Ro
door Rocha Mad Feb 24, 2019 om 13:13
Vakantie & reizen

Tui en KLM

Ik ben benieuwd naar het verschil in tickets van TUI en KLM. Sinds een paar jaartjes moeten ze de kosten specificeren. Maar er zit een groot verschil in de opbouw.
Voorbeeld tickets naar Curaçao: bij KLM zijn de tickets bijv. 600 waarvan 290 ticketprihs en 310 beladtingen. Bij TUI is dat bijv. 600 waarvan 530 ticketprijs en 70 belastingen. Betaal de KLM meer belastingen dan TUI?

Daarnaast moet je bij TUI al een tijd je koffer apart betalen en bij de KLM sinds kort. TUI heeft vorige week de prijzen van koffers naar Curaçao, Aruba, Bonaire en Miami/Florida met bijna 100% verhoogd! Van €23 voor 20 kilo's enkele reis naar €40 voor 20 kilo's enkele reis!

Bij verre bestemmingen zijn de prijzen gelijk gebleven en staat er tussenhaakjes (m.u.v. Aruba, Bonaire, Curaçao, Miami / Florida).

Dus bij ruimbagage heb je nu 3 prijsoverzichten:
*Bestemming binnen Europa, *Bestemming Aruba, Bonaire, Curaçao, Miami/Florida en
*Verre bestemmingen.

Van de ene week op de ander. Is toch een vorm van descriminatie?
Dit is echt misbruik maken van de consument. Tickets zijn en blijven belachelijk duur en prijzen ruimbagage gaan explosief omhoog.

Wat vinden jullie hiervan? Ik ben benieuwd.

3361 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2019 om 13:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ga naar de Ardennen op de fiets met een karretje er achter. Kost heel weinig.

Wat heeft dat nu weer met discriminatie te maken?

U kunt ook uw kleding ter plekke kopen, scheelt een koffer.

Ro
door Rocha Mad Feb 24, 2019 om 13:37
5 Antwoorden / 1 Vragen

Discriminatie in de vorm van uitsluiten/ verschil maken voor een zelfde service v/s zelfde afstand vergeleken.

Discriminatie heeft niet alleen met kleur of nationaliteit te maken!!!

En nee, ik wil niet naar de Ardennen en ik wil mijn koffer meenemen.

Ik vraag naar ervaringen en serieuze meningen hierover. Geen nutteloze heen en weer commentaar.

tijger1
door tijger1 Feb 24, 2019 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoek een andere maatschappij dan Tui en KLM.

Niemand verplicht u om daar naar toe te vliegen of om van deze maatschappijen gebruik te maken.

Verschil in voorwaarden is GEEN discriminatie. .

En over de in rekening gebrachte belastingen, kunt u navraag doen bij die maatschappijen.

edrick3
door edrick3 - Feb 24, 2019 om 14:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Van de ene week op de ander. Is toch een vorm van descriminatie?
Nee hoor. Een maatschappij is vrij in het vaststellen van de prijzen.
Het is aan de reiziger om hier al dan niet gebruik van te maken.

diumenge
door diumenge - Feb 24, 2019 om 14:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk is dat geen discriminatie, en wat maakt het nou uit hoe ze dat specificeren als de eindprijs hetzelfde is?

Ro
door Rocha Mad - Feb 24, 2019 om 14:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als je niet kunt vliegen en geen verzekering afgesloten ontvang je de belastingdeel terug. Ik vind het raar bij de één de helft en de ander een klein bedrag. Zelfde bestemming, groot verschil in belastingen. Ik boek al jaren voor grote groepen een paar keer per jaar en dat is de reden waarom dit soort dingen zo opvallen. En hoe goede klant je ook bent, je hebt het alleen maar te accepteren bkijkbaar.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2019 om 19:52
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Belastingdeel terugontvangen? Van wie omdat je niet vliegt? Als je niet vlkiegt kom je niet oop luchthavens en betaal je geen luchthavenbelasting.

costnix
door costnix Feb 25, 2019 om 07:59
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Luchthavenbelasting terugvragen

Vraag bij een ongebruikt ticket de luchthavenbelasting terug. Dit kan via de luchtvaartmaatschappij, boekingssite of reisorganisatie binnen 1 tot 3 maanden na de reisdatum of annulering. Houd er wel rekening mee dat er restitutiekosten gerekend kunnen worden.
(Bron: Consumentenbond)

ne
door neodutchio - Feb 24, 2019 om 14:12
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Het zou pas een vorm van discriminatie kunnen zijn als u wel extra kosten moet betalen en anderen niet. En de reden daarvoor zou gebaseerd moeten zijn dat u bv een man bent en vrouwen dat niet hoeven. Of omdat u een bepaalde geloofsovertuiging heeft. Dat de bananen bij de AH net zo duur zijn als bij de Plus terwijl de AH er meer marge op maakt is geen vorm van discriminatie.

Ro
door Rocha Mad - Feb 24, 2019 om 14:15
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vluchten naar Aruba, Bonaire, Curaçao, Miami/ Florida betalen bijna het dubbele dan de rest van de wereld (verre bestemmingen).

jo
door jorisw - Feb 24, 2019 om 14:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

KLM is Nederlands/Frans, en TUI is Duits. Dat zou kunnen verklaren waarom zij minder belasting berekenen. Wellicht dat TUI van die 530 Euro ticketprijs in Duitsland nog belasting moet betalen.

Ro
door Rocha Mad - Feb 24, 2019 om 14:18
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, dat kan het deel van het verschil in belastingen kunnen verklaren. Dank voor uw antwoord, daar zit wat in. Dank u.

aurora1
door aurora1 - Feb 24, 2019 om 14:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou gewoon thuis blijven en af en toe een wandelingetje maken. Dan heeft u geen last van zogenaamde discriminatie (zoek de betekenis van dat woord eens op), geen koffers nodig enz.
U kunt dan bij bijv. McDonalds of het koffieapparaat bij AH leuk discussieren over deze wereldproblemen en ook over discriminatie met iedereen die daar zin in heeft.
U bent nu bij een rubriek Vraag en Beantwoord inzake consumentenvragen en niet bij een discussierubriek.
Een andere optie is om zelf een vliegtuigmaatschappij te beginnen en zelf mee te doen aan marktwerking.
Als u voor grote groepen boekt bent u mogelijk juister op een ondernemersforum.

Ro
door Rocha Mad - Feb 24, 2019 om 14:27
5 Antwoorden / 1 Vragen

Wat voor mij belangrijk is kan voor u wat anders zijn. U bent niet verplicht te reageren. U maak er een discussie van door uw "waardevolle" reactie onder mijn vraag te zetten. U kunt ook doorscrollen en op andere voor u wereld belangrijke dingen reageren. Leven en laat leven....dank voor de serieuze reacties. Want het is voor mij een serieuze consumentenvraag.

aurora1
door aurora1 Feb 24, 2019 om 21:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees de spelregels hier eens door en ook de  regels van het ondernemersforum. Als u dan toch bezig bent zou ik ook eens de betekenis van het woord discriminatie opzoeken.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2019 om 14:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u reisleidster bent, zou u moeten weten waar u kunt informeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 24, 2019 om 20:00
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @ROCH MAD uw citaat: Wat voor mij belangrijk is kan voor u wat anders zijn. U bent niet verplicht te reageren. U maak er een discussie van door uw "waardevolle" reactie onder mijn vraag te zetten. U kunt ook doorscrollen en op andere voor u wereld belangrijke dingen reageren. Leven en laat leven....dank voor de serieuze reacties. Want het is voor mij een serieuze consumentenvraag.

Wij zijn inderdaad niet verplicht om te reageren maar u stelt wel een vraag waar wij in alle eer en geweten als vrijwilligers, niet gebondenb aan BNNVARA, op reageren.
Zonder op andere al genoemde zaken in te gaan is voor mij uw reactie : Citaat:
Dit is echt misbruik maken van de consument. Tickets zijn en blijven belachelijk duur en prijzen ruimbagage gaan explosief omhoog. Zo te merken volgt u absoluut de berichtgeving in de betrouwbare media niet dat vliegen juist zo erg te goedkoop is en dat vooral omdat er bij vleigen veel belastingen niet worden geheven zoals vooral accijns op brandstof maar nog veel meer.
U mag het van mij best 'mad'vinden maar ook dit is een serieuzereactie.

Minder serieus: met een grote roeiboot naar Curacao gaan, kost u veel tijd en handkracht en daarbij dient u slechts voldoende voedsel en drinken mee te nemen,  in Nederland 9% BTW.

Ro
door Rocha Mad - Feb 24, 2019 om 20:09
5 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer, ik had verwacht dat bij Kassa mensen wat serieuzer zijn. Vrijwilligers of niet. Maar goed....dank voor alle reacties.

Case closed!

pe
door peentjes - Feb 24, 2019 om 22:39
421 Antwoorden / 0 Vragen

..en daar gaan we weer: discriminatie. Wat ik ervan vind? Bel die maatschappijen op en ga daar klagen.

newmikey
door newmikey - Feb 25, 2019 om 09:16
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het staat elk bedrijf volkomen vrij een willekeurige prijsstelling voor een dienst of product te handhaven. Sterker nog, prijsafspraken zijn bij de wet verboden zelfs. De "belastingen" waar u het over heeft zijn geen overheidsheffingen maar de kosten van landingsrechten en vliegtuigafhandelingskosten die voor elke luchthaven en elke luchtvaartmaatschappij worden onderhandeld. Bovendien is de KLM een lijndienst en TUI een chartermaatschappij. Voor ruimbagage mag ook elke maatschappij zelf voorwaarden stellen.

gerbera
door gerbera - Feb 25, 2019 om 12:18
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Als u kijkt naar de ticketprijs die KLM opgeeft is dit exclusief alle belastingen. De ticketprijs van TUI is veel hoger en zit daar, naar mijn mening,  de vaste belastingen nog bij in. Die € 70 welke TUI opgeeft zijn extra voerzieningen die bij KLM reeds in het belasting tarief zijn opgenomen.
Wat u met discriminatie bedoeld is mij niet duidelijk of u moet vinden dat deze bestemmingen worden gediscrimineerd;  Aruba, Bonaire, Curaçao, Miami / Florida.

Ca
door Cadeautje - Mar 4, 2019 om 17:56
6 Antwoorden / 0 Vragen

De belastingen verschillen per luchthaven en ook per maatschappij. Soms weten luchtvaartmaatschappjen kortingen te bedingen die dan doorwerken in de prijzen voor hun klanten. M.b.t. die losse bagagetoeslagen: het is inderdaad erg vervelend dat dit nu los bovenop de prijs komt - dat maakt het vergelijk niet gemakkelijker.