Yv
door Yvetterenee Apr 8, 2018 om 13:26
Vakantie & reizen

Opgelicht door Airbnb

Ik heb via Airbnb een huis gehuurd voor onze vakantie in juli. Heb via een mail die van Airbnb leek af te komen betaald in januari.
een aantal dagen geleden wilde mijn zoon nog eens naar het huis kijken. Kijk op de Airbnb site en daar stond dat het huis niet langer beschikbaar is.
Toen gingen de alarm bellen af..
meteen contact gezocht met Airbnb en de verhuurder gemaild. Deze mail kreeg ik terug (mail adres bestond niet meer)
airbnb zegt dat de betalingmail niet van hun afkomstig was en weigeren iets te doen. Gaven aan dat ze niet meer op mijn mails gaan reageren en weigeren telefonisch contact.
ik ga morgen aangifte doen bij de politie.
Weten jullie nog een weg hoe ik mijn geld terug zou kunnen krijgen. Het gaat om 4600 euro.
En hoe ik weer contact kan krijgen met Airbnb.
Het eerste wat ze vroegen was het bedrag dat ik betaald had. Toen ik dat aangaf werd het contact vrij snel verbroken.

Graag tips wat nu te doen, heb het gevoel met mijn rug tegen de muur te staan.
hoop snel iets te horen.
mvg Yvette

11856 12 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2018 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En aan wie hebt u nu uiteindelijk betaald? Of is dat niet duidelijk geworden. En waar was dat huis gelegen?

Yv
door Yvetterenee - Apr 8, 2018 om 13:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het huis was geadverteerd als zijnde in Monterosso Italië .
schijnbaar heb ik rechtstreeks aan verhuurder betaald. De mail met betalingsinstructies leek van Airbnb af te komen. Wat ze nu ontkennen

diumenge
door diumenge Apr 8, 2018 om 15:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze ontkennen waarschijnlijk niet dat de mail van Airbnb af 'leek' te komen, ze ontkennen gewoon dat de mail van hun afkomt omdat die mail ook niet van Airbnb afkomt.

Cookies
door Cookies - Apr 8, 2018 om 13:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De mail kwam dus blijkbaar NIET van Airbnb af? In dat geval ben je NIET opgelicht door Airbnb en is het logisch dat ze het geld niet terug betalen.

Heb via een mail die van Airbnb leek af te komen

Yv
door Yvetterenee Apr 8, 2018 om 13:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

Airbnb zegt dat de mail niet van ze afkomt.
heb een reserverings confermatie en betalingsinstructie gekregen van Airbnb.
ze ontkennen nu dat zij die mails gestuurd hebben. Heb ook gereserveerd via deAirbnb app. Snap dat ik misleid ben en neem daar ook alle verantwoordelijkheid voor.Vraag me alleen af wat ik nu kan doen. En een beetje verantwoordelijkheid van Airbnb aangezien het huis via hun site te huur was.

Yv
door Yvetterenee - Apr 8, 2018 om 13:54
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem ook elke verantwoordelijkheid , vraag me alleen af wat ik nog kan doen.
en dat Airbnb me tips en aanwijzingen kan geven hoe dit verder op te lossen.
heb het huis via hun site gehuurd. Bevestigingsmail en betalingsinstructies van een e-mailadres afkomstig van Airbnb ontvangen.

edrick3
door edrick3 - Apr 8, 2018 om 14:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Bevestigingsmail en betalingsinstructies van een e-mailadres afkomstig van Airbnb ontvangen.

Vreemde zaak. Heb je wel op de goede/officiële site geboekt?
Zou ook m'n klacht op www.klachtenkompas.nl plaatsen als je geen verdere reactie van airbnb krijgt.

marita567
door marita567 - Apr 8, 2018 om 14:14
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo YvetteRenee,

Zo boek je veilig

Airbnb houdt je betaling apart van zijn eigen gelden. Dat is een veiligere optie dan sommige vergelijkbare boekingssites bieden. Accepteert een verhuurder je boeking, dan schrijft Airbnb onmiddellijk het verschuldigde bedrag af van je rekening. De verhuurder krijgt het geld pas 24 uur nadat je op je vakantiestek bent gearriveerd , om er zeker van te zijn dat hij levert wat hij heeft belooft .

Oplichting via Airbnb komt niet vaak voor, maar het gebeurt wel. Laat je nooit verleiden het huurbedrag rechtstreeks naar de verhuurder over te maken . Als je pech hebt , blijkt je geboekte appartement niet te bestaan en ben je je geld kwijt . Maak alleen geld over via de officiële betaalprocedure van Airbnb. Betaal met een creditcard voor extra bescherming

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consumentenbond.nl/test/auto-fiets-reizen/veilig-boeken-bij-airbnb

Lees ook deze tips ,

https://www.eccnederland.nl/nl/nieuws/vakantiewoning-boeken-voorkom-oplichting

DOOR YVETTERENEE - 8 APR. 2018 OM 13:40
ANTWOORDEN / VRAGEN

Het huis was geadverteerd als zijnde in Monterosso Italië .
schijnbaar heb ik rechtstreeks aan verhuurder betaald. De mail met betalingsinstructies leek van Airbnb af te komen. Wat ze nu ontkennen

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2018 om 15:50
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat je toch op een nep site van Airbnb terecht bent gekomen. Dan kan je naar de €4.600,00 fluiten. Heb je gecontroleerd of het bankrekening nummer van Airbnb hetzelfde was als de "echte" Airbnb? Denk terecht dat zij niet verantwoordelijk zijn en dat jij met een visser ik zee bent gegaan.

diumenge
door diumenge - Apr 8, 2018 om 15:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je bent niet opgelicht door Airbnb. Je hebt kennelijk via Airbnb een huis gezien én buiten Airbnb het afgehandeld. Er is al zoveel voor gewaarschuwd, maar dat heb je kennelijk allemaal gemist. Airbnb staat volledig in zijn recht.

Enige wat je nog kan doen is via je bank iets proberen, kennelijk heb je direct aan de "verhuurder" het geld overgemaakt. Dus wellicht kan de bank gegevens achterhalen, maar goede kans dat er een katvanger achter zit.

Dit staat op de site van Airbnb zelf: www.airbnb.nl/help/article/209/why-should-i-pay-and-communicate-through-airbnb-directly.

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 8, 2018 om 16:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik  kan op Google bij een makelaar in bijvoorbeeld Florida prachtige plaatjes van een woning vinden .
Ik zet deze op airbnb als zijnde een woning in Italië  en regel buiten airbnb om fe financiële afwikkeling .
Zo simpel is het en zo vaak gaat het ook mis.
Airbnb controleert niet of de aangeboden woning echt bestaat. Onmogelijk te doen met zoveel aanbod .

tenormin
door tenormin Apr 8, 2018 om 16:49
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt me niet een goed voorbeeld. De huizen in Florida zijn (meestal) van hout, expres zo gemaakt vanwege aardbevingen; de huizen in Italië van steen. Dat zou men gelijk moeten herkennen.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 8, 2018 om 21:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tenormin,  het was een voorbeeld maar dat jij nu vertelt weten heel veel mensen niet.  Die zijn verblind door het mooie plaatje.

Yv
door Yvetterenee - Apr 8, 2018 om 16:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ben inderdaad veel te goed van vertrouwen geweest. Wat een muts ben ik.
Ga het maar via de bank proberen. Kijken of ze iets kunnen doen.
Echt zooo stom en onvoorzichtig geweest

tenormin
door tenormin Apr 8, 2018 om 16:50
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Heel veel succes bij de bank gewenst.

mo
door mof - Apr 9, 2018 om 13:33
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U bent ws opgelicht. U zult het via de politie moeten regelen qua strafzaak, in hoeverre airbnb wat te verwijten valt, die be,iddelen maar verkopen geen pakketten.