Prijsbeleid touroperator
L.S.
Ik boek op 16 maart j.l. voor 6 personen een reis naar Turkije.
De reis (12 dagen) zal plaatsvinden in september a.s.
De keuze is aan de hand van de website van een bekende
reisorganisatie uit Lijnden. De prijs waarvoor ik boek, blijkt
de prijs van een "voordeelkamer" te zijn. "Gewone" kamers
blijken voor de duur van 12 dagen Euro 50,- duurder te zijn.
Dit blijkt niet uit de website. Maar ik wil geen gezeur en ga
akkoord. Dit verschil kost mij Euro 150,- voor 6 personen.
(3 kamers) extra.
Eén dag later (17 maart j.l.) ontvang ik een automatische email
van dezelfde reisorganisatie. Ik verband de gestegen kosten
van kerosine en mijn vertrek na 30 april moet ik brandstof-
toeslag betalen. Voor 6 personen is dit Euro 90,- extra.
Ik vind dit laatste prematuur. Ik moet nu betalen voor een hoge
kerosineprijs terwijl ik in september pas ga vliegen.
In september a.s. ziet de wereld er weer heel anders uit en
is de hoge kerosineprijs wellicht allang weer gedaald.
Graag uw mening over deze merkwaardige prijsacties.
m.v.g.
thomas
U wordt netjes de voordeligste optie aangeboden (voordeelkamer), en de keus vrijgelaten om een standaard kamer te boeken tegen een meerprijs. Dat is heel normaal.
Als u een reis geboekt heeft waarvan de vluchten worden uitgevoerd door een niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappji, dan mogen brandstofverhogingen doorbelast worden. Dit is geheel volgens ANVR voorwaarden:
Artikel 4, lid 3 »
Zolang niet de gehele reissom is voldaan, heeft de reisorganisator het recht om tot 20 dagen voor de dag van vertrek (bij eigen-vervoerreizen voor de aankomstdatum van het eerst geboekte verblijf) de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen, heffingen en de toepasselijke wisselkoersen. De reisorganisator zal daarbij aangeven op welke wijze de verhoging is berekend. Bedoelde wijzigingen zullen ook aanleiding geven tot verlaging van de reissom, tenzij dit, gelet op de daaraan verbonden kosten, in redelijkheid niet van de reisorganisator kan worden gevergd. De reisorganisator zal de reiziger aangeven op welke wijze de verlaging is berekend.
Wel zuur natuurlijk dat deze toeslag 1 dag na boeking binnenkomt.
Hallo Marieke,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Toch vind ik de handelswijze van deze operator
wat gladjes. Mij was helemaal niet duidelijk, dat ik op de webpagina de prijs van de
"voordeelkamer" zag. (er was helemaal geen alternatief op deze webpagina)
Uit de emailcorrespondentie met de operator bleek, dat er ook "gewone kamers"
(+ 50 Euro per kamer extra) waren. En als je met zes personen op vakantie gaat,
boek je niet de laatste twee "voordeelkamers" en één "gewone kamer."
En wat de brandstoftoeslag betreft.
Deze reisorganisatie voert als bedrijfsvorm de Nederlandse B.V. en staat inge-
schreven bij de K.v.K. in Amsterdam. Hebben we het hier dan nogsteeds over een
buitenlandse maatschappij?
In afwachting van je reactie,
m.v.g.
Thomas
[quote=thomas1950 schreef op vrijdag 18 mrt 2011, 12:25]Hallo Marieke,
En wat de brandstoftoeslag betreft.
Deze reisorganisatie voert als bedrijfsvorm de Nederlandse B.V. en staat inge-
schreven bij de K.v.K. in Amsterdam. Hebben we het hier dan nog steeds over een
buitenlandse maatschappij?
Hallo thomas1950,
Het punt is de vliegtuigmaatschappij!
.....Als u een reis geboekt heeft waarvan de vluchten worden uitgevoerd door een niet-Nederlandse luchtvaartmaatschappji, dan mogen brandstofverhogingen doorbelast worden. .....
Met welke maatschappij vlieg je?
Met vr.gr.
Aha, nee ik zou ook niet verschillende kamers willen boeken.
Maar het gaat idd om de luchtvaartmaatschappij. Ik gok dat je bij Corendon hebt geboekt, en zij vliegen meestal met Corendon Airlines. In dat geval mogen ze brandstoftoeslagen doorbelasten.
Als je vliegt met Transavia of ArkeFly, dan mogen er geen brandstoftoeslagen worden doorbelast.
Alle bovenstaande geldt alleen als je bij een ANVR-aangesloten reisorganisatie hebt geboekt.
@marieke79,
De genoemde reisorganisatie zit inderdaad in Lijnden. ;-)
Zijn bij de ANVR/SGR aangesloten.
Met vr.gr,
Als dat het adres is, gaat het inderdaad om Corendon en Corendon Airlines. Ik heb in November al een reis geboekt naar Turkije bij hen en kreeg vandaag ook de mail van de kerosinetoeslag. Ik heb ze terug gemailt, dat ik het daar natuurlijk niet mee eens was, maar wat wil je doen? Annuleren kan niet, althans die mogelijkheid geven ze je niet en dan erbij, zie dan maar eens om nog weg te komen voor een redelijke prijs in Juni. Ik vind het wel raar om mensen nu al een toeslag te laten betalen voor reizen die nog een eindje weg zijn. Laten ze dan zeggen, bij de volledige betaling van 6 weken voor de reis, dan is het geloofwaardiger.
En over die kamers. Staat inderdaad niet duidelijk op hun site. Wij hadden vorig jaar juist andersom, We wisten dat het hotel ook selectkamers had (duurder dus) maar die kun je bij hen niet boeken via internet. Hebben toen de standaardkamers geboekt.
Corendon blijft een beetje een duistere touroperator. Eén dag na boeking een e-mail versturen met de verhoging is wel heel toevallig!
Vorig jaar bij aankomst in Bodrum, Turkije, bleek het hotel overboekt te zijn en werden we gedropt in een ander hotel. Klacht ter plaatse en achteraf bij Corendon neergelegd. Uit coulance werd € 70 betaald. Dat heb ik teruggegeven omdat ik alleen een eerlijk antwoord wilde waarom niet vantevoren ingelicht. Ik kreeg 4 reactie's van Corendon met steeds een niets inhoudend antwoord.
Met vrg
Het is inderdaad zo dat als er een reis geboekt is naar Turkye en er problemen zijn met de hotels, dat het dan in 9 van 10 gevallen een reis is die geboekt is bij Corendon. Dat was al verschillende jaren te zien op tv bij het programma van
A Stegeman.En als hij dat dan daar probeerde op te lossen was het ook bijna altijd problemen.Ik snap niet dat er nog mensen boeken bij Corendon.
Ik weet wel dat ik dat persoonlijk nooit zal doen.Dan zo gezegd maar wat duurder uit,maar dan wel een goede en geslaagde vakantie en niet een hoop ellende.
Groeten.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer