ro
door robbertje99 Sep 18, 2010 om 00:48
Vakantie & reizen

Travelbird-Skoda

We hebben onlangs een Skoda Greenline aangeschaft.
Nu kwam ik een mooie aanbieding voor een tweedehands Travelbird 493 tegen.
Ik vraag me af of de Skoda dat wel trekt. De dealer zegt ja, Tec zegt ja, maar ik twijfel enorm.
Zijn er ervaringsdeskundigen die met Skoda (Polo-Seat) en Tavelbird (of vergelijkbaar) en al nar Italie zijn geweest deze zomer, en of dat hen belallen is of niet.

3222 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 00:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moest zijn: En of hen dat bevallen is of niet !

Natuurlijk is info over elke Caravan + Skoda welkom het hoeft niet perse een Travelbird te zijn (en het mag natuurlijk ook best een kleinere/lichtere caravan zijn dan die Travelbird )

Bottom line kan je serieus op vakantie met een Caravan van meer dan 800 kg met de Skoda Greenline als trekker ! (PS Moet ook mee: 2 volwassenen en 2 kids)

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 01:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet dat ik iets van Skoda's of caravans weet, maar Greenline is een uitvoering en niet een model. Je zou op o.a. autoweek.nl kunnen kijken wat de trekkracht is, als je kijkt bij het juiste model (Fabia, Octavia, ...).

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 08:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op je kenteken staat je hoeveelheid gewicht dat je mag trekken. Als je het gewicht de caravan weet, dat kun je je beslissing nemen.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 08:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Greenline is inderdaad geen type, maar een serie zuinige auto's van Skoda met minder uitstoot. Zo is er een Fabia, Octavia en Superb greenline.

Als je naar de motor kijkt in het lichtste model de Fabia, de 1.2TDI zou je zeggen dat het goed moet kunnen, een ander Skoda model met deze motor, de Yeti 1.2TDI is uitgeroepen tot trekauto van het jaar.

Misschien kun je bij de ANWB de uitslag van deze test opvragen ?

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry dat ik wat incompleet was.
Het gaat om de Skoda Fabia Greenline 1.2 TDI 55Kw

De test was een prima link maar de Yeti heeft een 1.2 TSI moter met 77 kw . Dat scheelt nogal.
Niemand op vakantie geweest met een Fabia (of gelijkwaardige Seat of Polo) en caravan richting Zuiden ?

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 10:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Voor dit soort vragen moet je op caravantrekker.nl zijn. Daar is een uitgebreide rekenmachine die de trekmogelijkheden van de ingevoerde combinaties voor je uitzoekt.

Groet, Henson

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Seat geeft volgende info;

bij de 1.2 Tdi hellingen tot 8 graden 1200 Kg
12 graden 1000 Kg.

Dus hoewel RDW van 1000. Kg uit gaat is de route bepalend.
Ook de boordcomputer negeren en 1 of 2 lager rijden is noodzakelijk.
Ook zul je de 1:20 niet eens halen.

Maar gezien het extra verbruik en stalling kosten zou ik kiezen, daar een nette nieuwe caravan huren of 1x rijden via platte route en daar stallen als je jaarlijks die kant op gaat.
Dan is slechts 1x rijden mogelijk en houd er rekening mee dat je de eerste keer minder bagage mee kunt nemen en de volgende keer wel een dak koffer en/of bagage karretje erachter!

Beter is het een vouw caravan te kopen, minder weerstand en onderin kan nog veel bagage en altijd goed verdeeld.
Ook de binnenspiegel zie ik alleen nog onze 4 fietsen liggen, en gezien het lage gewicht en hoge laadvermogen en weinig luchtweerstand zou ik voor vouw caravan kiezen, en de voortent zit er ook nog bij.
Ik kom leeg met voortent op 630 Kg en heb 250 Kg lading dus totaal mag deze vouw caravan 880 Kg en dus hellingen boven de 12 graden zijn nog haalbaar!

Door deze combi kan ik naast 4 personen en dak koffer ook nog veel KG in auto hebben en geen enkel probleem gehad op stijl bergpad in Zwitserland met 18 graden stijging!

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zijn hele mooie lijstjes ( en de Travelbird die we op het oog hebben/hadden is dus te zwaar :)

Maar helaas ook daar geen gebruikerservaringen, en ik hoor het toch liever van een huis-tuin en keuken chaufeur in plaats van een grafiekje ;(

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 11:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

invalide schreef op zaterdag 18 sep 2010, 10:58: Seat geeft volgende info;

bij de 1.2 Tdi hellingen tot 8 graden 1200 Kg
12 graden 1000 Kg.

Dus hoewel RDW van 1000. Kg uit gaat is de route bepalend.
Ook de boordcomputer negeren en 1 of 2 lager rijden is noodzakelijk.
Ook zul je de 1:20 niet eens halen.

Maar gezien het extra verbruik en stalling kosten zou ik kiezen, daar een nette nieuwe caravan huren of 1x rijden via platte route en daar stallen als je jaarlijks die kant op gaat.
Dan is slechts 1x rijden mogelijk en houd er rekening mee dat je de eerste keer minder bagage mee kunt nemen en de volgende keer wel een dak koffer en/of bagage karretje erachter!

Beter is het een vouw caravan te kopen, minder weerstand en onderin kan nog veel bagage en altijd goed verdeeld.
Ook de binnenspiegel zie ik alleen nog onze 4 fietsen liggen, en gezien het lage gewicht en hoge laadvermogen en weinig luchtweerstand zou ik voor vouw caravan kiezen, en de voortent zit er ook nog bij.
Ik kom leeg met voortent op 630 Kg en heb 250 Kg lading dus totaal mag deze vouw caravan 880 Kg en dus hellingen boven de 12 graden zijn nog haalbaar!

Door deze combi kan ik naast 4 personen en dak koffer ook nog veel KG in auto hebben en geen enkel probleem gehad op stijl bergpad in Zwitserland met 18 graden stijging!

Niemand zit volgens mij te wachten op je eigen ervaringen, die je volgens mij ook uit je duim zuigt! Als je de hele dag met pensioen bent of achter de lopende band bij de kringloopwinkel staat, heb je helemaal geen tijd/geld om met een caravan op vakantie te gaan...
Oftewel, je praat weer onzin.
Geef eens gewoon heel sinpel antwoord op de vraag,....

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier dan de mening van een oude taxichauffeur die achter zijn auto met vergelijkbare prestaties als genoemde Skoda een Chateau-caravan trok.
Het is toch altijd wat ergernis. Weinig zicht opzij en naar achteren.
Heuvel op op de route du soleil voorbij razende auto's
Altijd goed oppassen voor vrachtauto's want op het juiste moment even trekken (en dus nooit afremmen zoals vaak beweerd wordt) en een motor die op veel stukken zijn uiterste best moet doen = vaak in lage versnellingen.

Kortom, zelfs voor een ervaren chauffeur is zeker een caravan van 900 kg géén pretje (en de meeste caravans zitten op dit gewicht.
Nu rij ik met een vouwwagen die maximaal 450 kg mag hebben en geloof mij, dit is een heel verschil.
Zelf niet in (financiële) staat geweest om een type vouwcaravan zoals een Paradiso (vaste wanden) te kopen,hoewel ook die caravan toch een stuk zwaarder is dan zo'n vouwtent moet ik zeggen dat het model dat ik heb wel heel erg makkelijk is omdat deze naar achteren uitklapt i.p.v. naar opzij en staat binnen een minuut.
Maar met een caravan heb je natuurlijk wel alles bij de hand en is bij regen natuurlijk een stuk confortabeler dan een gewone tent.

Het advies om ter plaatse eens een caravan te huren is niet eens een gek idee.
Ook zou men, met vaste vakantieplekken in het zuiden ook kunnen denken aan een caravan hier kopen en dan steeds na de vakantie daar in de buurt ook stallen want met een 55 Kw motor is heen en weer bijna niet te doen,zeker voor een plezier-automobilist.

Kortom, IK zou het niet (meer) doen!

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tp

Je opmerkingen zijn onnodig grievens t.o.v grootvader. Daarnaast vraagt TS om ervaringen in vergelijkbare situaties. Degene die helaas niet kan lezen ben jij dus in dit geval. Ook hier helaas pot/ketel, want waar staat jou fantastische bijdrage dan.

@ TS,

Het lijkt inderdaad wat aan de zware kant te zijn, vooral aangezien er ook nog kids, volwassenen en de nodige bagage mee moet. Vaak gaat in Nederland het nog heel redelijk, maar indien je de Alpen over moet in Oostenrijk of Zwitserland is het prettig indien je auto wat meer KW en Pk's heeft.

Succes ermee!

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pino: ........Degene die helaas niet kan lezen ben jij dus in dit geval.........

tp, reageert op invalide, niet op grootvader!

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel je vraag eens in dit forum:

Klik hier voor Skodaforum

Even registreren en je vraag stellen in het Fabia II topic
Daar zijn veel Skoda GL gebruikers actief

Suc6

ve
door verwijderd - Oct 1, 2010 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

gompy2 schreef op zondag 19 sep 2010, 16:23: Stel je vraag eens in dit forum:

Klik hier voor Skodaforum

Even registreren en je vraag stellen in het Fabia II topic
Daar zijn veel Skoda GL gebruikers actief

Suc6

Helaas ook geen echte ervaringen op.
We gaan het dus maar eens zelf uit testen :)