Oplichting via airbnb
Ik heb via airbnb een kamer gereserveerd in Klagenfurt. Er is afgesproken dat wij om 13.00 uur konden inchecken. Om 12.45 uur stonden wij voor de deur maar er werd niet opengedaan. Ook het telefoonnummer wat door de verhuurder opgegeven was, meldde dat hij de telefoon niet kon opnemen maar dat ik een bericht moest inspreken. Dit heb ik gedaan en gewacht tot ca. 13.05 uur. Hij zou wachten tot wij er waren (bevestiging via chat met airbnb). Daarna zijn we weggegaan en hebben via airbnb laten weten dat hij niet thuis was. Later belde hij mij op dat hij om 13.05 uur thuis was gekomen en verzocht ons alsnog in te checken. Wij waren ondertussen naar kennissen gegaan en lieten weten datwij om 20.00 uur zouden terugkomen. Helaas werd dit wat later en zouden we om ca. 21.30 uur langskomen. Dit hebben wij gedaan waarna hij andermaal niet thuis was en op ons geroep en bellen geen antwoord gaf. Later stuurde hij ons bericht dat hij al 7 uur op ons wachtte waarop wij ondertussen tegen middernacht een ander onderkomen hebben gevonden. Door deze omstandigheden is onze hele vakantie verknald en heb ik inmiddels een mail naar airbnb gestuurd.
Dit is toch niet normaal. Als je weet dat je mensen uit het buitenland krijgt, zorg je toch dat je thuis bent. Ik wil nu mijn geld terug. Zijn wij nou fout of de verhuurder. Ik hoor het wel.
Als ik dit zo lees valt jullie ook wel wat te verwijten. Afspreken om 13.00 en om 13.05 al weggaan is best wel erg ongeduldig. Je zult toch zelf ook wel eens een situatie hebben meegemaakt dat je om wat voor reden dan ook te laat was? En vervolgens 20.00 afspreken en er dan 21.30 van maken? Als je wilt dat er op ieder gewenst moment iemand bij de "receptie" staat te wachten moet je misschien voortaan toch weer ouderwets een hotel boeken.
Misschien staat er op de Oostenrijkse variant van deze site (zoiets hebben ze vast wel) wel een klacht van een verhuurder die zich beklaagt over gasten die niet op komen dagen op de afgesproken tijd....
Je kan om 13:00 inchecken, en je wacht dan maar tot 13:05? Vervolgens spreek je af om acht uur en kom je om halftien pas opdagen? Ik zou het maar bij jezelf zoeken.
Ik ben benieuwd hoe lang deze makkelijk te misbruiken huurvorm nog blijft bestaan. Met wat goede foto's kun je zomaar eigenaar zijn, katvanger met bankrekening die wekelijks wisselt en klaar.
U wilde goedkoop overnachten en kreeg de bijbehorende service.
Eigenaar 5 minuten te laat vindt u belachelijk maar zelf 90 minuten te laat moet maar kunnen. Airbnb zal u terecht niet compenseren.
Maar wat is nu de oplichting???
Diewilik
Waar u naartoe wilde is best wel toepasselijk: Klagenfurt. Bent u overal zo enorm ongeduldig? Dokter, apotheek o.i.d.? Nou: "ik hoor het wel"; de verhuurder is niet fout, u hebt veel te strak op de klok gekeken. Van mij kreeg u in ieder geval geen geld terug (als ik 7 uur moest wachten op een gast)!
En u bent niet opgelicht, integendeel....U hebt uzelf 'opgelicht'.
Op de vraag of ik ongeduldig was, kan ik antwoorden. Nee, maar als je al 20 minuten staat te wachten, aangebeld hebt, geklopt op de deur en dan nog naar de verhuurder gaat bellen en dan het antwoordapparaat moet inspreken na een lange autorit, hoe lang had ik dan moeten wachten als hij vantevoren afspreekt dat hij thuis is en op ons wacht want daarna moest hij gaan baden (zwemmen heet dat in Oostenrijk). Daar kwam nog bij dat wij na de lange autorit gebruik moesten maken van het toilet en niet langer konden wachten. Hoe lang had ik dan moeten wachten als ik reeds alle mogelijkheden benut heb?
Je was 15 minuten te vroeg, dus dat je 20 minuten hebt staan wachten is niet de schuld van de verhuurder.
Even een update. Een en ander blijkt achteraf een misverstand. Airbnb heeft onze klacht onderzocht en gegrond verklaard. Men heeft toegezegd dat nu alle betaalde bedragen teruggestort worden. Wij zijn zeer coulant door hen behandeld en hebben hen ook bedankt voor de goede service.
@Diumence,
Hoezo lomp gedrag? Ik dacht dat ik in mijn recht stond. Voor de rest is deze discussie van mijn kant gesloten.
Welk recht? Dat AirBNB coulant is komt vooral omdat ze geen zin in gezeik hebben. Dit soort ""klachten" blijven tot in lengte van dagen bovenaan in de Google zoekresultaten komen. Daarom doen ze zo makkelijk. Niet omdat je gelijk hebt.
Als verhuurder zou ik overwegen om een klacht in te dienen bij AirBNB omdat ze huurder zo makkelijk hun verantwoordelijkheden laten ontlopen ten koste van de verhuurders.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Orthodaily
Ik heb schoenen besteld bij ORTHOdaily.nl https://orthodaily.nl/ Het zouden dus orthopedische schoenen moeten zijn. Het zijn gewone schoenen van een middenkwaliteit, wat je eigenlijk ook mag verwachten bij die prijs. Ze worden rechtstreeks uit China geleverd via Yun Express in Rozenburg. De Nederlandse verkoopvestiging zit op een bovenwoning in Amsterdam met een telefoonnummer uit Leiden dat ... Lees meer
Appartement. Gas/cv installatie definitief afsluiten
Goedemiddag,
Woon in een appartement. In het kader van verduurzaming wil ik van het gas af. Inductieplaat aangeschaft en een boiler.
Verwarm de woonkamer elektrisch d.m.v. een kachel, gas/cv installatie gebruik ik niet meer en is afgekoppeld door een installateur.
Ik wil het gas definitief af laten sluiten, heb een aanvraag lopen.
VVE geïnformeerd over mijn plannen.
De
...
Lees meer
Pictogram op beginscherm plaatsen
Op mijn desktop met Windows 11 staan op het beginscherm meerdere pictogrammen, die ik vaak gebruik. Nu wil ik er eentje bij zetten, maar ik heb dat al zolang niet meer gedaan dat ik niet meer weet hoe dat moet. Wie kan en wil me helpen? Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer