Vakantieperikelen
Wij hebben een huisje gehuurd bij France Individuelle en bij aankomst bleek dat het huisje erg klein was. Soit. Maar in de mini-douche werkte de handdouche niet, het huisje was erg vies (vieze matten vol met haren, stofbollen in de hoeken en op de trap), de brandmelder deed het niet en in de 'badkamer' die een schuin dak had, kon je niet rechtop staan. Halverwege de week kwam een meisje de borg innen, die wij natuurlijk toen cash niet bij ons hadden en ze kwam ons uitleggen hoe het huisje 'werkte', maar dat wisten we tegen die tijd al. Wij hebben het een en ander doorgegeven aan FI. Maar FI zegt dat een handdouche niet bij hun faciliteiten hoort, de handdouche niet gemaakt kon worden, omdat de loodgieters in augustus vakantie hebben, en dat het huisje vies was, hadden we meteen aan hun door moeten bellen, dan was het schoongemaakt. Zij zeggen goed contact met de huiseigenaren te hebben en tevreden over hun te zijn. Het huisje zou 'klein maar fijn' zijn volgens hun. Wij voelen ons een beetje in ons hemd gezet, we werden er echt sagerijnig van, dat zoveel dingen niet in orde waren. Ik had verwacht dat France Individuelle wel met ons zou meedenken, maar het wordt op ons bord gegooit, als wij meteen gebeld hadden, was dit niet gebeurt. Wij zouden hun voor een voldongen feit stellen. Terwijl mijn bedoeling was er dat weekje daar er maar wat van te maken en FI gewoon op de hoogte te stellen van de ongemakken. We krijgen geen vergoeding niets. Een weekje een huisje voor maximaal 2 personen (in hun boekje staat 3 à 4 persoenen) voor ruim € 700 en dan zoveel dingen die niet in orde zijn .... ik vind dat FI hun klanten niet voorop stelt en ben erg teleurgesteld. Wat vinden jullie hiervan?
L.J.R. Arnhem
Je had het inderdaad gelijk door moeten geven, dan hadden ze het voor jullie op kunnen lossen. Nu heb je ze daar niet de kans voor gegeven en kan van enige vergoeding ook geen sprake zijn.
Tja, u heeft niet volgens de onderstaande voorwaarden gehandeld, denk dat er nu nog weinig te klagen valt.!
Van de FI website:
Indien u, ondanks onze zorgvuldige selectie en controle, bij aankomst op de bestemming een fout of onvolkomenheid constateert, dan dient u daarvan direct melding te maken bij de verhuurder of beheerder, zodat deze in staat wordt gesteld de klacht op te lossen. Indien de klacht niet ter plaatse kan worden opgelost, moet direct contact opgenomen worden met France Individuelle. Een voortijdig vertrek zonder voorafgaand overleg en wederzijdse overeenstemming of klachten die niet direct maar achteraf gemeld worden, worden niet in behandeling genomen, en bevrijden France Individuelle van iedere verplichting of schadeloosstelling. FI-vakantiehuizen streeft ernaar uw klacht binnen 14 dagen na ontvangst inhoudelijk te beantwoorden.
U kunt klagen bij geschillencommissie: GESCHILLEN:
Mocht een klacht niet naar tevredenheid worden afgehandeld dan bestaat de mogelijkheid om de klacht te laten behandelen bij de Geschillencommissie, () SGC-Reizen, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag). De klacht dient dan uiterlijk tot drie maanden na afloop van de reis (of, indien de reis geen doorgang heeft gevonden, drie maanden na de oorspronkelijke vertrekdatum) de klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Reizen.
Ik vind het allemaal nog wel meevallen: stof, haren, kleine badkamer en een faciliteit die niet werkt, maar waar je ook niet voor hebt betaald.
Maar zowieso: als je niet meteen belt als je ontevreden bent, kan FI ook niets doen. Achteraf klagen heeft niemand wat aan.
Ik ben wel benieuwd hoe je erachter komt dat een brandmelder niet werkt?
Ik weet niet wat FI vermeld in hun documentatie, maar bij andere organisaties heb ik vaak "waarschuwingen" gezien m.b.t. de grootte en afwerking van m.n. Franse gites. De normen liggen in Frankrijk wat lager dan wat wij (en andere Europeanen) gewend zijn. (dit geldt uiteraard niet voor de viezigheid, ook in Frankrijk mag je een redelijk schoon huis verwachten, al moet je ook weer niet verwachten dat het blinkt, het blijft Frankrijk :-)).
okee, dank jullie wel voor jullie reacties. Ik heb er niet aan gedacht meteen naar Nederland te bellen, heb gewoon het huisje zelf schoongemaakt (het was echt smerig, in de vloerkleden zaten bossen lange zwarte haren, die ik er met 1 stofzuigerstreek uithaalde .... conclusie; er was dus echt niet gestofzuigd voor wij kwamen). De brandmelder stond los op een plankje naast de trap. Er brandt altijd een lichtje (of dat knippert); toen wij hem oppakte, bleken er geen batterijen in te zitten .... we hebben er maar hartelijk om gelachen, in de hoop dat we op tijd uit het huisje zouden komen als er wél brand zou uitbreken.
Ik had die voorwaarden helemaal niet gelezen, ik heb wel vaker bij FI gehuurd, altijd naar tevredenheid, mooie grote gites, alles d'r op en d'r an, eigenlijk voor hetzelfde geld per week als nu, ruim 700 euro. Een keer stroomuitval gehad na onweersbui en de eigenaar stond nog dezelfde dag op de stoep om alles weer aan te doen (konden wij niet bij). Nu werd er gezegd, tant pis, handdouche doet het niet .... Maar goed, jullie hebben gelijk, klagen helpt nu niet meer, als ik het zo lees, ik had gewoon wat meer coulance verwacht van FI. Ze redeneren nu alleen vanuit de eigenaar van het huisje, maar naar ons, de klant toe, helemaal geen sjoege. Ze zeiden wel dat ze mee zouden nemen dat het huisje écht niet geschikt is voor 3 a 4 personen, zoals in hun boekje staat, 2 personen is echt max. Nouja, gebeurt er in ieder geval toch nog iets positiefs. Als ik FI was geweest, had ik íets naar de klant gedaan. Nu gaan wij volgend jaar in ieder geval bij een andere reisorganisatie boeken. Zo werkt dat gewoon.
Uiteraard is het zo dat je klachten bij aankomst kenbaar moet maken. Eerst aan de huiseigenaar/beheerder, als die er niks mee doet dan bij de reisorganisatie. Maar deze regel geldt eigenlijk meer voor ná het verblijf, dan ten tijde van uw verblijf. Je kunt dan achteraf nergens meer aanspraak op maken, als je niks gemeld hebt. Je hebt nu echter wel iets gemeld, alhoewel je het het best direct had kunnen doen. Het is dan ook erg flauw van IF om de kant van de huiseigenaar te kiezen, zeker als u vaker via hun heeft geboekt. Waarschijnlijk wordt dit ook meer uit commerciële overwegingen gedaan dan iets anders. Het huisje zal wel goed boeken en ze willen waarschijnlijk niet het risico lopen de huiseigenaar kwijt te raken als ze deze kosten doorbelasten.
Ik zal u toch willen adviseren om de klacht bij de geschillencommissie neer te leggen. Het feit dat u toch een klacht heeft gemeld gedurende uw verblijf en dat de organisatie geen stappen heeft ondernomen om het alsnog op te lossen kan toch eventueel in uw voordeel uitpakken.
Overigens zult er goed aan doen om proberen aan te tonen dat het geboekte niet overeenkomt met de werkelijkheid. Dit kunt u voor uzelf makkelijk op papier zetten. Hoeveel sterren krijgt het? Wordt er iets over de handdouche vermeld op de website? Hoe wordt het omschreven? Hoe is de foto presentatie? Wat is hierop te zien? Maak voor uzelf dan meteen ook foto's die uw standpunten zullen verduidelijken. Als er grote verschillen zitten tussen de verwachtingen die gewekt worden en wat u gekregen heeft, dan zul u bij de geschillencomissie meer kans maken.
Heeft u overigens de mogelijkheid gehad om meteen uw klachten kenbaar te maken bij de huiseigenaar en of beheerder? Is iemand mee naar het huis gegaan om alles te laten zien?
Goed, ik ben niet zo juridisch onderlegd dat ik weet dat je meteen bij aankomst je klachten kenbaar moet maken. En te goed van vertrouwen dat ik ervan uit ging dat men achteraf wel iets van coulance zou tonen.
En inderdaad, we kwamen zaterdag aan en woensdagavond kwam het meisje pas langs 'om ons uit te leggen hoe alles werkt'. Dat hadden we natuurlijk tegen die tijd al uitgevonden, zo erg moeilijk is dat ook niet. Ze wilde ook toen pas de borg innen, maar die hadden we zaterdag/zondag nog wel contant in de portemonnee, maar woensdagavond niet meer. FI zei dat 'het meisje meerdere malen langs was geweest voor niets', maar dat wisten wij helemaal niet, was niet met ons gecommuniceerd. Uiteraard waren wij aan de wandel overdag, maar niet eerder weg dan rond 11 uur 's morgens en 's avonds tegen 19 uur altijd weer thuis. Verder was er geen mogelijkheid ter plekke om naar toe te gaan om je klachten bij neer te leggen, anders hadden we dat wel gedaan.
Nou, ik vond het moeizaam gaan en heb nu het gevoel dat ik zelf heel veel fout heb gedaan, krijg een beetje de kous op de kop nu, terwijl we eigenlijk gewoon een weekje rust en comfort wilden hebben. Maar het is me duidelijk dat we geen poot hebben om op te staan, de geschillencommissie gaat me gewoon te ver, als het niet uit FI zelf komt, dan houdt het op. En nee, dan ga je het niet nog een keer proberen, Marieke, volgend voorjaar gaan we 2 weken, en ik wil het niet riskeren weer zo ongemakkelijk te moeten verblijven. Zo gaat dat. Ik wil best geld uitgeven, maar dan moet er wel wat tegenover staan.
@TS U heeft het maar over coulance van FI, en dat u wel had verwacht dat zij 'iets' voor u zouden doen. Wat verwachtte u dan? Even heel zwart-wit gesteld: stel dat het huisje pico bello in orde was, heel schoon en prima verzorgd. Maar u wilt korting, en meldt halverwege de week dat het huisje héél vies was, maar dat u het zelf al schoon heeft gemaakt. Dat kan gebeuren en ik denk dat er echt wel mensen zijn die dit flikken. Als FI in alle gevallen van 'ik wist niet dat ik het meteen moest melden, maar kan ik toch korting krijgen?' korting geeft, terwil de klacht al niet meer te onderzoeken is, kan ze dat aardig wat geld gaan kosten en zullen huiseigenaren misschien niet meer via hen willen verhuren. Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal, en enkel uw eigen kant bekijken helpt niet qua begrip voor de ander.
nee, het gaat mij niet om de korting, maar dat ik het idee van FI krijg dat het hun ook interesseert hoe de klant zich heeft gevoeld. Nu geeft hun antwoord alleen maar weer dat de relatie met de huisjesverhuurder zo goed is en reppen ze met geen woord over dat het vervelend voor ons is geweest in een huisje te zitten wat totaal niet aan je verwachting voldoet. Dat ik zelf alles opruim en overigens ook het huisje spik en span heb achtergelaten, vind ik gewoon fatsoen en zoals ik al eerder zei; ik het zelfs het idee dat ik FI er een dienst mee bewees door te geven dat het een en ander niet conform hun normale condities is. Dus, hun reactie valt mij erg rauw op het dak, vind ik niet klantvriendelijk, zeker niet na dat ik al vaker bij hun een huis heb gehuurd.
Maar goed, onze oplossing is al gedaan; wij hebben voor 2 weken volgend jaar een groot huis gehuurd in Bretagne, met alles d'r op en d'r aan, niet bij FI en we hebben besloten dit klantonvriendelijke bedrijf achter ons te laten. Wat ik al eerder zei, ik vind het totaal geen probleem flink de portemonnee te trekken, maar dan wil ik wel fijne comfort hebben en op z'n minst een schoon huis. We werken het hele jaar fulltime heel hard hiervoor, dus ik vind dat ik het recht heb dat te mogen eisen.
En laten we wel zijn, daar is een reisbureau voor, om te zorgen dat hun klanten het leuk en fijn naar hun zin hebben! Daar zijn niet zoveel kanten aan om te bekijken, is mijn mening.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer