jolanda64_1
door jolanda64_1 Aug 9, 2012 om 10:05
Vakantie & reizen

Vakantie dagen minder door vluchttijden

Herkent u dit?

In 2009 boekte wij via Sunweb All Incl. 12 dagen Griekenland/Kreta, let wel we boekte voor 12 dagen, stond geen nachten vermeld.

Wat gebeurd er, de eerste dag vertrekken we in de avond, dus komen we in de nacht aan, die dag mis je al, ook All incl. De terugreis vertrokken we vroeg in de ochtend weg, dus die dag All incl. was ook foetsie.

Al met al zaten we dus daar 10 dagen ipv 12,.2 dagen verloren, maar je betaalt er wel voor.

Wij natuurlijk Sunweb gemaild, maar geven natuurlijk niet thuis, verschuilen zich achter de ANVR etc.
Of dat ze geen controle hebben op de chartervluchten en dat de All incl. in werking treed, zodra je er gebruikt van maakt. Dat wil dus zeggen, dat Sunweb dan de rekening krijgt die betaald moet worden, dus 2 dagen minder.
Dus winst voor Sunweb, verlies voor de vakantieganger, zo ervaar ik dat.

Nu gaan we met Corendon naar Bulgarije
Aangezien we leergeld hebben getrokken i.v.m. chartervluchten etc, hebben we i.p.v. 12 dagen 15 dagen geboekt, nu alleen B&B. We vertrekken 10/8 t/m 24/8.
Ook hier verliesen we 2 dagen, maar wordt wel 14 nachten en 15 dagen berekend, uiteindelijk zijn we er maar 13 nachten en 13 dagen.

De reisorganisatie verschuilen zich te veel achter de chartervluchten, dat ze hier geen grip op hebben. Deel waar, maar vaak weten ze wel hoe de vluchten gaan, dit is gewoon een win, win situatie. Of erger een woekering!

Maar die twee verloren dagen worden wel opgestreken door de reisbureaus, zeker bij een all incl. tel uit de winst. Begrijp u waar ik heen wil?

Wij hebben nu al bewust onze vakantie op 15 dagen gezet, omdat onze ervaring leert bij ongunstige vliegtijden je gewoon 2 volle dagen verliest.

All incl. doen we niet meer, zonder van die 2 dagen die je verliest, maar wel betaal.
In ons geval was dat toen voor 3 pers 2 dagen minder, in ons verlies 210 euro.

Ik wil dit toch graag onder de aandacht krijgen.
Want geen een organisatie (ANVR/Concuwijzer/Consumentenbond, ANWB) weet hier volgens mij het zijner van. Of heeft men er nog niet genoeg lucht van gekregen.

Daarom mensen herkend u dit, meld u klacht hier of Schrijf o.a. uw vraag of klacht in een brief en stuur die naar:

ConsuWijzer
Postbus 1031
2260 BA Leidschendam

2541 9 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Aug 9, 2012 om 10:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Reisdagen worden ook als vakantie dagen gerekend dit is normaal ook al ben je het er niet mee eens. En inderdaad charter vluchten hebben de meest ongunstige vertrek en aankomst tijden dit heeft vooral te maken dat de slottijden op Schiphol betaald moeten worden. Hoe gunstiger de tijden hoe duurder. Grote maatschappijen en lijnvluchten hebben altijd betere tijden dan charter vluchten en hebben ook altijd voorrang op chartervluchten bij vertragingen door bijv. slecht weer. Ik ga zelf altijd naar Amerika op vakantie en hier moet je door het tijdsverschil rekening houden 3 dagen als reistijd, 1 dag heen en 2 dagen terug. Een 15 daagse reis betekend dus dat je er maar 12 dagen bent en 3 dagen reistijd hebt. Ook voor een reisverzekering betekend dit dat je dus 15 dagen moet verzekeren omdat de totale vakantie 15 dagen is.

jolanda64_1
door jolanda64_1 - Aug 9, 2012 om 11:30
36 Antwoorden / 8 Vragen

Reisverzekering snap ik nog wel want je bent wel 15 dagen op reis, dat blijft.

Maar het kan echt wel anders bij de boeking, reisdagen als reisdagen berekenen en per dagdeel betalen wanneer je arriveerd.Wij vertrekken nu 10/8/12 om 22.20 en komen om 2.20 aan. We maken dus helemaal geen gebruik van de eerste dag, dat is weg, maar wordt wel door berekend aan jouw. Maar na mijn gevoel, betaald de reisorganisatie vanaf dat wij er zijn, dus de 11/8.

Ik weet ook dan andere (kleinere) reisbureau's van chartervluchten gebruik maken en daar kan het wel anders, dwz, je vertrekt naar je bestemming in de ochtend en terug ook weer, dan verlies je maar een dag, maar dan nog........blijft het een win, win situatie.

Men zou dat verlies ook kunnen terug compenseren, sommige reisbureau's doen dat ook, maar demeeste maken toch misbruik hiervan en de consument heeft het nakijken!!

naitsoezn
door naitsoezn - Aug 9, 2012 om 11:52
842 Antwoorden / 1 Vragen

Jeetje, ik dacht dat dit inmiddels toch wel algemeen bekend was. Reisdagen zijn nu eenmaal vaak verloren dagen. Wil je zeker weten dat je vroeg op je bestemming aankomt en laat van je bestemming weer kunt vertrekken, dan zul je toch veelal wat extra's moeten betalen, door bijvoorbeeld zelf een lijnvlucht te boeken ipv een zo goedkoop mogelijke charter-vlucht. Die charter-vlucht is zo goedkoop, omdat ie op tijden vliegt die minder geld kosten.

jolanda64_1
door jolanda64_1 - Aug 9, 2012 om 12:10
36 Antwoorden / 8 Vragen

Beste mensen,

Het gaat er niet om of het algemeen bekend is of niet.
Het gaat erom dat dit niet correct is dat, reisbureaus jouw geld opstrijken wat je niet krijgt, goekoper chartevluchten of niet, dat is geen excuus om je de dag te laten betalen wat je niet krijgt, zeker bij All incl., het klopt niet.
Ik weet van Sunweb, dat je pas/band bij all incl. ingaat zodra daar gebruik van gemaakt wordt, met andere woorden, Sunweb betaald het oord wat jij hebt gebruikt. Maar jij hebt al wel betaald, dat geld int Sunweb zij verrijken zich via jouw rug, want jij hebt een dag minder en wel betaald.......Sunweb betaald een dag minder aan het oord.
Ik ben geen dief van mijn eigen portomonee jullie wel dan?

Gr
door Grunn1 - Aug 9, 2012 om 12:49
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik snap dat je iets wilt maar wat niet kan.
Over het algemeen zijn de inchecktijden bij hotels smiddag vanaf 3 uur of zelfs nog later. Indien je eerder van je hotel gebruik wilt maken of van je all incl. pas dan zul je ook de dag voorafgaand moeten boeken. Je komt snachts om 2:20 aan en ik neem aan dat je dan nog wil gaan slapen in je hotel dus is deze geboekt voor deze nacht en beschikbaar vanaf smiddags 3 uur. Dat je later aankomt maakt niet uit want je kan niet een hotel vanaf snachts boeken. Het wordt dus als een gehele dag gezien. Hetzelfde voor als je terug gaat, meestal moet je uitchecken voor 10 of 11 uur maar als je vlucht vroeger gaat moet je dus eerder weg maar ook nu neem ik aan dat je nog wel wilt slapen in het hotel voor je weg gaat en niet een dag eerder wilt uitchecken. Gebroken dagen worden als gehele dagen geteld.

naitsoezn
door naitsoezn - Aug 9, 2012 om 13:30
842 Antwoorden / 1 Vragen

@jolanda64: Ik snap precies wat je bedoelt, maar ik hou er gewoon een andere mening op na. Wat denk je dat er nou met de prijzen gebeurt op het moment dat er door wetgeving "iets" aan gedaan wordt? Juist, die prijzen gaan gewoon omhoog.

Als je zo graag gecompenseerd wilt worden voor de halve dagen, en je geeft zelf al aan de er reisbureaus zijn waar dit gebeurt, waarom ga je dan niet gewoon naar die reisbureaus toe, en laat je mensen zelf kiezen of ze gebruik willen maken van budget-bureaus met alle nadelen erbij?

jo
door jorisw - Aug 9, 2012 om 15:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je meer pure vakantiedagen wilt dan wat je nu overhoudt door het reizen, dan boek je toch gewoon een langere vakantie? Je kunt niet verwachten dat als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt vliegen je de best mogelijke vliegtijden krijgt aangeboden.

jolanda64_1
door jolanda64_1 - Aug 9, 2012 om 16:28
36 Antwoorden / 8 Vragen

Voor een dubbeltje op de eerste rij is ook niet waar, men gooit op deze manier heel wat dubbeltjes over boord in de zak van de reisbranche.......

Als het gehele bericht goed was gelezen, boeken we nu langer.....kost ook meer dubbeltjes.......

Het gaat er ook niet om of je pas om 15.00 uur naar binnen mag, dat is allemaal niet het punt!

Waar het omgaat is, omdat een organisatie niet weet wanneer de vluchten gaan
moet er wel al vooruit betaald worden op de verblijf dagen, dus kassa!!
zeker bij all incl.

Pakt het ongunstig uit en dat is meestal, ben je, je geld voor die dag kwijt,
Pak het nog ongunstige uit voor de terugreis dat gebeurd ook, ben je ook je geld voor die dag kwijt, daar gaan je dubbeltjes.............dus eerste rang, nee hoor!!

Maar schijnbaar hinderd de meeste dat niet, of hebben ze geen idee wat ze over boord gooien!!

th
door thijko - Aug 9, 2012 om 20:08
11 Antwoorden / 4 Vragen

Mij is wel eens overkomen dat mijn terugvlucht om 03.30 uur ging. Ophaaltijd bij hotel was 00:10 uur, dus kon ik officiëel nog 10 minuten van mijn laatste dag in het hotel doorbrengen. Echter, de bus stond er al om 23:45 uur. In de bus bleek dat iedereen een ophaaltijd na 00:00 uur had gekregen, blijkbaar omdat anders de reisorganisatie compensatie had moeten betalen. Was dus kwestie van pech. Heb vaker gehad dat ik heel vroeg al ter plaatse was (09:30 uur o.i.d.) en toch al gebruik mocht maken van kamer en facilitieiten en ook dat bij laat vertrek de all-inclusive de hele dag geldig bleef en we zelfs tot 18:00 uur over onze kamer konden beschikken, dus conclusie: soms zit het mee en soms zit het tegen. Je weet bij boeken dat eerste en laatste dag reisdagen zijn. Wat wel wil helpen is weten met welke maatschappij je vliegt. Mij is tenminste verteld dat het eerste vertrek van de dag uit het land van registratie moet zijn. Dus vlieg je b.v. Transavia, dan kun je soms al om 05.30 uit Nederland weg en is je terugvlucht niet vreselijk vroeg. Vlieg je buitenlandse maatschappij, dan wordt het vaak ongunstiger.
Wat ik vorig jaar wel heel vervelend heb gevonden is dat ik niet van te voren wist, ondanks veel uitpluizen, dat reisorganisaties als All Tours, die uit verschillende landen op dezelfde luchthaven vliegen, op die luchthaven wachten op aankomst van de diverse vluchten vóór de bus naar het hotel vertrekt. In ons geval (op Mallorca) hebben we echt uren bij de bus rondgehangen zonder dat ons de exacte vertrektijd werd gemeld. Had ik dit eerder geweten dan had ik eigen vervoer geregeld. Maar zo word je elke keer een ervaring rijker, denk ik maar en afgezien van dit ongemak hebben we een prima vakantie voor weinig geld gehad, waarbij de receptie van het hotel ons na het zien van mijn 86-jarige moeder onmiddellijk omboekte van een kamer boven naar één op de begane grond, zonder dat wij dat moesten vragen.