ge
door geminialpha Apr 13, 2011 om 19:10
Vakantie & reizen

Paspoort inleveren gedurende cruise

Bij Louis Cruises, onze cruise geboekt bij de Jong Intra, moet je je paspoort gedurende de reis inleveren (je krijgt een ontvangstbewijs). Ik ben hier niet kapot van, de ANVR reisvoorwaarden zeggen er niks over. Een vraag hierover aan deJongIntra levert een m.i. onbevredigend antwoord op. Lees hieronder mijn conversatie met deJongIntra.
---
Op internet heb ik bij Louis Cruises m.b.t. deze reis een nederlandstalig document met de titel "Wat u dient te weten... voor uw cruise" gevonden.
Hierin is de volgende paragraaf opgenomen:
Inschepingsprocedures:
De inscheping begint 3 uur voor de vertrektijd van het schip. Houd uw paspoort/identiteitskaart en cruise ticket of voucher
bij de hand om aan het inschepingspersoneel voor te leggen. Voor veiligheidsredenen en om een vlotte in-/ontscheping in alle aanleghavens te verzekeren, wordt uw paspoort/identiteitskaart door scheepspersoneel bij de inscheping verzameld en
gedurende de hele cruise aan boord bijgehouden
. U krijgt een ontvangbewijs wanneer u uw paspoort/identiteitskaart bij de inscheping afgeeft en waarmee u deze voor uw ontscheping op een bepaald moment weer kan afhalen. Bij uw inscheping krijgt
u een persoonlijke inschepingskaart die als betaalkaart aan boord gebruikt wordt en ook dient voor de veiligheids-controles bij het in- en ontschepen.
Ik vraag uw aandacht voor met name het cursieve fragment. Met deze gang van zaken ben ik het zeer oneens.en maak hiertegen ernstig bezwaar.
Graag verwijs ik u naar de door de NL overheid opgelegde regels m.b.t. het gebuik en bezit van het NL paspoort, eigendom van de Staat der Nederlanden en slechts in bruikleen gegeven aan de daarin geregistreerde persoon.
Bovendien is op de laatste bladzijde IN het paspoort de navolgende tekst opgenomen:

Dit paspoort is eigendom van de staat der nederlanden. De houder is verplicht het paspoort zorgvuldig te bewaren. Het mag slechts ter beschikking van een derde worden gesteld indien daartoe een wettelijke verplichting bestaat.

U mag uit bovenstaande afleiden dat ik ernstig bezwaar heb het paspoort, anders dan ter inzage, af te geven, dan wel door een derde te laten "bewaren".

Het is mijn dringende wens dat u dit aan Louis Cruises laat weten, opdat elke discussie hierover, aan boord, wordt voorkomen.

In de ANVR-Reisvoorwaarden 2011 is over het afgeven van het paspoort gedurende de reis niets geschreven.

Citaat uit de ANVR-reisvoorwaarden:
De reiziger is zelf verantwoordelijk voor het bij zich hebben van de benodigde documenten, zoals een aan alle geldigheidsvereisten voldoend paspoort, of, waar toegestaan, een identiteitskaart en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen en vaccinaties, rijbewijs en groene kaart.
Wilt u mij a.u.b. per omgaande informeren welke actie u onderneemt?
---
hier volgt 't antwoord van deJongIntra
---
Hierbij bevestigen wij de ontvangst van uw e-mail betreffende de afgifte van het paspoort tijdens uw cruise.

Het afgeven van het paspoort geschiedt op voorschrift van de douane. Wanneer het schip een haven binnengaat komt de douane samen met de loodsen aan boord om de naamslijsten en paspoorten te controleren. Het is niet mogelijk dat in elke haven alle gasten persoonlijk door de douane gecontroleerd worden. Dit zou zeer veel tijd in beslag nemen en in bepaalde havens zou nagenoeg geen tijd overblijven om van boord te gaan.

ondertekend door 1 v.d. medewerkers van deJongIntra.

Elk advies/tip is welkom! Dank!

13-4-11 GeminiAlpha.

4647 4 Rapporteer

marieke79
door marieke79 - Apr 14, 2011 om 12:26
94 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u uit de reactie van de Jong intra kan opmaken dat er toch een wettelijke verplichting bestaat bij controle door de douane aan boord.

duif2
door duif2 - Apr 14, 2011 om 12:45
371 Antwoorden / 116 Vragen

Ik heb onlangs een cruise gemaakt naar o.a. Rusland en Estland.
Maar ik heb gewoon mijn paspoort de hele trip bij me gehad.
Wanneer je van boord gaat moet je toch zeker je identiteitsbewijs bij je hebben.
Het lijkt mij dus niet dat ze je kunnen verplichten om het af te geven.
Ik vind het een raar verhaal, bij mijn cruise was er elke keer dat je van of aan boord ging een passencontrole.
Is toch verder niet belangrijk wie er aan boord is, wél wie van boord gaat.

rj
door rjw - Apr 14, 2011 om 14:23
3311 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien hebben ze wel slechte ervaringen met zich misdragende passagiers? Dan heb je toch een aardige stok achter de deur als je hun paspoort hebt....

ge
door geminialpha - Apr 14, 2011 om 22:32
10 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb kontakt opgenomen met de Rijksoverheid, t.w.
Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten.
(Het agentschap BPR is onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) Ik zond hen dezelfde tekst.

T 088-9001000
F 070-3560066
Lange Vijverberg 11
Postbus 10451
2501 HL Den Haag

Hun medewerker antwoordt op 14-04-2011:

Ik kan alleen bevestigen wat u al weet en dat is dat u het paspoort alleen ter beschikking van een derde mag stellen wanneer een wettelijke bepaling u daartoe verplicht. Ook indien er geen wettelijke verplichting bestaat, is het nog niet verboden om je paspoort aan de zorgen van een ander toe te vertrouwen.

U heeft hier te maken met een huishoudelijke bepaling van de rederij en dan is het uw eigen keuze om uw paspoort in het kader van deze huishoudelijke bepaling uit handen te geven. Ook dan blijft u wettelijk zelf verantwoordelijk voor uw reisdocument.

met vriendelijkegroet,

de betreffende medewerker Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten.

Door deze officiële info weet ik voldoende, ik ga mij verzetten tegen het in bewaring geven van mijn paspoort en steek kopietjes met zwartgemaakt BSN nummer op zak, dit laatste ter voorkoming van identiteitsfraude.

groet, GeminiAlpha