he
door hekker May 19, 2020 om 09:12
Vakantie & reizen

Klm coronavoucher

Beste kassa, wij hadden tickets voor los angeles op 7-5-20. Gekocht bij klm. Toen er een inreisverbod voor amerika werd ingesteld bood klm aan gratis de tickets om te boeken of een voucher te nemen. Op dat moment was nog veel onduidelijk. Wij konden al wel inschatten dat de reis niet door kon gaan dus kozen wij in april voor een voucher, niet wetende dat dit mogelijk gevolgen had voor onze rechten als consument. Inmiddels heeft klm haar voucher beleid meermalen aangepast maar onze situatie wordt daarin (nog) niet meegenomen. Het lijkt erop dat wij bij alle regelingen tussen wal en schip vallen. Overigens is de vlucht op 7 mei niet uitgevoerd door klm. Wij zouden toch graag in aanmerking komen voor geld terug. Wat kunnen wij nog?

4910 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 19, 2020 om 09:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En tussen welke wal en schip valt u dan? U hebt toch die voucher?

pino123
door pino123 - May 19, 2020 om 09:26
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Heb je contact opgenomen met de klantenservice van KLM en heb je dit hier voorgelegd?

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 19, 2020 om 09:33
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mij is het onduidelijk waarom u tussen wal en schip valt. Er is heel veel info te vinden hoe met vouchers wordt omgegaan en ook bij KLM. Ik geef u enkele verwijzingen waaruit hoe dan ook is af te leiden dat u altijd recht heeft op uw geld teru. Dat met de aantekening dat indien 'iedereen'dat gaat doen een faillissement niet is uitgesloten. En dan valt u inderdaad tussen wal en schip.
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/voordat-de-reis-begint/gevolgen-coronavirus-voor-geboekte-reis?  Dan ook deze: In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals recent ook aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/  en indien u toch wenst te vorderen: http://www.wetrecht.nl/schadevergoeding-bij-het-niet-nakomen-van-een-overeenkomst/

Tr
door Trostomaat May 20, 2020 om 02:29
239 Antwoorden / Vragen

Misschien krijgt men alsnog geld terug 'als men de KLM lief aankijkt', maar de vraagsteller vertellen dat er recht is op geld terug creëert in dit geval verwachtingen die mogelijk niet waargemaakt kunnen worden. Op grond waarvan zou men hier recht hebben op geld terug?

heremietkreeft
door heremietkreeft May 20, 2020 om 09:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT, wat is dit voor opmerking?  Er is hoe dan ook wettelijk gesteld recht op geld terug maarhet moet toch ook bij u bekend zijn dat recht hebben op iets niet altijd betekent dat dat recht ook wordt verkregen. Daar is persaldo een rechter voor om dat te beslissen en bestaat zoals ik ook aangaf het risico van 'pech'als er sprake is van faillissement. M.b.t. het recht dus ook het recht om te vorderen lijkt het mij goed dat u alle info daarover eens tot u neemt.

Tr
door Trostomaat May 20, 2020 om 17:32
239 Antwoorden / Vragen

En misschien zou het voor u goed zijn de vragen eens beter te lezen. De vlucht is niet geannuleerd. Het zag er alleen naar uit dat de passagier niet mee zou mogen. De vlucht is gewoon uitgevoerd. Vraagsteller zoekt contact met KLM, kan de boeking wijzigen of een voucher accepteren, kiest voor een voucher. Natuurlijk is er dan niet zo maar recht op 'geld terug'. U zit er wederom naast.
Daarnaast heeft de vraagsteller hier in een reactie nota bene bevestigd dat ze zelf initiatief genomen heeft om te annuleren, om vervolgens een aanbod van KLM te aanvaarden.
Kunt u nog eens klip en klaar uitleggen, voor de vraagsteller vanzelfsprekend, op grond waarvan, deze hier recht heeft op geld terug? U mag ook toegeven dat u zich vergist heeft. Kiest u maar.

Tr
door Trostomaat Jun 21, 2020 om 03:13
239 Antwoorden / Vragen

Ik zal het zwijgen maar opvatten als erkenning dat u er weer naast zat. Meer zit er kennelijk niet in.

Si
door Sisje1901 - May 19, 2020 om 09:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat u blij mag zijn dat u een voucher heeft... Onze reis naar Canada is begin april geannuleerd door KLM en wij hebben nog niet eens een voucher...  Omdat er toen nog niets geregeld was..
Met ons zijn er nog heel erg veel anderen die nog helemaal niets hebben...

pe
door peentjes - May 19, 2020 om 09:39
421 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft Klm besloten dat annuleringen na 15 mei een voucher krijgen of gelijk geld terug - wanneer gewenst. Vouchers voor reizen vóór 15 mei kunnen pas een jaar na afgifte worden omgezet in geld. Verder heeft Klm 15% aan extra waarde toegezegd op elke uitgegeven voucher.

he
door hekker - May 19, 2020 om 10:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor al jullie reacties.

Als reactie hierop nog even ter verduidelijking: KLM geeft het volgende aan:

2. Teruggave in de vorm van een reisvoucher

Als u ervoor kiest om uw reis uit te stellen, krijgt u teruggave in de vorm van een reisvoucher.

  • Uw reisvoucher is geldig voor gebruik tot 31 december 2021 en kan worden gebruikt op vluchten van KLM, Air France, Delta Air Lines, Virgin Atlantic en Kenya Airways.
  • U kunt uw voucher gebruiken om een vlucht te boeken die plaatsvindt na de vervaldatum van de voucher.
  • Als uw vlucht door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, kunt u de voucher na 1 jaar inwisselen tegen contant geld. Als u een voucher heeft aangevraagd terwijl uw vlucht niet door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, is de reisvoucher niet inwisselbaar.
  • U kunt de voucher gebruiken als betaalmethode om op een later tijdstip een nieuw ticket of extra optie te kopen. Bij het betalen met een voucher hoeft u geen boekingskosten te betalen.
  • Als u online boekt, kunt u maximaal 2 vouchers tegelijk gebruiken. Wilt u meer vouchers gebruiken in één betaling? Neem dan contact op met het KLM Contactcentrum

KLM maakt onderscheid tussen door hen geannuleerde boekingen en door reizigers zelf uitgestelde reizen. Wij hebben niet gewacht tot KLM onze boeking annuleerde.

tijger1
door tijger1 May 19, 2020 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hebt zelf geannuleerd, dan is het toch duidelijk?

Tr
door Trostomaat May 20, 2020 om 02:32
239 Antwoorden / Vragen

Zelf geannuleerd, maar die informatie verzwegen in de vraag. Dat helpt....

panter22
door panter22 May 20, 2020 om 07:46
6599 Antwoorden / Vragen

Dan heb je nog 1,5 jaar om een nieuwe reis te boeken.

marita5
door marita5 - May 20, 2020 om 08:18
11536 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hekker ,

Teruggave aanvragen

Als u uw ticket via KLM.com, een KLM-ticketkantoor of het KLM Contactcentrum heeft gekocht en uw ticketnummer begint met 074, kunt u online teruggave aanvragen  in slechts een paar stappen.

Heeft u uw ticket geboekt via een reisbureau? Neem dan rechtstreeks contact met hen op om teruggave aan te vragen. Neem voor hulp contact op met het KLM Contactcentrum. Houd er rekening mee dat de wachttijden langer zijn dan normaal.

Reisvoucher aanvragen

  • Vraag online terugbetaling aan in de vorm van een reisvoucher.
  • Vanwege het grote aantal verzoeken kan het meerdere weken duren voordat wij uw verzoek hebben verwerkt en u de reisvoucher per e-mail toesturen.
  • Houd er rekening mee dat uw volledige boeking wordt geannuleerd zodra we uw voucher hebben uitgegeven.

Neem voor hulp contact op met het KLM Contactcentrum. Houd er rekening mee dat de wachttijden langer zijn dan normaal.

https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm

ne
door neodutchio - May 20, 2020 om 09:13
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Heel simpel, zelf annuleren is zelf opdraaien voor de kosten. Het is nog heel netjes dat u een voucher gekregen heeft. Normaal gesproken had u recht op niets.

Dit is een fout die veel mensen maken. Door angst gaan ze zelf annuleren en daarme verspeel je inderdaad alle rechten. Zodra de aanbieder gaat annuleren is er het recht om het geld terug te krijgen. Gevalletje overhaast beslissen of kiezen voor zekerheid, echter kost dat geld.

zoekster
door zoekster May 20, 2020 om 11:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nou overhaast... Mijn zus werd de avond voor ze zou vertrekken afgebeld door de vliegmaatschappij. Ze hebben het zo lang mogelijk gerekt, hopend dat de passagier zelf gaat annuleren.

1paul
door 1paul - May 20, 2020 om 14:17
3175 Antwoorden / 0 Vragen

geld terug vragen... je hebt daar overigens gewoon recht op....

mo
door mof - May 20, 2020 om 15:01
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het goed is kunt u in ieder geval een voucher aanvragen, tenminste, als u niet voordat KLM de vlucht annuleerde zelf hebt geannuleerd. Momenteel staat het voucher verhaal onder druk omdat de EU bepaald heeft dat in principe geld moet worden terugbetaald. Dit betekent dat als u naar de rechter stapt u hoogstwaarschijnlijk uw geld terug krijgt.
KLM heeft de vouchers 15% meer waard gemaakt, als u ervoor kiest het voucher te behouden kunt u in de toekomst een andere vlucht boeken en dus wat extra goedkoop vliegen.

Voorlopig is het ook nog zo dat als u geen gebruik van de voucher wilt of kunt maken u aan het eind van de geldigheid alsnog uw geld terug kunt krijgen. Zolang KLM niet failliet gaat tenminste.

Hoe u erbij komt dat u tussen wal en schip valt begrijp ik niet. U zegt dat u het voucher heeft ontvangen en daarmee heeft u een bewijs dat KLM de verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd voor uw kosten. Wat u ermee doet moet u zelf beslissen.

Zolang de overheid blijft inzetten op voucher afhandeling zal KLM niet uit zichzelf gaan terugbetalen, u zult ze moeten aanmanen.

jo
door jover74 - Jun 18, 2020 om 21:20
4 Antwoorden / 3 Vragen

Ik had een klm ticket geboekt via vliegtickets.nl voor 14 april. Omdat mijn cursus in het geheel geannuleerd is, heb ik geen ticket meer nodig en heb ook geen behoefte meer aan een voucher. Ik heb vliegtickets.nl  verzocht om geld terug te storten en krijg de volgende reactie:

"Wij hebben je refund-aanvraag doorgezet naar onze backoffice afdeling, zij zullen contact opnemen voor je met de luchtvaartmaatschappij KLM en je aanvraag indienen. Wanneer zij een reactie hebben van de luchtvaartmaatschappij, nemen wij contact met je op, per e-mail of telefoon.

Houd er rekening mee dat het momenteel door de enorme drukte langer kan duren dan normaal, de KLM geeft aan dat de afhandelingstijd op dit moment 12-18 maanden betreft."

Ik vind dit echt te gek voor woorden. Dit is toch geen normale termijn?!