in
door intrafit Dec 19, 2009 om 15:14
Vakantie & reizen

Spellingscontrole

Het verkeerde gebruik van d-t-dt op de werkwoord uitgangen neemt (neemd-neemdt) epidemische vormen aan. Er wordt (word-wort) bijna geen foutloze uitgang meer aangetroffen. Er wordt gejogd (gejogt), getrimd (getrimt) en schaamteloos vervoegd (vervoegt-vervoegdt), terwijl het instellen van een spellingscontrole veel ergernis bespaart (bespaard-bespaardt). Bij voorbaat dank. Het leest (leesd-leesdt) wat makkelijker.
Bob Verhaar.

1066 4 Rapporteer

freya
door freya - Dec 19, 2009 om 15:40
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Bob,

Een aardig betoog, maar wat is nu je vraag? De juiste spelling gebruiken is niet voor iedereen even makkelijk en aan de spellingscontrole heb je dan echt niet zoveel. Een spellingscontrole vindt 'Ik vind dit mooi' net zo goed als 'Ik vindt dit mooi', dus het instellen van de spellingscontrole lost dat probleem niet op.

m.vr.gr. Freya
.

vladja
door vladja - Dec 19, 2009 om 15:45
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Spellingscontrole haalt maar een beperkt aantal fouten weg. Ik wordt en hij word, hij wort (bij boer oh nee bierproductie), allemaal goed.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 19, 2009 om 16:59
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Bob:

Ondanks dat ik geen fraag sie, wil ik tog efen op jou bericht reageren.

Op deze site is het een ongeschreven wet dat men niet reageert op tik- en taalfouten. Zo lang het enigermate leesbaar en/of de bedoeling begrijpbaar is en je hebt een goed advies, dan reageer je.
Weet je geen raad of is het te moeilijk leesbaar voor je, dan reageer je niet. Anderen kunnen het misschien wel ontcijferen. Het zal er best goed om gaan. Weet je, niet iedereen heeft een akte MO-Nederlands.

Voor mij is de limit wanneer iemand geen hoofdletters en leestekens plaatst, dus alles aan elkaar schrijft, zonder alinea's of nieuwe regels. Dat komt respectloos voor de lezer op mij over.

Ik houd van taal, probeer het zo goed mogelijk te doen op een manier die, naar ik hoop, prettig leesbaar is voor anderen. Doch ik erger mij mateloos wanneer ik in een krant struikel over taalfouten en foute woordafbrekingen.
Daar wordt geschreven door professionals die er voor geleerd hebben en er goed voor betaald krijgen.
Dat is, bij herhaling, voldoende voor mij een abonnement op te zeggen.

Hardware ERror MAN.

tdehond
door tdehond - Dec 19, 2009 om 17:51
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Iedereen heeft het recht zijn eigen ( taal-) fouten te maken.

Spellingscontrole geeft geen fouten in de grammatica aan.