he
door healb Jul 20, 2013 om 22:23
Vakantie & reizen

Vervoeren gasfles

Mag ik een gasfles liggend vervoeren.

28171 26 Rapporteer

moeder56
door moeder56 - Jul 20, 2013 om 22:36
483 Antwoorden / 2 Vragen

Je mag de fles gewoon liggend vervoeren, alleen bij gebruik moet deze staan omdat er anders vloeibaar gas uit komt.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 20, 2013 om 23:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik zou het toch maar staande doen, zodat hij niet kan gaan rollen en de kans betsaat dat de kraan defect kan gaan. Als u hem toch liggend wil vervoeren dan hem zo vast liggen dat hij geen schade kan oplopen.Een afgebroken kraan kan veel narugheid veroorzaken.En hem niet gelijk gebruien.

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2013 om 00:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

hallo healb, lees even dit advies door: opletten lijkt me wel dat je er iets aan hebt. Zijn nog veel meer pagina's te vinden oop Google, hoor. Succes.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jul 21, 2013 om 15:35
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ja hoor, die kun je prima liggend vervoeren. Wel even vast leggen met een spanband of als je de ruimte ervoor hebt een pallet ondersteboven weg leggen, touwtje(s) om de fles en deze gaat nergens meer heen. Wel heeft staand vervoeren de voorkeur, omdat er toch minder risico aan zit.

gompy2
door gompy2 - Jul 21, 2013 om 19:20
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=healb schreef op zaterdag 20 jul 2013, 22:23]Mag ik een gasfles liggend vervoeren.
Quote:

Gasfles vervoeren

Gasflessen en het propaan of butaan in de gasfles zijn in principe niet gevaarlijk, maar zoals bij elke brandstof gelden er wel een aantal gebruiksadviezen voor het
gebruik hiervan.
Dit geldt ook voor het vervoeren van een gasfles……

Adviezen Gasfles Vervoeren

Voor het vervoeren van gasflessen hebben wij hieronder enkele veiligheidsvoorschriften op een rijtje gezet. Ook de gasflessenleveranciers hebben foldertjes beschikbaar voor u met dergelijke gebruiksadviezen voor gasflessen. Vraag er gerust om bij uw gasflessenleverancier.

Vervoer Gasfles

Rook niet tijdens het vervoeren, laden en/of lossen van gasflessen. Het maakt
daarbij niet uit of de gasflessen gevuld of leeg zijn.
Zet de motor van de auto af als u gasflessen aan het laden of lossen bent.
Vervoer volle gasflessen, maar ook lege gasflessen met dichtgedraaide
gaskraan.
Vervoer uw gasflessen altijd rechtop staand.
Zet uw gasflessen goed vast in de auto zodat ze niet kunnen omvallen of door de
auto vliegen als u onverwacht moet remmen of in het geval van een
verkeersongeluk.
Zorg voor voldoende ventilatie tijdens het vervoer.
Haal uw gasflessen bij aankomst direct uit de auto en zet ze op een goed
geventileerde, koele opslagplek.
Gaat u met een caravan of vouwwagen op pad, vervoer de gasfles dan altijd met een goed dichtgedraaide gaskraan in de disselbak van de caravan / vouwwagen. Zorg er wel voor dat de ventilatieroosters van de dissel niet zijn afgesloten met bijvoorbeeld doeken of dweilen.
Voor alles over kamperen met caravans, campers en ook gebruik, onderhoud en
accessoires verwijzen wij u graag naar Caravanwijzer.info….. >>
© Gasflessen.nu | Gasflessen – Gasfles Vervoeren

Bron, klik-> Gasflessen.nu

Nog meer:

En
Zet de gasflessen rechtop en borg deze tegen verschuiven met een (deugdelijke)
spanband of een beugel

Bron, klik-> Wettelijke bepalingen en adviezen.

Even Googlen en het is zo gevonden.

Tenormin, die zoekt even en geeft het juiste antwoord.
Mijn welgemeend respect Tenormin, voor een vrouw van jouw leeftijd ben je slimmer als menig manlijke "expert" hier, en dat meen ik serieus..

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2013 om 19:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@gompy2, dat is erg aardig maar natuurlijk weet ik niets maar Google. Dus die eer komt mij echt niet toe, hoor.

gompy2
door gompy2 - Jul 21, 2013 om 20:50
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 21 jul 2013, 19:49]@gompy2, dat is erg aardig maar natuurlijk weet ik niets maar Google. Dus die eer komt mij echt niet toe, hoor.
Tenormin, bijna iedereen haalt zijn wijsheid, mede door middel van Google, van het internet, ik ook, maar dat is het punt niet.
Punt is in deze dat er een vraag wordt gesteld of er een gasfles, naar ik mag aannemen gevuld, liggend vervoerd mag worden, niet kan worden.
Als je daar op Googled vind je meestal documentatie die aangeeft of iets wel of niet mag, maar je verzint niet even zelf wat, en jij Googled even en vind het.

jantom
door jantom - Jul 22, 2013 om 13:48
377 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin heeft onvermoede kwaliteiten!
Dat bewijst zich telkens weer...

he
door healb - Jul 22, 2013 om 19:47
5 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=healb schreef op zaterdag 20 jul 2013, 22:23]Mag ik een gasfles liggend vervoeren.

he
door healb - Jul 22, 2013 om 19:55
5 Antwoorden / 5 Vragen

Gompy 2, je zei dat de gasfles recht op vervoerd moet worden, het waarom is mij niet duidelijk, als ik hem goed vast gesjord heb en dat hij geen kant op kan, wat is het probleem dan, of kan de gas afsluiter niet goed tegen vloeibaar gas?

ma
door malhy2 - Jul 23, 2013 om 06:15
309 Antwoorden / 13 Vragen

Het gevaar bestaat er uit dat als de druk te hoog wordt door warmte oid de aflsuiter(kraan) van de fles zou kunnen schieten en de fles een beweging gaat maken vanaf de plaats waar de kraan zat.
Als de fles staand vervoerd wordt is dit naar beneden en dat kan niet zoveel kwaad.
Als de fles liggens wordt vervoerd is dit in een richting waar wel eens schade aangerincht kan worden.

Gr Ed

gompy2
door gompy2 - Jul 23, 2013 om 18:33
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=healb schreef op maandag 22 jul 2013, 19:55]Gompy 2, je zei dat de gasfles recht op vervoerd moet worden, het waarom is mij niet duidelijk, als ik hem goed vast gesjord heb en dat hij geen kant op kan, wat is het probleem dan, of kan de gas afsluiter niet goed tegen vloeibaar gas?
Je stelt de vraag of een gasfles liggend vervoerd mag worden.
Nee, wettelijk schijnt dat niet te mogen gezien de teksten van de linken die Tenormin en ik bijgevoegd hebben.
Wil je iets anders lezen dan had je de vraag anders moeten stellen.

Kan een gasfles liggend vervoerd worden?
Ja, een gasfles kan best liggend vervoerd worden, ik heb het zelf vele malen gedaan, mits zoals anderen al vermeld hebben, goed vast gesjord.
In vroeger jaren, toen de veiligheidseisen v.w.b. vervoer en opslag nog niet zo aangescherpt waren, zag je vaak bevoorradingswagens met gas, zuurstof en andere soorten gas, die ook een hele partij propaangasflessen op de vrachtwagen hadden, en vaak lag een gedeelte er liggend op, dan kon men meer stapelen.

tenormin
door tenormin - Jul 23, 2013 om 18:52
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@healb, Mijn computer en de Vara hebben "ruzie" dus ik kan niet linken, op de site komen is pas de tweede keer gelukt: maar wat ik heb gelezen is, dat, als de politie u met goed vastzittende liggende gasflessen zou tegenkomen (wat uiterst toevallig zou moeten zijn) U toch een bekeuring krijgt. Van mij zou u 'm niet krijgen, hoor. Maar het mag niet. Net wat gompy2 al schrijft: vroeger enz. Maar die wetten zijn al jaren geleden aangescherpt. En de titel van die site ben ik ook al vergeten. Maar als u ze liggend wilt vervoeren, dan doet u dat toch gewoon?

komsja
door komsja - Jul 23, 2013 om 19:35
1064 Antwoorden / 218 Vragen

die tenormin doet zich voor als alwetende,en klikt de vraag op google in en neemt klakkeloos over wat er staat.zonder zich wat verder te verdiepen in het probleem en ook andere antwoorden op google na te gaan.want niet de eerste of tweede uitleg op google is zoals het is.
Maar hij of zij doet wel zijn of haar best om de ander advies te geven
dat moet dan wel weer even gezegd worden

komsja
door komsja - Jul 23, 2013 om 19:38
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Weet er het fijne niet van,maar als ik alleen maar even kijk hoe de vervoerders van gasflessen hun gasflessen vervoeren,dan is te zien dat de gasflessen altijd rechtop op de vrachtwagen staan,en niet liggend,zal wel een rede voor zijn

ma
door manwijf - Jul 24, 2013 om 09:13
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zijn er echt mensen die de vraag zelf eerst googlen? Dat kan de vraagsteller toch zelf ook zou je menen.
Ik was in de veronderstelling dat het hier allemaal ervaringsdeskundigen betrof met een eigen mening. En dat degene die er verstand van heeft van zich laat horen.

jantom
door jantom - Jul 24, 2013 om 12:46
377 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=manwijf schreef op woensdag 24 jul 2013, 09:13]Zijn er echt mensen die de vraag zelf eerst googlen? Dat kan de vraagsteller toch zelf ook zou je menen.
Ik was in de veronderstelling dat het hier allemaal ervaringsdeskundigen betrof met een eigen mening. En dat degene die er verstand van heeft van zich laat horen.

Ik verwacht dat de meesten die reageren wel terzake (wat) ervaring hebben maar dat ook vaak via Google controleren. Daar is niets mis mee.
Ik reageer alleen als het onderwerp mij boeit en daarnaast ook nog kennis van zaken heb. Daarom reageer ik niet al teveel. ;)

worst
door worst - Jul 24, 2013 om 13:09
109 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=healb schreef op zaterdag 20 jul 2013, 22:23]Mag ik een gasfles liggend vervoeren.

Het mag wel, maar hoe kan je dan zien waar je heen gaat?

tenormin
door tenormin - Jul 24, 2013 om 13:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=manwijf schreef op woensdag 24 jul 2013, 09:13]Zijn er echt mensen die de vraag zelf eerst googlen? Dat kan de vraagsteller toch zelf ook zou je menen.
Ik was in de veronderstelling dat het hier allemaal ervaringsdeskundigen betrof met een eigen mening. En dat degene die er verstand van heeft van zich laat horen.

Maar, als je deze site regelmatig volgt, kan je toch zien aan de rode "klik" informatie dat het van Google gehaald is? Natuurlijk zou een vraagsteller dat ook kunnen doen (en doet dat waarschijnlijk ook) maar kan misschien zijn/haar vraag niet echt vinden. Dit item over gasflessen: ja, dat is gemakkelijk voor de vraagsteller om dat zelf te hebben opgezocht. De vraag: mag een gasfles liggend vervoeren , tuurlijk, als hij dat wil, er doen wel meer mensen dingen die niet mogen, maar het MAG NIET. En dan is Google best een goede hulp.

ma
door manwijf - Jul 24, 2013 om 13:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin
Is ook best handig hoor zo'n link. Maar dat is dan meestal als ondersteuning van hetgeen aan goede raad gegeven wordt of als toevoeging aan de eigen ervaring. Daar is niks mis mee.

Ik zou zelf bv nooit een technisch advies posten met een link, eenvoudig omdat ik daar geen verstand van heb. Ik kan dan wel een antwoord proberen te googlen, maar dat lijkt me overdreven. Anders wordt het wanneer TS aangeeft dit zelf al zonder resultaat geprobeerd te hebben.

tenormin
door tenormin - Jul 24, 2013 om 13:47
16847 Antwoorden / 108 Vragen

manwijf, maar mijn bijdrage (met link) was als ondersteuning bedoelt. Met mijn boerenverstand kan ik zelf wel nagaan hoe gas - en andere gevaarlijke stoffen vervoerd moeten worden. Nu zal de TS het niet over een grote hoeveelheid gasflessen hebben gehad, maar toch, de regelgeving bestaat niet voor niets, dus een soort duwtje in de rug, zullen we het daar maar bij laten? Hij doet toch wat hij zelf wil, denk ik. ;-)

zoekster
door zoekster - Jul 24, 2013 om 14:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=manwijf schreef op woensdag 24 jul 2013, 13:34] Ik kan dan wel een antwoord proberen te googlen, maar dat lijkt me overdreven. Anders wordt het wanneer TS aangeeft dit zelf al zonder resultaat geprobeerd te hebben.
De meeste vraagstellers maken liever hier een account aan, met forumnaam en wachtwoord, dan even googelen. Ik verbaas me daar ook wel eens over, maar het is niet anders. En in dit geval bleken de 'ervaringsdeskundigen' toch niet de vraag goed te beantwoorden, want zij hadden het er alleen maar over hoe je de liggende gasfles moet vastsjorren en niet dat het 'eigenlijk' niet mag.

ma
door manwijf - Jul 24, 2013 om 15:52
574 Antwoorden / 1 Vragen

Allemaal waar! Het was ook niet als een aanval bedoeld voor het geval jullie dat zo mochten opvatten. Iedereen is sowieso vrij om te vragen wat hij wil. Ik zou zelf wel eerst even kijken of het onderwerp al een keer behandeld is en of mijn vraag daarin aan bod is gekomen, maar goed niet iedereen is hetzelfde.

Over dit specifieke geval: Inderdaad kun je dat zelf ook bedenken. Het feit dat TS het hier vraagt, zegt in feite genoeg. Hij/zij zoekt alleen bevestiging.

komsja
door komsja - Jul 24, 2013 om 16:37
1064 Antwoorden / 218 Vragen

[edit - redactie, bijdrage verwijderd]

Redacteur
door Redacteur - Jul 25, 2013 om 11:08
1056 Antwoorden / 62 Vragen

Enkele off topic bijdragen verwijderd. S.v.p. weer ingaan op het aan de orde gestelde.
De redactie

wimmi20
door wimmi20 - Jul 25, 2013 om 13:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
een beetje late reactie op uw uw bijdrage van 13:19.
U schrijft dat een gasfles niet liggend vervoerd MAG worden.
Kunt u mij een wetsartikel noemen dat dat verbiedt ?