Ni
door Nitram01 Jul 3, 2016 om 23:07
Vakantie & reizen

Oplichting via airbnb

Ik heb via airbnb een kamer gereserveerd in Klagenfurt. Er is afgesproken dat wij om 13.00 uur konden inchecken. Om 12.45 uur stonden wij voor de deur maar er werd niet opengedaan. Ook het telefoonnummer wat door de verhuurder opgegeven was, meldde dat hij de telefoon niet kon opnemen maar dat ik een bericht moest inspreken. Dit heb ik gedaan en gewacht tot ca. 13.05 uur. Hij zou wachten tot wij er waren (bevestiging via chat met airbnb). Daarna zijn we weggegaan en hebben via airbnb laten weten dat hij niet thuis was. Later belde hij mij op dat hij om 13.05 uur thuis was gekomen en verzocht ons alsnog in te checken. Wij waren ondertussen naar kennissen gegaan en lieten weten datwij om 20.00 uur zouden terugkomen. Helaas werd dit wat later en zouden we om ca. 21.30 uur langskomen. Dit hebben wij gedaan waarna hij andermaal niet thuis was en op ons geroep en bellen geen antwoord gaf. Later stuurde hij ons bericht dat hij al 7 uur op ons wachtte waarop wij ondertussen tegen middernacht een ander onderkomen hebben gevonden. Door deze omstandigheden is onze hele vakantie verknald en heb ik inmiddels een mail naar airbnb gestuurd.
Dit is toch niet normaal. Als je weet dat je mensen uit het buitenland krijgt, zorg je toch dat je thuis bent. Ik wil nu mijn geld terug. Zijn wij nou fout of de verhuurder. Ik hoor het wel.

5788 11 Rapporteer

jo
door jorisw - Jul 3, 2016 om 23:18
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik dit zo lees valt jullie ook wel wat te verwijten. Afspreken om 13.00 en om 13.05 al weggaan is best wel erg ongeduldig. Je zult toch zelf ook wel eens een situatie hebben meegemaakt dat je om wat voor reden dan ook te laat was? En vervolgens 20.00 afspreken en er dan 21.30 van maken? Als je wilt dat er op ieder gewenst moment iemand bij de "receptie" staat te wachten moet je misschien voortaan toch weer ouderwets een hotel boeken.

Misschien staat er op de Oostenrijkse variant van deze site (zoiets hebben ze vast wel) wel een klacht van een verhuurder die zich beklaagt over gasten die niet op komen dagen op de afgesproken tijd....

diumenge
door diumenge - Jul 3, 2016 om 23:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan om 13:00 inchecken, en je wacht dan maar tot 13:05? Vervolgens spreek je af om acht uur en kom je om halftien pas opdagen? Ik zou het maar bij jezelf zoeken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 4, 2016 om 00:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben benieuwd hoe lang deze makkelijk te misbruiken huurvorm nog blijft bestaan. Met wat goede foto's kun je zomaar eigenaar zijn, katvanger met bankrekening die wekelijks wisselt en klaar.
U wilde goedkoop overnachten en kreeg de bijbehorende service.
Eigenaar 5 minuten te laat vindt u belachelijk  maar zelf 90 minuten te laat moet maar kunnen. Airbnb zal u terecht niet compenseren.

Maar wat is nu de oplichting???
Diewilik

tenormin
door tenormin - Jul 4, 2016 om 01:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Waar u naartoe wilde is best wel toepasselijk: Klagenfurt. Bent u overal zo enorm ongeduldig? Dokter, apotheek o.i.d.? Nou: "ik hoor het wel"; de verhuurder is niet fout, u hebt veel te strak op de klok gekeken. Van mij kreeg u in ieder geval geen geld terug (als ik 7 uur moest wachten op een gast)!
En u bent niet opgelicht, integendeel....U hebt uzelf 'opgelicht'.

Ni
door Nitram01 - Jul 4, 2016 om 12:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Op de vraag of ik ongeduldig was, kan ik antwoorden. Nee, maar als je al 20 minuten staat te wachten, aangebeld hebt, geklopt op de deur en dan nog naar de verhuurder gaat bellen en dan het antwoordapparaat moet inspreken na een lange autorit, hoe lang had ik dan moeten wachten als hij vantevoren afspreekt dat hij thuis is en op ons wacht want daarna moest hij gaan baden (zwemmen heet dat in Oostenrijk). Daar kwam nog bij dat wij na de lange autorit gebruik moesten maken van het toilet en niet langer konden wachten. Hoe lang had ik dan moeten wachten als ik reeds alle mogelijkheden benut heb?

diumenge
door diumenge - Jul 4, 2016 om 12:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je was 15 minuten te vroeg, dus dat je 20 minuten hebt staan wachten is niet de schuld van de verhuurder.

ltmvz
door ltmvz - Jul 4, 2016 om 12:50
949 Antwoorden / 18 Vragen

Geachte vraagsteller,

U zet de reputatie van ons Nederlanders op het spel!

Ni
door Nitram01 - Jul 6, 2016 om 01:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

Even een update. Een en ander blijkt achteraf een misverstand. Airbnb heeft onze klacht onderzocht en  gegrond verklaard. Men heeft toegezegd dat nu alle betaalde bedragen teruggestort worden. Wij zijn zeer coulant door hen behandeld en hebben hen ook bedankt voor de goede service.

diumenge
door diumenge - Jul 6, 2016 om 06:11
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus lomp gedrag en oplichting roepen loont! Inderdaad goed voor onze reputatie.

Ni
door Nitram01 - Jul 7, 2016 om 07:50
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Diumence,
Hoezo lomp gedrag? Ik dacht dat ik in mijn recht stond. Voor de rest is deze discussie van mijn kant gesloten.

jo
door jorisw Jul 7, 2016 om 09:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Welk recht? Dat AirBNB coulant is komt vooral omdat ze geen zin in gezeik hebben. Dit soort ""klachten" blijven tot in lengte van dagen bovenaan in de Google zoekresultaten komen. Daarom doen ze zo makkelijk. Niet omdat je gelijk hebt.

Als verhuurder zou ik overwegen om een klacht in te dienen bij AirBNB omdat ze huurder zo makkelijk hun verantwoordelijkheden laten ontlopen ten koste van de verhuurders.

se
door selena dunge - Jun 20, 2017 om 21:49
1 Antwoorden / Vragen

Ik vind dat Airbnb hier een slechte beurt maakt: dat deze lomperik meteen geld terugkrijgt komt uiteindelijk uit de zak van mensen die zich wel normaal weten te gedragen.
Je zult als verhuurder maar zo'n gast krijgen.

Dat is echt de 'creditcard-mentaliteit': opscheppen met dat alles is afgedekt via een (dure) verzekering, maar intussen wordt het systeem op grote schaal misbruikt door hufters die alles bij elkaar liegen.

tijger1
door tijger1 Jun 20, 2017 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens even naar de datum van het topic. Het is al een jaar oud.