie mogelijk waarbij we einde van de middag naar London Heathrow zouden vliegen om vervolgens de dag erna door te vliegen naar Cancun.

Dus alle gegevens ingevuld, betaald via iDeal en een bevestigingsmail ontvangen "je boeking is gelukt". Fijn! Onze zomervakantie is definitief. Onze kinderen blij gemaakt en alvast een eerste begin gemaakt met een reisplanning.

Twee dagen later, op zaterdag, ontving ik echter een mail. "je boeking is geannuleerd". In de mail de volgende tekst: "Gate1.nl heeft melding ontvangen dat de geselecteerde vluchten (met bijbehorend tarief) niet beschikbaar zijn. Daarom zijn wij genoodzaakt je reservering conform voorwaarden te annuleren."

Huh? Vluchten annuleren? Ik heb ze definitief geboekt én betaald. Volgens mij is de koop gesloten dus hoezo annuleren?

Dus de kleine lettertjes (de voorwaarden) bekeken. En daar staat: "Gate1.nl houdt zich te allen tijde het recht voor om zich binnen vijf werkdagen na uw reservering te herroepen op de afgegeven tarieven. Dit kan bijvoorbeeld komen door computerstoringen of onverwachte wijzigingen van luchthavenbelastingen en veiligheidstoeslagen (‘security taxes’)."

Uiteraard direct onze klacht gemaild naar Gate1. Maar helaas alleen 2x een standaard reactie waarbij men op deze voorwaarden terugkomt maar verder geen uitleg, oplossing of alternatief biedt. Na 3 dagen is onze betaling teruggestort en dat was het dan wat Gate1 betreft.

Mijn vraag: Kan de reisorganisatie zomaar door deze vluchten annuleren door te verwijzen naar deze paragraaf in hun algemene voorwaarden? Ik voel me misleid doordat ik een mail krijgt met de titel: bevestiging en later in de mail "je boeking is gelukt". Dan verwacht je toch niet dat de organisatie alsnog kan annuleren?

En de andere vraag is. Mag ik er als consument vanuit gaan dat als ik iets boek (koop) bevestigd krijg en betaal, ik het product ook krijg? Ik kan me niet voorstellen dat ik een winkel uitloop met een factuur + pinbon en een gekochte televisie en dat ik na 2 dagen een mail van de winkel krijg dat ik de televisie weer moet terugbrengen.

En hoe zit het met evt gevolgschade? Stel dat ik de rest van de vakantie direct definitief had vastgelegd omdat ik, voor mijn gevoel, een definitieve boeking heb gemaakt. Zijn deze kosten dan ook voor mij?

Of is de reisorganisatie nalatig en hadden zij wel meer mogen doen. Bijv. een zin in de boekingsbevestiging zetten:
"Let op! Pas na 5 werkdagen is de door u geboekte vlucht echt definitief. Tot die tijd kan deze nog geannuleerd worden.
Of deze vluchten op aanvraag boeken omdat ze niet zeker weten of ze ze wel voor deze prijs aan mij kunnen verkopen. (De boeking is op aanvraag bij de luchtvaartmaatschappij. Komt het akkoord dan pas is je boeking definitief en betaal je. Zo niet vervalt de gehele boeking). Dan weet je als consument waar je aan toe bent. Een boeking op aanvraag is overigens heel gebruikelijk in de reisbranche bij pakketreizen. Waarom dan niet bij losse vluchten?

En kan ik van hen verwachten dat ze de reden van annulering aan mij vertellen?
De redenen die Gate1.nl noemt in haar voorwaarden (computerstoring of verhoging van security taxes) trek ik namelijk ook in twijfel. De computerstoring duurde dan wel erg lang omdat de vluchten de volgende dag ook nog gewoon te boeken waren. Bovendien waren er talloze combinaties mogelijk waaronder verschillende overstapluchthavens in London (LHR en LCY) dus dat er iets was met security taxes lijkt me sterk.

Ik denk dat er een foutief tarief ergens in het systeem heeft gestaan en dat de boeking niet geaccepteerd werd in het systeem van BA. De tickets waren 350,- ipv zo'n 500,- Dit probleem van Gate1.nl wordt nu bij mij als klant neergelegd. En dat vind ik niet fair. De koop was gesloten. Ik heb een bevestiging gekregen én ik had betaald. De 'fout' werd ook niet binnen 1 of 2 uur gemeld. Pas na 2 dagen kreeg ik de mail dat de vluchten werden geannuleerd.

Ik ben benieuwd naar reacties van lezers die hier ervaring mee hebben. Of juristen die hier vanuit juridisch oogpunt een standpunt over kunnen innemen.

2877 8 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2019 om 15:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kon de voorwaarden dus wel vinden na de annulering? Dan moeten ze toch ook te vinden geweest zijn vóór het boeken?

Suus29
door Suus29 Sep 25, 2019 om 16:59
Antwoorden / 1 Vragen

De voorwaarden zijn zowel voor als na het boeken te vinden. Uw reactie geeft jammergenoeg geen antwoord op mijn vragen.

edrick3
door edrick3 Sep 25, 2019 om 17:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@suus29: en tóch als Topantwoord aangeklikt? ;-)

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2019 om 18:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u ze ook voordien hebt kunnen kezen, dan weet u toch dat ze in hun recht staan. Wat hebt u aan ervaringen van anderen of een standpunt van juristen?

Boek elders.

tenormin
door tenormin Sep 25, 2019 om 22:33
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@suus29: ook ik: en tóch als Topantwoord aangeklikt? En daarna nog een antwoord ontvangen van de topbeantwoorder: nou ja, leest u het zelf maar.

edrick3
door edrick3 - Sep 25, 2019 om 16:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat is natuurlijk héél vervelend, maar helaas .... de mogelijkheid dat Gate1 je boeking annuleert staat wél in de Voorwaarden.
En dus heb je m.i. geen poot om op te staan, want door daar te boeken ben je akkoord gegaan met die Voorwaarden.
En nu beroepen ze zich daarop.

sj
door sjoppy - Sep 25, 2019 om 16:07
129 Antwoorden / Vragen

Bij aantrekkelijk geprijsde vluchten is het eerste wat gebeuren moet de algemene voorwaarden bekijken, zij hebben u drie redenen opgegeven waardoor een vlucht geannuleerd kan worden. Voor u hoop ik dat u een nieuwe reis naar tevredenheid vindt.

Tr
door Trostomaat - Sep 25, 2019 om 16:19
239 Antwoorden / Vragen

Lastig. Er zijn vast aanknopingspunten om nog kans te zien je recht te halen.Dit is weer zo'n aanbieder die doet voorkomen jouw iets te verkopen: 'we sluiten een overeenkomst, er is sprake van aanbod en aanvaarding', maar als je de voorwaarden goed leest zeggen ze eigenlijk: 'als u akkoord gaat met wat wij bieden, zit u eraan vast, maar kunnen wij er nog onderuit. Het is voor u een verplichting en voor ons een optie'.  Beter geen zaken mee doen.

ne
door neodutchio Sep 25, 2019 om 16:25
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Elke intermediair werkt op deze manier. Je boekt bij een tussenpersoon en deze houden altijd een slag om de arm. En dat is ook gewoon toegestaan.

aurora1
door aurora1 - Sep 25, 2019 om 16:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u van een jurist het fijne hierover wilt vernemen staat het u natuurlijk vrij om een jurist te raadplegen.
Maar het staat in de voorwaarden, dus de redenen zijn u bekend en u had het vooraf kunnen lezen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2019 om 16:39
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik sluit mij aan bij alle al gegeven antwoorden. Alweer een voorbeeld dat goedkoop duurkoop kan zijn. https://gate1.nl/  In het vervolg toch maar bij de luchtvaartmaatschappij zelf boeken of bij een ANVR Reisbureau.

panter22
door panter22 - Sep 25, 2019 om 18:22
6599 Antwoorden / Vragen

Je gaat akkoord met de algemene voorwaarden. Gate1 reageert binnen de overeengekomen tijd.
Extra waarschuwingen hoeft Gate1 niet te geven. Je moet de algemene voorwaarden lezen voordat je boekt,
Of de reden van de annulering wordt gegeven of niet, dat maakt niet uit. In de voorwaarden wordt alleen een voorbeeld genoemd.
Wat  nu, wil je een procedure tegen Gate1 aanspannen? Vergeet het maar.
Zoek een andere reisorganisatie of boek zelf bij een vliegtuigmaatschappij.
Het is nog lang niet volgend jaar zomer. Er kan nog van alles gebeuren.

justmeagain
door justmeagain - Sep 26, 2019 om 00:04
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat ik een winkel uitloop met een factuur + pinbon en een gekochte televisie en dat ik na 2 dagen een mail van de winkel krijg dat ik de televisie weer moet terugbrengen.

Deze vergelijking gaat mank, want u heeft A nog niet gevlogen en B een vlucht kun je niet terugbrengen zoals een fysiek ander product.

tijger1
door tijger1 Sep 26, 2019 om 00:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie schreef dat grijze stuk?