Ma
door Mannie73 Nov 26, 2022 om 21:07
Vakantie & reizen

Mag de camping zomaar 100% meer vragenvuur stroom

Afrekening voor het zomer seizoen gehad. Vorig jaar 40 euro cent kWh en zonder aan kondig 85 euro cent kWh.
mag dit zomaar??!!

9878 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 26, 2022 om 21:26
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Een en ander dient in de voorwaarden te staan en ik meen er van uit te mogen gaan dat men de gestegen tarieven voor electra op basis van de overeenkomst die uw campingeigenaar/beheerder met zijn/haar provider heeft ook met die stijging te maken heeft. En dat dan mag doorberekenen.

Bent u ANWB lid, stel uw vraag dan ook daar of zie: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

H
erhaald, een en adre is wel afhankelijk van de overeenkomst die u heeft en zo er sprake zou zijn van eenzijdige aanpassing zou u een in gebreke stelling kunnen doen . Zie dan o.a. dit https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/  maar als gezegd, ik neem aan dat het wel kan en mag en indien u toch 'tegenwind wilt geven u 'zeer goed beslagen ten ijs moet komen' om dat te betwisten en nadere actie te ondernemen. Voor alle duidelijkheis, dat is mijn mening.

Ps. Uw capmingeigenaar/beheerde zal dat niet zo maar doen en zal kunnen ebwijzen dat zij/hij is geconfronteerd met deze verhoging.

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2022 om 21:33
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, dat mag. Per slot betaalt de "camping" ook de aansluiting van het punt van entree bij hun naar uw aansluitpunt. En zoals bekend moge zijn, zijn de energiekosten gestegen, zeker het gas, maar mede daardoor de electriciteit ook. En u koopt geen energie van de energieverkoper van de camping, maar van de camping eigenaar, die ook uit de kosten wil komen, dus kan en mag en zal hij er ook iets aan willen verdienen. Als ik de bijdrage van Marnita5 lees is € 0,95 ook redelijk.

marita5
door marita5 - Nov 26, 2022 om 21:34
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mannie73 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/60/elektriciteitsprijs-op-camping

ne
door neodutchio - Nov 26, 2022 om 22:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Deze en volgende maand krijgt u een energiecompensatie van €190,- per maand. Volgend jaar geldt een prijsplafond. Het afgelopen half jaar is de btw verlaagd op energie. De vermindering energiebelasting is afgelopen jaar behoorlijk verhoogd. Voor de lagere inkomens zijn energietoeslagen in het leven geroepen. Waarom denkt u dat dat gedaan is? Niet omdat het gas en stroom zo goedkoop geworden is. Waarom meent u dan dat de camping wel nog voor oude tarieven zou kunnen leveren?

Ma
door Mannie73 Nov 26, 2022 om 22:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry hoor maar in april waren de tarieven nog niet zo hoog! Dus

gaat over een camping en niet voor een contract voor één woonhuis

Ma
door Mannie73 - Nov 26, 2022 om 22:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik de keus in april had gehad had ik dit dus niet gedaan. Deze verhoging van ruim 110 % kwam pasbij de eind afrekening!!!?

ne
door neodutchio Nov 26, 2022 om 22:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Niemand in april kon gokken wat de prijs later in de zomer zou zijn. De kale energieprijs tussen april en nu schommelde tussen de 45 en 70 cent. Tel daarbij de belastingen en de kosten van de camping, dan kan de prijs aardig kloppen. Daarbij zal in de overeenkomst staan dat energie betaald word tegen de geldende tarieven. En ja. vorig jaar schommelde de kale stroomprijs rond de 10 cent. Maar ja, een ijsje kostte 50 jaar geleden ook een schijntje.

Iv
door Ivo W - Nov 27, 2022 om 10:18
729 Antwoorden / Vragen

Of het mag is afhankelijk van de voorwaarden die er zijn afgesproken.

Als er vooraf voor 2022 een tarief is afgesproken, dan mag niet op de afrekening een hoger tarief worden gebruikt.

Als er is afgesproken dat de elektriciteit op basis van nacalculatie berekend wordt, dan mag het wel, als dat het gevolg is van sterk gestegen inkoopprijzen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 27, 2022 om 19:05
2048 Antwoorden / Vragen

Als mensen vragen of iets "zomaar" mag moet je oppassen, blijkbaar heeft men begrepen dat het wel mag maar wellicht zijn hier uitzonderingen. In welke kronkel van je hoofd kom je op het idee dat een campinghouder niet gewoon zijn kostprijs van energie door zou kunnen rekenen? Zomaar!

warmenhj_97235
door warmenhj_97235 - Nov 28, 2022 om 12:20
3 Antwoorden / Vragen

Ik veronderstel dat u een seizoensplaats heeft met een eigen verbruiksmeter. U kunt in uw voorwaarden zien wat er is bepaald mbt de kosten. Daarnaast is het zo dat tarieven in de algemene maatschappelijke discussie stijgingen hebben ondergaan.

Het is netter als het beheer iets had gecommuniceerd maar tegelijkertijd had u zelf ook kunnen informeren. Zie de link naar de anwb daar wordt een plausibel antwoord gegeven.
Kan me voorstellen dat u zich overvallen voelt met deze financiële tegenvaller.

zie graag een reactie van deze waarheidsvinding.

mo
door mof - Nov 28, 2022 om 12:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gebeurd niet zomaar als u even had opgelet afgelopen jaar had u dat kunnen weten.
om te weten of de prijs omhoog mag moet uuw voorwaarden lezen. Staat er niets in dan kan dit.

holiday
door holiday - Nov 28, 2022 om 13:23
102 Antwoorden / 12 Vragen

Bij ons in de jachthaven gebeurde soortsgelijk, december een brief dat de tarief verhoogd wordt en bij de afrekening hebben ze de maanden oktober en november ook maar meteen het nieuwe tarief gerekend.

Wat ik ook vreemd vind, is dat wij vastrecht moeten betalen voor elke meter. Bij andere jachthavens, zit dit bij het kw tarief ingesloten.