eduardrasta
door eduardrasta Apr 3, 2010 om 13:27
Vakantie & reizen

Vliegtickets Ryanair omzetten

Op het vlioegticket van mijn zus had ik haar voornaam gezet en niet de naam die in het paspoort stond, op de luchthaven eiste Ryanair dat ik dit veranderde waardoor ik 300 euro moest bijbetalen voor de heenvlucht en 130 voor de terugvlucht terwijl ik de tickets heb gekocht voor 60,= euro heen en terug, mag een Ryanair zoveel rekenen om alleen de voornaam te veranderen ??

5008 5 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 3, 2010 om 13:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

---Voor het online wijzigen van de passagiersnaam wordt een tarief van £ 100/€ 100 berekend.

Als u deze wijzigt op de luchthaven of het reserveringscentrum wordt £ 150/€ 150 berekend.

U kunt een passagiersnaam online of via een reserveringscentrum wijzigen tot 4 uur voor uw geplande vertrektijd (afhankelijk van de openingstijden). Bij het wijzigen van de naam voor de reservering van een vlucht, geldt deze wijziging voor de volledige reis van die passagier.--
http://www.ryanair.com/nl/reisvoorwaarden

Beetje vreemd dat er 150 Pond/150 Euro staat want dat is niet evenveel en het wordt uit de voorwaarden ook niet duidelijk dat dat bedrag voor zowel heen als terugticket apart geldt.

Was goedkoper geweest geheel nieuw ticket te kopen dan in dit geval ;-(

gallito
door gallito - Apr 3, 2010 om 16:53
479 Antwoorden / 66 Vragen

Schandalig! Maar Ryaniar staat er om bekend en ook dat hierin willekeur heerst over wie u aan de incheckbalie treft.

Hopelijk heeft u wel een (betaal)bewijs van deze boete. Ik denk dat de enige weg is een klachtenbrief te sturen met verwijzing naar dit toeslagen overzicht op hun site.

Volgende keer goed nakijken (geldt ook voor uw posting). Niet te snel op de verzendknop drukken. Want zo wordt een slordigheidje erg duur betaald.

gallito
door gallito - Apr 3, 2010 om 16:54
479 Antwoorden / 66 Vragen

Opmerking over nakijken kan ik zelf ook ter harte nemen, zie ik. Excuus.

Ca
door Cadeautje - Apr 5, 2010 om 16:05
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ze staan beken als goedkoop maar de service is echt dramatisch - uitkijken dus voor je hier boekt!

ij
door ijsjebeer - Jun 22, 2010 om 13:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

Mij is hetzelfde overkomen. Tijdens inchecken bleek de voornaam van mijn vrouw niet overeen te komen. Extra kosten meer dan 400 euro, terwijl we voor ons drieen ongeveer 300 euro hadden betaald.

Het vreemde was dat de baliemedewerkster van Ryanair ons ook niet direct kon uitleggen waarom we een nieuw ticket moesten kopen! Uiteindelijk kwam ze met een kopie van het online boekingsscherm.

Ryanair is echter niet duidelijk welke namen gelijk moeten zijn (achternaam, voornaam, voornamen, initialen, tussenvoegsels, naam partner, etc.), en in hoeverre. In het nieuwe ticket werd b.v. alleen de eerste voornaam voluit geschreven, dus niet alle vier de voornamen...

D.m.v. eigen achternaam + achternaam partner (op ticket en in paspoort) is een persoon toch ook uniek geidentificeerd, of zie ik dat verkeerd?
Verder is in de definitie van de invulregels in een Nederlands paspoort de regel "naam" gedefinieerd als zijnde alleen de achternaam (+ achternaam partner). Deze waren aan elkaar gelijk.

Verder vind ik de "boete" niet in verhouding staan tot het "vergrijp". Ik kan mij voorstellen dat men wil voorkomen dat mensen tegen een lage prijs grote hoeveelheden tickets gaan inslaan en doorverkopen, maar om nu zo'n hoge prijs te rekenen voor een (ook nog te betwisten) naamswijziging is absurd!

Tot slot kan men, behalve naar Ryanair zelf, nergens anders met de klacht naartoe. Of heeft iemand een suggestie? (Ryanair heeft de klacht met een standaard reactie afgewimpeld.)

Bij voorbaat dank voor alle constructieve reacties!