Ne
door Nelleke v.d. Berg Mar 21, 2020 om 09:26
Vakantie & reizen

Reisbureau wil gemaakte kosten voor een uitgestelde reis verrekenen met klant

Goedemoregen,

Ik begrijp dat als mijn reis niet doorgaat ik een waardebon krijg voor de reis.

Dat is geen probleem. Nu hebben wij in mei een reis naar Botswana geboekt bij 4x4 travel.

Deze reis zal ook niet doorgaan.

Nu kreeg ik een mailtje waarin de reisorganisatie zegt dat de kosten die zij al gemaakt hebben gedeeld moeten worden en dat als we de reis verplaatsen we nog een 20% aan moeten betalen, voor een reis die dan pas volgend jaar mei plaats gaat vinden.

 

Mag een reisbureau de kosten geheel of gedeeltelijk op zijn reizigers verhalen en mag hij een extra aanbetaling van ons vragen voor een reis voor volgend jaar?

 

Als ik de reis cancel heb ik een schadepost van Euro 800,00 als ik de reis door laat gaan verrekend hij de kosten en heb ik dus ook een extra schadepost.

Ik sluit de brief hieronder bij.

 

Ik hoor graag van jullie

 

Nelleke v.d. Berg

Ebearstore

 

Dit is de tekst van de brief:

Wanneer de reis niet door kan gaan omdat je Nederland niet mag verlaten en/of niet toegelaten wordt door het land van bestemming ontstaat er een situatie die buiten onze invloedssfeer valt. Het betreft dan overmacht. Risico en kosten zullen gedeeld moeten worden en wij als reisorganisatie zullen er naar streven de schade voor allen zo veel mogelijk te beperken.

 

Omboeken van de reis:

De minst kostbare optie zal dan vrijwel zeker zijn het in overleg omboeken van de reis naar een andere datum. Wel kan het zo zijn dat er extra kosten ontstaan doordat er andere tarieven van toepassing zijn. Ook bestaat er de kans dat reeds vooruit betaalde gelden aan onze partners in Zuidelijk Afrika niet gebruikt kunnen worden voor de nieuwe reisdatum. Verder is het mogelijk dat de voorkeur accommodaties niet beschikbaar zijn en er een ander alternatief gezocht moet worden. Het meest handige is te kiezen voor dezelfde periode in 2021. Maar in vrijwel alle gevallen zal het omboeken van de reis dus niet kosteloos zijn.

Reeds betaalde reisgelden worden bewaard voor de nieuwe reis. Wanneer er nu alleen de aanbetaling is betaald zal er een tweede aanbetalingsnota volgen voor nogmaals 20% van de reissom. Dit in verband met de betalingsverplichtingen aan onze suppliers. 

1307 7 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 21, 2020 om 09:40
7195 Antwoorden / 3 Vragen
1

Als er van overmacht sprake is dan zal u en anderen er rekening mee moeten houden dat de kosten gedeeld worden.
De reisorganisatie zal anders failliet kunnen gaan want er zijn in deze tijd meer van dergelijke problemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 21, 2020 om 09:46
16861 Antwoorden / 202 Vragen
1

Men doet dus een beroep op ovremacht. Ik vraag mij echter wel af of dit valt binnen de ANVR/SGR voucher regeling: https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/ met de aantekening dat er op dit moment erg veel onduidelijk is. Het lijkt mij zinvol dat u contact opneemt met een advocaat en dan evt. via www.jurischloket.nl of met de ANWB als u daar lid van bent. Ik vind vooral deze uitlsting: (citaat) 'Risico en kosten zullen gedeeld moeten worden' merkwaardig.  Wel heb ik een vraag een vraag: is dit een consumentenvraag of vraagt u dit als ondernemer? Reden van de vraag: dit is geen ondernemersvraagbaak.


heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 21, 2020 om 11:26
16861 Antwoorden / 202 Vragen

overmacht

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets - Mar 21, 2020 om 09:53
29 Antwoorden / Vragen
1

Nooit bestellen op sites zonder (duidelijke) contactgevens.

gerbera
door gerbera Mar 21, 2020 om 10:49
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Er staan duidelijke contactgegevens op de site en zijn aangesloten bij ANVR.

DelicieusOffZoiets
door DelicieusOffZoiets Mar 22, 2020 om 13:41
29 Antwoorden / Vragen

Geplaatst onder het verkeerde topic, waarvoor mijn excuses. Komt waarschijnlijk doordat wanneer ik inlog bij een vraag zelf om een antwoord te geven hierna een willekeurig andere vraag geopend wordt. Na het inloggen word ik dus niet terug gestuurd naar de oorspronkelijke vraag. Zal in het vervolg zelf beter opletten.

scherpslijper
door scherpslijper - Mar 21, 2020 om 14:17
70 Antwoorden / Vragen
0

Even los van de vraagstelling zelf (daar is ook door anderen al over geantwoord) heb ikzelf een aanvullende kanttekening. Men schrijft namelijk ook: "Ook bestaat er de kans dat reeds vooruit betaalde gelden aan onze partners in Zuidelijk Afrika niet gebruikt kunnen worden voor de nieuwe reisdatum".
Dat zou inhouden dat reisgelden die de organisatie vooruit betaalde aan derden mogelijk nogmaals door u zouden moeten worden betaald bij het omboeken naar een andere datum. Dan houdt dat verhaal over omboeken geen stand. Dat zou annulering inhouden van dat deel van de huidige boeking, gewoon omdat dat deel dan nogmaals moet worden afgerekend.

Iemand hier een visie over?

Magnum007
door Magnum007 Mar 21, 2020 om 19:31
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Scherpslijper,

Neem contact op met de ANWB als je daar lid van bent.

Magnum007
door Magnum007 - Mar 21, 2020 om 19:32
594 Antwoorden / 2 Vragen
1

Hallo Nelleke,

Neem contact op met de ANWB als je daar lid van bent.

alfatrion
door alfatrion - Mar 22, 2020 om 09:33
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bij overmacht heb je recht op je geld terug. Zo simpel is het.

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus

1paul
door 1paul - Mar 22, 2020 om 13:51
3156 Antwoorden / 0 Vragen
0

als zij willen dat je bijbetaald je geld terugvragen, zij annuleren namelijk de reis en niet jij, daarmee verspelen zij elk recht wat ze denken te hebben...

of zij daar invloed op hebben of niet doet niet ter zake...

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Gr
Grekoki - May 3, 2024 om 09:47
Computers & telefonie

Welke smartfone maakt mooie foto's?

Ik heb mijn Huawei-telefoon in de trein laten liggen en helaas door niemand "gevonden". Moet dus nieuwe telefoon,gebruik hem het meest om foto's te maken,liefst Natuurfoto's en zo kleurgetrouw mogelijk en was tevreden met mijn Huawei.Denk nu aan Samsung,mijn zus kocht de Samsung A53 5G en gebruikt hem ook het meest het meest om "mooie"foto's te maken en nu zijn de kleuren veel te BLAUW!!! Dus als ... Lees meer

Ni
Niet-op-vakantie - May 2, 2024 om 11:05
Vakantie & reizen

Mag corendon dit zomaar doen?

Goedemiddag,

Op 30 april boekten wij een last minute bij Corendon. We kozen een rondreis Spanje, last minute, met vertrekdatum 11 mei. Op 10 en 11 mei was de prijs van deze reis goedkoper: 446 euro pp maar vlucht vanaf Eindhoven. Geen vreemde prijs voor een last minute met 3* hotel (Logies) over 10 dagen, dachten wij. Met de koffers en alle andere extra kosten erbij kwamen we op een bed ... Lees meer

kl
kl.beens - May 2, 2024 om 11:57
Winkels & webshops

Hoe kan ik On that ass bereiken?

Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer