Iedere zaterdag om 19.05 uur op
HM
door HMC Leenders Oct 19, 2017 om 11:21
Vakantie & reizen

Vliegticket duurder na herhaald inloggen op boekingssite.

Ik vlieg regelmatig met KLM.
Onlangs heb ik tickets geboekt voor drie personen.
Echter, tijdens het boeken via de KLM site kreeg ik plotseling de melding dat voor deze vlucht geen anuleringsverzekering kon worden afgesloten.
Een rare melding die ik nooit eerder op mijn scherm heb gekregen.
Ik heb toen de boeking afgebroken en vervolgens een nieuwe poging gedaan.
Toen lukte het zonder problemen met dien verstande dat de 3  tickets wel maar liefst 110 euro duurder waren geworden.
Let wel, binnen enkele minuten een prijsverhoging. Mijn vraag is kan dat zo maar ?
Ook vraag ik mij af of het klopt dat wanneer je meerdere keren vanaf de zelfde lap-top of computer een of meer tickets willen kopen dat er dan een algoritme in werking treedt dat de prijs bij elke hernieuwde poging verhoogt. In een antword op mijn klacht hierover bij KLM geven zij aan dat de prijzen inderdaad kunnen varieren binnen een dag. Dat wist ik al wel, maar dat er binnen een paar minuten zo'n groot prijsverschil ontstaat lijkt mij toch iets te gortig. Wie kan mij uitleg geven ?

28632 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 19, 2017 om 11:38
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Met uw tweede poging hebt u waarschijnlijk de annuleringsverzekering meegeboekt, dat zou de prijsverhoging kunnen verklaren.

tenormin
door tenormin Oct 19, 2017 om 11:41
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, denk niet dat het daaraan kan liggen: heb zelf een doorlopende annulerings verzekering, elders afgesloten.

tenormin
door tenormin - Oct 19, 2017 om 11:40
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Ben daar ook over in conclaaf geweest met KLM. Zag een aanbieding buiten Europa voor €648,00, wilde boeken en dat was, binnen een minuut naar €713,00 'gesprongen'. Tsja, dat kan zomaar, werd me verteld. En dan komt men in het Calimero effect: take it or leave it. Frustrerend is het wel, maar ook, het kan kennelijk 'zomaar'.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2017 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus voortaan op “andermans”computer kijken en op eigen computer voordeliger boeken.

ne
door neodutchio - Oct 19, 2017 om 11:52
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Is het niet dat u de eerste keer een vast ticket gekocht heeft (geen annulering of aanpassing mogelijk) en dat u de tweede keer een flexibel ticket gekocht hebt (wel te annuleren of aan te passen).

boppe1943
door boppe1943 - Oct 19, 2017 om 18:11
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Uit Business Insider Nederland:

Sta midden in de nacht op, verwijder alle cookies op je computer en koop dan een ticket. Het is een hardnekkige mythe die rondgaat over het boeken van een zo goedkoop mogelijke vlucht.

Luchtvaartmaatschappijen zouden jouw klikgedrag in de gaten houden door het plaatsen van cookies, kleine tekstbestandjes die tijdelijk op computers worden opgeslagen als internetters websites bezoeken. Kijk je wel erg vaak naar een bepaalde vlucht, dan krikken vliegmaatschappijen de prijs op. Zo kan hetzelfde ticket ineens tientallen euro’s duurder zijn als je een half uur later nog eens kijkt.

https://www.businessinsider.nl/5-tips-om-goedkoper-vliegtickets-te-boeken-559915/

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 19, 2017 om 18:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Absoluut niet waar, en bewezen ook
Een van de grootste mythes als het gaat om de fluctuerende prijzen van vliegtickets is dat cookies van invloed zouden zijn op de ticketprijs. Maar met cookies en het herkennen van je IP-adres heeft het volgens luchtvaartmaatschappijen niets te maken, maar juist met de populariteit van de vlucht.
bron

Of KLM, Ryanair en andere vliegbedrijven echt zo te werk gaan, valt niet te controleren. Luchtvaartmaatschappijen doen erg geheimzinnig over hoe de prijs van een ticket tot stand komt. Consumentenprogramma Radar kon enkele jaren geleden geen sluitend bewijs vindenvoor het cookieverhaal.
bron
<iframe class="teads-resize" style="box-sizing: border-box; max-width: 100%; width: 797px; height: 0px !important; min-height: 0px !important; border-width: initial !important; border-style: none !important; margin: 0px !important; padding: 0px !important; display: block !important;">

ja
door janf43 Oct 19, 2017 om 22:58
733 Antwoorden / 0 Vragen

Boek dan in een incognito of privevenster.

marita5
door marita5 - Oct 19, 2017 om 19:11
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hmc Leenders ,

Lees ook deze informatie , klik op de rode regel .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/01-05-2017/goedkoper-vliegen-door-simpele-truc/

Gr
door Grunn1 Oct 19, 2017 om 19:40
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nog makkelijker is om niet overdag te boeken maar met name dinsdag of woensdag na middernacht. Kan gewoon op de Nederlandse site zoals bijvoorbeeld tix. Heb zelf recentelijk tickets geboekt naar Florida, prijsverschil kan oplopen tot 150 euro per ticket.

aurora1
door aurora1 - Oct 19, 2017 om 20:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kennelijk "kan dat zomaar" anders was het niet gebeurd.

ru
door ruitenboer - Oct 20, 2017 om 13:43
64 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan het gortig vinden maar dit soort praktijken willen we allemaal zelf (de goedkoopste en service maakt niet meer uit).
Het liefst zouden we voor niets gaan.
Maar het mechanisme is niet anders dan op een oosterse markt. Weglopen omdat je zogenaamd geen belangstelling hebt en terug keren omdat je hoopt het dan goedkoper te krijgen. Maar de marktkoopman herkent je en dat maakt zijn positie sterker.

Maak je op internet dus onzichtbaar. Stel je browser zo in dat de cookies verwijderd worden en start opnieuw op. Dan weten ze op die manier niet dat je al eerder belangstelling toonde.
Maak gebruik van een adblocker zodat de 5 trackers van KLM ook niet registreren wie je bent.
Maak gebruik van een VPN server (gebruik bv Opera met gratis VPN als webrowser) dan kunnen ze je ook niet aan je IP adres herkennen.

Uitsluiten kun je niet alles, maar lastiger maken wel. Kijk bv een op http://myip.nl/ wat je webbroser allemaal meestuurt als je een website bezoekt.

ja
door jaapvdham - Oct 20, 2017 om 15:34
13 Antwoorden / 0 Vragen

Dit doen veel maatschappijen. Ze geven het niet toe maar als je herhaaldelijk inlogt vanaf hetzelfde IP-adres, wordt dat herkend en als belangstelling geïnterpreteerd. Dan stijgen de prijzen inderdaad. Cookies verwijderen helpt niet altijd.
Dus als je echt belangstelling hebt voor een bestemming kun je beter vanaf verschillende adressen zoeken.

bo
door boris47 - Oct 20, 2017 om 19:53
27 Antwoorden / 1 Vragen

Graaien lijkt het motto in navolging van onze betrouwbare banken. Kort geleden een kamer willen boeken online, die op dat moment een totaalprijs gaf van €168,-. Even nadenken en een half uurtje later bleek dat ineens ruim €400,- te zijn voor precies dezelfde kamer.
Probeer voortaan via couchsurfing een local te vinden, die dat voor me regelt. Nederland het graaiparadijs bij uitstek.

jo
door johanna53 - Oct 21, 2017 om 18:29
2 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij kan (nog) niet bijgehouden worden hoe vaak je naar tarieven kijkt. Regelmatig naar zelfde (transavia) vlucht gekeken op 3 verschillende computers, binnen enkele uren: steeds zelfde tarief. Tarieven kunnen wel snel binnen enkele dagen veranderen, soms binnen een dag. Tarief kan tijdens boeken ook veranderen; gebeurde mij toen terwijl ik een duurdere (comfort) stoel wilde reserveren. Tarief sprong van €15 naar € 30 per stoel. Meteen over gebeld: er kunnen dan bijv. in korte tijd veel aanvragen voor die duurdere klasse zijn. Gewoon op verschillende momenten en dagen blijven kijken, als je tenminste ruim tevoren kunt/wilt boeken.

Ma
door Marleen1942 - Oct 21, 2017 om 19:02
1 Antwoorden / Vragen

Als je tussendoor de site verlaten hebt is het verstandig eerst je cookies weg te gooien!Je zult zien dat je dan weer de originele prijs te zien krijgt.Hij onthoudt namelijk wat je gezocht hebt en doet er gelijk een schepje bovenop.Overigens doen alle vakantiesite dit.Om 12 uur snachts wordt opgeschoond en begint men weer bij het eerste aanbod.