Vliegtuigmaatschappij cancelt vlucht na betaling
Hallo,
Deze vraag heb ik in andere context voorbij zien komen toch stel ik hem. Afgelopen september heb ik 5 tickets gekocht voor mijn gezin van Amsterdam naar Cairo voor komende zomer bij Swiss air met één uur overstaptijd. We hebben direct het forse bedrag overgemaakt. Vandaag kregen we het onaangename bericht dat Swiss air wegens onenigheid met Egypte deze vlucht heeft geanuleerd en we overgeboekt zijn naar een andere ongunstiger vlucht die 8 uur later vertrekt met een overstaptijd van ruim 5 uur in Zurich :-( , Voor mijn vrouw met 3 jonge kinderen is dit niet te doen (ik vlieg later) en ze komen pas om half drie snachts aan in Cairo. dus het kost hun een complete vakantiedag en een complete herplanning van het taxivervoer aan beide kanten. We kunnen kiezen tussen slikken (accepteren) of anuleren. In beide gevallen lacht Swiss omdat ze de tickets voor het dubbele kunnen verkopen, en er wordt geen compensatie en\of alternatief geboden. bij anuleren wordt er pas na 6 maanden betaald, dus zoeken naar een andere maatschappij zit er niet in. Ik ben hier witheet over en sta met de rug tegen de muur en had dit kunnen verwachten van een oosteuropees of turkse maatschappij, maar niet van het degelijke swiss air. Wat kan ik hier aan doen? op zijn minst had ik compensatie verwacht. Tickets met een lange overstap zijn doorgaans voordeliger. Volgens mij zijn hier IATA richtlijnen voor. Ik heb op EUclaim gekeken en daar kan ik mijn vlucht geeneens vinden. van deze info wordt ik ook niet wijzer. Volgens mij is het simpel, Ik heb een overeenkomst afgesloten met Swiss air en heb me aan mijn deel gehouden (betalen van de ticket) en verwacht van Swiss dat zij zich ook houden aan hun deel van de overeenkomst, dat zij een probleem hebben met Egypte mag niet ons probleem worden, en dat wordt nu wel gedaan.
Swiss air heeft ruzie met Egypte en vliegt daar blijkbaar niet meer op. Zij gaan echt niet voor u wel vliegen.
stom antwoord !
U zit er toch echt naast. Het probleem tussen SwissAir en Egypte kan en mag op u worden afgewenteld, ze hoeven alleen de gemaakte kosten vergoeden en thats it.
Ze zijn u geen compensatie schuldig. Terugbetaling vindt doorgaans veel sneller plaats als 6 maanden.
Als de vlucht niet gaat en die ene vakantiedag minder het struikelblok is dan heeft u weinig keuze.
Heeft Swiss Air onenigheid met Egypte? Of meent u dat het nog steeds niet overal veilig is. Alleen sommige resorts misschien; denk dat Swiss Air om die reden de vlucht(en) heeft geannuleerd. Heb uw link gelezen en dan lees ik dat u er niet uitkomt en dan zelf contact moet opnemen met het Europees Consumenten Centrum. Over het algemeen is het reisadvies nog steeds redelijk negatief, zie bijgaande link van de Rijksoverheid. (Bijgewerkt tot 4 April 2017). Overigens: vluchten non-stop zijn niet voordeliger, is mijn ervaring althans, maar dit terzijde.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/inhoud/egypte
Als degene met wie u een overeenkomst hebt niet nakomt en niet van plan is na te komen, dan hebt u recht op ontbinding. Dat betekent dat u uw geld terug mag eisen. Swiss Air belooft u terug te betalen, dus houdt zich aan de regels.
Vervelend dat de vlucht geannuleerd wordt, maar het probleem tussen Swissair en Egypte is wel jullie probleem geworden, want het vliegtuig gaat niet. Dan moet je op zoek naar een alternatief.
De vlucht wordt meer dan 2 weken vantevoren geannuleerd, volgens de EUclaim heb je dan geen recht op een vergoeding.
https://www.euclaim.nl/vlucht-geannuleerd
Swissair biedt jullie een alternatief, maar dit alternatief bevalt niet. Je hebt dan wel recht op geld van de tickets terug, maar die krijg je pas over een half jaar en dan is de reis al achter de rug. Er is geen geld voor een vlucht door een andere maatschappij.
Overleg eens met de reis/annuleringsverzekering over dit probleem.
Wat een onzin om te denken en zeggen dat Swiss Air lacht om deze kwestie. Ze zullen er ver van blij mee zijn.
Ik vind een uur overstaptijd erg krap trouwens, vooral als je alleen met 3 jonge kinderen dat voor elkaar moet zien te krijgen. Wat dat betreft is het geboden alternatief w.b. overstaptijd beter.
Maar u vindt het allemaal maar niks, dan annuleert u dit toch? Dan maar iets anders boeken en misschien zo dat u tegelijk vliegt en u samen in de weer kunt met 3 jonge kinderen. Dat het 6 maanden zou duren voordat u het betaalde bedrag terug zou ontvangen kan ik me niet voorstellen.
U doet bijna alsof het een zaak om leven en dood is, maar het is niet meer dan een simpel luxe "probleem".
Bovendien kun je met een vakantiebestemming als Egypte wel incalculeren dat het misschien niet zo gladjes zal verlopen als naar een gewoon westers land.
Dat is Kloten in Zürich :-)
Maar nu even serieus. Er is zat te doen op een vliegveld, ook voor kinderen:
https://www.zurich-airport.com/passengers-and-visitors/ en klik op "Shopping & Attractions"
Wellicht kunt u een privé piloot vinden die u privé vliegt.
stom antwoord
@jvberkel: Dat is pas een stom antwoord :-(
Het is niet duidelijk of u voor die latere vlucht ook met swissair vliegt?
Als dat zo is begrijp ik de problemen van swissair met Egypte niet voor die vlucht 8 uur eerder.
Bedankt voor alle antwoorden, waar ik overigens niet vrolijk van wordt, klaarblijkelijk gelden er andere regels dan in het gewone leven. Het rare is dat we gewoon met Swiss vliegen alleen met een dubbele reistijd, Ik zelf vlieg een paar weken later alleen en dan zing ik die 5 uur wel uit. Ik ga Swiss straks bellen en het geval voorstellen, Hopelijk kunnen ze mij overboeken op de vlucht van mijn gezin dan kan ik ondersteuning bieden, moet wel extra dagen opnemen en regelen met mijn werk. Over de veiligheid in Egype, valt momenteel enorm mee, Noord Sinai en de grens met Lybie is wat onveiliger. Ik voel me in Cairo veiliger dan in Amsterdam. Die 6 maanden kreeg ik mijn reisbureau te horen. Omdat ik de tickets 10 maanden van te voren geboekt en betaald heb heb ik een gunstige prijs betaald, Op de site van Swiss zie ik dat deze nu verdubbeld zijn, Swiss kan na een evt. anulatie voor het dubbele verkopen, dus dat bedoel ik dat Swiss lacht. en 16 maanden over mijn geld beschikt. Toch had ik meer consumenten bescherming verwacht, helaas.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Vattenfall
vattenfall heeft een fout in de afrekening van mei 2023 gemaakt. ze hebben de meterstanden omgedraaid en daardoor te veel terug betaald.
nu schrijven ze het verschil van 620 euro gewoon per 31 mei 2024 van mijn rekening af.mag dat?
Lees meer
Hoe krijg ik mijn hortensia weer tot leven?
Op mijn verjaardag kreeg ik een mooie hortensia voor op mijn balkon. Ik heb hem meteen in een grotere pot gezet, maar dat had ik beter niet moeten doen, want ik had er even niet bij nagedacht dat je moet wachten tot het najaar als de bloemen helemaal uitgebloeid zijn. Nu lijkt de plant dood te gaan. Lees meer
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer