Of KLM, Ryanair en andere vliegbedrijven echt zo te werk gaan, valt niet te controleren. Luchtvaartmaatschappijen doen erg geheimzinnig over hoe de prijs van een ticket tot stand komt. Consumentenprogramma Radar kon enkele jaren geleden geen sluitend bewijs vindenvoor het cookieverhaal.
bron<iframe class="teads-resize" style="box-sizing: border-box; max-width: 100%; width: 797px; height: 0px !important; min-height: 0px !important; border-width: initial !important; border-style: none !important; margin: 0px !important; padding: 0px !important; display: block !important;">
Vliegticket duurder na herhaald inloggen op boekingssite.
Ik vlieg regelmatig met KLM.
Onlangs heb ik tickets geboekt voor drie personen.
Echter, tijdens het boeken via de KLM site kreeg ik plotseling de melding dat voor deze vlucht geen anuleringsverzekering kon worden afgesloten.
Een rare melding die ik nooit eerder op mijn scherm heb gekregen.
Ik heb toen de boeking afgebroken en vervolgens een nieuwe poging gedaan.
Toen lukte het zonder problemen met dien verstande dat de 3 tickets wel maar liefst 110 euro duurder waren geworden.
Let wel, binnen enkele minuten een prijsverhoging. Mijn vraag is kan dat zo maar ?
Ook vraag ik mij af of het klopt dat wanneer je meerdere keren vanaf de zelfde lap-top of computer een of meer tickets willen kopen dat er dan een algoritme in werking treedt dat de prijs bij elke hernieuwde poging verhoogt. In een antword op mijn klacht hierover bij KLM geven zij aan dat de prijzen inderdaad kunnen varieren binnen een dag. Dat wist ik al wel, maar dat er binnen een paar minuten zo'n groot prijsverschil ontstaat lijkt mij toch iets te gortig. Wie kan mij uitleg geven ?
Met uw tweede poging hebt u waarschijnlijk de annuleringsverzekering meegeboekt, dat zou de prijsverhoging kunnen verklaren.
@shoppie, denk niet dat het daaraan kan liggen: heb zelf een doorlopende annulerings verzekering, elders afgesloten.
Ben daar ook over in conclaaf geweest met KLM. Zag een aanbieding buiten Europa voor €648,00, wilde boeken en dat was, binnen een minuut naar €713,00 'gesprongen'. Tsja, dat kan zomaar, werd me verteld. En dan komt men in het Calimero effect: take it or leave it. Frustrerend is het wel, maar ook, het kan kennelijk 'zomaar'.
Is het niet dat u de eerste keer een vast ticket gekocht heeft (geen annulering of aanpassing mogelijk) en dat u de tweede keer een flexibel ticket gekocht hebt (wel te annuleren of aan te passen).
Uit Business Insider Nederland:
Sta midden in de nacht op, verwijder alle cookies op je computer en koop dan een ticket. Het is een hardnekkige mythe die rondgaat over het boeken van een zo goedkoop mogelijke vlucht.
Luchtvaartmaatschappijen zouden jouw klikgedrag in de gaten houden door het plaatsen van cookies, kleine tekstbestandjes die tijdelijk op computers worden opgeslagen als internetters websites bezoeken. Kijk je wel erg vaak naar een bepaalde vlucht, dan krikken vliegmaatschappijen de prijs op. Zo kan hetzelfde ticket ineens tientallen euro’s duurder zijn als je een half uur later nog eens kijkt.
https://www.businessinsider.nl/5-tips-om-goedkoper-vliegtickets-te-boeken-559915/
Absoluut niet waar, en bewezen ook
Een van de grootste mythes als het gaat om de fluctuerende prijzen van vliegtickets is dat cookies van invloed zouden zijn op de ticketprijs. Maar met cookies en het herkennen van je IP-adres heeft het volgens luchtvaartmaatschappijen niets te maken, maar juist met de populariteit van de vlucht.
bron
Boek dan in een incognito of privevenster.
Hallo Hmc Leenders ,
Lees ook deze informatie , klik op de rode regel .
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/01-05-2017/goedkoper-vliegen-door-simpele-truc/
Nog makkelijker is om niet overdag te boeken maar met name dinsdag of woensdag na middernacht. Kan gewoon op de Nederlandse site zoals bijvoorbeeld tix. Heb zelf recentelijk tickets geboekt naar Florida, prijsverschil kan oplopen tot 150 euro per ticket.
Je kan het gortig vinden maar dit soort praktijken willen we allemaal zelf (de goedkoopste en service maakt niet meer uit).
Het liefst zouden we voor niets gaan.
Maar het mechanisme is niet anders dan op een oosterse markt. Weglopen omdat je zogenaamd geen belangstelling hebt en terug keren omdat je hoopt het dan goedkoper te krijgen. Maar de marktkoopman herkent je en dat maakt zijn positie sterker.
Maak je op internet dus onzichtbaar. Stel je browser zo in dat de cookies verwijderd worden en start opnieuw op. Dan weten ze op die manier niet dat je al eerder belangstelling toonde.
Maak gebruik van een adblocker zodat de 5 trackers van KLM ook niet registreren wie je bent.
Maak gebruik van een VPN server (gebruik bv Opera met gratis VPN als webrowser) dan kunnen ze je ook niet aan je IP adres herkennen.
Uitsluiten kun je niet alles, maar lastiger maken wel. Kijk bv een op http://myip.nl/ wat je webbroser allemaal meestuurt als je een website bezoekt.
Dit doen veel maatschappijen. Ze geven het niet toe maar als je herhaaldelijk inlogt vanaf hetzelfde IP-adres, wordt dat herkend en als belangstelling geïnterpreteerd. Dan stijgen de prijzen inderdaad. Cookies verwijderen helpt niet altijd.
Dus als je echt belangstelling hebt voor een bestemming kun je beter vanaf verschillende adressen zoeken.
Graaien lijkt het motto in navolging van onze betrouwbare banken. Kort geleden een kamer willen boeken online, die op dat moment een totaalprijs gaf van €168,-. Even nadenken en een half uurtje later bleek dat ineens ruim €400,- te zijn voor precies dezelfde kamer.
Probeer voortaan via couchsurfing een local te vinden, die dat voor me regelt. Nederland het graaiparadijs bij uitstek.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Niet geïndexeerde begrafenisverzekering
Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik v ... Lees meer
Aanmaning Keesing (Denksport) voor niet besteld puzzelboek
Ik krijg betalingsherinneringen van Keesing Belgium te Deurne (met verzendplaats Amsterdam) voor een puzzelboek wat ik niet heb besteld. Ik heb wel een account bij Denksport en een lopend abonnement dat vooraf is betaald. Ik moet altijd vooraf betalen als ik iets bij Denksport bestel. De betalingsherinnering bevat een vreemd overschrijvinsformulier op paiper waarmee ik uiteraard niets kan. Ook w ... Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer