snah
door snah Aug 24, 2017 om 20:13
Voeding & gezondheid

Advocaat en fipronil

Hallo ,
Vlak voor het fipronil schandaal heb ik een fles advocaat gekocht .
Vraag mij toch af of hier ook fipronil in zit , er zit namelijk veel eidooier in .
Ik lees dat er zelfs wafeltjes worden teruggeroepen waar niet zo veel ei in zit als in advocaat .
Nergens vind ik waarschuwingen om geen advocaat te nuttigen .
Is het veilig ( verstandig ) om advocaat te eten/drinken ?

2789 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2017 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verstandig? Als u daarna maar niet aan het verkeer deelneemt als bestuurder, want er zit alcohol in.

Als u gewoon bent dagelijks een paar flessen advocaat soldaat te maken, zou ik u adviseren de inname wat te beperken, maar niet om de fipronil.

hansje klein
door hansje klein Aug 25, 2017 om 10:24
3037 Antwoorden / 62 Vragen

OFF-TOPIC!

tenormin
door tenormin Aug 25, 2017 om 11:54
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Moet je vooral zo mee doorgaan @hk, schiet je jezelf in de enkel.

hansje klein
door hansje klein Aug 25, 2017 om 12:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Omdat de redactie zowat van afwezig blijft ... reageert op helemaal niets!

Misschien moet ik al afscheid van u gaan nemen, want u denkt klaarblijkelijk aan een ban? (Waarop de dames die me voor de voeten lopen waarschijnlijk alleen maar zinspelen).

Cookies
door Cookies - Aug 24, 2017 om 20:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Alcohol gebruiken is nooit verstandig (maar wel lekker). Ik heb nog geen enkel nieuwsbericht gezien over personen die als gevolg van de fipronil op de SEH belandt zijn door het nuttigen van een advocaatje.

tenormin
door tenormin - Aug 24, 2017 om 21:20
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Lees, vrij onderaan, een commentaal van Pieter Verbunt, 15 dagen geleden:
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/nvwa-geen-zorgen-over-hoeveelheid-fipronil-in-eiersalade-en-mayonaise/

Hij is kennelijk de enige die zich dit afvraagt: op Google is overal het woord advocaat doorgestreept.

gerbera
door gerbera - Aug 24, 2017 om 21:49
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees dat er zelfs wafeltjes worden teruggeroepen waar niet zo veel ei in zit als in advocaat .

De wafeltjes zijn op verzoek van de fabrikanten uit de schappen gehaald. Deze willen geen enkel risico nemen.
Jammer dat ze dat er niet bij vertellen.
En wat de advokaat betreft, deze is mogelijk al maanden geleden gefabriceerd, maar als u het niet vertrouwd gewoon niet gebruiken.

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2017 om 10:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nergens vind ik waarschuwingen om geen advocaat te nuttigen .
Omdat dat blijkbaar niet nodig is. ;-)

AWYeah28
door AWYeah28 - Aug 25, 2017 om 10:29
355 Antwoorden / Vragen

Beste snaH,

Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voor er bekend werd gemaakt dat er fipronil in de eieren zat, vervolgens heeft het lang geduurd voor er actie werd ondernomen en nu duurt het weer erg lang voor er bekend is in welke producten de eieren en het kippenvlees allemaal zijn verwerkt. Men onderschat de invloed en macht van de voedselindustrie, het is niet voor niets dat negatieve uitspraken over voeding vaak binnen enkele dagen worden teruggenomen of genuanceerd.

U zou de fabrikant van de advocaat eens kunnen vragen over de gebruikte eieren en zo zelf op onderzoek uit kunnen gaan, maar u kunt natuurlijk ook de advocaat even een tijdje laten staan tot er wat meer duidelijkheid is. Of het uiteindelijk veilig is om iets te nuttigen kan niemand u met zekerheid vertellen.

Succes!

ge
door george321 - Aug 25, 2017 om 10:41
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als we alles zouden moeten uitbannen waar ei in zit, kan je het beste veganist worden. Er zal best wel ergens een spoortje fipronil in zitten, maar dat is bij normaal gebuik niet schadelijk. (Als je weet wat er allemaal in je eten zit, eet je niets meer)

hansje klein
door hansje klein - Aug 25, 2017 om 10:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Snah. Goede vraag, maar géén verantwoord advies van de autoriteiten.

U zult van geen kant een waarschuwing vinden die het gebruik van producten met eieren zal afraden/verbieden, omdat de gevolgen voor de voedselindustrie economisch enorm zullen zijn. Er worden momenteel wèl subsidies bijelkaar gezocht om de imago-schade voor de export voor Nederland te kunnen beperken.

Niemand kan momenteel aantonen of en hoeveel de toxische werking daadwerkelijk op het zenuwgestel inwerkt. Ik berichtte vorige week al van een duitse mayonaisse-producent die 'voor de zekerheid' zijn producten van de markt heeft genomen. Er is dus geen hard bewijs, behalve de studie waaraan ik eerder refereerde, waarin werd gewaarschuwd voor het lange-termijn effect door de optelsom van gift in eieren en producten waarin eieren zijn verwerkt. Daarbij komen ook de andere giftstoffen uit veestallen die nog onderzocht worden. M.a.w. er kunnen méér lijken in de kast zitten en/of zijn er zelfs nog meer kasten met lijken.

De beslissing of u uw eierlikeur nu zonder meer kunt nuttigen wordt dus bij de consumenten neergelegd. U kunt de nog gesloten fles bewaren tot er meer duidelijkheid gepubliceerd wordt. Ik heb mijn open fles advocaat al eerder ontzorgd, omdat het scharrelei-aandeel erg hoog was.

ge
door george321 - Aug 25, 2017 om 10:46
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als je weet wat er allemaal in je eten zit, eet je niets meer. Als je alles met ei wilt vermijden, wordt veganist.

hansje klein
door hansje klein - Aug 25, 2017 om 11:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

TIP: Misschien houdt u de website van Foodwatch in de gaten ... (Foodwatch.org)

Zij gaan ervan uit, dat de toxische belasting niet alleen eieren betreft en zo snel mogelijk moet worden aangegeven in welke producten foute eieren zijn verwerkt. Volgens de Foodwatch-directeur Martin Rücker: "Moesten uit voorzorg, alle producten met ei uit de markt gehaald worden en dit publiekelijk worden bekendgemaakt".

Verder wordt verlangd, dat een waterdicht systeem voor het vervolgen van grondstoffen in levensmiddelen opgezet wordt. Momenteel hoeven producenten alleen nog maar te weten wie de leveranciers zijn. Het huidige schandaal toont aan, dat het systeem niet waterdicht is ... en dus een antwoord op de gestelde vraag, in welke voedingsmiddelen foute eieren zijn verwerkt, helemaal niet kàn worden gegeven.

Een duitse consumentenorganisatie wil bovendien, dat bij producten met eierverwerking nu ook de eierleverancier op het product wordt aangegeven, zodat de controlemogelijkheden toenemen.

hansje klein
door hansje klein - Aug 25, 2017 om 12:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Toevoeging: In Nederland bestaat er een 'stille recall' waarbij producten uit de schappen worden gehaald zònder dit publiek te maken. Dit was ook bij de eerder aangehaalde wafels de bedoeling.

Een vreemde zaak, omdat niemand de langtijd-gevolgen bij mensen momenteel kan aantonen/niet-aantonen (wel bij ratten).

Het bevestigt alleen maar de momentele chaos en belangenverstrengeling op de voedselmarkt en de niet-contrôle hierop.

NB. Radar heeft vandaag hierover een nieuwsbriefbericht gemaakt, Kassa niet! dus blijft dit forum actueel.

Gr
door Grunn1 Aug 25, 2017 om 12:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een vreemde zaak, omdat niemand de langtijd-gevolgen kan aantonen/niet-aantonen.

Als je van alle toevoegingen aan producten de langtijd-gevolgen weet kan je niks eten.
Wat nu toegestaan is kan over 10 jaar wel verboden zijn.
Wat 10 jaar geleden toegestaan was is misschien nu al verboden.

Nog en leuk feitje voor vooral vakantiegangers; Nederland is het enige land waar de hoeveelheid toegestane fipronil zo ontzettend laag is. Ga je dus op vakantie naar het buitenland dan is de kans heel groot dat je producten hebt gegeten waar de hoeveelheid fipronil inzat die veel hoger is dan hier is toegestaan. Hier eet je het dan niet omdat het "gevaarlijk" zou zijn.

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2017 om 12:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen
aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2017 om 12:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen
aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2017 om 15:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, ik zou die advocaat maar niet drinken, wie weet wat er allemaal kan gebeuren......

(Dergelijke vragen kunt u beter stellen aan de instanties die erover gaan....)

Ge
door Genee - Aug 25, 2017 om 16:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk niet dat u nu erg zult genieten van een glaasje advocaat.
Bij elke hap denkt u toch onwillekeurig aan besmette eieren.
Zou de fles met inhoud maar weggooien, weet u zeker dat u geen fipronil uit die fles binnenkrijgt.

Gr
door Grunn1 Aug 25, 2017 om 23:21
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Flauwekul.

Ge
door Genee Aug 25, 2017 om 23:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@epcot We weten hoe u erover denkt, kop in het zand steken dat doet u en maar geloven wat er ons verteld wordt.
Overal waar veel dieren bij elkaar zitten moet er flink met antibiotica gewerkt worden en u denkt, dat beetje fipronil kan er ook nog wel bij.

Gr
door Grunn1 Aug 26, 2017 om 01:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik steek m'n kop niet in het zand. De feiten zijn gewoon heel anders en ik laat me niet gek maken door dit soort totaal onzinnige niet op waarheid beruste feiten. Je zal eerder ziek worden van de alcohol in die advocaat dan die minimale hoeveelheid fipronil als dat er al in zit. Het is gewoon een totaal onzinnig advies om te zeggen dat je advocaat beter kunt laten staan, waar haal je dit soort sprookjes vandaan. Dus ook geen koekjes, taarten, quiches, pannenkoeken, enz. enz. meer eten want overal zit ei in.

Ge
door Genee Aug 26, 2017 om 08:31
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@epcot Wat zijn de feiten dan?
U gaat maar gewoon door met het ontkennen van het probleem.
En de norm voor fipronil is in België de ARfD waarde en die in nederland de ADI waarde nogal een verschil.
En dat de schappen stilletjes leeg gehaald worden heeft wel zijn redenen denkt u ook niet?
Of zijn de fabrikanten zo begaan met onze gezondheid dat ze de hoge kosten van dat dat terughalen van hun producten maar op de koop toe nemen?
Wanneer het eten van eieren geen probleem is zou het eten van producten waar eieren in verwerkt zijn helemaal geen probleem moeten zijn.
Ik laat het hierbij.

http://www.ad.nl/binnenland/ook-fipronil-in-koeken-supers-halen-stiekem-hun-schappen-leeg~a4a4b465/
en
https://www.rd.nl/vandaag/economie/hoe-zit-het-nu-met-de-waarden-van-fipronil-1.1421626

ro
door ron503 - Aug 25, 2017 om 18:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Die hele Fipronil affaire is door de NVWA opgeblazen omdat een opperhoofd van die dienst heeft gezegd dat als u een paar dagen zonder het eten van eieren kunt dat beter voor de gezondheid zou zijn. In de media is die man door professoren compleet onder de grond geschoffeld want onze gezondheid is nooit in gevaar geweest en bleek ook nog dat die man helemaal niet wist wat Fipronil schadelijk zou kunnen zijn, het enige wat hij wist is dat het in Nederldand niet gebruikt mocht worden. Op basis van die info is er een panieksituatie ontstaan en wij pakken het als volk op dus alle producten waarin eieren zijn verwerkt zijn ziekteverwekkend en als er bijvoorbeeld na het eten van een ei of het oplepelen van een advocaatje met een toef slagroom (is ook lekker) een griepje o.i.d. ontstaat dan komt dat door de Fipronil besmetting omdat we domweg voor alle ongemakken het waardoor willen weten en dan is Fipronil juist nu de eerste optie. In een tv programma kon een hoogleraar het heel mooi verwoorden, als je 30 eieren per dag zou eten dan zou de dosis Fipronil schadelijk kunnen zijn maar als iemand dat aantal eieren per dag eet maakt dat beetje Fipronil ook geen verschil meer. In ons huishouden zijn insecten non grata dus spuiten we er een bus insectenverdelger op los en omdat ons huisdier last van vlooien heeft doen we heel milieuvriendelijk zo'n ampulletje op de huid van het huisdier aanbrengen zonder te kijken wat de samenstelling is en volgens die hoogleraar is de werkzame stof jawel Fipronil.

Ge
door Genee Aug 26, 2017 om 00:29
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U bent wel erg goedgelovig.

panter22
door panter22 Aug 26, 2017 om 08:38
6599 Antwoorden / Vragen

Het middel hoort niet in eieren te zittenof het nu gevaarlijk is of niet.
Fipronil mag niet gebruikt worden bij dieren die bestemd zijn voor de voedselketen, zoals kippen.
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/F/Fipronil_in_eieren

gerbera
door gerbera Aug 26, 2017 om 16:51
7367 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien weet u het niet maar huisdieren zijn hier voor consumptie verboden en de hoeveelheid Fipronil in het anti vlooimiddel is minimaal maar voldoende om uw huisdier te beschermen tegen deze mee-eters.