ro
door rorotiti Dec 17, 2018 om 17:00
Vakantie & reizen

Waarom betaal je bij de ene reisorganisatie 15% aanbetaling en bij een ander 30%

Bij Corendon betaal je 30% aan op een reis normaal is dat rond de 15% en wat gebeurt er als Corendon failliet gaat?

4718 9 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 17, 2018 om 17:03
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Geoonweg omdat de reisbureau's dat zelf zo bepalen in hun voorwaarden. Als de voorwaarden u niet bevallen in relatie tot ook de totale kosten van de aanbieding, kies dan een ander bureau. Er zijn er ook waar de aanbetaling nog minder is.
Corendon is aangesloten bij de AVNR en daarmee is de betaling verzekerd maar ik ik zie iik niet zo 1,2,3 waarom Corendon failliet zou gaan.

Correctie: Stichting Garantiefonds Reisgelden i.p.v. AVNR

Ka
door Kassagebruiker - Dec 17, 2018 om 17:06
683 Antwoorden / 5 Vragen

wat gebeurt er als Corendon failliet gaat

Dan kunt u zich melden bij de curator. Of bij de garantie organisatie van Corendon.

Wie zegt dat 15% normaal is? U? Geef even een link waar dat staat, aub.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 17, 2018 om 17:12
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Melden bij de curator is helemaal niet nodig en niet zinvol. Corendon is aangesloten bij de SGR.
(Via een curator zou bij een faillissement tot waarechijnlijk niets te halen zijn omdat er dan preferenten zullen zijn).

(P.s. u gebruikt een geregistreerde bedrijfsnaam als inlognaam)

Ka
door Kassagebruiker Dec 17, 2018 om 17:30
683 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe kan ik die veranderen dan?

Ka
door Kassagebruiker Dec 17, 2018 om 17:50
683 Antwoorden / 5 Vragen

Al gevonden hoop ik.

tenormin
door tenormin Dec 17, 2018 om 17:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@gerrit, waarom denkt u dat de naam kassagebruiker een geregistreerde bedijfsnaam is? Ben benieuwd naar uw antwoord.

marita5
door marita5 Dec 17, 2018 om 18:24
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , @kassagebruiker is de nieuwe gebruikersnaam van @lenovo ( bedrijfsnaam ) wat @gerritaltena bedoeld .

tenormin
door tenormin Dec 17, 2018 om 18:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Oh, gaat ie toch weer terug naar lenovo? ;-))

marita5
door marita5 - Dec 17, 2018 om 17:14
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rorotiti ,

De voorwaarden :

Mijn boeking betalen

Conform de voorwaarden van Corendon dient bij totstandkoming van de overeenkomst een aanbetaling van 30% van de totale overeengekomen reissom te worden voldaan.

Bij vertrek buiten 6 weken, volstaat de aanbetaling van 30% plus de premie van een eventueel afgesloten annuleringsverzekering die u direct dient te voldoen. Het restantbedrag, inclusief de premie van een eventuele reisverzekering dient uiterlijk 6 weken voor vertrek voldaan te zijn.

Bij niet tijdig betalen vervalt het recht om aanspraak te kunnen maken op de annuleringsverzekering, de premie dient echter wel alsnog voldaan te worden.

Bij boekingen met vertrek binnen 6 weken, dient de volledige reissom plus de premies van eventuele afgesloten verzekeringen direct voldaan te worden.

Indien u binnen 1 week voor vertrek een reis boekt, bent u verplicht om direct het gehele bedrag via onze website over te maken. U heeft direct na boeking 1 uur de tijd om de reissom te betalen, anders wordt de boeking geannuleerd.

en wat gebeurt er als Corendon failliet gaat?

Corendon is aangesloten bij SGR , klik op de rode regels .

https://www.corendon.nl/algemene-voorwaarden

https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/reizen-algemeen/hoe-weet-ik-of-garantieregeling-bij-faillissement-goed-is-geregeld

edrick3
door edrick3 - Dec 17, 2018 om 18:11
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Alles staat al zeer duidelijk hierboven.
marita5 heeft alles keurig voor je op een rijtje gezet (al had je dat natuurlijk ook zélf even kunnen opzoeken!)

marita5
door marita5 Dec 17, 2018 om 18:26
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zoek graag alles uit , leer ik ook van .

panter22
door panter22 - Dec 17, 2018 om 18:31
6599 Antwoorden / Vragen

Corendon is aangesloten bij de ANVR en mag de hoogte van de aanbetaling zelf bepalen,
Uit de algemene voorwaarden:

Artikel 10     Betaling
Artikel 10.1

Je ontvangt vóór het sluiten van de reisovereenkomst informatie van de organisator wanneer de reissom (volledig) betaald moet zijn. De organisator kan een aanbetaling verlangen. De hoogte van de aanbetaling maakt hij vóór of bij het sluiten van de reisovereenkomst bekend. Heb je niet op het door de organisator vermelde tijdstip aan jouw financiële verplichtingen voldaan, dan ben je van rechtswege in verzuim.
https://www.anvr.nl/archief/reisvoorwaarden.aspx

Marko Jablan
door Marko Jablan - Dec 17, 2018 om 19:02
17 Antwoorden / 1 Vragen

Corendon, in principe alle ANVR-leden en SGR-deelnemers, hanteren al sinds jaar en dag een aanbetaling van 30% en de hele reissom moet 4-8 weken voor vertrek zijn voldaan. Dit komt nog uit de tijd, dat internationale betalingen lang onderweg waren.

Tegenwoordig is de 30% best te verdedigen. Het is een goede drempel voor mensen, die elke dag een andere reis zien en daarom de vorige weer annuleren. Bovendien: als je al moeite hebt met de aanbetaling, is het zeker aan te raden om te kijken of je de hele vakantie wel kunt betalen, inclusief alles wat je ter plaatse doet / koopt / bijbetaalt.

Corendon is deel van een familiebedrijf, draait helemaal op eigen geld, daarmee is de kans op een faillissement extreem klein.

Wil je minder of niets aanbetalen? Stel dan je eigen vakantie samen en boek alles zelf.

jo
door jorisw - Dec 17, 2018 om 19:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

IK kan me voorstellen dat een hogere aanbetaling risicomitigatie is. Lagere prijzen = lagere marges = hoger risico. Door een hogere aanbetaling te vragen beperkt je dat risico.

mo
door mof - Dec 19, 2018 om 16:25
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er mag maximaal 50% aanbetaling gevraagd worden. Ieder bedrijf mag zelf weten hoeveel het daaronder blijft.  Corendon vraagt 30%, dat mag. Als ze failliet gaan moet u zich melden bij de curator als schuldeiser. Eerst is dan de belastingdienst aan de beurt, dan overige schuldeisers. De kans is klein dat u dan uw hele bedrag terugkrijgt vanuit Corendon. Wel is er een verzekering voor reisorganisaties, die dekt de rest.

gerbera
door gerbera Dec 20, 2018 om 15:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Cor en Don zijn aangesloten bij de ANVR dus hoef je helemaal niet bij de curator te zijn.

Wel is er een verzekering voor reisorganisaties, die dekt de rest.
Dat is dus de ANVR of SRG, en die vergoeden de hele reissom.

aurora1
door aurora1 - Dec 19, 2018 om 16:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Omdat ze dat zelf mogen bepalen. U kunt ook niet op reis gaan, niemand verplicht u daartoe. Scheelt ook nog aan milieuvervuiling.