Ch
door Chantal94 Nov 23, 2017 om 13:55
Vakantie & reizen

Vakantieaanvraag 2x afgekeurd

Ik werk nu sinds 2 maanden bij een bedrijf op de telefonische verkoop afdeling, ze hebben mij een maand geleden gevraagd om mijn vakantiewens voor volgend jaar door te geven. Ik wil graag in de periode van 16 juli 2018 - 24 augustus 2018 op vakantie. Ik heb aangegeven dat ik een vriend heb die nog op school zit en dus niet af kan wijken van deze periode. In eerste instantie wilde ik 3 aaneengesloten weken vakantie omdat ik een verre reis wilde gaan maken, dit werd niet goedgekeurd. Nu heb ik gevraagd of ik 2 aaneengesloten weken vakantie kon krijgen, dan zou ik een bestemming dichter bij huis kiezen. Dit werd eveneens niet goedgekeurd. Ze geven als reden dat er teveel overlap is in deze periode, dat er mensen al eerder hun vakantie hadden doorgegeven (ik kon het niet eerder doorgeven, want zolang werk ik hier nog niet) en dat de mensen met kinderen voor gaan. Ik vind het niet eerlijk want ik zit ook gebonden aan de zomervakantie, nu mag ik in augustus 1 week vrijnemen. Maar 1 week op vakantie vind ik veel te kort. Mogen ze dit wel doen?

7978 12 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2017 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens hebt u het recht om twee weken aaneengesloten vakantie op te nemen.

lees eens hier, beetje naar beneden scrollen.

https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsrecht/vakantiedagen-arbeidsrecht/vakantiedagen-inleiding-1

Maar staat daar niets over in uw CAO?

Stel uw vraag ook eens op Rechtswinkel.nl, daar geven arbeidsrecht juristen antwoord.

ro
door ron503 - Nov 23, 2017 om 14:45
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft inderdaad recht op twee weken aaneengesloten vakantie maar de periode waarin die vakantieweken moet vallen is niet vastgelegd. De schoolvakanties zijn voor veel werkgevers een crime want werknemers met jonge schoolgaande kinderen zijn voor vakantie gebonden aan de schoolvakanties en gaan om die reden voor de werknemers zonder kinderen. Door de strakke planning tijdens die vakantieperiode is de kans dat u toch vakantie zou kunnen krijgen bijster klein want de personeelsbezetting is in die periode al minimaal.

me
door mein33 - Nov 23, 2017 om 14:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Blijkbaar was de werkgever al bezig met de vakantieplanning voor 2018 en u komt, als laatst binnenkomende, in aanmerking voor de resterende mogelijkheden die binnen deze planning beschikbaar zijn.
Dat u graag in het hoogseizoen wil is begrijpelijk, maar niet ieder verzoek past klaarblijkelijk binnen die termijn.
Voor zover zult u zich moeten schikken naar deze situatie, maar u heeft wel het recht op twee weken aaneensluitend verlof per kalenderjaar.
Uw werkgever mag u dat niet weigeren.
Dat mensen met kinderen een voorrangspositie innemen is onterecht, iedere werknemer heeft v.w.d.b. dezelfde rechten.
Ben bang dat de enige mogelijkheid die er overblijft een vakantieruiling met een collega zal (kunnen) zijn.

ro
door ron503 Nov 23, 2017 om 15:52
1229 Antwoorden / 0 Vragen

"Dat mensen met kinderen een voorrangspositie innemen is onterecht", ik heb deze zinsnede wel uit de contekst gehaald maar ik ben het er niet mee eens. Werkende ouders zien hun kinders doordeweeks bijna niet meer en dan als werkgever stellen dat er dit jaar geen vakantie in de schoolvakantie periode opgenomen kan worden omdat zo'n voorrangspositie onterecht zou zijn vanwege het gelijkheidsbeginsel van iedere werknemer is voor de werkgever onverkoopbaar.

me
door mein33 Nov 23, 2017 om 16:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ron530,

Dat u het er niet mee eens bent is denkelijk uw persoonlijk gevoel of belang in deze.
Dat ouders werken en hun kinderen daarom weinig of niet zin is geen moverend argument om mensen zonder kinderen sowieso te verbieden om in het hoogseizoen op vakantie te gaan of om bijv. met familie en vrienden, die toevallig wel kinderen hebben, op vakantie te gaan.

Gr
door Grunn1 Nov 23, 2017 om 17:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@ron530
 Werkende ouders zien hun kinders doordeweeks bijna niet meer

Daar kiezen ze zelf voor. Wat heb je aan een vakantie als je geen kinderen hebt en je moet buiten het hoogseizoen op vakantie terwijl juist in het hoogseizoen er het meeste activiteiten zijn. Dit zou betekenen als je bij een werkgever werkt waar bijna iedereen kinderen heeft je verplicht wordt om vakantie te nemen in een periode als niemand wil.

Cookies
door Cookies Nov 23, 2017 om 17:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@ron503: Het is bezopen dat ouders met kinderen altijd voorrang zouden moeten krijgen in schoolvakanties. Stel iemand is de enige op een afdeling van 10 'man' zonder kinderen, mag die ene persoon zeker alleen op vakantie in februari of november? Het is geven en nemen, niet alleen nemen.

Cookies
door Cookies Nov 23, 2017 om 17:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@epcot: dat mensen daar zelf voor kiezen, is lang niet altijd zo. Alleenstaande ouders hebben geen andere keuze dan werken.

newmikey
door newmikey - Nov 23, 2017 om 15:07
830 Antwoorden / 0 Vragen

Dus één maand na dat u daar begonnen bent, kon u de vakantie voor 2018 opgeven, een jaar waarin u halverwege (zomer) nog niet voldoende vakantiedagen heeft opgespaard om gebruik te maken van het totaal aan wettelijke vakantiedagen (20/jaar) of bovenwettelijke dagen die u zult krijgen.

Het lijkt me dat u zich het eerste jaar enigszins dient te schikken en niet al te veel eisen kunt stellen, zoals 2 of 3 aaneengesloten weken. Die verre reis moet u dan een jaartje uitstellen - er zijn ergere dingen zoals helemaal géén werk hebben. Voor zo'n eerste jaar lijkt me 8 dagen een leuk begin en u houdt dan ook nog wat dagen in reserve voor de rest van het jaar.

ro
door ron503 Nov 23, 2017 om 15:30
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Over het algemeen worden de verlof uren aan het begin van het jaar volledig toegekend en is er geen sprake van verlofuren opbouw. Vraagsteller heeft bij het in dienst treden naar rato het aantal verlof uren tot 2018 gekregen en heeft pas in 2018 recht op het volledige aantal verlof uren.

newmikey
door newmikey Nov 23, 2017 om 16:18
830 Antwoorden / 0 Vragen

@RON503
Bij een vast dienstverband zou u gelijk hebben maar daar heeft the TS geen gewag van gemaakt en gezien het feit dat het een callcenter is lijkt me dat ook niet te verwachten. Hoe het ook mogen wezen, meestal schikken nieuwe werknemers zich het eerste jaar een beetje tenzij ze zich met grote snelheid onmogelijk willen maken. Dat lijkt me ook niet meer dan normaal, men gaat niet een hele vakantieplanning omver gooien en gedane toezeggingen aan andere werknemers terugschroeven omdat een nieuweling hoog van de toren blaast.

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2017 om 15:13
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@Mein33. Dat mensen met kinderen 'voorrang' krijgen is wel terecht. De schoolvakanties kunnen alleen dan door de ouders gebruikt worden. Zij zouden ook liever in een periode gaan waar het wat goedkoper is. @chantal94 heeft een vriend die nog op school zit. En ik kan me er iets bij voorstellen dat ze toch een andere periode moet kiezen. Wel 2 weken aaneengesloten. De periode waarin zij op vakantie wil gaan is al een tijd dat de meeste werknemers weg 'mogen'; door/voor de kinderen.

me
door mein33 Nov 23, 2017 om 16:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat mensen met kinderen 'voorrang' krijgen is wel terecht.

Naar mijn menig onzin, lees a.u.b. mijn antwoord aan @Ron530 in mijn eerdere reactie.

Cookies
door Cookies Nov 23, 2017 om 18:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: zeker weten van niet! En wanneer mogen dan de mensen zonder kinderen? In november en februari?

il
door iljaha Nov 25, 2017 om 17:32
179 Antwoorden / 3 Vragen

En wat mankeert er aan het woord of de status vriend? Is het pas echt als ze gehuwd zijn?

aurora1
door aurora1 Nov 28, 2017 om 00:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat een onzin. Men kiest zelf voor kinderen en hoe zit het met gelijke rechten? Belachelijk dat een werkgever mensen met kinderen voor laat gaan. Deze werkgever is wel erg "op tijd" met inplannen vind ik.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 23, 2017 om 15:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik zou er niet te moelijk over doen, je bent er net twee maanden en ik neem aan dat je graag wat langer betaalde arbeid bij dit bedrijf wilt verrichten.
Heel vaak isa vastgelegd dat een werkgever je 2 weken aaneen dient te bieden maar dan wel in de periode tussen 01-06 en 30-09 van het jaar.

en als andere collega's eerder hebben gepland heb je dit jaar gewoon pech.

ne
door neodutchio - Nov 23, 2017 om 15:42
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Er wordt inderdaad een onderscheid gemaakt en voorrang verleend bij vakantie aanvragen. Ouders met schoolgaande kinderen krijgen voorrang in deze periode. Partners van mensen in de bouw, of bij verplichte bedrijfssluitingen krijgen ook voorrang. Dat uw vriend nog op school zit wordt niet apart genoemd in dit verhaal. Dus helaas zal u pas kunnen als het het bedrijf uitkomt. En ja, dat moet wel meer dan 1 week zijn.

me
door mein33 - Nov 23, 2017 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR RON503 23 NOV. 2017 OM 15:52
165 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

"Dat mensen met kinderen een voorrangspositie innemen is onterecht", ik heb deze zinsnede wel uit de contekst gehaald maar ik ben het er niet mee eens. Werkende ouders zien hun kinders doordeweeks bijna niet meer en dan als werkgever stellen dat er dit jaar geen vakantie in de schoolvakantie periode opgenomen kan worden omdat zo'n voorrangspositie onterecht zou zijn vanwege het gelijkheidsbeginsel van iedere werknemer is voor de werkgever onverkoopbaar.

Voorbeeld waarom uw redenatie niet klopt en ook nog eens onredelijk is.

Man 53 jaar heeft een uitwonende dochter die een kind heeft van 7 jaar.
Man (vader en grootvader) zou dus nooit samen met z'n dochter en kleindochter op vakantie kunnen omdat hij geen inwonende kinderen meer heeft en daarom buiten het hoogseizoen met vakantie zou moeten.
Hoeveel bruiner wil je bruinbrood nog bakken !!

tijger1
door tijger1 - Nov 23, 2017 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron503

Je zult als alleenstaande zonder kinderen maar bij een bedrijf met 10 werknemers werken die allemaal schoolgaande kinderen hebben. Dan ben je mooi klaar als die altijd voorgaan.

Dus dat is heel onterecht. Kinderen hebben ook in andere maanden weleens vakantie.

Dus ook iemand zonder kinderen heeft het recht om in de zomerperiode met vakantie te gaan.

jo
door jorisw - Nov 23, 2017 om 18:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als de vakantieplanning "vol" is doe je er niets meer aan. Ja, ze kunnen een eerder goedgekeurde vakantie van een collega weer intrekken. Maar dan weet ik al wat voor vraag dat op zou leveren.

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2017 om 19:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat staat er in uw CAO en wat staat in uw contract?

mo
door mof - Nov 24, 2017 om 19:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Om bedrijsbelang mag dit. Als het voldoende kan worden aangetoond dat het bedrijf niet kan draaien als u op vakantie gaat, zogezegd.
dat uw vriend op school zit en niet kan daarmee hoeft uw werkgever geen rekening te houden. U heeft wel recht op voldoende aaneengesloten vakantie ergens in het jaar. Dat is minstens drie weken bij een voltijds baan. Als u die in de zomer niet krijgt moet uw werkgever toestaan dat u ergens anders in het jaar wel langer weggaat.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2017 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hebt RECHT op twee weken aaneengesloten, meer mag ook, maar daar heb je geen recht op.

newmikey
door newmikey Nov 25, 2017 om 00:39
830 Antwoorden / 0 Vragen

@TIJGER1
TS zegt niet dat hij/zij geen twee weken aaneengesloten kan krijgen, slechts dat dat niet kan in de door hem/haar aangegeven voorkeursperiode.

tijger1
door tijger1 Nov 30, 2017 om 10:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@newmikey. Mijn reactie was bestemd voor @mof. Die schrijft dat je recht hebt op minstens drie weken aaneengesloten vakantie. En dat is niet juist.