Klm coronavoucher
Beste kassa, wij hadden tickets voor los angeles op 7-5-20. Gekocht bij klm. Toen er een inreisverbod voor amerika werd ingesteld bood klm aan gratis de tickets om te boeken of een voucher te nemen. Op dat moment was nog veel onduidelijk. Wij konden al wel inschatten dat de reis niet door kon gaan dus kozen wij in april voor een voucher, niet wetende dat dit mogelijk gevolgen had voor onze rechten als consument. Inmiddels heeft klm haar voucher beleid meermalen aangepast maar onze situatie wordt daarin (nog) niet meegenomen. Het lijkt erop dat wij bij alle regelingen tussen wal en schip vallen. Overigens is de vlucht op 7 mei niet uitgevoerd door klm. Wij zouden toch graag in aanmerking komen voor geld terug. Wat kunnen wij nog?
Ook mij is het onduidelijk waarom u tussen wal en schip valt. Er is heel veel info te vinden hoe met vouchers wordt omgegaan en ook bij KLM. Ik geef u enkele verwijzingen waaruit hoe dan ook is af te leiden dat u altijd recht heeft op uw geld teru. Dat met de aantekening dat indien 'iedereen'dat gaat doen een faillissement niet is uitgesloten. En dan valt u inderdaad tussen wal en schip.
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/voordat-de-reis-begint/gevolgen-coronavirus-voor-geboekte-reis? Dan ook deze: In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals recent ook aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/ en indien u toch wenst te vorderen: http://www.wetrecht.nl/schadevergoeding-bij-het-niet-nakomen-van-een-overeenkomst/
Misschien krijgt men alsnog geld terug 'als men de KLM lief aankijkt', maar de vraagsteller vertellen dat er recht is op geld terug creëert in dit geval verwachtingen die mogelijk niet waargemaakt kunnen worden. Op grond waarvan zou men hier recht hebben op geld terug?
@TROSTOMAAT, wat is dit voor opmerking? Er is hoe dan ook wettelijk gesteld recht op geld terug maarhet moet toch ook bij u bekend zijn dat recht hebben op iets niet altijd betekent dat dat recht ook wordt verkregen. Daar is persaldo een rechter voor om dat te beslissen en bestaat zoals ik ook aangaf het risico van 'pech'als er sprake is van faillissement. M.b.t. het recht dus ook het recht om te vorderen lijkt het mij goed dat u alle info daarover eens tot u neemt.
En misschien zou het voor u goed zijn de vragen eens beter te lezen. De vlucht is niet geannuleerd. Het zag er alleen naar uit dat de passagier niet mee zou mogen. De vlucht is gewoon uitgevoerd. Vraagsteller zoekt contact met KLM, kan de boeking wijzigen of een voucher accepteren, kiest voor een voucher. Natuurlijk is er dan niet zo maar recht op 'geld terug'. U zit er wederom naast.
Daarnaast heeft de vraagsteller hier in een reactie nota bene bevestigd dat ze zelf initiatief genomen heeft om te annuleren, om vervolgens een aanbod van KLM te aanvaarden.
Kunt u nog eens klip en klaar uitleggen, voor de vraagsteller vanzelfsprekend, op grond waarvan, deze hier recht heeft op geld terug? U mag ook toegeven dat u zich vergist heeft. Kiest u maar.
Ik zal het zwijgen maar opvatten als erkenning dat u er weer naast zat. Meer zit er kennelijk niet in.
Ik denk dat u blij mag zijn dat u een voucher heeft... Onze reis naar Canada is begin april geannuleerd door KLM en wij hebben nog niet eens een voucher... Omdat er toen nog niets geregeld was..
Met ons zijn er nog heel erg veel anderen die nog helemaal niets hebben...
Volgens mij heeft Klm besloten dat annuleringen na 15 mei een voucher krijgen of gelijk geld terug - wanneer gewenst. Vouchers voor reizen vóór 15 mei kunnen pas een jaar na afgifte worden omgezet in geld. Verder heeft Klm 15% aan extra waarde toegezegd op elke uitgegeven voucher.
Bedankt voor al jullie reacties.
Als reactie hierop nog even ter verduidelijking: KLM geeft het volgende aan:
2. Teruggave in de vorm van een reisvoucher
Als u ervoor kiest om uw reis uit te stellen, krijgt u teruggave in de vorm van een reisvoucher.
- Uw reisvoucher is geldig voor gebruik tot 31 december 2021 en kan worden gebruikt op vluchten van KLM, Air France, Delta Air Lines, Virgin Atlantic en Kenya Airways.
- U kunt uw voucher gebruiken om een vlucht te boeken die plaatsvindt na de vervaldatum van de voucher.
- Als uw vlucht door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, kunt u de voucher na 1 jaar inwisselen tegen contant geld. Als u een voucher heeft aangevraagd terwijl uw vlucht niet door de luchtvaartmaatschappij is geannuleerd, is de reisvoucher niet inwisselbaar.
- U kunt de voucher gebruiken als betaalmethode om op een later tijdstip een nieuw ticket of extra optie te kopen. Bij het betalen met een voucher hoeft u geen boekingskosten te betalen.
- Als u online boekt, kunt u maximaal 2 vouchers tegelijk gebruiken. Wilt u meer vouchers gebruiken in één betaling? Neem dan contact op met het KLM Contactcentrum
KLM maakt onderscheid tussen door hen geannuleerde boekingen en door reizigers zelf uitgestelde reizen. Wij hebben niet gewacht tot KLM onze boeking annuleerde.
Dus u hebt zelf geannuleerd, dan is het toch duidelijk?
Zelf geannuleerd, maar die informatie verzwegen in de vraag. Dat helpt....
Dan heb je nog 1,5 jaar om een nieuwe reis te boeken.
Hallo Hekker ,
Teruggave aanvragen
Als u uw ticket via KLM.com, een KLM-ticketkantoor of het KLM Contactcentrum heeft gekocht en uw ticketnummer begint met 074, kunt u online teruggave aanvragen in slechts een paar stappen.
Heeft u uw ticket geboekt via een reisbureau? Neem dan rechtstreeks contact met hen op om teruggave aan te vragen. Neem voor hulp contact op met het KLM Contactcentrum. Houd er rekening mee dat de wachttijden langer zijn dan normaal.
Reisvoucher aanvragen
- Vraag online terugbetaling aan in de vorm van een reisvoucher.
- Vanwege het grote aantal verzoeken kan het meerdere weken duren voordat wij uw verzoek hebben verwerkt en u de reisvoucher per e-mail toesturen.
- Houd er rekening mee dat uw volledige boeking wordt geannuleerd zodra we uw voucher hebben uitgegeven.
Neem voor hulp contact op met het KLM Contactcentrum. Houd er rekening mee dat de wachttijden langer zijn dan normaal.
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/up_to_date/flight_update/index.htm
Heel simpel, zelf annuleren is zelf opdraaien voor de kosten. Het is nog heel netjes dat u een voucher gekregen heeft. Normaal gesproken had u recht op niets.
Dit is een fout die veel mensen maken. Door angst gaan ze zelf annuleren en daarme verspeel je inderdaad alle rechten. Zodra de aanbieder gaat annuleren is er het recht om het geld terug te krijgen. Gevalletje overhaast beslissen of kiezen voor zekerheid, echter kost dat geld.
Nou overhaast... Mijn zus werd de avond voor ze zou vertrekken afgebeld door de vliegmaatschappij. Ze hebben het zo lang mogelijk gerekt, hopend dat de passagier zelf gaat annuleren.
Als het goed is kunt u in ieder geval een voucher aanvragen, tenminste, als u niet voordat KLM de vlucht annuleerde zelf hebt geannuleerd. Momenteel staat het voucher verhaal onder druk omdat de EU bepaald heeft dat in principe geld moet worden terugbetaald. Dit betekent dat als u naar de rechter stapt u hoogstwaarschijnlijk uw geld terug krijgt.
KLM heeft de vouchers 15% meer waard gemaakt, als u ervoor kiest het voucher te behouden kunt u in de toekomst een andere vlucht boeken en dus wat extra goedkoop vliegen.
Voorlopig is het ook nog zo dat als u geen gebruik van de voucher wilt of kunt maken u aan het eind van de geldigheid alsnog uw geld terug kunt krijgen. Zolang KLM niet failliet gaat tenminste.
Hoe u erbij komt dat u tussen wal en schip valt begrijp ik niet. U zegt dat u het voucher heeft ontvangen en daarmee heeft u een bewijs dat KLM de verantwoordelijkheid heeft geaccepteerd voor uw kosten. Wat u ermee doet moet u zelf beslissen.
Zolang de overheid blijft inzetten op voucher afhandeling zal KLM niet uit zichzelf gaan terugbetalen, u zult ze moeten aanmanen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer